Gå til innhold

Antidepprisiver? Erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, hva er deres erfaring med antidepprisiver? Jeg skal kanskje begynne på det, men er svært usikker.

Anonymous poster hash: c354b...5fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var veldig skeptisk, men jeg ble så dårlig at legen satte ned foten. Dessverre var ikke Cipralex nok for meg, så nå går jeg på Cipralex pluss noe annet. Ser på Cipralex som et "snilt" medikament, jeg fikk ingen plagsomme bivirkninger hvertfall. Min største frykt var å bli følelsesmessig avstumpet og likegyldig, men det skjedde absolutt ikke.

Skrevet

Har tidligere gått på Cipralex. Funket bra på meg, bare en del bivirkninger når jeg startet og sluttet, men er ikke sånn for alle.

Anonymous poster hash: 11349...db2
Skrevet

God erfaring med cipralex og lite bivirkninger, dårlig med effexor, spesielt jævlig å slutte med... Det er nok veldig individuelt hvordan en reagerer på disse medisinene, og ofte må man nok prøve seg litt frem, ville dog vært litt forsiktig med de som virker på to stoffer i hjernen(SNRI) i stedet for bare en(SSRI) da disse vil være verre å slutte med.

Skrevet

Har elendig erfaring med cipralex (fikk omtrent alle bivirkningene som var listet opp i pakningsvedlegget), og ikke virket det noe særlig på meg heller.

Da ble jeg byttet til Wellbutrin, som ikke er en ssri, men som går på dopamin og noradrenalin. Og det har vært en stor suksess. Ingen bivirkninger etter de to første ukene (da slet jeg litt med å sove - garantert adrenalinet). Jeg har også tidligere sluttet på pillene tvert, uten at det gjorde noe.

Les mer her: http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-wellbutrin-retard-glaxosmithkline-565479

Anonymous poster hash: f57e6...700
Skrevet

Cipralex - ikke verdt det med alle bivirkningene og ikke stort til hjelp med depresjonen heller.

Anonymous poster hash: aa2d9...424
Skrevet

Dårlig erfaring. Men jeg ble medisinert mot depresjon når jeg egentlig var bipolar

Skrevet

Jeg har bare gode erfaringer med den medisinen jeg går på nå, anbefaler deg å prøve - du har ingenting å tape på det! :)

Hadde noen bivirkninger i starten..munntørrhet, svetting, vektnedgang, men det var så verdt det!

• Liker 1
Skrevet

Har nesten bare gode erfaringer med det. De bivirkningene jeg har fått er litt depersonalisering i visse situasjoner og vansker med orgasme, men humøret er mye bedre svinger ikke sånn som før og har sjelden selvmordstanker o.l lenger. Livet er bedre rett og slett.

Skrevet

Jeg gikk på Efexor i tre år og hadde ingen bivirkninger. Dvs. at i kombinasjon med andre medisiner fikk jeg urinretensjon, men den bivirkningen var verdt det. Jeg vet det er mange som strever med bivirkning på denne ved oppstart og nedtrapping. Jeg tok Efexor om morgenen, for den ga meg energi i løpet av dagen. Forsøkte en gang å ta den om kvelden, og jeg fikk ikke sove fordi jeg fikk så mye energi :) Jeg måtte slutte på Efexor fra 300 mg til 0 mg da de oppdaget familiær hjertefeil som kunne forverres av Efexor og et par andre medisiner. Ingen bivirkninger da heller.

Lykke til, om du skal begynne på antidepressiva. Snakk med legen din. Alt som kommer frem her er subjektive meninger og erfaringer med medisiner, og la legen bestemme sammen med deg hva som passer for deg.

Gjest supernova_87
Skrevet

God erfaring med cipralex og lite bivirkninger, dårlig med effexor, spesielt jævlig å slutte med... Det er nok veldig individuelt hvordan en reagerer på disse medisinene, og ofte må man nok prøve seg litt frem, ville dog vært litt forsiktig med de som virker på to stoffer i hjernen(SNRI) i stedet for bare en(SSRI) da disse vil være verre å slutte med.

Hvordan var det å slutte med efexor da?

Skrevet

Hvordan var det å slutte med efexor da?

Kommer nok litt an på hvor lenge en har stått på det, men for meg som sluttet etter 5 år ble jeg sengeliggende i flere dager, støt i hodet, svimmel og kvalm enda lenger og var nedrbrutt og rasende de få timene jeg etterhvert klarte å være oppe. Prøvde å slutte en gang før, men det gikk ikke så bra.

