AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #1 Del Skrevet 9. august 2014 Som overskriften sier. Jeg har søkt etter jobb i Tromsø siden i fjor høst. Aktivt søkt på jobb! Hver uke uten unntak. Alle som bor i Tromsø vet hvor sprengt boligmarkedet i Tromsø er og at det er maaaange hundre studenter flere enn det er boliger til både på privatmarkedet og bolighjelpa, som for øvrig ikke har vært til noen hjelp. Jeg har bodd i tromsø i snart 4 år nå og når jeg flyttet hit kjente jeg noen som kjente noen så jeg fikk meg en 15kvm leilighet som jeg nå betaler 8300kr i måneden for inkl. Strøm. har også søkt etter billigere steder og vært på visninger uten å få napp, så er heldig som I det hele tatt har tak over hodet, selv om jeg nå ikke egentlig har råd til det. Siden det er så mange studenter, er også alle jobbstillingene tatt og siden jeg ikke kjenner noen i byen nå har jeg ingen kontakter og opplever der som håpløst å finne jobb. Bruker ufattelig mange timer i uka på å skrive personlige søknader og møte opp personlig på diverse steder, selv om de ikke har utlyst stillinger. Halvparten får jeg aldri tilbakemelding fra, 40% får jeg svar enten at de ikke trenger folk for øyeblikket eller at stillingen er besatt og 10% tilkaller meg inn til intervju, der de liksom alle steder har sagt "vi har 16 personer til å intervjue" eller der jeg var sist sa de at jeg var nummer 5 av 8 de skulle ha inn på intervju. Så det er jo klart at når de har sååå mange søkere, er det så og si umulig å finne seg jobb. Hvis det nå en gang hvert skuddår dukket opp et tilbud, så er det noen som vil utnytte billig arbeidskraft... Hang opp ark på nerstranda i fjor om at jeg kunne være barnevakt eller hundepasser/ gå tur med hunder hvis noen trengte det... Ble ringt opp av et par i 30-årene fra tromsdalen som hadde to Barn på 2 og 5år, de skulle tenke på Betalingen og betale meg da de kom Hjem... Jeg var desperat og trengte penger så tok selvfølgelig alt jeg kunne få... Endte opp Med å passe de to barna fra kl. 16 til 01.20 på natten. Måtte gi de mat, skifte bleie, stelle de, vaske de osv. Og når foreldrene kom hjem ga de meg 200kr for 9 timer og 20 minutters barnepass. Jeg er såå utslitt av å søke på jobber og bare få negativt svar og har nå søkt på alt som finnes i byen! Studenter får ikke lån utbetalt i juni og juli, men jeg måtte jo betale husleie for begge de månedene for å få beholde hybelen. Så jeg har nå Brukt opp alle sparepengene jeg hadde som buffer, på husleien og har ingenting Igjen. Eneste grunnen for at jeg i det hele tatt hadde noen sparepenger er for at jeg hverken drikker alkohol, snuser eller røyker og kjenner heller ingen i Tromsø så Er derfor ikke sosial og bruker penger på Ting som å spise ute, kino osv. Har heller ikke råd til busskort, så går til universitetet fra sentrum hver dag når jeg studerer. Telefonen har blitt stengt mange ganger fordi jeg har vært fri for penger til å betale regningene, så har blitt tvunget til å Gå over til gammeldags kontantkort som er svindyrt i bruk, men det er det eneste jeg har råd til, for da hvis jeg ser en måned jeg ikke har råd til kontantkort, kjøper jeg det ikke, mens med abonnementet jeg hadde før, ble der trekt uansett hver måned. Matbudsjettet er bare på 800kr i måneden - 200kr i uka, så er ganske matlei da det går i de samme billigproduktene. Mamma har ikke mulighet til å bistå økonomisk og mener uansett at en 22 åring må finne en måte selv å Tjene penger på, men alle som bor i tromsø vet selv at uten kontakter er det så og si umulig å finne både rimelig boplass og jobb. Tenker nå å starte med dumpsterdiving og hvis det går an å legge ut søkeannonse på småjobber på finn hvor man søker etter småjobber (ikke legger ut småjobber). Har heller ikke innbo forsikring lenger da økonomien ikke strekker til. Jeg har ikke hatt råd til å ta sertifikat, så har