Gå til innhold

Bli helsesekretær i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dame på 43 som vurderer helt ny retning i livet. Kort fortalt har jeg de siste år jobbet som grafisk designer i et trykkfirma. Firmaet ble nedlagt, og all produksjon satt til utlandet Har nok søkt på 300 jobber, men er litt avhengig av arbeidstid og nærhet til bosted da jeg har omsorg for 2 barn i barneskolealder.

Jobber nå som vikar gjennom vikarbyrå, og i barnehage. Men vurderer å ta opp fag for å få en helt annen utdannelse og jobbmuligheter.

Noen som har gjort dette i så voksen alder?

Har videregående allmennfag, samt annen høyre utdannelse. ( ikke relevant til helsefag )



Anonymous poster hash: 4d2d7...ad9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er så lite fleksibel, må du se på jobbmuligheter inne for nærområdet.

Helsesekretær er det heller ikke lett å få jobb som.

Anonymous poster hash: 0f970...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg var ferdig helsesækretær i fjor, hun sliter nå med å få seg jobb. Til nå har hun kun jobbet litt ekstra og hatt et vikariat på noen måneder. Her i området (vestlandet) er det lite jobber i distriktene, men sjansen er større på Hsukeland sykehus (noe hun ikke kunne pga reisevei og barn). Hva med helsefagarbeider eller sykepleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en kontorfaglig jobb tror jeg det kan være lurt å velge noe som gir flere valgmuligheter.

F.eks. ta økonomi og administrasjon eller saksbehandling.

Hvis det mest interessante for deg er å få en jobb innen helsesektoren,ville jeg satset på noe som gir bedre jobbmuligheter enn helsesekretær. Hva med f.eks. vernepleier eller farmasøyt?

Når det er sagt synes jeg du skal gå for helsesekretær om det er det du virkelig vil.



Anonymous poster hash: 5ade5...d68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt voksen, og gjorde det i fjor.

Det var vanskelig og komme inn på arbeidsmarkedet igjen etter et år utenfor, jeg fant fort ut at jeg rett og slett var gått ut på dato!

Dermed måtte jeg gå i tenkeboksen og resonerte meg fram til at en godt voksen har større troverdighet i helsevesenet enn en i begynnelsen av 20-årene. Pga, økonomi måtte jeg velge et løp som er kortere enn sykepleiestudiet (jeg har barn og bolig, bare et studielån alene ville ikke vært inntekt nok.)

Fordi jeg hadde videregående fra før måtte jeg følge kun programfagene. Det betød kort uke, og jeg jobbet i Hjemmetjenesten omtrent 50% som tilkallingsvikar.

Så langt vil jeg si at mine betraktninger har slått til, jeg fungerer utmerket ovenfor brukerne og får ofte utført ting de ikke lar andre få gjøre.

Nå har jeg enda ikke søkt på mere relevante jobber (eks. legekontor), del fordi jeg trives godt med det jeg gjør og dels fordi det ikke utlyses særlig mange. Jeg hopper også over de som er på sykehus da disse ofte innebærer kun journalskriving, og skjønner heller ikke hvorfor disse da ikke søker etter medisinske sekretærer der hvor utdanningen er mere rettet mot å kunne skrive i medisinske termer. Dvs, at en helsesekretær ikke får bruk for det en har lært på skiftestue og lab.

Så jeg er foreløpig der jeg er, og kommer til å søke jobber på legekontor i distriket, men det sniker seg på en følelse av de mange skaffe seg nye helsesekretærer på ryktebørsen og at det er enkelt for de som har markert seg som spesielt flinke å bytte arbeidssted



Anonymous poster hash: f1d93...aa1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt voksen, og gjorde det i fjor.

Det var vanskelig og komme inn på arbeidsmarkedet igjen etter et år utenfor, jeg fant fort ut at jeg rett og slett var gått ut på dato!

