Gå til innhold

Bare jeg som synes fadderuka er fryktelig slitsom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg på dag 3 av fadderuka, og har bestemt meg for at jeg ikke ønsker å være med i kveld. Jeg var med de to første dagene for jeg ønsker ikke å bli ansett som kjip.

Jeg drikker alkohol, men gjør det ikke noe ofte. En helg i måneden er egentlig mer enn nok for meg, og da synes jeg det blir for mye å skulle drikke nesten 14 dager i strekk. Jeg ble egentlig litt skuffet over fadderuka, for det virker som det eneste det går ut på er å drikke og feste. Jeg har sett på planen for de kommende dagene og alle aktivitetene innebærer alkohol. Jeg vet at jeg ikke drikke, men jeg synes heller ikke det er så gøy å være den eneste som er edru om alle andre er fulle.

I den faddergruppa jeg har kommet i virker det som om de fleste synes drikking er skikkelig gøy. Men jeg føler meg egentlig "for gammel" for det opplegget (selv om jeg bare er 22 år). Føler heller ikke at jeg blir ordentlig kjent med noen ved å bare feste med dem, vi blir liksom bare kjent på overflaten, men får jo aldri ro til å snakke ordentlig med noen. Men blir sikkert mer tid til det etterhvert..

Tror dere det er dumt om jeg dropper mesteparten av det som er igjen av fadderuka..? Har kanskje tenkt til å bli med på noe av det..., men jeg merker at jeg er fryktelig sliten allerede, og jeg er bare på dag to...



Anonymous poster hash: cbc80...1c3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke noe som foregår på dagtid også da? Kan være greit å henge seg på noe av det så du får noen kontakter i starten. Og ja, fadderuke kan være veldig slitsomt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har droppet hele fadderuka begge gangene jeg har vært ny student. Er langt fra noe partymenneske og drikker sjelden og lite alkohol, og faddergruppene jeg har vært i har også vært veldig alkoholfokusert. Føler på ingen måte at jeg har gått glipp av noe! Venner har jeg fått underveis, så det har ikke vært noe problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener du kan med god samvittighet droppe resten av fadderuka. Jeg er også veldig lei dette fokuset på alkohol og fest som preget min fadderuke da jeg begynte å studere. Ting har ikke endret seg noe særlig, ser jeg - fadderuka ser ut som et sted bare for alkiser og folk som ikke har fantasi til andre aktiviteter enn fest med masse alkohol og dumme alkis-sanger.



Anonymous poster hash: 61baa...d9b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil droppe resten av fadderuka så gjør det, drit i hva alle andre sier - er ikke noe fasitsvar.

Jeg har ikke vært med på et eneste opplegg denne uken, jeg er den eldste i min faddergruppe og alle oppleggene har kun handlet om å drikke-drikke-drikke. Ikke noe for meg. Men jeg bryr meg ikke om noen tenker det er "dumt" av meg å ikke være med.

:)



Anonymous poster hash: 549cc...93e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at du får mange nok muligheter å bli kjent med folk på forelesninger, kurs og annen undervisning. Det er 100% sikkert det er mange som ikke fikk noe ut av fadderuka og kjenner ingen, så det er bare å begynne å prate med sidemannen om dit og datt. :) Jeg ble kjent med mange etter fadderuka.



Anonymous poster hash: 61baa...d9b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest constance90

Jeg var med de første dagene selv men orket ikke mer etterpå.

Jeg kan godt drikke alkohol men var så lei drikkepresset og alle skulle være fullest mulig når klokken var 16. Jeg drikker gjerne et glass vann etter hver enhet, ikke så ofte alltid, men jeg ønsket å huske kvelden og hvem jeg traff. Når glasset mitt ble byttet ut med vodka for 5. gangen gav jeg opp. Alle var dritings og ingen husket hverandre.