ingen bilutgifter, heldigvis. Jeg har solgt alt jeg kan selge på finn og facebook. Noen ting har jeg enda ikke fått solgt; som DVD filmer og et par nye ubrukte sko med lapper fortsatt på. Har solgt et stort bilde, sykkelen min, solbrillene mine, bordet jeg hadde, så har ingen bord lenger + andre småting. Alt har jeg måtte gjort for å få betalt husleie. Merker dette går kraftig ut over motivasjonen til studiene da halvparten av tiden går til jobbsøking, personlige søknader og personlig opptrapping på Steder for å søke etter jobb. Og det at jeg ikke har råd til busskort gjør at jeg må gå til alle disse stedene som ofte er flere mil. Samtidig som at siden jeg bare har 200kr å bruke på mat i uka fungerer jeg ikke optimalt. Får bare vondt i meg når jeg ser folk reiser og koser seg i sommerferien og reiser og her sitter jeg og har ikke engang penger til å ta bussen hjem til min mamma i sommer og sitter her i tromsø og søker etter jobber hver dag og prøver å Finne på ulike ting for å få inn litt penger. Sommerferien for meg har vært et helvette uten jobb og har måtte betale 16.600kr for juni og juli, uten lån fra lånekassen. Gudbforby at det nå skulle skje noe med meg som krever lege for det har jeg rett og slett ikke råd til. Det eneste jeg kan dra ut fra denne livssituasjonen er hvor interessant det er å observere min egen psyke når jeg konstant møter på nederlag, ikke har penger til noen ting, har solgt alt jeg kan selge av det jeg eier, kjenner ingen jeg kan omgås med i byen, og har ingen penger til å kunne ta buss hjem å se min mor i sommer... Det som er mest interessant er å observere hvordan alt dette gjør at jeg ikke klarer å konsentrere meg om matematikk som jeg nå skulle begynt på før skolestart (derivasjon) og hvordan denne situasjonen har gjort at jeg ikke får sove om nettene og at det er på kveldene når jeg har lagt meg at jeg bare blir liggende på sofaen og tenke over den håpløse situasjonen og ender opp med å bare tenke på det hele natten og gruble helt til jeg begynner å gråte og sovner til slutt på morgen hvor jeg sover noen timer før det er opp igjen og prøve å finne flere steder jeg kan søke etter jobb. For de som lurer på hvorfor moren min ikke har mulighet til å bistå noe økonomisk så har hun leddgikt og fibromyalgi og har vært ufør så Lenge jeg kan huske, siden hun selv var i 20-årene og da jeg bodde hjemme i 8. Klasse eller så var det 9. Klasse så var jeg vitne til at de stengte strømmen hos oss pga. Manglende betaling fordi vi ikke hadde råd og vi ble uten strøm i 8 dager og husker bare det var fullt av vann på gulvet fra kjøleskapet og vi måtte putte matvarer i poser og legge de i kaldt vann i vasken og den rennende elva på øversia av huset. Heldigvis var det sommer, men var tungt å ikke ha varmvann eller komfyr med strøm i. Og nei bare for å avklare det NEI DET ER IKKE TROLLING!!Anonymous poster hash: cb14a...955 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newbitch Skrevet 10. august 2014 #2 Del Skrevet 10. august 2014 Og hva lurer du på? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #3 Del Skrevet 10. august 2014 Har tenkt på dumpsterdiving. Er det lovlig? Kan man legge ut at man søker etter jobb på småjobber på finn.no og hvor mye er det tillatt å tjene på småjobbene og er grensen som er tillatt per arbeidsgiver eller totalt sett?Anonymous poster hash: cb14a...955 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheOne Skrevet 10. august 2014 #4 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) slett Endret 10. august 2014 av TheOne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #5 Del Skrevet 10. august 2014 Noe må du gjøre galt. Flyttet til Tromsø for fem år siden, og fikk jobb etter noen dager. Dette var et byggevarefirma som ble rammet av finanskrisen, så jeg måtte bytte jobb. Desperat som jeg var møtte jeg personlig opp på en