Gå til innhold

Forbedring av vitnemål - hvordan påvirker det opptaket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å ta opp et par valgfrie programfag fra videregående da jeg ønsker å komme inn på en utdanning. Blir i såfall kun maks 2 fag, men hvordan vil dette påvirke vitnemålet? Altså mtp førstegangsvitnemål osv? Ser det dårligere ut når man søker dersom man har tatt opp fag?

Litt rotete, men håper noen forstår hva jeg mener :)



Anonymous poster hash: fea8b...f33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du tar opp fag havner du i ordinær kvote istedenfor førstegangskvote. Snittet pleier å være noe høyere i ordinær kvote, så det kan bli litt vanskeligere å komme inn. Når man fyller 20 søker man uansett i ordinær kvote. At du har tatt opp fag har ingenting å si utover dette, det vil altså ikke se dårligere ut at du har tatt opp fag og skoler tar ikke det i seg selv i betraktning når du søker. Det er altså kun at snittet kan bli litt høyere.



Anonymous poster hash: e7181...827
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er 24 år, så da endres uansett ikke førstegangskvoten til ordinærkvote?

Tusen takk!



Anonymous poster hash: fea8b...f33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er 24 år, så da endres uansett ikke førstegangskvoten til ordinærkvote?

Tusen takk!

Anonymous poster hash: fea8b...f33

Nei. Siden du er 24 år konkurrerer du ikke i førstegangskvoten. Du konkurrerer KUN i ordinærkvoten. Sånn generelt, når man tar opp fag så konkurrerer man med det nye vitnemålet i ordinærkvoten.

Anonymous poster hash: ce73f...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Siden du er 24 år konkurrerer du ikke i førstegangskvoten. Du konkurrerer KUN i ordinærkvoten. Sånn generelt, når man tar opp fag så konkurrerer man med det nye vitnemålet i ordinærkvoten.

Anonymous poster hash: ce73f...d0d

Herregud det høres nå veldig urettferdig ut?

Er ingen vits å ta opp fag da for å få bedre snitt, siden kravene heves.

Anonymous poster hash: ef663...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud det høres nå veldig urettferdig ut?

Er ingen vits å ta opp fag da for å få bedre snitt, siden kravene heves.

Anonymous poster hash: ef663...ec0

Urettferdig at man da konkurrerer mot andre som også har tatt opp igjen fag? Nei, vet du hva. Så rettferdig som det kan få blitt. Hvorfor skal de som tar opp igjen fag konkurrere mot de som ikke har gjort det? Gjør en skikkelig jobb første gangen, det er moralen!

For øvrig er det latterlig at man så mange ganger kan ta opp igjen fag under høyere utdanning, bare for å forbedre karakteren. Fikk man C første gangen, så er det det nivået man holder, enkelt og greit. I vitnemål skulle det vært opplyst om man har tatt faget før, og ev. hvilken karakter man fikk.

Anonymous poster hash: 5872b...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Christina146

Urettferdig at man da konkurrerer mot andre som også har tatt opp igjen fag? Nei, vet du hva. Så rettferdig som det kan få blitt. Hvorfor skal de som tar opp igjen fag konkurrere mot de som ikke har gjort det? Gjør en skikkelig jobb første gangen, det er moralen!

For øvrig er det latterlig at man så mange ganger kan ta opp igjen fag under høyere utdanning, bare for å forbedre karakteren. Fikk man C første gangen, så er det det nivået man holder, enkelt og greit. I vitnemål skulle det vært opplyst om man har tatt faget før, og ev. hvilken karakter man fikk.

Anonymous poster hash: 5872b...bb8

Her er jeg faktisk helt uenig med deg. Ikke alle er like ressurssterke i ungdomstiden og vet hva de vil.

Om noen sa til meg at vgs er det viktigste jeg kommer til å gjøre, for å kunne bli det jeg vil, hadde jeg så klart jobbet hardere og valgt en annen linje. Dette fikk vi skremmende lite informasjon om på ungdomsskolen der jeg gikk i hvertfall.

Og hva er egentlig moralen her? Du kan aldri rette opp i dine feil fra tidligere? Du kan ikke prøve på nytt, eller forbedre deg selv? Skal vi bare gå og angre hele livet vi da, pga vi ikke gjorde vårt beste på vgs, og at vi valgte feil linje? Nei vet du hva.

Ganske latterlig spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud det høres nå veldig urettferdig ut?

Er ingen vits å ta opp fag da for å få bedre snitt, siden kravene heves.

Anonymous poster hash: ef663...ec0

Jaha. Aner du poenggrensen for medisin (ordinær) her i Norge? Nei, ikke det? Den er 66-68. Ingen (!) fra VGS kan få en slik poengsum. Det vil ekskludere de som nettopp er ferdig med VGS. De andre har jo forbedret fag i utrolig mange år, samt samlet opp alt av alderspoeng og andre poeng. Er det virkelig rettferdig at de som nettopp er ferdig med VGS skal konkurrere med disse? Dersom det hadde vært sånn måtte jeg ha ventet minst 2 år på å komme inn på medisin her i Norge. Takk og lov for at det ikke er sånn.

Alle i førstegangskvoten konkurrerer likt.

Alle i ordinær kvote konkurrerer likt.

Jeg synes det høres ganske rettferdig ut, jeg.

Anonymous poster hash: ce73f...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Her er jeg faktisk helt uenig med deg. Ikke alle er like ressurssterke i ungdomstiden og vet hva de vil.

Om noen sa til meg at vgs er det viktigste jeg kommer til å gjøre, for å kunne bli det jeg vil, hadde jeg så klart jobbet hardere og valgt en annen linje. Dette fikk vi skremmende lite informasjon om på ungdomsskolen der jeg gikk i hvertfall.

Og hva er egentlig moralen her? Du kan aldri rette opp i dine feil fra tidligere? Du kan ikke prøve på nytt, eller forbedre deg selv? Skal vi bare gå og angre hele livet vi da, pga vi ikke gjorde vårt beste på vgs, og at vi valgte feil linje? Nei vet du hva.

Ganske latterlig spør du meg.

AMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg faktisk helt uenig med deg. Ikke alle er like ressurssterke i ungdomstiden og vet hva de vil.

Om noen sa til meg at vgs er det viktigste jeg kommer til å gjøre, for å kunne bli det jeg vil, hadde jeg så klart jobbet hardere og valgt en annen linje. Dette fikk vi skremmende lite informasjon om på ungdomsskolen der jeg gikk i hvertfall.

Og hva er egentlig moralen her? Du kan aldri rette opp i dine feil fra tidligere? Du kan ikke prøve på nytt, eller forbedre deg selv? Skal vi bare gå og angre hele livet vi da, pga vi ikke gjorde vårt beste på vgs, og at vi valgte feil linje? Nei vet du hva.

Ganske latterlig spør du meg.

Men i alle dager! Mener du faktisk at de som tar opp dag på vgs skal få konkurrere med de som er i kvoten for førstegangsvitnemål? Om man skal la disse konkurrere på lik linje, så vil det kunne føre til at nesten ingen kan gå direkte fra vgs til prestisjestudier, fordi de må konkurrere mot eldre folk som har tatt fag på nytt og på nytt.

Jeg sier som deg, nei, vet du hva!!

Anonymous poster hash: 5872b...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMEN!

Enda en som vil at de som kommer rett fra vgs skal måtte konkurrere direkte mot folk som har tatt fag på nytt for å forbedre karakterene? Skjønner ikke at det er mulig å ha slike meninger. Lattelig, rett og slett.

Heldigvis kommer det aldri til å bli slik dere vil.

Anonymous poster hash: 5872b...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Men i alle dager! Mener du faktisk at de som tar opp dag på vgs skal få konkurrere med de som er i kvoten for førstegangsvitnemål? Om man skal la disse konkurrere på lik linje, så vil det kunne føre til at nesten ingen kan gå direkte fra vgs til prestisjestudier, fordi de må konkurrere mot eldre folk som har tatt fag på nytt og på nytt.

Jeg sier som deg, nei, vet du hva!!

Anonymous poster hash: 5872b...bb8

Det var ikke det jeg mente, da må du ha tolket dette feil. Da sikter jeg heller til at h*n jeg svarte, mener tydeligvis at det ikke burde gått an å ta opp igjen fag for å forbedre vitnemålet. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg mente, da må du ha tolket dette feil. Da sikter jeg heller til at h*n jeg svarte, mener tydeligvis at det ikke burde gått an å ta opp igjen fag for å forbedre vitnemålet. ..

Ingen har skrevet at man ikke bør kunne ta opp fag for å kunne komme inn på det man vil av høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 5872b...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...