Gå til innhold

Viggo Kristiansen - barnemorderen ute på permisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem skal avgjøre psyken deres bedre enn psykologer?

Psykisk syke mennesker har også muligheter for å bli friske. Du har ingen grunnlag for å hevde at denne mannen aldri kan bli annerledes, selv etter 14 år med terapi.

Han kan...men ikke verdt å ta sjansen for enkelte drapsmenn.

Anonymous poster hash: c8d02...cf9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem skal avgjøre psyken deres bedre enn psykologer?

Psykisk syke mennesker har også muligheter for å bli friske. Du har ingen grunnlag for å hevde at denne mannen aldri kan bli annerledes, selv etter 14 år med terapi.

Ja, vi så jo alle at spesialistene i ABB saken var ytterst samstemte og proffe. Så psykologi er jo et fag med en absolutt fasit på hvem som er gærne og hvem som ikke er det :ironi:

14 år med terapi? Hvor har du det fra? Så vidt jeg vet, har han sittet 14 år i fengsel. Det betyr ikke det samme som 14 år i terapi.

Anonymous poster hash: 9739c...b40

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg noe jævlig er ikke at han har fått "for kort straff."

Det som irriterer meg er at de tar han ut på isfisking, skigåing og skogsturer...

En sånn fyr skulle vært låst inn og hatt nøkkelen kasta. Ikke dratt på isfisking og skogstur som oppbyggelig aktivitet.

Faen heller, det sitter lovlydige folk rundt omkring i Norges land som er ensomme og isolerte og dårlig stilte, som aldri får komme på noe så fint som isfiske.

Neste gang håper jeg fyren går gjennom isen og drukner.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sonet 2/3 av tiden.

4 år over minstetid.

Anonymous poster hash: 1d2e4...01c

Vet du hva. Det gir jeg blankt faen i.

Det er faktisk forkastelig at folk sendes ut lenge før den tiden de faktisk er blitt idømt å sone.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir forbanna på at sånne får gå ute blant folk og leve livet sitt igjen, mens de han drepte er borte for alltid :( Han skulle sittet innelåst for alltid!

Det er en ting.

En annen ting er at sånne som han der fakta faen får bedre behandling av den norske stat enn den jevne sosialhjelpsmottager.

Fordi man "har human kriminalomsorg i Norge."

Edit: De får ta med seg ungene til fattige sosialklienter ut på isfisking og skitur. Da skal jeg bli fornøyd. :filer:

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du maler jo fanden på veggen. Og ser spøkelser på lyse dagen. Ro deg ned litt.

Når det gjelder denne diskusjonen, så var det du selv som avsporet med usakelighet. Ved å anklage folk for å tenke med gonadene og ikke hodet i denne saken. Bare fordi de har en annen mening enn deg.

Jeg har fått sagt mitt, disse to barnemorderne fortjener ingen ny sjanse i samfunnet. De burde sittet inne resten av livet.

Jeg har overhodet ikke problemer med at folk har en annen mening enn jeg har. Men når du velger å begynne med usakligheter, personangrep og ufyselige insinuasjoner, så har jeg fått evig nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konsekvent er jeg, er bare du som er kverulant.

Jeg er både for dødsstraff og innstramming på det latterlige fengselsystemet vårt. Ikke uten grunn at andre land både ler og sjokkerer seg over hvor behagelig forbrytere har det i Norge, de lever jo i bedre velstand i fengsel her enn mange fattige innbyggere i USA bare kan drømme om.

Anonymous poster hash: 86593...77e

De ler helt til de sammenligner våre tilbakefallstall etter endt soning med sine egne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og les litt psykologi. Folk som gjør ting som viggo er det så og si aldri håp for. De endrer seg ikke.

Det virker som om du har et urealistisk syn på menneskers evne til og forandre seg. Vi snakker ikke om en person med anger-management-issues her, vi snakker om en fullblods psykopat. Viggo kommer ALDRI til og bli noen du ønsker som nabo eller som du vil ha i nærheten av barna dine.

Det er jo derfor han er idømt en forvaringsdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Det er jo derfor han er idømt en forvaringsdom.

