Gå til innhold

Når skal abort bli straffbart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er din personlige mening, men den er ikke rett. Et embryo og et foster er et menneske. Jeg skjønner at kvinner som har tatt abort har behov for å fortelle seg selv at de ikke har gjort noe galt, men fakta er at de har drept sitt eget barn. Sin sønn eller datter. Sånn er det bare uansett hvor mye dere vrir og vender på det; lev gjerne i fornektelse, det endrer ikke hva dere har gjort mot deres barn.

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

La meg spørre deg om dette

la oss si din datter på 18 ble ufrivillig gravid og tok abort. Hadde du sagt til henne at dette var en grusom avgjørelse av henne og dette er helt feil. Du drepte barnet ditt. Skam deg?

Synes det er helt forferdelig å skulle gi folk som har tatt en abort dårlig sannvittighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Men et på 22 uker er det. Syns du det er riktig å ta livet av en unge på 21 uker? Og hvis det ikke er det, hvilken grunn har du til å nekte kvinner å ta abort opp til 21 uker ifølge dine prinsipper?

Abort er, såvidt jeg vet, ikke lov etter 12. Svangerskapsuke med mindre det er gode grunner for det, så jeg vet ikke helt hvorfor du diskuterer dette? Jeg regner med at ts snakker om å gjøre abort før 12. uke ulovlig. Jeg er ikke for å heve grensen, hvis det er det du mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort er, såvidt jeg vet, ikke lov etter 12. Svangerskapsuke med mindre det er gode grunner for det, så jeg vet ikke helt hvorfor du diskuterer dette? Jeg regner med at ts snakker om å gjøre abort før 12. uke ulovlig. Jeg er ikke for å heve grensen, hvis det er det du mener.

I Sverige er det lov (selvbestemt) til uke 18. Hva er det vi vet som de ikke vet?

Anonymous poster hash: 15540...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kvinne velger å ta abort i skjul privat hos en luguber type, er det hennes valg (dog et feil valg), om hun selv dør eller blir skadet av det, er det også hennes valg og hennes konsekvens som hun selv må ta alene. De vet hva de går til.

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Er du mann?

Kommer med et innspill midt i middagslagongen. Anbefaler alle dustemikler å lese denne:

http://www.l4l.org/library/notparas.html

:)

TS

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Er du mann?

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man regner foster fra uke 24 som levedyktige utenfor mors mage, kanskje uke 23 (hadde forelesning i dag om akkurat dette på sykepleierstudiet med en lege). Men de trenger intensiv behandling for å overleve.

Åja, du skal bli sykepleier. Da må du ha rett. Det kan ikke ha vært rapportert ekstremt tidligfødte som har overlevd på NICU før uke 24. :rolleyes:

Endret av slemgutt81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort er, såvidt jeg vet, ikke lov etter 12. Svangerskapsuke med mindre det er gode grunner for det, så jeg vet ikke helt hvorfor du diskuterer dette? Jeg regner med at ts snakker om å gjøre abort før 12. uke ulovlig. Jeg er ikke for å heve grensen, hvis det er det du mener.

Hvorfor er du ikke for å heve grensen, når fosteret ikke er levedyktig i uke 13, dersom prinsippet om levedyktighet er din moralske rettesnor? Er du litt uærlig med deg selv om dine egentlige grunner til hvorfor du forsvarer abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper aldri abort blir straffbart igjen!!

Det åpner opp for mye shady business og setter samfunnet langt tilbake i tid!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Hvorfor er du ikke for å heve grensen, når fosteret ikke er levedyktig i uke 13, dersom prinsippet om levedyktighet er din moralske rettesnor? Er du litt uærlig med deg selv om dine egentlige grunner til hvorfor du forsvarer abort?

Hva mener du er mine egentlige grunner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er mine egentlige grunner da?

Noe annet enn hva du gir uttrykk for, siden du later til å være ganske glup, og man ikke trenger å være glup for å se at de prinsippene du har hostet opp ikke stemmer overens med hva du ser ut til å støtte og ikke støtte.

Ryddet for spekulasjon

Irrlys, mod.

Endret av irrlys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du ikke for å heve grensen, når fosteret ikke er levedyktig i uke 13, dersom prinsippet om levedyktighet er din moralske rettesnor? Er du litt uærlig med deg selv om dine egentlige grunner til hvorfor du forsvarer abort?[/quot

http://www.lommelegen.no/artikkel/selvbestemt-abort

Her finner du info om abort og hvorfor grensen er satt til 12.uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sagt annerledes, du tenker sånn:

Jeg har litt sympati for ungen, og mer sympati for ungen jo mer den likner på et menneske, jeg vekter dette hensynet med x%

Jeg har litt sympati med datteren min, og hennes fordel av å kunne besteme selv om hun vil abortere, og jeg vekter dette hensynet med litt mer enn x%

Jeg tar litt hensyn til hva folk mener jeg må mene for å være en snill og god person, og vekter dette hensynet med litt mindre enn x%

Jeg tar litt hensyn til hva jeg har sagt er prinsipielt i en annen sammenheng, fordi jeg vil at det skal være galt å ta liv, og jeg har et behov for å være stringent som jeg verdsetter til 0,1x%

Summa summarum, så spytter hjernen ut en holdning, som kan forandre seg over tid, alt ettersom hvordan man vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer med et innspill midt i middagslagongen. Anbefaler alle dustemikler å lese denne:

http://www.l4l.org/library/notparas.html

:)

TS

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Fantastisk avsporing av egen tråd! Parasitten ble nevnt på første side og har ikke dukket opp siden, med mindre jeg har oversett noe (jeg har ikke lest alle innleggene like nøye).

