Gå til innhold

Sovetabletter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hender ofte at jeg blir liggende våken til langt på natt og ikke få sove.. Skal begynne å studere nå, og ønsker ikke at det skal hå utover studie.. Er utrolig trøtt om morgenen, og jo mindre søvn jeg får jo trøttere er jeg. Tror dere legen vil skrive ut sovetabletter til meg? Bare sånn at jeg kan ha liggende i tilfelle jeg kkke får sove en natt. Har dere noen tips til bra sove medisin til sånt bruk? Vil ikke bli avhengig :) men trenger bare litt hjelpt til å sovne inn i blant

Anonymous poster hash: 5a38c...c71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du ta opp med legen din.

En mengde brukere vil sikkert komme med forslag her som har fungert bra for dem (etter subjektiv vurdering). Det betyr IKKE at de samme preparatene vil fungere godt for deg.

Det er veldig mange mennesker uten fnugg av peiling som vil gi deg råd og tips her.

Legen er korrekt adresse for slike spørsmål. Ingen her kan si hvorvidt du vil få slik forskrivning eller ikke. Vi kjenner ikke helsen eller sykehistorien din. Generelt er leger restriktive til hypnotika og z-hypnotika til unge mennesker, og med god grunn.

Anonymous poster hash: c9fc3...f0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd med naturmedisin først. Det har funket for flere jeg vet om. Valerina natt tror jeg det heter.

Anonymous poster hash: b1eb9...40f
  • Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Dette må du ta opp med legen din.

En mengde brukere vil sikkert komme med forslag her som har fungert bra for dem (etter subjektiv vurdering). Det betyr IKKE at de samme preparatene vil fungere godt for deg.

Det er veldig mange mennesker uten fnugg av peiling som vil gi deg råd og tips her.

Legen er korrekt adresse for slike spørsmål. Ingen her kan si hvorvidt du vil få slik forskrivning eller ikke. Vi kjenner ikke helsen eller sykehistorien din. Generelt er leger restriktive til hypnotika og z-hypnotika til unge mennesker, og med god grunn.

Signerer dette svaret! Du får ringe legen din på mandag og be om time ts.

AnonymBruker
Skrevet

Johannesurt finnes i flere forskjellige preperater. Spør på apoteket. Skal du bruke dette bør du heller ikke være allergisk.

Første bud ved søvnvansker er gode soverutiner. F.eks. ingen koffein etter kl.18, siste 2 timer før du legger deg ingen skjermaktivitet, og fast leggetid hver kveld, og fast stå opp tid hver morgen 24/7.

Dersom du er kvinne og bruker p piller er dette ingen god kombinasjon.

Anonymous poster hash: 39e6b...514

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle være johannesurt og p-piller.

Skrevet

Er problemet at du ikke klarer å sovne uansett hvor trøtt du er eller blir du ikke trøtt nok til å sovne?

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd rådene rundt god søvnhygiene? Se f.eks. her og her. Dette er det viktigste du gjør, og (forhåpentligvis) det en lege vil anbefale deg i første omgang. Valerina som nevnt over kan være verdt et forsøk, dette får du kjøpt på apotek og helsekost uten resept.

• Liker 1
Skrevet

Vær forsiktig med johannesurt, er ikke farlig i seg selv men i kombinasjon med andre medisiner så ksn det være veldig skadelig for leveren og andre organer:)

Skrevet

Ts, har du selv noen tanker om hvorfor du ikke får sove?

Anonymous poster hash: 39b46...4ce
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det kan hjelpe å endre tankegangen og la være å bekymre seg for å ikke få sove. Som en sa her, du har en god seng, hodepute og dyne. Vær takknemlig, trekk pusten par ganger og senk skuldrene.

Jeg leser hver kveld og sovner som regel med boka i hånda.

Endret av Bond
Skrevet

Johannesurt kan redusere effekten av p-piller, så da bør du ev. bruke en annen prevensjon.

Kamillete virker beroligende og kan gjøre det lettere å sovne. Det samme gjelder varm melk med honning og kanel.

Har du lest og prøvd tips for god søvnhygiene over litt tid?

Det kan hende problemene dine med å få sove skyldes at du er spent før studiestart.

Jeg vil absolutt fraråde sovemedisiner. De kan gi hangover (noen mer enn andre), og de er avhengighetsskapende, selv om enkelte hevder de er helt trygge. Skal du bruke dem bør du være veldig bevisst på hva du gjør, og ikke bruk dem flere netter etter hverandre.

