Gå til innhold

Er dette egentlig farlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har hatt vondt i brystet siden jeg var 17-18 år, vanligvis 3-4 ganger i mnd strammer deg seg rundt hjertet, har vondt egentlig rett på hjertet og har hatt dette siden 17-18 års aldern, så kan jo hende at jeg har hjerteproblemer også. Jeg er 23 nå.

Har vært hos legen 2 ganger for et halvt år siden og undersøkt hjertet men de har ikke funnet noe og sier at det mest sannsynelig er ufarlige brystsmerter.

Problemet er at de 2-3 siste mnd har det strammet seg rundt hjertet nesten daglig, og det er ganske store smerter, noen ganger må jeg sette meg ned.

Hva kan dette egt være? noen som har opplved lignende eller har noen råd? legen sier jo at alt er bra.

Anonymous poster hash: 3c398...6eb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være stress/angst-relatert. Men du har ingen ting å tape på å grave til bunns i det, til du føler deg trygg på at alt er ok med deg. Hvilke undersøkelser er gjennomført så langt? Må si jeg ikke er noen ekspert på hjerteproblematikk, men vil tro det finnes en del standard prosedyrer for å utrede hjertet. Mr kanskje?

• Liker 1
Skrevet

Det kan være bryst musklene som strammer seg.

Få det sjekket hos legen. Må ikke gi deg før du får svar.

Blir litt sånn når du kjenner det litt, så kjenner du mere etter og merker det mer. (Angst)

Anonymous poster hash: 878c1...732

• Liker 3
Skrevet

Det kan jo være stress/angst-relatert. Men du har ingen ting å tape på å grave til bunns i det, til du føler deg trygg på at alt er ok med deg. Hvilke undersøkelser er gjennomført så langt? Må si jeg ikke er noen ekspert på hjerteproblematikk, men vil tro det finnes en del standard prosedyrer for å utrede hjertet. Mr kanskje?

I så fall EKG, ekkokardiografi og belastningstest. Nøyaktig hvilke tester som skal utføres, avhenger av hvilke funn man gjør.

Men dette virker kanskje mer stress/angstrelatert.

Anonymous poster hash: ed140...aac

Skrevet

TS

Jeg verken stresser mye eller har angst, er fint oppegående sosialt og liker meg i de fleste settinger.

Kan jo være helt ærlig, og grunnen til at jeg prøver å finne det ut er fordi jeg liker å ha det gøy på byen, og jeg tar noe som går direkte utover hjertet litt for ofte, og har jeg hjerteproblemer er dette livsfarlig.

Har tatt EKG hos legen 2 ganger, men fant ingenting. Jeg syns bare det er rart, men skal sies at min bestefar er hjerteoperert pga en del hjerteinfark tidlig i årene, kan ligge noe der.

Skrevet

TS

Jeg verken stresser mye eller har angst, er fint oppegående sosialt og liker meg i de fleste settinger.

Kan jo være helt ærlig, og grunnen til at jeg prøver å finne det ut er fordi jeg liker å ha det gøy på byen, og jeg tar noe som går direkte utover hjertet litt for ofte, og har jeg hjerteproblemer er dette livsfarlig.

Har tatt EKG hos legen 2 ganger, men fant ingenting. Jeg syns bare det er rart, men skal sies at min bestefar er hjerteoperert pga en del hjerteinfark tidlig i årene, kan ligge noe der.

Hva er det du tar? Piller eller narkotika?

Anonymous poster hash: 11fda...92f

• Liker 1
Skrevet

TS

Når startet du med å ta dette som du forteller om? Var dette før eller etter de symptomene du hadde som ca 17 år?