Men det blir vel å veie fordeler og ulemper, er man alvorlig deprimert uten effekt at andre depressiva så har man gjerne ikke så mye valg. :)

Gjest supernova_87
Skrevet

Kommer nok litt an på hvor lenge en har stått på det, men for meg som sluttet etter 5 år ble jeg sengeliggende i flere dager, støt i hodet, svimmel og kvalm enda lenger og var nedrbrutt og rasende de få timene jeg etterhvert klarte å være oppe. Prøvde å slutte en gang før, men det gikk ikke så bra.

Men det blir vel å veie fordeler og ulemper, er man alvorlig deprimert uten effekt at andre depressiva så har man gjerne ikke så mye valg. :)

Okei, takk for svar! Jeg går selv på efexor, men har vært litt dårlig den siste uka, og har glemt å ta medisinene mine, og har slitt veldig med svimmelhet, så lurte på om det kunne ha sammenheng med det at jeg hadde glemt medisinene. Når jeg ser at du sleit med svimmelhet når du dreiv å slutte, så kan det jo være at det er grunnen hos meg også. Nå blei jeg nervøs for å slutte jeg da, kanskje det beste er å fortsette i all evighet på medisinene! :fnise: Oh yeah! ... Nei.

Men sluttet du alt på en gang, eller var det nedtrapping? Og hva mener du med støt i hodet?

Skrevet

Okei, takk for svar! Jeg går selv på efexor, men har vært litt dårlig den siste uka, og har glemt å ta medisinene mine, og har slitt veldig med svimmelhet, så lurte på om det kunne ha sammenheng med det at jeg hadde glemt medisinene. Når jeg ser at du sleit med svimmelhet når du dreiv å slutte, så kan det jo være at det er grunnen hos meg også. Nå blei jeg nervøs for å slutte jeg da, kanskje det beste er å fortsette i all evighet på medisinene! :fnise: Oh yeah! ... Nei.

Men sluttet du alt på en gang, eller var det nedtrapping? Og hva mener du med støt i hodet?

Det er nok veldig mulig at det er dem, jeg ble drit dårlig om jeg glemte å ta dem til samme tid hver morgen så mye mulig jeg er veldig følsom for forandringer i signalstoffene :fnise:

Godt mulig det blir lettere for deg, men greit å være obs på at det kan være ganske tøft!

Trappet sakte ned, var først da jeg sto helt uten noe at de verste symptomene kom. Veldig vanskelig å forklare disse støtene, de er ikke direkte vonde, men meget ubehagelige. Som å bli zappet i hodet. :laugh:

Skrevet

Dårlig erfaring. Men jeg ble medisinert mot depresjon når jeg egentlig var bipolar

Kan jeg spørre hvordan den dårlige erfaringen var, og hvilken behandling du som bipolar får nå?

Anonymous poster hash: 5698f...e2a

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan den dårlige erfaringen var, og hvilken behandling du som bipolar får nå?

Anonymous poster hash: 5698f...e2a

antidepressiva dempet depresjon men fikk meg rett inn i mani. samtidig hadde jeg mange bivirkninger som svimmelhet,kvalme,oppkast som ikke gikk over. jeg mista litt troa på både psykiatri og medisiner etter det. lamictalen derimot har fungert utmerket

jeg syns det er skremmende mange som får antidepressiva uten oppfølging og uten å være utreda. er ekstremt mange som blir feilmedisinert selv om vi lever i 2014.

senest i går måtte jeg ringe fastlegen min fordi jeg hadde vært på legevakta å fått medisiner som var feil. dette gladt ikke det bipolare men en betennelse. JEG så med en gang jeg kom hjem at det ikke var riktig medisin mens leger sitter å skriver ut dette og vil at vi ukritisk skal dytte i oss alt vi får på resept.. jeg blir oppgitt...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på cipralex og ble veldig trøtt av de. Følte meg avflatet følelsesmessig. Nå går jeg på wellbutrin og de fungerer veldig bra! Masse energi og er i supert humør og føler glede og motivasjon mer enn før jeg ble deprimert. Wellbutrin gjør at jeg er litt overaktiv og merker litt tankekjør og problemer med søvn. Er temmelig gira i perioder, men synes det egentlig er litt deilig ettersom jeg har vært sliten og slapp gjennom depresjonen. Merker til og med at jeg har blitt smartere, flere som føler det samme?

Anonymous poster hash: 40b3d...461

Skrevet

Prozak er tingen her også:) Går under fontex. Hjelper mest ifht tvang og stress til meg da. Blir rolig og avbalansert, dermed også bedre av depresjonen

Anonymous poster hash: 30a1d...39d

Skrevet

På Doktoronline, forum psykiatri, kan du spørre psykiater gratis, og andre:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...