Gå til innhold

Dere som slipper bikkja løs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk! :) Ja, ser jo på hundekurs at det er individuelt. Hun som har retrieverblanding har en hund som er litt mer opptatt av å tilfredsstille eieren og bare "Yaaay, la meg gjøre som du vil!". Mens vår eurasier ser på oss med et oppgitt blikk og sier "what’s in it for me" og "jeg kan faktisk sitt. Jeg gidder ikke sitte hundre ganger, og dessuten er den tispa digg, så..snakkes, da!" :fnise:

Får trene mer med langline! Han er kjempeflink på å komme på innkalling, men absolutt ikke i alle situasjoner. Er noe mer spennende enn oss så kan vi ha det så godt. Men det hjelper ofte å løpe i motsatt retning. Det funker ikke så bra i sånne situasjoner som skisseres i tråden, da, da løper han sikkert etter katta først og så kommer til oss når katta er vekk.

Haha, there you go - min 100 % lydige hund er faktisk en eurasierhann. Selv om de ikke gidder å gjøre triks de allerede har vist at de kan vil det ikke si at de ikke lærer å innrette seg etter regler. Tror bare det gjelder å trykke på de rette knappene med dem, de må se at kommandoen har en hensikt liksom. (er jo smarte som bare juling). Men nå ble det avsporing her, huff. :) Bare fortsett med langline, verste alderen han deres er i nå vettu.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, så morsomt! Da er det håp! :nigo: Ser det nytter med laaaaangsiktig trening. Har holdt på siden oktober med "ikke hilse på tur" og "hvis du skal hilse (på de områdene vi syns det er ok) skal du sitte og ta kontakt", og det er nå det begynner å vises at han har fått det med seg! :P

Sorry avsporing, folkens. Vi er fortsatt enige i at hunder skal være i bånd når det er båndtvang og alltid ellers om man ikke har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så morsomt! Da er det håp! :nigo: Ser det nytter med laaaaangsiktig trening. Har holdt på siden oktober med "ikke hilse på tur" og "hvis du skal hilse (på de områdene vi syns det er ok) skal du sitte og ta kontakt", og det er nå det begynner å vises at han har fått det med seg! :P

Sorry avsporing, folkens. Vi er fortsatt enige i at hunder skal være i bånd når det er båndtvang og alltid ellers om man ikke har kontroll.

Sorry fra meg også.:) Men Rainbow, du er på rett vei og det er absolutt håp. Kontakt kontakt kontakt er veien å gå, for hvert eneste gode han får tilgang til. Særlig etter puberteten ser man at masse har gått inn likevel. :D

Angående båndtvang så tar jeg begrenset hensyn til den ut fra fornuft og forutsetningen til hunden. Man ønsker jo ikke å forstyrre vilt i den mest sårbare tiden, og man ønsker ikke å utsette omgivelsene for en løs hund man ikke har kontroll på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Har full kontroll å hunden min, selv med katt til stedet. Selv om du ikke har evnene til å få en lydig hund så er det ikke gitt at ikke de andre har det, men ja, det ER mange som bare slipper uten kontroll.

Det vil det dessverre ALLTID være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Har gått fint forbi politiet og de har kommentert hvor flink og lydig hund jeg har, hvem skal gi meg bot sa du? Er ikke bare en gang det har skjedd :)

Grunnen til at det faktisk er båndtvang er for det meste pågrunn av dyrene på fjellet.

Anonymous poster hash: bb8a4...c56

Må bare kommentere dette. Hadde hunden min løs og det kom bort noen politifolk som hadde fått tips om en farlig hund som var løs. Etter litt visning om hvor lydig hund jeg hadde , fikk jeg gå videre UTEN bot ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis du tror båndtvangen har noe som helst med beskyttelse av skadedyr, som villkatter faktisk er, så er du langt ute på viddene og ikke veldig gjennomtenkt i resonnementene dine. Hva skulle logikken i det være? Båndtvangen er skapt for å beskytte vilt med unger.

Anonymous poster hash: 37655...54f

Jeg vet ikke om du kan strekke bestemmelsen så langt, og hvor hva jeg ser på som villkatter og du skadedyr plasserer seg. Og om det kan falle inn under eller ikke. I utgangpunktet ikke, men...

Logikken er selvsagt at dyr, som har unger, ikke skal bli drept - når de lever ute i naturen og ikke er husdyr.

Men hvor langt vi kan strekke båndtvangsbestemmeslen blir nok en avsporing her. Vi er begge enig i at båndtvangsbestemmelsen ikke primært er for katter, og helt klart ikke for huskatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Logikken er selvsagt at dyr, som har unger, ikke skal bli drept - når de lever ute i naturen og ikke er husdyr.

Men hvor langt vi kan strekke båndtvangsbestemmeslen blir nok en avsporing her. Vi er begge enig i at båndtvangsbestemmelsen ikke primært er for katter, og helt klart ikke for huskatter.

Ja båndtvangsreglementet går jo på at dyr som tilhører norsk fauna, og er en ønsket del av den, skal skjermes i de månedene av året hvor de reproduserer seg. Så jeg syns det er søkt at folk drar frem båndtvang i tide og utide egentlig, når den sjelden er relevant. Derimot er man pliktig å sørge for at hunden ikke er til sjenanse eller forårsaker skade på omgivelsene og andres eiendom (som katter er) hele året rundt. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja båndtvangsreglementet går jo på at dyr som tilhører norsk fauna, og er en ønsket del av den, skal skjermes i de månedene av året hvor de reproduserer seg. Så jeg syns det er søkt at folk drar frem båndtvang i tide og utide egentlig, når den sjelden er relevant. Derimot er man pliktig å sørge for at hunden ikke er til sjenanse eller forårsaker skade på omgivelsene og andres eiendom (som katter er) hele året rundt. :)

Sånn delvis enig med deg, men samtidig veldig enig. Jeg syns det er for stort fokus på båndtvang, også glemmer man at man ellers også skal ha kontroll - og hvis ikke ha dyret i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe behov for å holde fartsgrensen når jeg kjører, for jeg har såpass kontroll at jeg det kommer aldri til å skje noe.