Skrevet

TSJeg verken stresser mye eller har angst, er fint oppegående sosialt og liker meg i de fleste settinger.Kan jo være helt ærlig, og grunnen til at jeg prøver å finne det ut er fordi jeg liker å ha det gøy på byen, og jeg tar noe som går direkte utover hjertet litt for ofte, og har jeg hjerteproblemer er dette livsfarlig.Har tatt EKG hos legen 2 ganger, men fant ingenting. Jeg syns bare det er rart, men skal sies at min bestefar er hjerteoperert pga en del hjerteinfark tidlig i årene, kan ligge noe der. Anonymous poster hash: 3c398...6eb

Slutt med det umiddelbart.

Veldig mange medfødte hjertelidelser blir diagnostisert etter at sentralstimulerende midler har tatt livet av pasienten, gjerne i alderssegmentet 16-30 år.

Det nytter nok ikke hva vi sier, men om dette virkelig har sitt opphav i hjerteproblematikk, så har du ingen garanti for at du overlever neste rusinntak. Du har også risikofaktorer i familien din. Det er galskap.

Oppstod symptomene dine før eller etter at du begynte med stoff?

• Liker 4
Skrevet

TS.

Problemene rundt hjertet/brystet startet lenge før jeg begynte med dette stoffet.

Jeg begrenser bruken noe kraftig pga dette, har ikke lyst til å plutselig falle om. Tenker jeg får ta en fullkroppsjekk etter helga på et privat sykehus et sted for å finne ut hva det egentlig er.

Skal også dog sies, at en sjelden gang, kanskje hver 3 mnd får jeg de samme smertene på høyre side av brystet, og noen ganger merker jeg strålinger ut i høyre arm, uten at jeg tror at det er beslektet med dette.

Skrevet

TS.

Problemene rundt hjertet/brystet startet lenge før jeg begynte med dette stoffet.

Jeg begrenser bruken noe kraftig pga dette, har ikke lyst til å plutselig falle om. Tenker jeg får ta en fullkroppsjekk etter helga på et privat sykehus et sted for å finne ut hva det egentlig er.

Skal også dog sies, at en sjelden gang, kanskje hver 3 mnd får jeg de samme smertene på høyre side av brystet, og noen ganger merker jeg strålinger ut i høyre arm, uten at jeg tror at det er beslektet med dette.

Kan du ikke bli henvist til en kardiolog da? (Hjertespesialist). I ventetiden (kan ta flere mnd) bør du holde deg laaangt unna narkotika. Så nettopp en dokumentar om en ung frisk gutt (tror han var 19),som fikk hjerteinfarkt etter å ha brukt kokain. Var ren flaks at han overlevde, og han må leve med pacemaker resten av livet.

Anonymous poster hash: f2c57...833

• Liker 1
Skrevet

PS:Jeg syns at du skal holde deg borte fra rus generelt, men å holde på med det før du har avklart med en hjertespesialist (når du har brystssmerter) forstår jeg ikke at du vil utsette deg selv for.

Anonymous poster hash: f2c57...833

Skrevet

TS.Problemene rundt hjertet/brystet startet lenge før jeg begynte med dette stoffet.Jeg begrenser bruken noe kraftig pga dette, har ikke lyst til å plutselig falle om. Tenker jeg får ta en fullkroppsjekk etter helga på et privat sykehus et sted for å finne ut hva det egentlig er.Skal også dog sies, at en sjelden gang, kanskje hver 3 mnd får jeg de samme smertene på høyre side av brystet, og noen ganger merker jeg strålinger ut i høyre arm, uten at jeg tror at det er beslektet med dette. Anonymous poster hash: 3c398...6eb

Da bør du i hvert fall unngå rus. Det er ren idioti.

Om du skal få en ordentlig utredning for dette, bør du dessuten fortelle fastlegen din at du tar disse rusmidlene. Det er vanskelig å komme frem til riktig diagnose når pasienten holder tilbake vesentlige detaljer.

Skrevet

Det kan være krampe i musklene mellom ribbenene. Det er møkkvondt og kan bli forvekslet med hjerteinfarkt.