Er gjerne kjedelig, men sitter glatt og leser pensum denne uka istedet for å kaste bort 5000kr på drikke og arrangementer som bare gjør meg ukomfortabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Jeg er på dag 3 i dag, måtte ha en hviledag, haha:)

Tror ikke jeg kommer til å bli med på alt som skjer neste uke heller, merker veldig til drikkepress ja. Tror nok det kommer an på fadderne også, våre sier at vi ikke skal føle oss presset til å drikke, men når de sier at "det er lov til å ta med alkohol ;););)" og inviterer til vors og byen hver kveld så føler du deg litt kjip hvis du sier nei... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gå på det du vil gå på, og dropp resten. Det blir gjerne mye fokus på drikke og fest når folk i den alderen treffer hverandre første gangen og ikke vet hva de har til felles. Har aldri vært med på mye i fadderuka, men jeg har problemer med å slappe av rundt folk som drikker og liker også bedre små grupper eller roligere situasjoner. Lettere å bli kjent med noen da.

Jeg møtte flere personer sist gang jeg hadde fadderuke, og de var hyggelige de, men de var også veldig innstilt på å bli "drita" hver kveld i perioden. Da finner jeg heller på noe annet enn å sitte ukomfortabel og prøve å være med på noe jeg ikke får noe ut av. Blir bare oppgitt og irritert selv, og det er heller ikke de beste forutsetningene for å bli kjent med noen.



Anonymous poster hash: 7546e...c2b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på dag 3 i dag, måtte ha en hviledag, haha:)

Tror ikke jeg kommer til å bli med på alt som skjer neste uke heller, merker veldig til drikkepress ja. Tror nok det kommer an på fadderne også, våre sier at vi ikke skal føle oss presset til å drikke, men når de sier at "det er lov til å ta med alkohol ;););)" og inviterer til vors og byen hver kveld så føler du deg litt kjip hvis du sier nei... :vetikke:

Kan jeg spørre hvor du studerer hen? :)

Det er ikke mye som foregår på dagtid, man begynner drikkingen ganske tidlig. Det har liksom vært vors og så fest etterpå, og sånn er det utover uka også, det "spesielle" er liksom at vi skal kle oss ut.

Anonymous poster hash: cbc80...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Kan jeg spørre hvor du studerer hen? :)

Det er ikke mye som foregår på dagtid, man begynner drikkingen ganske tidlig. Det har liksom vært vors og så fest etterpå, og sånn er det utover uka også, det "spesielle" er liksom at vi skal kle oss ut.

Anonymous poster hash: cbc80...1c3

Samme her, tema på kveldstid, studerer i Trondheim jeg, men liker skolen veldig godt, og det roer seg vel ned til uka :) Hvor studerer du da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, tema på kveldstid, studerer i Trondheim jeg, men liker skolen veldig godt, og det roer seg vel ned til uka :) Hvor studerer du da? :)

Da studerer vi samme sted ;) Går på hist, jeg :P

Synes faddergruppa virker veldig koselig, bare synd at det skal være så mye drikking.

Anonymous poster hash: cbc80...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Awzm me

Jeg er ganske lei fadderuke allerede, enda jeg bare har vært med på en ting, men det er fordi jeg er lei av noen av de i faddergruppen da, og arrangementene har vært lite spennende så langt. Neste uke skal jeg være med på mer, men tror jeg dropper vors med faddergruppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke det eneste. ;) Jeg har også fadderuke, men orker ikke å drikke hver eneste kveld (er 26 forresten, så føler meg ekstra gammel iblant 19-20-åringer :D). Heldigvis har det vært mange alkoholfrie greier, f eks fjelltur, rafting, båttur, osv. I dag er det største arrangementet og jeg bestemte meg å droppe det, rett og slett fordi jeg ikke føler meg fristet til å dra. :) Det er bedre å bli hjemme enn å dra og angre etterpå.



Anonymous poster hash: ee6d3...efd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempeslitsomt å skulle forventes å være sosial hele dagen... De store arrangementene som er stappfulle av folk blir også litt for mye for meg, synes det er lettere å bli kjent med folk i mindre grupper på stillere steder. Jeg er usikker på om jeg skal bli med idag, det er vel det største arrangementet, men er redd jeg ikke kommer til å trives...



Anonymous poster hash: ffb75...83e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns også det var slitsomt i fadderuka, spesielt fordi vi på vår skole hadde vanlig undervisning og så opplegg på kveldene. Likevel var jeg fast bestemt på å delta på mest mulig, siden jeg har vært ganske sjenert tidligere, og jeg fikk mye ut av å dra på alle arrangementene. Jeg visste det var mye drikkepress rundtom i fadderukene, men at alle (eller så å si alle) arrangementene innebærer alkohol flere steder overrasket meg litt.

På HiB var det et arrangement hver dag i 7-8 dager, og da var det 3-4 som innebar vors og ut på byen/konsert. På et par av de andre kunne man velge litt selv om man ville på vors/drikke (standup f.eks) og jeg tror det var 3 alkoholfrie arrangement. Hos oss hadde heller ikke fadderne lov til å oppfordre til drikking, det var såvidt det var drikkeleker på vors liksom. Jeg drakk bare de 2 siste dagene, fordi jeg gikk på antibiotika, resten av tida drakk jeg brus. Ingen brydde seg, det var også flere som heller ikke drakk uten at de fikk spørsmål. Jeg trodde folk var modnere enn det flere forteller her i tråden ang. alkohol når de begynte å studere, men der tok jeg visst feil...



Anonymous poster hash: d368f...4e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke det eneste. ;) Jeg har også fadderuke, men orker ikke å drikke hver eneste kveld (er 26 forresten, så føler meg ekstra gammel iblant 19-20-åringer :D). Heldigvis har det vært mange alkoholfrie greier, f eks fjelltur, rafting, båttur, osv. I dag er det største arrangementet og jeg bestemte meg å droppe det, rett og slett fordi jeg ikke føler meg fristet til å dra. :) Det er bedre å bli hjemme enn å dra og angre etterpå.

Anonymous poster hash: ee6d3...efd

Så kult og det er sånn fadderuken burde være. Drit i å måtte feste seg drita hver kveld og ha sånne tulle ting på dagen...man blir bedre kjent med folk ved å gjøre sånne aktiviteter...

Anonymous poster hash: 8720a...ea3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Selv om jeg drikker, synes jeg det ensidige fokuset på alkohol blir feil, både for de som ikke drikker og dermed faller utenfor og også for de av oss som drikker som hadde hatt like godt av å bli kjent uten alkohol, i hvert fall på noen av dagene. Kjipt å ha lange samtaler med noen og ikke huske noe av de neste dag. Eller så har du de som er sosiale på fylla, men knapt tør møte blikket ditt neste dag.

Om jeg har forstått rett, har UiO fadderuke før selve forelesningene starter. Slik er det ikke med oss. Ganske tungt å stå opp kl 7 for en hel dag forelesning når du var ute til klokken 3 kvelden før med høy promille. Men det gikk bra.

Alt i alt har jeg hatt et godt utbytte av det så langt, men det kunne definitivt vært lagt opp flere dager uten alkohol. Slik det er nå er det vel rundt 8-9 dager og alle legger egentlig opp til alkoholkonsum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld dere som faddere til neste år og bidra til å påvirke en kursendring.

Da jeg begynte å studere var fadderuka bare fest og fyll. 3 semester meldte jeg meg som fadder og ble med i styret. Fikk gjort noen endringer så det året var det fjellturer, familieaktiviteter for studenter med barn, tur med elvebåter, volleyballturnering og andre utendørsaktiviteter på dagtid. Det ble utrolig populært og dette har blitt videreført.

Fadderuka bør ikke bare være drikking og festing, men også inneholde ulike aktiviteter der man kan ha det gøy og bli bedre kjent.



Anonymous poster hash: b06fa...116
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...