matvarebutikk, hilste på sjefen og ga han en jobbsøknad. Jeg ble ansatt dagen etterpå. Søkte på en annen jobb ikke så lenge etter det, og den fikk jeg også. Min samboer hadde gått arbeidsledig i nesten 3 år på grunn av barn, og hun fikk en butikkjobb etter intervju. Denne var bare 50%, så hun søkte en 100% stilling og kom inn på intervju, og fikk denne jobben også. Alt dette er i Tromsø, og ingen av jobbene hadde krav om utdanning. Tromsø har forøvrig noen latterlig leiepriser, noe så helt hinsides. Om man må død og liv ikke må være her, så bør man komme seg ut av byen for sitt eget beste. 8300 kr for 15 kvm? Det er litt i underkant av det jeg betaler i måneden for en leilighet jeg har kjøpt for over 2 millioner på 85 kvm. På en annen side så føler jeg med deg. Utrolig kjip situasjon, og blir nesten litt trist av å høre av ting skal være så vanskelig. Når jeg flyttet til Tromsø for fem år siden, så var det null problem å få en brukbar hybel til 4000 kr. Dumt at dette ødelegger sosiallivet ditt da. Jeg jobber på Universitetet om kveldene om du allikevel har lyst å være litt sosial da. Gutt 27 Anonymous poster hash: 5d90a...b21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #6 Del Skrevet 10. august 2014 Søk jobb hos SSP på flyplassen. De driver alle spisestedene der. Jeg har jobbet der, og vi hadde motsatt problem - veldig få (oppegående) jobbsøknader. De legger ofte ut generelle stillingsannonser på finn, hvis ikke kan du sende mail til en av lederne å høre. Anonymous poster hash: c8c81...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #7 Del Skrevet 10. august 2014 Som overskriften sier. Jeg har søkt etter jobb i Tromsø siden i fjor høst. Aktivt søkt på jobb! Hver uke uten unntak. Alle som bor i Tromsø vet hvor sprengt boligmarkedet i Tromsø er og at det er maaaange hundre studenter flere enn det er boliger til både på privatmarkedet og bolighjelpa, som for øvrig ikke har vært til noen hjelp. Jeg har bodd i tromsø i snart 4 år nå og når jeg flyttet hit kjente jeg noen som kjente noen så jeg fikk meg en 15kvm leilighet som jeg nå betaler 8300kr i måneden for inkl. Strøm. har også søkt etter billigere steder og vært på visninger uten å få napp, så er heldig som I det hele tatt har tak over hodet, selv om jeg nå ikke egentlig har råd til det.Anonymous poster hash: cb14a...955 Her mister jeg litt interessen, egentlig. Du har ikke råd til å bo så dyrt! Det er heller ikke komplett umulig å finne noe billigere i Tromsø, det er kun noe som du har slått deg til ro med. Jeg har vært i Tromsø i tre år, altså kortere tid enn deg, og jeg har 40kvm for ca 6000 kr. Først leide jeg noen flere kvadratmeter enn deg for tre tusen mindre enn det du betaler. I løpet av min tid i Tromsø har jeg også sett at det faktisk har vært ledige studenthybler flere steder, hvorfor har du ikke flyttet inn i en slik? Da kan du vel slippe unna med ca 3500 kr inkludert strøm og internett. Har du ikke hatt sommerjobb tidligere heller? Jeg fikk sommerjobb i Tromsø uten å ha noe nettverk (på den måten) her. Skrev en god søknad på en utlyst stilling, ble innkalt på intervju og fikk jobben. Anonymous poster hash: 1dc82...415 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #8 Del Skrevet 10. august 2014 Du som anbefalte SSP, har søkt der, men da fikk jeg beskjed om at jeg trengte førerkort og disponere egen bil siden arbeidstidene kunne medføre vakter da kollektivtransport ikke gikk... Søkte der i vår da de hadde stilling ute. Noe av de utfordringene som alltid dukker opp er; ofte står der at man må ha førerkort og noen ganger må man også disponere egen bil. Andre ganger står det at man må ha erfaring fra lignende datasystem tidligere (hvis man søker på hotell - resepsjon) eller at man har erfaring med lignende arbeid tidligere. Har tidligere jobbet på gartneri, dyrebeskyttelsen, røde kors, seminaret