Hvis det har blitt verre kan du jo bestille en ny time hos legen og få han til å vurdere om det kan være noe i muskelen rundt eller ta en ny titt på hjertet.

Skrevet

TS

Det kan være livsfarlig uansett, med eller uten hjerteproblemer.

Hvis du ønsker en god utredning av legen må du legge alle kort på bordet.

Skrevet

TS.

Disse problemene begynte jo lenge før jeg begynte med mitt, så er jo ikke rusen som er årsaken her, men frykter at rusen kan forverre problemene, men kan man virkelig få vondt i brystet/hjertet av stress eller angst? Høres jo rart ut.

Det som er litt merkelig er at når jeg googler det å ha hatt smerter i lang tid i brystet/hjertet finner jeg ingen treff, skulle jo tro at noen hadde vært borti samme problem en gang i tiden.

Skrevet

TS.

Disse problemene begynte jo lenge før jeg begynte med mitt, så er jo ikke rusen som er årsaken her, men frykter at rusen kan forverre problemene, men kan man virkelig få vondt i brystet/hjertet av stress eller angst? Høres jo rart ut.

Det som er litt merkelig er at når jeg googler det å ha hatt smerter i lang tid i brystet/hjertet finner jeg ingen treff, skulle jo tro at noen hadde vært borti samme problem en gang i tiden.

"

Skrevet

TS.

http://msm.helseutvalget.no/msm/alkohol-og-andre-rusmidler/

(Jeg googlet brystsmerter narkotika)

Skrevet

TS.Disse problemene begynte jo lenge før jeg begynte med mitt, så er jo ikke rusen som er årsaken her, men frykter at rusen kan forverre problemene, men kan man virkelig få vondt i brystet/hjertet av stress eller angst? Høres jo rart ut.Det som er litt merkelig er at når jeg googler det å ha hatt smerter i lang tid i brystet/hjertet finner jeg ingen treff, skulle jo tro at noen hadde vært borti samme problem en gang i tiden. Anonymous poster hash: 3c398...6eb

Det kan godt være angst, men du nevner jo at det finnes en familiehistorie når det gjelder hjerteproblemer. At du hadde problemene før du begynte med stoff betyr i så fall bare at det er enda farligere for deg å ruse deg, dersom det er hjertet som skaper disse problemene.

Plutselig hjertedød rammer unge mennesker med arvelige disposisjoner. Det er to hovedårsaker. Det ene er tung fysisk aktivitet, og det andre er sentralstimulerende midler. Er tilstanden riktig ille kan faktisk hasj være nok til å utløse hjertedødsfall.

Jeg vet du ikke kommer til å gjøre det, men hvis du bryr deg om livet ditt bør du legge kortene på bordet hos legen din, og aldri røre stoff igjen. Men jeg mistenker at rusen allerede er viktigere for deg enn helsen din.

Skrevet

TS.

Du burde absolutt få sjekket det ut grundig, du må fortelle legen din det du har fortalt oss her. Diverse stoffer kan forverre hjerteproblemer betraktelig!

Jeg sliter mye med angst selv, og har hatt en del smerter slik som du beskriver (knyter seg i brystet, stråler ut i armen). Jeg har det rett som det er også på høyre side. Og da tenker jeg hver gang, hadde det nå vært på andre siden, hadde jeg trodd jeg hadde hjerteproblemer igjen. :P Jeg var ikke klar over at jeg hadde angst i store deler av angstperioden min, ikke før jeg fikk skikkelige angstanfall. Det er ikke sånn at man må ha et forferdelig liv eller store traumer for å utvikler angst, og det må ikke være så kraftig at man krøller seg sammen i et hjørne mens man hyperventilerer.

Men uansett, snakk med legen, det kan være mer alvorlig enn som så. Og hold deg unna alt av slike stoffer til du har fått utredning. Diverse stoffer kan også forverre angst, i tillegg til at det kan forverre fysiske problemer med hjertet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...