Dermed måtte jeg gå i tenkeboksen og resonerte meg fram til at en godt voksen har større troverdighet i helsevesenet enn en i begynnelsen av 20-årene. Pga, økonomi måtte jeg velge et løp som er kortere enn sykepleiestudiet (jeg har barn og bolig, bare et studielån alene ville ikke vært inntekt nok.)

Fordi jeg hadde videregående fra før måtte jeg følge kun programfagene. Det betød kort uke, og jeg jobbet i Hjemmetjenesten omtrent 50% som tilkallingsvikar.

Så langt vil jeg si at mine betraktninger har slått til, jeg fungerer utmerket ovenfor brukerne og får ofte utført ting de ikke lar andre få gjøre.

Nå har jeg enda ikke søkt på mere relevante jobber (eks. legekontor), del fordi jeg trives godt med det jeg gjør og dels fordi det ikke utlyses særlig mange. Jeg hopper også over de som er på sykehus da disse ofte innebærer kun journalskriving, og skjønner heller ikke hvorfor disse da ikke søker etter medisinske sekretærer der hvor utdanningen er mere rettet mot å kunne skrive i medisinske termer. Dvs, at en helsesekretær ikke får bruk for det en har lært på skiftestue og lab.

Så jeg er foreløpig der jeg er, og kommer til å søke jobber på legekontor i distriket, men det sniker seg på en følelse av de mange skaffe seg nye helsesekretærer på ryktebørsen og at det er enkelt for de som har markert seg som spesielt flinke å bytte arbeidssted

Anonymous poster hash: f1d93...aa1

Hva mener du med dette? Større troverdighet? En person på 40 uten erfaring, er da ikke bedre enn en person på 20. Dessuten... Når folk allerede sliter med å få jobb som helsesekretær, så ville ikke jeg valgt det yrket.

Anonymous poster hash: 275e4...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er godt voksen, og gjorde det i fjor.

Det var vanskelig og komme inn på arbeidsmarkedet igjen etter et år utenfor, jeg fant fort ut at jeg rett og slett var gått ut på dato!

Dermed måtte jeg gå i tenkeboksen og resonerte meg fram til at en godt voksen har større troverdighet i helsevesenet enn en i begynnelsen av 20-årene. Pga, økonomi måtte jeg velge et løp som er kortere enn sykepleiestudiet (jeg har barn og bolig, bare et studielån alene ville ikke vært inntekt nok.)

Fordi jeg hadde videregående fra før måtte jeg følge kun programfagene. Det betød kort uke, og jeg jobbet i Hjemmetjenesten omtrent 50% som tilkallingsvikar.

Så langt vil jeg si at mine betraktninger har slått til, jeg fungerer utmerket ovenfor brukerne og får ofte utført ting de ikke lar andre få gjøre.

Nå har jeg enda ikke søkt på mere relevante jobber (eks. legekontor), del fordi jeg trives godt med det jeg gjør og dels fordi det ikke utlyses særlig mange. Jeg hopper også over de som er på sykehus da disse ofte innebærer kun journalskriving, og skjønner heller ikke hvorfor disse da ikke søker etter medisinske sekretærer der hvor utdanningen er mere rettet mot å kunne skrive i medisinske termer. Dvs, at en helsesekretær ikke får bruk for det en har lært på skiftestue og lab.

Så jeg er foreløpig der jeg er, og kommer til å søke jobber på legekontor i distriket, men det sniker seg på en følelse av de mange skaffe seg nye helsesekretærer på ryktebørsen og at det er enkelt for de som har markert seg som spesielt flinke å bytte arbeidssted

Anonymous poster hash: f1d93...aa1

Takk for svar, hvordan gikk du frem med studiet? Tok du opp fag som privatist, gikk på en skole eller nettstudier? Ser det er et par steder som tilbyr denne utdanningen, ønsker selvfølgelig å gjøre det så rimelig som mulig, og gjerne kveld.