omsorgsbolig, sommerjobb rundvask i hjemkommunen x2 år (1 uke utdelt til hver person) grøntanlegg i hjemkommunen 1 år (men ble så grusomt allergisk at jeg endte opp med å måtte dra til legen, avslutte jobben etter 2 dager og ble satt på kortison i 2 uker. Så ting som har med gress/timotei og bjørkepollen er det eneste jeg ikke kan gjøre. Har også malt et helt hus en sommer. Anonymous poster hash: cb14a...955 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Royalty Skrevet 10. august 2014 #9 Del Skrevet 10. august 2014 Har en venninne som betaler 4500 kr for et rom i et bokollektiv med en annen jente. Skjønner ikke hvorfor du ikke kan finne noe som er litt billigere.... Altså t.o.m 6000 kr hadde vært bedre enn det du betaler. DU blir jo grovt utnyttet hvis du betaler så mye for et så lite sted. Skjønner at boligmarkedet er sprengt, men har du prøvd hybel.no ? Hvordan presenterer du deg i annonser? Når det gjelder jobb tror jeg det kan være lurt å kanskje starte noe av ditt eget. Er du flink i et skolefag?Da kan du tilby privattimer. Kanskje du kan tilby vaskehjelp? En annen ide er å melde deg som ringevikar hos flere barneskoler og barnehager. Her jeg bor nå, i Oslo, er dette den enkleste måten å skaffe seg jobb på og kanskje det er sånn i Tromsø også Føler med deg, men jeg tror at det er på tide at du tar et steg tilbake og vurderer om det er du som er problemet (ift. annonseskriving o.l.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #10 Del Skrevet 10. august 2014 Høres ut som du rett og slett må flytte fra Tromsø hvis du verken klarer å finne rimelig leilighet eller deltidsjobb der. Anonymous poster hash: 71e8e...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #11 Del Skrevet 10. august 2014 Hvor i Tromsø bor du? På øya eller andre sentrale steder? Jeg har bodd i Tromsø i mange år (flyttet for noen måneder siden), og har aldri hatt problem med å finne et rimelig sted, ei heller med å finne jobb. Kvaløya er rimelige enn Tromsøya/Tromsdalen o.l. Kan anbefale Eidkjosen og området rundt der. Der er det flere som leier ut små hybler til rundt 4000 i måneden inkludert strøm/internett. Jobb kan du få overalt. Sykehjem er veldig glad i studenter. Og dem er det en del av i Tromsø. Ellers er det butikker da. Det er alltid noen som trenger noen. Anonymous poster hash: 3a356...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #12 Del Skrevet 10. august 2014 Jeg har vært i Tromsø i tre år, altså kortere tid enn deg, og jeg har 40kvm for ca 6000 kr. Anonymous poster hash: 1dc82...415 Da har du vært uvanlig heldig. Dette kan umulig være særlig sentralt? Anonymous poster hash: 92db0...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemø Skrevet 10. august 2014 #13 Del Skrevet 10. august 2014 Høres ut som du sliter litt, kjempetrist å lese. Jeg vil gjerne foreslå et par ting og håper at det kan hjelpe deg. 1. Ta kontakt med studentsamskipsnaden på uit og få deg hybel via dem! Ja, jeg vet at køene er lange, men du kan være heldig og det er verdt det! 3,4000 inkl. strøm, tv og internett er utrolig billig. Legg inn en søknad og møt opp personlig å fortell om hvordan du har det. Flere av mine bekjente har fått hybel etter at de møtte opp personlig ved boligkontoret. Dette finner du over narvesen på campus. 2. Ta kontakt med vikarfirmaer i Tromsø. pvs, jobzone o.l. Disse formidler vikarer til barnehager og skoler. http://www.pvs.no/ 3. Studentsamskipsnaden har tilbyr også gratis psykolog/ noen å snakke med. Kan dette være aktuelt for deg? Noen ganger kan det være greit å ha noen å snakke med om problemene sine. Kanskje denne instansen også kan hjelpe deg med boligsituasjonen. Ikke gi opp! Det blir bedre om du klarer å få gjort disse grepene, husleien høres jo uoverkommelig ut for en student uten jobb. Om du trenger noen å snakke med er jeg veldig glad i