Gå til innhold

Dere som slipper bikkja løs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått fint forbi politiet og de har kommentert hvor flink og lydig hund jeg har, hvem skal gi meg bot sa du? Er ikke bare en gang det har skjedd :)

Grunnen til at det faktisk er båndtvang er for det meste pågrunn av dyrene på fjellet.

Anonymous poster hash: bb8a4...c56

Tenk at du klarer å plassere et smilefjes på kommentaren din til meg. Du vil bare provosere du, trenger litt oppmerksomhet ditt lille troll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk at du klarer å plassere et smilefjes på kommentaren din til meg. Du vil bare provosere du, trenger litt oppmerksomhet ditt lille troll...

Troll? Fordi jeg påpeker det du sier feil? Det du kommenterer til meg her, er at en som faktisk er en god hundeeier skal få bot, virkelig?

Jeg er ikke på noen som helst måte noen som prøver tulle til seg i forumet, det eneste som popper opp ang. deg var at du ikke hadde et bedre svar. :)

Anonymous poster hash: bb8a4...c56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bikkja i bånd, men det er ikke pga katter men fordi det er båndtvang av helt andre grunner, katten bestemmer og jeg er mer redd for øyne til hunden min enn at hun skal gnafse en katt i 2! Hun er stor men har ingenting å stille opp med mot klørne til en katt så du undervurderer nok kattene litt.., vi har selv katt og hunden synes det er stas å si god morgen og velkommen hjem men så fort pus sier Mjau så forter hun seg bort fra katten!

Anonymous poster hash: ef18d...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll? Fordi jeg påpeker det du sier feil? Det du kommenterer til meg her, er at en som faktisk er en god hundeeier skal få bot, virkelig?

Jeg er ikke på noen som helst måte noen som prøver tulle til seg i forumet, det eneste som popper opp ang. deg var at du ikke hadde et bedre svar.

Anonymous poster hash: bb8a4...c56

Hahahaha. Du skal få bot når du ikke overholder båndtvangen. Det er mange gode grunner til at det er båndtvang, og de som ikke respekterer båndtvangen, deg inkludert, skal få bot for det. Så du bare troller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha. Du skal få bot når du ikke overholder båndtvangen. Det er mange gode grunner til at det er båndtvang, og de som ikke respekterer båndtvangen, deg inkludert, skal få bot for det. Så du bare troller

Jeg har ikke behov for å holde båndtvang da jeg har såpass kontroll på hunden min, men dersom en person kommer bort og ber meg ta hunden i bånd så gjør jeg det. Jeg skal love deg at det ikke er nødvendig når man har såpass god kontroll på hunden. Som jeg nevnte tidligere; hvem skal gi meg bot da jeg har gått forbi politiet flere ganger og den eneste kommentaren jeg har fått er at hunden er lydig. Den eneste som ser det rettferdig å gi bor blir jo deg og kanskje du har noen tilhengere.

Det er ikke nødvendig og kalle meg troll, bare fordi du ikke klarer og holde deg saklig i en diskusjon.

Anonymous poster hash: bb8a4...c56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er BÅNDTVANG og da skal alle hunder være i bånd UANSETT. Unntaket er hvis området er gjerdet inn forsvarlig. Båndtvangen er for ville dyr, ikke kattepuser. Er selv hundeeier og kunne ikke ramlet meg inn å slippe løs hunden under båndtvangen, den klarer fint å løpe løst i hagen og ellers være i bånd den lille perioden båndtvangen er. Du er uansvarlig som hundeeier om du slipper den løs under båndtvangen og unnskyldninger som "jeg har kontroll" osv er naivt. Det er et dyr med instinkter, da hjelper det ikke å ha "en snill hund" Anonymous poster hash: f3523...417

Ja, for det er jo mange ville dyr på fortballbanen. TS er en av dem, som opptrer som et slags selvoppnevnt båndtvangspoliti. Jeg ler godt av sånne villdyr :)

Heldigvis er båndtvangen snart slutt, og da skal hunden få løpe masse løs på slettene og fortballbanen.

Anonymous poster hash: e7292...d48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahahaha. Du skal få bot når du ikke overholder båndtvangen. Det er mange gode grunner til at det er båndtvang, og de som ikke respekterer båndtvangen, deg inkludert, skal få bot for det. Så du bare troller

I praksis får man kun bot om hunden blir tatt i å jage eller er til skade for andre. Man får ikke bot om man har en løs hund som labber etter en.

Anonymous poster hash: e7292...d48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med katter som blir drept inni hundegårder? Det går noen slike hvert år. Skal alle hunder være innendørs in case det kommer en katt inn i hundegården og blir klippet i to?



