Gå til innhold

inngrodde kokeplater


Eponine

Anbefalte innlegg

Fått en stekeovn m. plater som har et lag med ingrodd/fastbrent mat/fett. Jeg får dette ikke bort med vanlig stålull:s

Har prøvd å faktisk bruke kniv på dette, men det sliter vel bort emaljen :-?

Noen fikse ideer på hvordan jeg kan få bort dette litt enklere?

Bruke lut? :P Nei jeg aner ikke selv, jeg bare er litt desperat etter å få det bort, for det er en nyere komfyr og er veldig fin, men jeg vil jo ikke ha sånne svarte ringer rundt platene heller... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På min gamle komfyr sprayet jeg godt med Jif Kjøkken, sånn at det fløt over hele overflaten. Lot det stå å virke en stund, ca 30 minutter, og deretter brukte jeg en vanlig gryteskrubb. Klart det riper jo litt pga skrubben, men ikke skjemmende. Dette er jo en bruksgjenstand som får merker fra tid til annen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Jif Skurekrem til kjøkken tar det meste, spray på masse og la det virke en halvtime, skrubb så med en kassert oppvaskbørste, da slipper du ripene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller anne rar grunn, er Jif baderom (den grønne) suveren til slike ekle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert fått det rent nå, men...

Bio-avfettning fra Shell!!! Sånn man egentlig skal spraye på bilen før man vasker bilen.

Spray på komfyt, vifte osv. la vike bittelitt, og se hvor mye dritt som kommer av! Helt utrolig hvor mye fett og møkk som blir igjen selvom man har vasket med Jif ol. Lukter litt merkelig, men er ikke farlig (bekjenten som jobbet på Shell sa de brukte den på pøsegrillen...)

Bruker nå bio-avfettning til alt som er litt mer enn vanlig møkkete! Lettvint og greit, slipper å gnikke og gni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest synseren

Flekkene løsner med vann også de hvis du bare lar det ligge lenge nok. Vann sliter nok ikke på emaljen. Det tror jeg jif kan gjøre (det lukter iallefall sterkt). Etterpå tørker du bare opp med kjøkkenpapir. Vips så er flekkene vekke og komfyren like fin. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, takk for gode tips..

Jif hjalp ikke stort egentlig :-? men jeg brukte en flat skrutrekker faktisk og skrellte det av :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I matbutikkene får man kjøpt en sånn "stålklump" til å vaske kjeler osv. med. Husker ikke hva den heter akkurat nå, men den ser ut som en klump med stål. Den finner man ved vaskemidlene. Den bruker jeg på komfyren når den er møkkete og den skal ikke ripe kjelene, så jeg tror ikke den riper komfyren heller. Jeg har ikke sett noen riper i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...