kaffe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 10. august 2014 #14 Del Skrevet 10. august 2014 Hvordan er mulighetene for deg å bo hjemme hos foreldre/besteforeldre/tante og onkel og ha feriejobb der? Selv jobber jeg i ferier i byen der jeg er fra, og bor hos foreldra mine imens. Da har man jo flere steder å søke feriejobb hvert fall. Hvis det er så veldig krise hadde jeg tenkt på å flytte til et annet sted. Om det går å bli overført til en annen skole?? Vet ikke noe om sånt da. Ett sted der det er større sjans for jobb og billig hybel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Royalty Skrevet 10. august 2014 #15 Del Skrevet 10. august 2014 Et annet tips jeg har til deg - etter jul blir det som oftest flere ledige hybeler via SIT. Jeg fikk studentbolig via SiO fordi jeg søkte om bolig med innflyttingsdato 1.mars. Legg inn en søknad der og jeg tror det er stor sjanse for at du kommer til å få napp etter jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martheegne Skrevet 10. august 2014 #16 Del Skrevet 10. august 2014 Vet at de nå har to ledige stillinger på statoil i kroken. Dra med en søknad før stillingene utlyses så får du deg kanskje jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #17 Del Skrevet 10. august 2014 Da har du vært uvanlig heldig. Dette kan umulig være særlig sentralt? Anonymous poster hash: 92db0...329 Det er et sted på strekningen mellom sentrum og universitetet Kjenner flere som leier billig i samme område, for eksempel 4500-5000,- for en ettromsleilighet inkludert strøm og nett. De har fått gjennom å sette inn/legge ut "ønskes leid"-annonser. Anonymous poster hash: 1dc82...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Royalty Skrevet 10. august 2014 #18 Del Skrevet 10. august 2014 Skriv en annonsetekst og legg den ut her så vi kan se på den. Deretter går du inn på www.hybel.no og oppretter en konto og legger den ut der. Og ta et fint bilde av deg. Utrolig nok hjelper dette. Jeg fikk to tilbud 1 uke før studiestart så jeg har troen på at dette kan hjelpe deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #19 Del Skrevet 10. august 2014 Du må gjøre noe veldig galt. Jeg blir student nå om et par dager og flytter opp til Tromsø i morgen. Jeg var utrolig seint ute med å finne bolig, så jeg fikk ikke noe gjennom samskipnaden, men jeg fikk en helt OK hybel i et kollektiv for 4000 kr mnd inkludert strøm og internett. Hybelen er i gangavstand til sentrum og UiT. Rommet jeg har er veldig lite, men det er jo helt greit mtp. at det er min første bolig. Dersom jeg hadde vært mye tidligere ute hadde jeg fått noe som var større til samme pris, eller mindre til og med. Det virker ikke som om du prøver hardt nok. Er du veldig kresen når det gjelder bolig? Når det gjelder jobb kan jeg heller ikke fatte hvorfor du ikke har fått napp. Jeg har ikke vært der oppe engang og har null arbeidserfaring, og har bare sendt mail til noen steder, og tror jeg har fått noe nå allerede. Nå leste jeg ikke hele innlegget ditt da det var så ekstremt langt. Hva studerer du? Kan du få jobb innenfor dette området? Anonymous poster hash: b2c84...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 10. august 2014 #20 Del Skrevet 10. august 2014 Jamen kjære vene TS, du må finne deg billigere plass å bo! Kom ikke her og fortell meg at du ikke finner det - det GJØR du, hvis du legger litt innsats i det. Kjenner folk som betaler det samme som deg for å bo i en LEILIGHET MIDT i Tromsø sentrum. Da skal du fint klare å finne deg en hybel litt usentralt til 4-5000. Har du levert åpne søknader på alle tenkelige steder? Alle butikker, alle sykehjem, kafeer, restauranter etc? McDonalds? Vaskehjelp? Hvis du ikke får napp, er det på tide å få noen til å se på søknadene dine. Gjerne noen her inne som du ikke kjenner, så du kan få brutalt ærlige svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå