Gå til innhold

Skjev fordeling av studielån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at alle får det samme, uavhengig av hvor i landet man studerer? Det er jo mye dyrere å studere i en storby enn for eksempel i Volda, simpelthen på grunn av bokostnader. Jeg studerer selv i Oslo og opplever at alt jeg har av studielån og ekstrainntekt går med til å betale det nødvendige, nemlig bolig og mat. Har ikke kjøpt et nytt klesplagg på over et år, og føler ikke at jeg har råd til å gå ut for en øl med venner eller på kino når jeg blir bedt. Jeg kunne ha studert i en annen by, sant nok, men drømmestudiet mitt finnes kun i Oslo. Men jeg kjenner veldig på det økonomiske presset, og jeg føler at det bør innføres en skjevfordeling i forhold til studielånet, i takt med skjevfordelibgen på boligmarkedet. For det er dyrere å studere i Oslo enn på Nesna.

Hva synes felles studenter?

Anonymous poster hash: 947cb...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet ligger ikke hos lånekassa, men at det er for få studentboliger. De som leier ut privat kan ta så mye betalt de vil. Øker lånekassa stipendet øker også husleia.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene i Tromsø er horribel!!!

Anonymous poster hash: 2fe19...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sucks to be you. Får flytte til Tromsø da, siden du klager over prisene i Oslo

Dårlig råd! Hjelper jo ingenting å flytte til en by hvor prisene er like ille. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisene er like ille på små steder. Der vet utleier at studentene har enda færre alternativer, og tar gjerne blodpriser!

Anonymous poster hash: 6ce54...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Prisene er like ille på små steder. Der vet utleier at studentene har enda færre alternativer, og tar gjerne blodpriser!

Anonymous poster hash: 6ce54...f20

Neida, det er ikke det. Det kan være dyrt andre steder, men i Oslo må man gjerne ut med hele studielånet for en plass å bo. Det må man ikke i Narvik, Volda, Notodden, Fredrikstad, Kondsberg, Lillehammer eller Gjøvik. Selvsagt, begynner man en uke før studiestart kan det bli vanskelig. Ifølge studentsamskipsnaden i Oppland (gjøvik og Lillehammer) er den billigste hybelen til 2500 kr per mnd, og den dyreste koster 5900 (og den er på 35 kvadrat). Jeg har selv leid privat i en av de nevnte byene, og vet at det er mulig å få en plass å bo til akseptabel pris. Men keg begynte ikke noen dager før studiestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er valgfritt å studere og det er valgfritt hvor man vil studere.

Om nå studiet ditt kun finnes i Oslo, hvor det er dyrt får du finne deg en jobb.

Evt, er ikke drømmestudiet verdt å kjempe for? Ofre noen klesplagg for å oppfylle drømmen?

Anonymous poster hash: 44960...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er valgfritt å studere og det er valgfritt hvor man vil studere.

Om nå studiet ditt kun finnes i Oslo, hvor det er dyrt får du finne deg en jobb.

Evt, er ikke drømmestudiet verdt å kjempe for? Ofre noen klesplagg for å oppfylle drømmen?

Anonymous poster hash: 44960...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, jeg bor i Bergen og betaler kun 3000 kr. Jeg er kjempeheldig ja, for Bergen har dyre boliger. Det finnes nok studenter i alle byer som er heldige og bor utrolig billig, så å få mer lån basert på at en bor i en stor by ville jo ha gjort til at slike som meg hadde fått det alt for godt.

Men helt alvorlig, det er det private markedet som er problemet. Det bør gjøres noen grep her og der. Dersom studielånet blir høyere kan utleier også ta dyrere leie. Så på sikt skaper dette bare mer problemer.

Anonymous poster hash: 803fd...717
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...