Anonymous poster hash: 7fda7...759
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke vente til i morgen? Da oppheves båndtvangen de fleste steder her i landet. 20. august er et av årets høydepunkter vil jeg si :)



Anonymous poster hash: bcb4f...04d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder flest deler ikke katter i to, så der er jeg ikke enig med TS. Når det gjelder båndtvang er det heller ikke primært med tanke på katter, men villkatter vil jo fall inn under de vi skal verne i denne perioden.

Når det gjelder løs-hunder, med eier på slep som hevder han har kontroll, er det noe av det verste jeg vet. Jeg irriterer meg grønn hver gang vi, jeg og hunden min, blir overfalt av en annen hund. Når vi trener, når vi leker, når vi øver på veldig viktige ting, kommer det en hund hoppende på oss. Så kommer eieren noen minutter etter…

Det beste er de eierne som sier, etter at hunden deres har overfalt oss; kan du ikke slippe den, så kan de leke litt? Hvis jeg sier nei, fordi jeg ikke har helt kontroll på den enda, fordi vi er midt i trafikken, og fordi vi faktisk drev med noe viktig, så får jeg en liten preken om hvor viktig det er å ha kontroll på hunden. Hvem var det som hoppet på oss i stad? Vet rett og slett ikke hva man skal gjøre med slike folk....?

Edit: Selv om båndtvangen er over i morgen for de fleste steder i landet, betyr ikke det at hunden kan flyge rundt og overfalle folk eller dyr. Har du ikke kontroll på hunden må du fortsatt ha den i bånd - hvis den ikke er inngjerdet.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke vente til i morgen? Da oppheves båndtvangen de fleste steder her i landet. 20. august er et av årets høydepunkter vil jeg si :)

Anonymous poster hash: bcb4f...04d

Bare for å pirke litt så er det den 21 som er høydepunktsdagen, da båndtvangen varer til og med den 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder flest deler ikke katter i to, så der er jeg ikke enig med TS. Når det gjelder båndtvang er det heller ikke primært med tanke på katter, men villkatter vil jo fall inn under de vi skal verne i denne perioden.

Hvis du med villkatter mener gaupe så har du rett i det. Eller mente du husløse huskatter som formerer seg hele året og er et stort problem?

Anonymous poster hash: 37655...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du med villkatter mener gaupe så har du rett i det. Eller mente du husløse huskatter som formerer seg hele året og er et stort problem?

Anonymous poster hash: 37655...54f

Tenkte på villkatter som ikke har hatt eier på mange generasjoner, vill-villkatt. De går kanskje inn under kategorien huskatter som formerer seg hele året?

uansett får de vel unger her og der, og da må vel også deres avkom være en av de dyreartene som skal vernes ved båndtvang…?

Edit: Gaupe er selvsagt :)

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir provosert over slike som TS som skal kaste alle eiere under samme kam. Du har null peiling på hva kontroll er.

Jeg har ei bikkje som jeg går med løs hele tiden, når jeg sier at den skal gå fot så går den fot UANSETT hva som skjer. Midt i sentrum kan jeg gå med bikkjen min løs, den følger meg som den skal. Hunden min liker ikke katter, men med mindre katten gjør noe mot hunden så kan det gå skeis.

Men vet du hva, når man faktisk har så mye kontroll som det jeg har på bikkja så burde man faen meg få lov, det fins unger som er verre. Hunden min adlyder meg uansett, bikkjen min går ikke overens med hannhunder men går fritt forbi uten og se på engang.

Anonymous poster hash: bb8a4...c56

Wow, det er min drøm! Vi har en 15 mnd gammel hund som ELSKER andre hunder og katter og alt, og vil leke med alt. Så vi har ham alltid i bånd der han kan møte andre dyr, siden vi vet han blir døv for innkalling når verdens mest spennende katt kommer forbi, og at katten ikke skjønner at Mister Crazypants ikke vil spise den, men leke, når han kommer stormende.

Så, hvordan har du lært hunden din det? Vi jobber masse med godbit og full jubel når han gjør som han skal, men det er enkelte ting ikke den beste godbit kan vinner over. Han hører gradvis mer og mer, da, så det er en jo håp, og han er ung. Men det er en stund til han er der din er!!

Jeg irriterer meg også over hunder som er løse og ikke kommer på eieres innkalling, spesielt fordi vi trener veldig intensivt på passering - han får ikke hilse på andre på tur - bare på friområder eller utenfor blokka her, fordi vi ikke vil ha en hund på nærmere tredve kilo som slutter å virke når det kommer en annen hund fordi han vil leke. Da hjelper det ikke når det kommer en hund løpende løs (eller i enden av et flexibånd for den saks skyld), og eieren sier "han er snill!" Ja, det er min også, han gjør aldri noe mot noen. Men

1. Hvordan vet du om min er snill når hunden din kommer løpende fra 10-15 meters avstand?

2. Det er ikke fordi jeg er er redd for slossing at han ikke skal hilse, har du hørt om hundeoppdragelse og trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du fremfører at båndtvangen er til for å beskytte katter fra hunder, er bare latterlig og misforstått, ikke minst i lys av hvor mye skade kattene allerede gjør på faunaen.

