Gå til innhold

Baby hater skjeen! Jeg gjorde noe som jeg kanskje ikke burde!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest avocadoen

Nei.

De skal starte innføring av fast føde ved 4 mnd. Og babyen vil ikke respondere på kule farger i matesituasjon.Anonymous poster hash: cc972...a93

Å introdusere fast føde er noe heeeeelt annet enn å bytte ut amming med fast føde.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å introdusere fast føde er noe heeeeelt annet enn å bytte ut amming med fast føde.

Ikke hvis man begynte ved 4 mnd og ungen er 6 mnd. Ved 6 mnd spiste vår grøt til frokost og kvelds, div mos til lunsj og middag. Og 3 flasker mme i døgnet. Man introduserer for nettopp å erstatte mme/mm med fast føde. Er ikke prøvesmaking til de er f.eks ett år.

Og introduksjon av fast føde fra 4 mnd er nettopp pga næringen.

Anonymous poster hash: f4ecf...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser helsedirektoratets anbefalinger så skal man starte fast føde ved 4 mnd.

Før var det 6 mnd, men ny forskning på blant annet cøliaki og B12 gjør at man har endret anbefalingene.Anonymous poster hash: cc972...a93

Har du link til de nye anbefalingene?

Anonymous poster hash: 58570...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere forskning viser jo att man bør fullamme til 4 mnd pga b12. Helsedirektoratet har ikke forandret det enda så vidt jeg vet. Bare søk det opp så kan du lese om det. Kom frem når jeg var gravid forrige høst om jeg ikke husker helt feil

Anonymous poster hash: ea335...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Er det ikke slik at barn egentlig skal fullammes når de bare er 6 mnd da? Var det jeg trodde i alle fall :klo:

Uansett: ville prøvd en annen skje ja! Finnes jo en del skjeer på markedet med kule farger f.eks :)

Jo, nettop. Så babyen får all den næringen den trenger i fra puppen. Mat er supplement og mest til for å lære seg å spise. Bra med litt ekstra næring også, men strengt tatt kunne den overlevd fra puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, nettop. Så babyen får all den næringen den trenger i fra puppen. Mat er supplement og mest til for å lære seg å spise. Bra med litt ekstra næring også, men strengt tatt kunne den overlevd fra puppen.

Når mener du babyen skal få fulle porsjoner da? Begynner man ved 4 mnd er man oppe i full porsjon ved 6 mnd ca. Og har sett på babygruppa att de som ikke gir noe som helst før 6 mnd bruker mye lenger tid på det! Jeg gav små smaksprøver fra 4 mnd og det er først nå 8 mnd att hun spiser 4 faste måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Idag har vi fått ho til å spise fra skjeen, ihvertfall litt!:)) Vi reiste stolen mer oppreist og tilsatte mer fruktsmak til grøten. Hun spiste hele porsjonen (liten porsjon), selv om mye kom ut også. Det var ikke noe gråting og det så ut som at ho likte grøten!:) Endelig! Nu satser jeg på at det går like bra imårra også:)

Takk for mange gode råd.

Anonymous poster hash: c1db1...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere forskning viser jo att man bør fullamme til 4 mnd pga b12. Helsedirektoratet har ikke forandret det enda så vidt jeg vet. Bare søk det opp så kan du lese om det. Kom frem når jeg var gravid forrige høst om jeg ikke husker helt feilAnonymous poster hash: ea335...433

Fullt klar over det, men vedkommende jeg siterte påstår at anbefalingene er endret. I så fall er jeg nysgjerrig og vil lese dem. Men tror ikke det stemmer for jeg finner dem ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Ikke hvis man begynte ved 4 mnd og ungen er 6 mnd. Ved 6 mnd spiste vår grøt til frokost og kvelds, div mos til lunsj og middag. Og 3 flasker mme i døgnet. Man introduserer for nettopp å erstatte mme/mm med fast føde. Er ikke prøvesmaking til de er f.eks ett år.