Absolutt. Men det systemet vi har er åpenbart ikke godt nok. Jeg tror at noen av problemene består i at psykologene må forholde seg til vedkommende i et lukket isolert miljø. Det er ikke i fengslet vedkommende gjorde de kriminelle handlingene sine, det er ute i frihet. Der ute kan det eksistere fristelser og andre faktorer som i stor grad kan påvirke individet til og foreta visse handlinger mens disses fravær i fengselet fint kan føre til at personen fungerer på en annen måte der.

Psykologene/psykiaterne har også en utrolig vanskelig jobb for personer som tilhører denne gruppen lyver ofte så det renner av dem. Og deres egen profesjon hjelper ikke akkorat for der er det stort fokus på og hjelpe den "syke" isedefor og hjelpe samfunnet som kanskje hadde vært det beste. Tvilen skal desverre også komme "pasienten" til gode, noe jeg finner høyst urimelig i mange tilfeller.

Jeg mener helt klart at vi må revurdere straffenivået vårt. Det er ikke forenlig med hverken sunn fornuft eller folkets rettferdighetsfølelse. Enkelte typer handlinger så så grove, så forferderlige at de ikke kan møtes med noe annet enn og kaste bort nøkkelen. Å møte Viggo Christiansen på gata etter det han har gjort er simpelthen uholdbart. Det er nesten så man blir fristet til og pakke duffelbagen og legge seg 600 meter unna der han isfisker for og si hei og adjø.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør han ute??? Under rettsaken hadde psykriatere sagt at han var farlig og ikke måtte slippes ut. Derfor fikk han forvaring. Hva gjør han ute da???

Noe alvorlig galt med systemet.

Anonymous poster hash: 50369...0ed
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør han ute??? Under rettsaken hadde psykriatere sagt at han var farlig og ikke måtte slippes ut. Derfor fikk han forvaring. Hva gjør han ute da???

Det er pga snillismen og naiviteten som råder, ikke bare i rettsvesenet hos de som dømmer, men også blant fagfolk i fengselssystemet.

Men du kan i det beste fall håpe på at Kriminalomsorgen har gitt Kristiansen permisjoner (m/vakter på fisketurer, fjellturer etc) og nå sist i Sandvika uten vakter (men med et familiemedlem som hadde ansvaret for han) fordi det ikke er ment som et ledd til tilbakeføring i samfunnet. Men rett og slett for å gi Viggo K. drypp av positive opplevelser slik at han ikke blir enda galere og rabiat inne i fengselet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier det mange tenker. Det er menn som styrer verden. Det nytter ikke å snakke seg bort fra det. Jeg synes det er høyst på tide at menn tar et felles oppgjør med sine holdninger og verdier. Vet dette er en varm potet...

Anonymous poster hash: 83c94...f9f

Pisspreik er det det er. Blir flau over å være kvinne når folk som dere presterer å komme med fullstendig hjernetomme utsagn som dette.

Anonymous poster hash: df4ba...38b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Artistina

Jeg er helt enig.

Visse mennesker skulle blitt holdt innesperret for resten av livet.

Permisjoner burde det ikke være snakk om i det hele tatt.

Ja, det er dyrt å holde folk innesperret i fengsel - men i visse tilfeller er det faktisk det eneste rette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt. Men det systemet vi har er åpenbart ikke godt nok. Jeg tror at noen av problemene består i at psykologene må forholde seg til vedkommende i et lukket isolert miljø. Det er ikke i fengslet vedkommende gjorde de kriminelle handlingene sine, det er ute i frihet. Der ute kan det eksistere fristelser og andre faktorer som i stor grad kan påvirke individet til og foreta visse handlinger mens disses fravær i fengselet fint kan føre til at personen fungerer på en annen måte der.

Psykologene/psykiaterne har også en utrolig vanskelig jobb for personer som tilhører denne gruppen lyver ofte så det renner av dem. Og deres egen profesjon hjelper ikke akkorat for der er det stort fokus på og hjelpe den "syke" isedefor og hjelpe samfunnet som kanskje hadde vært det beste. Tvilen skal desverre også komme "pasienten" til gode, noe jeg finner høyst urimelig i mange tilfeller.