Anonymous poster hash: ec9a9...bd7

Du er flink til å sammenligne skal jeg si, hold deg saklig.

Wow, det er min drøm! Vi har en 15 mnd gammel hund som ELSKER andre hunder og katter og alt, og vil leke med alt. Så vi har ham alltid i bånd der han kan møte andre dyr, siden vi vet han blir døv for innkalling når verdens mest spennende katt kommer forbi, og at katten ikke skjønner at Mister Crazypants ikke vil spise den, men leke, når han kommer stormende.

Jeg har latt hunden min gå løs helt fra vi fikk han, han har vært lydig siden dag 1. Vi har selvsagt øvd en god del på stå og fot og innkalling og alt slik, men aldri brukt godbiter bare ros. Man må begynne et sted og du kan jo få venninner eller slikt til å hjelpe deg ved at de ikke skal gå bort til fremmede og hoppe opp. Man ja det er veldig individuelt som en skrev over her.

Anonymous poster hash: bb8a4...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke så opptatt av folk, men hunder (og katter) vil han veldig gjerne leke med. Har vurdert å trene sammen med andre hundefolk, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Alle svaner jeg har sett, har vært hvite. Derfor konkluderer jeg med at alle svaner er hvite. Men er de egentlig det, da?

hehe

Anonymous poster hash: cc122...f6f

Men det er jo ikke slik at hunder har for vane å drepe katter heller da! Det må jo være lov til å påpeke en tendens, selv om man ikke skal utelukke at det finnes katter som har blitt drept av hunder så må det være lov til å hevde at de fleste katter ikke dør pga sultne hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at våre 3 katter fremdeles er i live, med tanke på at de bor under samme tak som bikkja :blink:

Har tanken streifet deg at kanskje hunden er snill mot kattene fordi den er vant med dem? Hunder som ikke er vant med katter jakter dem.

Anonymous poster hash: b0349...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hatt og passet utallige hunder, og ingen av dem har noensinne "gnafset en katt i to".

Da jeg var barn ble familiekatten drept av naboens hund. Katten vår forsøkte å rømme gjennom stakittgjerdet, men halveis gjennom fikk hunden tak i bakenden og sleit henne i to.

Anonymous poster hash: b0349...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tanken streifet deg at kanskje hunden er snill mot kattene fordi den er vant med dem? Hunder som ikke er vant med katter jakter dem.

Anonymous poster hash: b0349...71f

Han er ikke vandt med dem sier jeg jo. Hadde du fått med deg om du hadde lest alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn ble familiekatten drept av naboens hund. Katten vår forsøkte å rømme gjennom stakittgjerdet, men halveis gjennom fikk hunden tak i bakenden og sleit henne i to.

Anonymous poster hash: b0349...71f

Så jævlig. :( Jeg var vitne til at en vosteh rev opp buken på en nydelig, hvit kattunge da jeg var liten. Kommer aldri til å glemme det blodbadet.

Det finnes nok av hunder som tar livet av en katt hvis de får sjansen vil jeg tro, selv om det ikke er normen. Men jeg mener også at man fort lærer hunden sin å kjenne når det gjelder sånne tilbøyeligheter. De fleste jakter for lekens skyld, og vet ikke hva de skal gjøre med katta når de har tatt den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tanken streifet deg at kanskje hunden er snill mot kattene fordi den er vant med dem? Hunder som ikke er vant med katter jakter dem.

Anonymous poster hash: b0349...71f

Hunden min er ikke vandt med katter, men jakter ikke på når jeg gir kommando, om jeg ikke gir kommando vil den bare leke (hunden min har aldri fått hilst på katter) :)

Få faktaene rett.

Anonymous poster hash: bb8a4...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har tanken streifet deg at kanskje hunden er snill mot kattene fordi den er vant med dem? Hunder som ikke er vant med katter jakter dem.

Anonymous poster hash: b0349...71f

Ikke nødvendigvis. Kun en av de hundene jeg har hatt har vært vant til katt (den jaktet ikke). Av de andre jeg har hatt (som starter å bli et par stykker gjennom et langt liv), så har kun en av de jaktet katt. Men hun drepte de om hun hadde fått mulighet (noe hun aldri fikk). Det er derimot ikke så veldig vanlig, da de fleste hunder nøyer seg med løpe etter biten. Men er nok litt raseavhengig også.

En bekjent hadde to hunder som tok katter, og det var et par som mistet livet inne i hundegården til de to hundene. Ute jaget de ikke katter, men kom de inn i hundegården slapp de ikke ut levende.

Anonymous poster hash: 7fda7...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt sluppet løs hunden min på for eksempel en fotballbane. (utenfor båndtvangstiden)

Det er meg revnende likegyldig hvor mange katter som måtte være i nærheten.

Andre mennesker, hester eller hunder - derimot - vil jeg ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper min hund såfremt det ikke er båndtvang 😊 Prøver å gjøre det steder hvor det ikke er til bry for mennesker (han er ganske stor, så er fort gjort at noen blir redde når han kommer galopperende) men jeg er ikke bekymret for dyr da han knapt eier jaktinstinkt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke vandt med dem sier jeg jo. Hadde du fått med deg om du hadde lest alt.

Selvom hunden bor med katter hjemme så kan de likevel jage fremmede katter. De er ikke "kattesikre" av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...