Og introduksjon av fast føde fra 4 mnd er nettopp pga næringen.Anonymous poster hash: f4ecf...209

Jeg ser heller på det slik at man introduserer det ved 4 mnd for øvelse og ikke for næringens skyld. Det er jo mer enn nok næring i morsmelken. Jeg personlig ble fullammet til jeg var 1 år, men fikk selvsagt også smake på vanlig mat i tillegg. At jeg fikk morsmelk så mye som jeg gjorde, gjorde at det tok 11 år før sykdommen min (som er medfødt) slo ut. Så jeg tror absolutt at amming er veldig viktig og ikke noe man skal slutte med når barnet er 6 mnd. Men dette er vel en annen diskusjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

TS

Idag har vi fått ho til å spise fra skjeen, ihvertfall litt!:)) Vi reiste stolen mer oppreist og tilsatte mer fruktsmak til grøten. Hun spiste hele porsjonen (liten porsjon), selv om mye kom ut også. Det var ikke noe gråting og det så ut som at ho likte grøten!:) Endelig! Nu satser jeg på at det går like bra imårra også:)

Takk for mange gode råd. Anonymous poster hash: c1db1...67c

Så bra det ordnet seg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Takk for mange gode råd. Anonymous poster hash: c1db1...67c

Så bra! <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Kan hende at det var smaken som var litt kjedelig. Og at sånn som dere matet med smokken var artig. Vi har alltid litt frukt i grøten, frukt er sunt og jeg ville hatt det selv om jeg skulle spist havregrøt.

Anonymous poster hash: f4ecf...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser heller på det slik at man introduserer det ved 4 mnd for øvelse og ikke for næringens skyld. Det er jo mer enn nok næring i morsmelken. Jeg personlig ble fullammet til jeg var 1 år, men fikk selvsagt også smake på vanlig mat i tillegg. At jeg fikk morsmelk så mye som jeg gjorde, gjorde at det tok 11 år før sykdommen min (som er medfødt) slo ut. Så jeg tror absolutt at amming er veldig viktig og ikke noe man skal slutte med når barnet er 6 mnd. Men dette er vel en annen diskusjon.

Jo, det er for næringens skyld (B12). Fullamming til 12 mnd er ikke forsvarlig og kan gi mangler, men nå ble jo ikke du fullammet slik du beskriver det. Hvordan vet du forresten at det var ammingen som hindret sykdommen i å slå ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da fullamment du jo ikke. Leser man på helsedirektoratet defineres fullamming som eneste næring. Altså det er lurt med små smaksprøver fra 4 mnd pga b12 og tilvenning til mat. Fullammer man til 6 mnd har man ikke gitt noe annet før det, ikke engang smaksprøver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jo, det er for næringens skyld (B12). Fullamming til 12 mnd er ikke forsvarlig og kan gi mangler, men nå ble jo ikke du fullammet slik du beskriver det. Hvordan vet du forresten at det var ammingen som hindret sykdommen i å slå ut?Anonymous poster hash: 58570...e94

Fordi legen sa det.

Men da fullamment du jo ikke. Leser man på helsedirektoratet defineres fullamming som eneste næring. Altså det er lurt med små smaksprøver fra 4 mnd pga b12 og tilvenning til mat. Fullammer man til 6 mnd har man ikke gitt noe annet før det, ikke engang smaksprøver.Anonymous poster hash: ea335...433

åja :) da var det bare jeg som misforstod :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke limt inn fra mobil, men ammerådene er under revisjon og på bakgrunn av nyere forskning(søk blant annet på forskning.no, var også i vanlige aviser) så regner man med at rådene endres.

På helsestasjoner har man nå begynt å anbefale det, jeg ble gravid ifjor og sakene var "nyhet" da. Helsedirektoratet kom med uttalelse. Google det :)

Anonymous poster hash: cc972...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner man aldri en korrelasjon mellom, dette er subjektiv synsing.

Selv ble jeg ammet, søsknene mine fikk mme og jeg har hatt 2 autoimmune sykdommer, konstant dårlig helse og flere allergier.

Du har nok ikke særlig kunnskap om ammerådene, de er forøvrig endret siden jeg og du ble født.

Jeg fikk barn selv i år, og har satt meg inn i det meste av forskning.

Anonymous poster hash: cc972...a93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Det finner man aldri en korrelasjon mellom, dette er subjektiv synsing.

Selv ble jeg ammet, søsknene mine fikk mme og jeg har hatt 2 autoimmune sykdommer, konstant dårlig helse og flere allergier.

Du har nok ikke særlig kunnskap om ammerådene, de er forøvrig endret siden jeg og du ble født.

Jeg fikk barn selv i år, og har satt meg inn i det meste av forskning.Anonymous poster hash: cc972...a93

Jeg har aldri vært uenig i at barn skal få smaksprøver fra 4mnd. Det fikk jeg også, og jeg vet at dette er i dag anbefalt. Men det var jeg som misforstod. Jeg trodde du/evt en annen AB mente at man skal bytte ut amming med mat ved 4 mnd, noe som er feil.

Dessuten får man nok dessverre autoimmune sykdommer uansett om man blir ammet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka e det du skriv, kjerring?????

Stadig like humoristisk du...

Anonymous poster hash: 082f0...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...