Skrevet

Johannesurt finnes i flere forskjellige preperater. Spør på apoteket. Skal du bruke dette bør du heller ikke være allergisk.

Første bud ved søvnvansker er gode soverutiner. F.eks. ingen koffein etter kl.18, siste 2 timer før du legger deg ingen skjermaktivitet, og fast leggetid hver kveld, og fast stå opp tid hver morgen 24/7.

Dersom du er kvinne og bruker p piller er dette ingen god kombinasjon.

Og heller ikke hvis du har epilepsi!

Anonymous poster hash: f0a5a...dba

Skrevet

Jeg ville holdt meg langt unna sovetabletter. Noen av dem gjør deg til zombie neste dag, og det er absolutt ikke noe greit ift studier. En annen ting er at man kan få problemer med å sove UTEN tabletter etterhvert, og da har man kjørt seg fast i et negativt spor.

Hvis du har en helt rar døgnrytme nå, så tar det ikke lang tid å forandre på det når man slites ut i løpet av en studiedag :)

Anonymous poster hash: f490d...8bf
Gjest SelinaKyle
Skrevet

Hør med legen din. Har gått på sovemedisin selv pga søvnproblemer. Funket veldig bra til å begynne med, men det kan bli et problem at du har dem liggende for å bruke ved behov. Zopiklone og Imovane (har brukt begge) var utrolig effektive på meg, og selv om meningen var å ta dem ved behov, ble det fristende å ta hver kveld fordi jeg var garantert å sovne innen 30 minutter. Så man kan fort bli avhengig. For ikke å snakke om bivirkningene. Det vet du jo ikke før du har prøvd, men jeg fikk hvertfall skikkelig hangover dagen etter jeg hadde brukt sovepillene.

Ville prøvd alle naturlige måter å forbedre søvnkvaliteten din på før du prøver sovemedisin. Som å stå opp og legge deg til faste tider, unngå koffein/visse typer mat på ettermiddag/kveld, trene, beroligende te, varm dusj/bad før leggetid...

Skrevet

Ingen alternativer er gode før de er gitt på medisinsk indikasjon - altså etter legevurdering.

Alle dere som kommer med konkrete råd:

Det er vidunderlig at dere har lyst til å hjelpe, og det er fint at noen av dere vet mye om dette, MEN:

Ingen av oss kjenner ts' situasjon godt nok til å kunne gi noen gode råd. Det beste vi kan gjøre, er å be henne oppsøke legen sin, som kan gi en riktig vurdering ut fra sykehistorien og nåværende situasjon.

• Liker 2
Gjest SelinaKyle
Skrevet

IKKE hør på de som anbefaler Vallergan, som om det er risikofritt. Herregud...blir sjokkert over hva folk sier. Gå til legen. Legemiddel er ikke til å spøke med.

Skrevet (endret)

IKKE hør på de som anbefaler Vallergan, som om det er risikofritt. Herregud...blir sjokkert over hva folk sier. Gå til legen. Legemiddel er ikke til å spøke med.

Ingen medisner er rissikofritt.

Anonymous poster hash: 1f02c...d2a

Endret av Bond
Gjest SelinaKyle
Skrevet (endret)

Ingen medisner er rissikofritt.

Anonymous poster hash: 1f02c...d2a

Mente ikke at noen medisiner er risikofrie. Skjønner bare ikke hvorfor folk skal anbefale det ene over det andre. Har sett bl.a i psykiatrien hvor fort en kan bli avhengig av Vallergan, kan skje på bare et par dager. Har også sett at søvnproblem har blitt mer alvorlig hos en pasient etter bruk av Vallergan. Så er skeptisk til at noen sier det er et bra alternativ. Det er opp til en lege å avgjøre ut i fra den enkeltes situasjon.

Endret av SelinaKyle
Skrevet (endret)

Mente ikke at noen medisiner er risikofrie. Skjønner bare ikke hvorfor folk skal anbefale det ene over det andre. Har sett bl.a i psykiatrien hvor fort en kan bli avhengig av Vallergan, kan skje på bare et par dager. Har også sett at søvnproblem har blitt mer alvorlig hos en pasient etter bruk av Vallergan. Så er skeptisk til at noen sier det er et bra alternativ. Det er opp til en lege å avgjøre ut i fra den enkeltes situasjon.

Så fort går det nok ikkje,og blir man avhening er de psykisk og ikkje fysisk. Mener ikkje å si at det nødvendigvs er no bra,men det er skillnad mellom psykisk og fysisk avheninghet av 1 preparat.

Anonymous poster hash: b085a...ae6

Endret av Bond

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...