Gå til innhold

Student i Tromsø. Har søkt etter jobb siden fjor høst.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest lillelarve

Skjønner frustrasjonen din. Tenk at det er sånn for så mange i dag. Man har ikke råd å studere/gå skole i Tromsø uten å jobbe (noe som forresten sliter en helt ut, og ødelegger mye av motivasjonen og fritiden), og jobb er det også vanskelig å få for mange. Ja, folk får jobb, men så er det alle de andre som ikke får. Jeg har BARE fått avslag, pga. mangel av erfaring. Jeg får jo ingen erfaring heller når jeg bare får nei fra alle. I tillegg er det mangel på boplasser, og det som er igjen er vanligvis svindyrt. Men, uansett om det er rimelig leie må man ha jobb for å kunne leve litt.

Det skulle gått an å kun gå på skole uten å trenge en jobb for å klare seg, men det er vanskelig når stipendet ikke dekker halve husleia engang, og når alt er så dyrt, og det er mangel på boplass og jobb. Jeg har ikke fått lån heller, siden foreldrene mine tjener akkurat over grensa. Så jeg har slitt et par år nå. Heldigvis har jeg og min samboer hatt flaks og funnet leilighet (igjennom familie). Nå gjenstår kun jobb.

Jeg har nå registrert meg på adecco.no og søkt på et par jobber og fått litt hjelp. Nå er jeg allerede blitt innkalt til intervju, så jeg håper på flaks!! :)

Kanskje du kan prøve deg på det? Adecco skal jo hjelpe folk å finne jobb. Verdt et forsøk..

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Starter på sjette, og siste året i Tromsø, her er mine erfaringer.

Det har skjedd drastiske forandringer siden jeg flyttet hit i 2009...da kunne man stort sett få jobb overalt, og rimelig fort. Spesielt innen matvarebutikker og slikt. I dag er det veldig mange søkere pr. stilling.

Boligmarkedet er totalsprengt, ingen tvil der. Boligprisene har blitt doblet, bare på 5 år! Husker kompisene mine leide private hybler for 2000-3000 kr. I dag må du ut med 4000-5000 kr for samme. Enda mere om de leter etter det om sommeren.

SiT har lagt en maxgrense på hvor lenge en kan leie der. Tror det er 3 eller 4 år? Dette kom nylig, og er utrolig kjipt for de etablerte som snart er ferdig. Argumentet er vist at om en har bott her såpass lenge, så har man bygget seg opp kontakter/nettverk til å leie privat.

Jobber i dag...her er det jeg kan komme på, hvor det ofte hyres:

-Vikarsentralen. Du blir innkallingvikar til skoler, mye inn/ut-strømning av folk.

-Coop Obs osv. Mye folk, men veldig usikkert med jobb...kompis jobba der, og hadde alt fra 10% til 90% stilling, alt kommer vist an på om hvem du kjenner, og maser på.

-Stud. Ass, om du er student på 3 året og utover. Retting av prøver, leksehjelp, undervisning, osv. Helt grei betaling, men dog ikke så mange timer.

-Helsevesenet. Er vist nok helt greit å få jobb der, alt fra sykehuset til Åsgård.

-Havnejobber. Når det er sesong, så skal det være greit å få jobb på kaia.



Anonymous poster hash: 43952...53f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ikke prøvd deg på Esso, Statoil, Narvesen, 7eleven jobber da? Snakk med sjefene, og da kan du sikkert for noe til helgene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8300 kr pr måned er nesten like mye som jeg betaler for boliglånet mitt for 55m2 leilighet i Oslo.
Det virker som om det er litt for mye for deg akkurat nå. Vil anbefale deg å prøve å dele opp problemene og løse et av gangen. Ville startet med boligsituasjonen først :)





Anonymous poster hash: 8f1f9...552
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Tromsø, og har gjort det de siste to årene.

Mitt umiddelbare inntrykk er at skildringene dine om bosituasjonen ikke er helt på tryne. Boligmarkedet er sprengt, og jeg vet at det er ufattelig mange studenter som retunerer hjem til sine hjembyer hvert eneste år fordi de ikke får et sted å bo. Og ja, det er vanskelig å finne noe. Der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Men videre så må jeg spørre deg om dine skildringer av jobbmarkedet er korrekte? Sender du virkelig ut like mange søknader som du sier at du gjør? Er det så store vanskeligheter med å få jobb? Jeg vet ikke jeg, er fulltidsstudent uten behov for annen jobb enn den ekstra jeg har hver "ferie" (sommer, jul, påske, etc) i en annen by. Men av nysgjerrighet er jeg tidvis innom NAV sine hjemmesider for å se etter ledige stillinger. Der fins det godt med ledige stillinger... Både stillinger som ikke passer studenter, men også mange som passer studenter ypperlig. Type butikkjobber, etc. Universitet ansetter jo også studenter til å jobbe i kantina, og diverse. Det er absolutt mange muligheter slik jeg ser det.

Så jeg må bare spørre; Tror du det er noe med CV-en, søknaden din, eller dine personlige kvalifikasjoner som gjør det at du ikke får jobb?



Anonymous poster hash: 02d8f...8f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om noen trenger jobb i Tromsø, så har Nokas behov for en mengde trafikkdirigenter. Nødvendig kurs tar firmaet seg av. Bare ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...