Anonymous poster hash: 4d2d7...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette? Større troverdighet? En person på 40 uten erfaring, er da ikke bedre enn en person på 20. Dessuten... Når folk allerede sliter med å få jobb som helsesekretær, så ville ikke jeg valgt det yrket.

Anonymous poster hash: 275e4...6fa

Slenger meg på denne.

Det er ikke større troverdighet til de langt over 20! Jeg er helsesekretær og veldig flink i jobben min (ikke langt over 20).

Uansett så ønsker arbeidsgiver mer oss som har gått 1 årig utdannelse på videregående da vi har mer relevant praksis og lab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne.

Det er ikke større troverdighet til de langt over 20! Jeg er helsesekretær og veldig flink i jobben min (ikke langt over 20).

Uansett så ønsker arbeidsgiver mer oss som har gått 1 årig utdannelse på videregående da vi har mer relevant praksis og lab.

Jepp. Jeg er 21 år og vil ikke si at kvinner på 40 år har bedre sjanser enn meg. Nå har jeg gått 3 år på videregående, og har i tillegg praksis + lab.

Anonymous poster hash: 275e4...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Slenger meg på denne.

Det er ikke større troverdighet til de langt over 20! Jeg er helsesekretær og veldig flink i jobben min (ikke langt over 20).

Uansett så ønsker arbeidsgiver mer oss som har gått 1 årig utdannelse på videregående da vi har mer relevant praksis og lab.

Er faktisk litt enig i Anonymbruker 12:55....på meg virker det som at alder = erfaring. Dermed ikke sagt at det er det som er fakta i virkeligheten, men jeg tror det er ofte sånn det blir sett på fra utsiden.

Fordomsfult kanskje. Men det finner man overalt.

Hadde (dessverre) ubevisst følt meg tryggere i et fly med en 55 år gammel erfaren mannlig pilot enn en nyutdannet kvinnelig på 25.

Sånn er bare hodene våre konstruert :/

Mener ikke å generalisere men det er hva jeg tror:)

PS; ikke meningen å spore av, TS :-)

Endret av Cr'eme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk litt enig i Anonymbruker 12:55....på meg virker det som at alder = erfaring. Dermed ikke sagt at det er det som er fakta i virkeligheten, men jeg tror det er ofte sånn det blir sett på fra utsiden.

Fordomsfult kanskje. Men det finner man overalt.

Hadde (dessverre) ubevisst følt meg tryggere i et fly med en 55 år gammel erfaren mannlig pilot enn en nyutdannet kvinnelig på 25.

Sånn er bare hodene våre konstruert :/

Mener ikke å generalisere men det er hva jeg tror:)

PS; ikke meningen å spore av, TS :-)

TS her, ja, det kan kanskje virke slik. Jeg er uansett på jakt etter et karriereskift, som gjør at jeg kan være i en litt mer trygg bransje en trykkindustrien. Tenker at det er mange sykehjem og legekontorer, samt et lokalt sykehus jeg kan prøve meg på. Skal sjekke territoriet før jeg hopper i det.

Anonymous poster hash: 4d2d7...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å få jobb som helsesekretær. Det er ekstremt mange søkere og man er heldig om man klarer å få en vikarstilling.

Jeg utdannet meg som helsesekretær i midten av 20årene. Gikk komprimert løp slik at jeg slapp å bruke veldig lang tid på utdannelsen.

Har vært vikar i 1år nå, og den jobben var det bare flaks at jeg fikk. Er fortsatt usikker fremtid for meg der så jeg vet ikke mer enn 1uke frem i tid ca. Det er slitsomt og det er stressende når man kan sitte uten jobb når som helst.

Men jeg trives i yrket og føler det er riktig for meg. Hvis du virkelig vil bli helsesekretær så bli det, men husk at det kan bli en stor utfordring å få jobb, iallefall en fast jobb.

Anonymous poster hash: fbf6d...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...