Gå til innhold

Sovetabletter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva du gjør før sengetid. Har du mye lys på hjemme om kvelden? Tv, mobil, data eller nettbrett?

Hva gjør du når du har lagt deg? Hva tenker du på? Har du forsøkt å lytte til radio på svakt volum? Ser du ofte på klokken? Står du opp og går runder i stuen i mørke?

Anonymous poster hash: e16d2...02e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest SelinaKyle
Skrevet

Foreslår at du leser deg opp om Vallergan.

Skrevet

Foreslår at du leser deg opp om Vallergan.

Jeg foreslår at du lar ts finne riktig behandling sammen med legen sin.

Det er ikke nødvendig for pasienter å lese seg opp på medikamenter - i hvert fall ikke medikamenter de ikke har fått forskrevet.

Anonymous poster hash: c9fc3...f0d

• Liker 1
Gjest SelinaKyle
Skrevet

Jeg foreslår at du lar ts finne riktig behandling sammen med legen sin.

Det er ikke nødvendig for pasienter å lese seg opp på medikamenter - i hvert fall ikke medikamenter de ikke har fått forskrevet.

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: c9fc3aba87a8150041d5D

Svaret om å lese seg opp på Vallergan var ikke til TS, men til vedkommende som sa at man ikke kan bli raskt avhengig av Vallergan. Av en eller annen grunn fungerte det ikke å kopiere vedkommendes sitat. Jeg er ikke idiot, så jeg gir ikke tips til folk om legemidler.

Skrevet

Svaret om å lese seg opp på Vallergan var ikke til TS, men til vedkommende som sa at man ikke kan bli raskt avhengig av Vallergan. Av en eller annen grunn fungerte det ikke å kopiere vedkommendes sitat. Jeg er ikke idiot, så jeg gir ikke tips til folk om legemidler.

Tror du eg ville ha gitt et svar hvis eg ikkje hadde lest om vallergan?

Anonymous poster hash: b085a...ae6

Gjest SelinaKyle
Skrevet

Ja, i og med at du sier en ikke kan bli avhengig i løpet av få dager.

Skrevet

Ja, i og med at du sier en ikke kan bli avhengig i løpet av få dager.

Hvis meg link da.Su sa at du hadde sett andre blir avhenig etter eit par daga,men du har tydligvis anna dokumentasjon også.Så den vil eg se.

Skrevet

Fra felleskatalogen, under forsiktighetsregler:

"Forsiktighet må utvises ved lever- og nyreskader, spastisitet, epilepsi og kramper. Kan forårsake døsighet om morgenen etter bruk som sovemiddel. Forsiktighet må derfor utvises ved forskrivning til sjåfører og folk som betjener maskiner. Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk. Ved seponering kan det oppstå forbigående søvnproblemer som ikke bør behandles medikamentelt. Seponering etter langvarig bruk bør gjøres gradvis. Kontraindisert til barn <2 år pga. risiko for uttalt sedasjon og respirasjonsdepresjon."

Det betyr ikke at man blir avhengig etter et par dager, men det er det første skrittet mot en avhengighet, fordi det bevirker at dosen stadig må økes for å få ønsket effekt.

Jeg tror dere begge må moderere standpunktene deres litt.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Gjør soverommet til en plass du sover - og ingenting annet! Vel, bortsett fra sex... men det sier seg selv. Legg vekk pc, mobil, andre underholdningsartikler og ha det ryddig og rent uten noe som kan forstyrre deg. Du må lære deg å assosiere soverommet med søvn, og problemet med mange er at de bruker det som en plass de ser på serier, spiser osv, osv.

Hvis du f.eks studerer på soverommet kan det også ha en effekt på søvnen. Legg ting vekk og forbered deg på å sove, ingenting annet.

Skrevet

Fra felleskatalogen, under forsiktighetsregler:

"Forsiktighet må utvises ved lever- og nyreskader, spastisitet, epilepsi og kramper. Kan forårsake døsighet om morgenen etter bruk som sovemiddel. Forsiktighet må derfor utvises ved forskrivning til sjåfører og folk som betjener maskiner. Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk. Ved seponering kan det oppstå forbigående søvnproblemer som ikke bør behandles medikamentelt. Seponering etter langvarig bruk bør gjøres gradvis. Kontraindisert til barn <2 år pga. risiko for uttalt sedasjon og respirasjonsdepresjon."

Det betyr ikke at man blir avhengig etter et par dager, men det er det første skrittet mot en avhengighet, fordi det bevirker at dosen stadig må økes for å få ønsket effekt.

Jeg tror dere begge må moderere standpunktene deres litt.

Dette er eg enig i,og det er akkurat det eg vill få frem.At man blir ikkje avheing i løpet av et par daga.Og det er forskjell på toleranseutvikling og avhenighet.

• Liker 1
Skrevet

Ser etter sovetabletter som ikke forstyrrer hukommelsen slik som for eksempel Imovane gjør. Noen forslag?

Vet om melatonin og vallergan.

Anonymous poster hash: 85345...3c2
Gjest Blomst83
Skrevet

Ser etter sovetabletter som ikke forstyrrer hukommelsen slik som for eksempel Imovane gjør. Noen forslag?

Vet om melatonin og vallergan.

Anonymous poster hash: 85345...3c2

Verken melatonin og vallergan er sovetabletter,og det at Imovane forstyrrer hukomelsen er i så fall en bivirkning.Mitt tips er å kontakte legen din og drøfte det med han/henne.

Skrevet

Jeg sliter også med søvnproblemer. Noe som likevel har en viss effekt på meg er å:

Bare bruke soverommet til søvn og sex.

Skru av sterkt lys om kvelden.

Slutte med kaffe etter kl 12 om formiddagen.

Slutte med mobilbruk og databruk et par timer før leggetid.

Ta Melissa Dream-tabletter (naturlegemiddel) og/eller Valerina Forte (fåes uten resept på apoteket).

Anonymous poster hash: 788d1...21f
Gjest LouiseD
Skrevet

Jeg er enig med alle her som sier : ta en prat med legen din, men hold deg unna sovemedisiner. Du blir ihvertfall ikke mindre trett dagen etter, det kan jeg love deg. Og fordi om du tenker å ha noen liggende "i tilfelle", så utvikler det seg etterhvert en psykisk avhengig. Du tror etterhvert at du ikke får sove uten, og da er den onde sirkelen total !!!

Få din daglige mosjon, unngå kaffe etter kl 17, ikke spis for mye/lite, kjølig på soverommet. Det er mange råd. Noen hjeper for deg, noen for meg. Men først og fremst må du rett og slett tåle å ikke sovne med en gang, uten å begynne å bekymre deg for trettheten dagen etter.

Og som en har sagt her i tråden : når hodet ditt begynner å bli sliten på grunn av studiene, er det godt mulig du får sove bedre enn nå.

Lykke til både med studier og søvn !!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...