Håper det gikk bra med middagslagongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei, det gjør du ikke.

Eh, nei, det gjør du ikke.

Du har ikke lest med andre ord.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest New_Girl

Eller sagt annerledes, du tenker sånn:

Jeg har litt sympati for ungen, og mer sympati for ungen jo mer den likner på et menneske, jeg vekter dette hensynet med x%

Jeg har litt sympati med datteren min, og hennes fordel av å kunne besteme selv om hun vil abortere, og jeg vekter dette hensynet med litt mer enn x%

Jeg tar litt hensyn til hva folk mener jeg må mene for å være en snill og god person, og vekter dette hensynet med litt mindre enn x%

Jeg tar litt hensyn til hva jeg har sagt er prinsipielt i en annen sammenheng, fordi jeg vil at det skal være galt å ta liv, og jeg har et behov for å være stringent som jeg verdsetter til 0,1x%

Summa summarum, så spytter hjernen ut en holdning, som kan forandre seg over tid, alt ettersom hvordan man vekter.

Jeg er for abort fordi jeg mener at ingen kvinne skulle gå gjennom et svangerskap hun ikke ønsker. Jeg mener likevel at det må settes en grense. Grensen bør i hvert fall være før fosteret er levedyktig. Jo lengre man venter frem til dette jo verre blir det for kvinnen, både psykisk og fysisk. Derfor syns jeg uke 12 er en helt kurant grense. De aller fleste vet da at de er gravide og burde kunne ta en avgjørelse innen den tid.

Om dette er irrasjonelt eller ikke og om det er noe jeg tenker bare fordi samfunnet mener at det er sånn jeg skal tenkte er i grunn irrelevant. Konsekvensene av å forby abort er uansett mye større enn å tillate det av irrasjonelle årsaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var ikke dette galt? Det var jo trass alt "bare" et foster. Da er det ikke drap.

Banket opp gravid - fosteret døde

En 17-årig jente og en 18 år gammel mann, begge fra ålesundsdistriktet, er pågrepet etter at en 18 år gammel gravid kvinne ble overfalt og utsatt for grov vold. Kvinnen skal ha mistet fosteret etter overfallet.

Den unge kvinnen spontanaborterte etter å ha blitt slått og sparket i magen gjentatte ganger. Den 18 år gamle mannen var far til den gravide kvinnens barn, skriver Sunnmørsposten .

http://www.nrk.no/mr/banket-opp-gravid---fosteret-dode-1.7084609

Anonymous poster hash: 15540...57e

Ang. denne saken så innrømmet kvinnen til politiet senere at hun aldri var gravid, og derav heller aldri noen spontanabort.

Anonymous poster hash: de2bf...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for abort fordi jeg mener at ingen kvinne skulle gå gjennom et svangerskap hun ikke ønsker. Jeg mener likevel at det må settes en grense. Grensen bør i hvert fall være før fosteret er levedyktig. Jo lengre man venter frem til dette jo verre blir det for kvinnen, både psykisk og fysisk. Derfor syns jeg uke 12 er en helt kurant grense. De aller fleste vet da at de er gravide og burde kunne ta en avgjørelse innen den tid.

Om dette er irrasjonelt eller ikke og om det er noe jeg tenker bare fordi samfunnet mener at det er sånn jeg skal tenkte er i grunn irrelevant. Konsekvensene av å forby abort er uansett mye større enn å tillate det av irrasjonelle årsaker.

Nei, det er ikke irrelevant. Du vet ikke, og syns det er mest komfortabelt å holde fast ved uke 12, fordi det bare er sånn.

Du kunne tillatt abort helt opp til uke 24. Det vil jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et barn. Tror du at det ikke er et barn, bare fordi du skriver det? Som jeg skrev tidligere, er dette ikke noe som kan diskuteres bort og fornektes bort. Uansett hvor mye du blir hjernevasket til å tro at det er en "celleklump" (ifølge ateisme, er vi alle celleklumper som styres av en samling av tilfeldigheter (kalt hjerne på folkemunne), og det er ikke galt å drepe, egentlig. De kan godt starte med seg selv istedet for med barn)

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Litt off topic, men...

Kva i alle dagar var det eg nettopp las? Kor har du dette frå? Eg er sjølv ateist, men det vil jo ikkje sei at eg tykkjer det er greit å drepe! Og det tykkjer ikkje nokon av ateistvenene mine heller. Jeez...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...