Jeg mener helt klart at vi må revurdere straffenivået vårt. Det er ikke forenlig med hverken sunn fornuft eller folkets rettferdighetsfølelse. Enkelte typer handlinger så så grove, så forferderlige at de ikke kan møtes med noe annet enn og kaste bort nøkkelen. Å møte Viggo Christiansen på gata etter det han har gjort er simpelthen uholdbart. Det er nesten så man blir fristet til og pakke duffelbagen og legge seg 600 meter unna der han isfisker for og si hei og adjø.

Dette er jo et kjempepoeng. Meget bra skrevet og jeg er helt enig.

Viggo Kristiansen og ABB fikk nøyaktig samme dom. Ergo skal de behandles på samme måte, uavhengig av hva de har gjort. Mange mennesker som har en helt forskrudd psyke og manglende empatiske evner kan likevel være ekstremt manipulerende og kyniske. Jeg er ikke et sekund i tvil om at Behring Breivik er i stand til, om han vil det, og over flere år i fengselet gi et inntrykk av at han har forandret seg som person, innsett sin ugjerinng og angrer. Det finnes uttallige eksempler i historien at rettspsykiatere har tatt grundig feil, med fatale konsekvenser, ikke minst der sedelighetsforbrytere har slått til omtrent umiddelbart etter løslatelse.

Jeg er langt på vei enig i at vi skal ha en human rettspraksis her til lands, og de fleste fortjener en ny sjanse i livet. Men et sted må man sette grensen for hva samfunnet skal tåle av forbrytelser mot vårt eget folk. Og personer som Kristiansen, Jan Helge Andersen og ABB kommer utvilsomt inn under denne kategorien. Vi er nødt til å ta en ny og fullstendig gjennomgang av straffenivået her til lands, og ikke minst innføre livsvarig fengsel, bokstavelig talt. Dvs. at man aldri slipper ut, og aldri vil få muligheten til benådning for forbrytelser som er av en slik alvorlighetsgrad som Baneheia og Utøya.

Disse menneskene fortjener rett og slett ikke å være en del av vårt frie samfunn. Hva de får gjøre bak murene driter jeg egentlig i. Om de får flatskjerm og wonderlandmadrass og annet stæsj, så lenge de ikke slipper ut i samfunnet igjen. Dette handler ikke om et hevngjerrig samfunn. Det handler om å beskyttes sitt eget folk fra livsfarlige forbrytelser. Og ikke minst beskytte våre barn.

Anonymous poster hash: bc515...f6a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og mer permisjon blir det for Viggo fremover.

http://www.nrk.no/sorlandet/mer-permisjon-for-viggo-kristiansen-1.11876605

Betryggende ord fra hans advokat?

-Han er en rolig person, og ingen har noe å frykte.

Har advokaten vært inne i hodet til barnemorderen og sett hva som rører seg av tanker? Fordi om en person opptrer rolig under advokatkonsultasjon så betyr ikke det at personen er ufarlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det ikke fult i fengslene? Tenk om det blir livstid, hvor skal vi få satt alle sammen? Da er det ikke lov til å kaste røyk på bakken, heller ikke tyggis, vi må følge kg sine regler, vi blir puttet i fengsler for alt. Vi kan jo ikke bare gi livstid for de vi mener bør ha det, vi må ha samme regler for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det ikke fult i fengslene? Tenk om det blir livstid, hvor skal vi få satt alle sammen? Da er det ikke lov til å kaste røyk på bakken, heller ikke tyggis, vi må følge kg sine regler, vi blir puttet i fengsler for alt. Vi kan jo ikke bare gi livstid for de vi mener bør ha det, vi må ha samme regler for alle.

Du trenger jo ikke se helt svart hvitt på det da. De som evt skulle få livstid er snakk om få mennesker. Som har begått de groveste av de groveste drapene.

Det er feks stor forskjell på en drapsmann som i affekt dreper sin kone i sjalusi enn en fyr som plukker seg ut helt tilfeldige ofre, ofte forsvarsløse kvinne og barn, voldtar og dreper disse. Og som har glede av selve drapshandlingen og voldtekten. Da snakker vi om en sjelden rase som dukker opp en sjelden gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...