Gå til innhold

trenger etlite svar ganske snart

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

heisann alle sammen!

jeg er ekstrahjelp på en klesbutikk på et stort senter like utenfor oslo, her har jeg jobbet i litt over et år. jeg har aldri fått noen kontrakt, og arbeidslister er det aldri, jeg får vite når jeg skal jobbe bare dagene før..

nå er jeg ganske lei av jobben og arbeidsforholdene der nede, synes ting har gått litt for langt der, uten å nevne noe. derav har jeg levrt min oppsigelse hvor jeg har nevnt at jeg ikke har noen oppsigelse, skrev at jeg vil slutte snarest men jeg skrev ikke pr dags dato, vil jo gjerne ha med meg en fin attest. saken er slik, jeg skal jobbe der til helgen, neo jeg ikke vil jeg vil slutte... hvilken rett har jeg? kan jeg gå på dagen? håperpå svar da jeg kan si fra til dem idag hvilke rettigheter jeg har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky
håperpå svar da jeg kan si fra til dem idag hvilke rettigheter jeg har!

Sannsynligvis vet arbeidsgiver veldig godt hvilke rettigheter du/dere har og har nytt godt av å ignorere dem. :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

med andre ord kan jeg be om å få gå idag ettersom jeg ikke har kontrakt, men selvom jeg har flere vakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
med andre ord kan jeg be om å få gå idag ettersom jeg ikke har kontrakt' date=' men selvom jeg har flere vakter?[/quote']

Ja. Men da vil du jo seff risikere å få en helt enkel "standard-attest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg syns jo det ville være greit å jobbe de vaktene som allerede var avtalt. Så holder i hvert fall du din del av avtalene, selv om de ikke oppfyller sine plikter. Ikke noen vits i å skape en konflikt med dem nå når du likevel slutter i løpet av få dager. Da kan du som andre her nevner heller få med deg en god attest.

Regner med at du ikke godtar å jobbe uten arbeidsavtale på ditt neste arbeidssted.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

godtatt det harjeg aldri gjort. har mast og mast og atter en gang mast men ikke mottatt noen ting. men har nå snakket med jobben og de sier jeg har en mnd oppsigelsestid. til tross for at jeg ikke har kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke annet er avtalt (du har jo ingen kontrakt) er det arbeidsmiljølovens bestemmelser som gjelder. Det er 1 mnds gjensidig oppsigelsestid, så arbeidsgiveren din har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ringe rdu lo så får du høre at dersom du ikke har kontrakt kan du faktisk gå på dagen.. der sier de ingenting om en mnd,. hvorfor nevner alle ulike ting? hvor skal jeg henvende meg egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så lenge dere ikke har noen arbeidslister, så er det jo bare å si at det ikke passer når de spør om du kan jobbe. Du har jo ingen fast arbeidstid som jeg forstår og da kan de ikke kreve at du skal jobbe heller.

Men jeg tror jeg ville jobbet de vaktene jeg hadde satt meg opp på allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

en kan jo ikke is nei hver eneste gang en spør om du kan jobbe heller.. ville ha jobbet ut vaktene mine også gått. alle har rett på en attest uansett hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
Hvis ikke annet er avtalt (du har jo ingen kontrakt) er det arbeidsmiljølovens bestemmelser som gjelder. Det er 1 mnds gjensidig oppsigelsestid' date= så arbeidsgiveren din har rett.

Men i dette tilfellet - hvor arb.giver ikke følger arb.miljøloven, hadde det ikke kostet meg mye å ikke følge den selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poenget med at loven sier 1 mnds gjensidig oppsigelsesfrist er jo først og fremst tenkt som et vern for arbeidstakere mot å risikere å måtte gå på dagen. AML sier som det allerede er poengtert her at alle arbeidstakere HAR KRAV PÅ en arbeidsavtale. Dette har arbgiver brutt - jeg ville med andre ord ikke bekymret meg for å gå på dagen. Jeg kunne jobbet avtalte vakter innen en tidsrom av noen dager, hvis ikke stemninga var for dårlig, men var jeg virkelig på kollisjonskurs i alle fall ville jeg gått PÅ DAGEN. Da hadde jeg heller risikert et hull i CV`en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borby
en kan jo ikke is nei hver eneste gang en spør om du kan jobbe heller.. ville ha jobbet ut vaktene mine også gått. alle har rett på en attest uansett hva.

Ja, men du kan ikke kreve at en attest inneholder mer enn en beskrivelse av hvor lenge og hvor mye du har jobbet, pluss dine arbeidsoppgaver. Dersom du ønsker å bli omtalt i rosende ordelag, kan det være greit å holde seg på god fot med sjefen litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...