Norske tamkatter tar livet av enorme antall gnagere og småfugl, som de ikke en gang spiser etterpå. Blir helt feil å fremstille båndtvangen for hunder som et middel som skal beskytte kattene, som nesten utelukkende vil være i stand til å unnslippe.

Slik jeg ser det er båndtvangen primært til for hundens eget beste. Har selv hatt hund som barn og det hendte i blant at bikkja fikk ferten av elg eller rådyr mens vi var ute på tur,og da var hun vanskelig å finne igjen etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så, hvordan har du lært hunden din det? Vi jobber masse med godbit og full jubel når han gjør som han skal, men det er enkelte ting ikke den beste godbit kan vinner over. Han hører gradvis mer og mer, da, så det er en jo håp, og han er ung. Men det er en stund til han er der din er!! ?

Ikke meg du spør, men tenkte jeg skulle svare; De fleste kommer aldri dit, sånt er veldig individavhengig. Jeg har en som er dønn lydig, går løs over alt og aldri bryter fotkommandoen for noe som helst. Har selvfølgelig jobbet mye for å oppnå det, men grunnlaget for det nivået av lydighet har alltid vært der.

Jeg har også en som bryter kommando og lukker ørene pga for heftige instinkter. Impulsiviteten kommer seg med alderen, men en sånn hund kan man aldri stole på og vil omtrent aldri komme helt i mål.

Men generelt: bruk langline og jobb med hunden som om den er løs, så ofte som mulig i alle miljøer. Jo mer ansvar hunden får jo mer innretter de seg etter eieren er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på villkatter som ikke har hatt eier på mange generasjoner, vill-villkatt. De går kanskje inn under kategorien huskatter som formerer seg hele året?

uansett får de vel unger her og der, og da må vel også deres avkom være en av de dyreartene som skal vernes ved båndtvang…?

Edit: Gaupe er selvsagt :)

Ok, hvis du tror båndtvangen har noe som helst med beskyttelse av skadedyr, som villkatter faktisk er, så er du langt ute på viddene og ikke veldig gjennomtenkt i resonnementene dine. Hva skulle logikken i det være? Båndtvangen er skapt for å beskytte vilt med unger.

Anonymous poster hash: 37655...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke behov for å holde båndtvang da jeg har såpass kontroll på hunden min, men dersom en person kommer bort og ber meg ta hunden i bånd så gjør jeg det. Jeg skal love deg at det ikke er nødvendig når man har såpass god kontroll på hunden. Som jeg nevnte tidligere; hvem skal gi meg bot da jeg har gått forbi politiet flere ganger og den eneste kommentaren jeg har fått er at hunden er lydig. Den eneste som ser det rettferdig å gi bor blir jo deg og kanskje du har noen tilhengere.

Det er ikke nødvendig og kalle meg troll, bare fordi du ikke klarer og holde deg saklig i en diskusjon.

Anonymous poster hash: bb8a4...c56

Jeg har ikke noe behov for å holde fartsgrensen når jeg kjører, for jeg har såpass kontroll at jeg det kommer aldri til å skje noe.

Anonymous poster hash: ec9a9...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg du spør, men tenkte jeg skulle svare; De fleste kommer aldri dit, sånt er veldig individavhengig. Jeg har en som er dønn lydig, går løs over alt og aldri bryter fotkommandoen for noe som helst. Har selvfølgelig jobbet mye for å oppnå det, men grunnlaget for det nivået av lydighet har alltid vært der.

Jeg har også en som bryter kommando og lukker ørene pga for heftige instinkter. Impulsiviteten kommer seg med alderen, men en sånn hund kan man aldri stole på og vil omtrent aldri komme helt i mål.

Men generelt: bruk langline og jobb med hunden som om den er løs, så ofte som mulig i alle miljøer. Jo mer ansvar hunden får jo mer innretter de seg etter eieren er min erfaring.

Takk! :) Ja, ser jo på hundekurs at det er individuelt. Hun som har retrieverblanding har en hund som er litt mer opptatt av å tilfredsstille eieren og bare "Yaaay, la meg gjøre som du vil!". Mens vår eurasier ser på oss med et oppgitt blikk og sier "what’s in it for me" og "jeg kan faktisk sitt. Jeg gidder ikke sitte hundre ganger, og dessuten er den tispa digg, så..snakkes, da!" :fnise:

Får trene mer med langline! Han er kjempeflink på å komme på innkalling, men absolutt ikke i alle situasjoner. Er noe mer spennende enn oss så kan vi ha det så godt. Men det hjelper ofte å løpe i motsatt retning. Det funker ikke så bra i sånne situasjoner som skisseres i tråden, da, da løper han sikkert etter katta først og så kommer til oss når katta er vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...