Gå til innhold

Bøker du leste og elsket da du var liten


Missy1

Anbefalte innlegg

Det spørs hvilken alder man tenker på, men jeg gikk fremdeles på barneskolen da jeg begynte å lese Det Beste-bøkene til min far, altså de der det står om mystiske ting og spennende steder og sånn (ikke roman-utdragene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wilhelmine
Narnia! Har lest dem i voksen alder også, var ikke helt det samme..merkelig! :fnise:

Jeg leste den også på nytt i voksen alder, og da var det akkurat det samme :fnise:

Ellers pløyde jeg Pennybøker til den store gullmedalje. Både Stallgjengen og Wonder-serien var favoritter, samme med serien om Pim og serien om Sara. Årbøkene var en højdare hvert år! En haug med frittstående bøker jeg var glad i også... Favoritten tror jeg må ha vært en som het "Verdens beste hestepasser".

Jeg elsket også "Felix-serien" av Anne B. Ragde og "Jenter-serien" av Jaqueline Wilson. Fantastiske bøker som jeg gjerne tar fram igjen i voksen alder!

Når jeg ble litt større ble det Harry Potter, Artemis Fowl og annen fantasy og sci-fi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsket Narniabøkene (utenom den siste husker jeg) og frk. detektiv, som også mange andre har nevnt. Husker også atjeg elsket Elisabeth-bøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyggebøkene om Saga Carolin. De er visst "på mote" igjen, har sett dem i butikkene de siste årene :)

8203254195.jpg


Og serien om Miranda, veterinærdatteren med huset fullt av dyr. Dette var en serie på kanskje 10 bøker? De finner jeg ikke igjen når jeg googler, noen andre som har vært borti dem? Husker ikke forfatteren av disse.



En annen favoritt var Elyne Mitchells bøker om Sølvhingsten:

493ac1443900b834f211bfe2b7d0d9a173c3c061



Anonymous poster hash: a417c...12c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker serien om Sofie og Kathrine. Husker en lærer introduserte meg for bøkene og trodde jeg kom til å like de. Slukte de med en gang.

Ellers leste jeg Elisabeth-serien flere ganger, samme med bestevenner-serien. Barnevaktklubben og Sweet Valley high ble og mye lest.

Bøkene til Anne Cath. Vestly var vel favorittene. Guro, Aurora, Ole Aleksander, ikke minst Knerten. Tror jeg leste alt jeg kunne komme over. Leste en del Gulltoppbøker og.

En annen bok jeg likte godt var "Ikke bare en heks".

Tsatsiki og muttern.

Barna i bakkebygrenda.

Endret av Conuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange! Var en skikkelig lesehest. Mine favoritter var

Mio min Mio

Narnia-bøkene

Brødrene Løvehjerte

Den lille vampyren

Maddie-serien

Julemysteriet

Kabalmysteriet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste også Sofie og Kathrine, veldig fine bøker :)

Var også veldig glad i Anne fra Bjørkely. tror jeg leste alle seks bøkene minst tre ganger :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesten fra Kurdistan

Sølvhingsten

Disse bøkene hadde jeg helt glemt! Hesten fra Kurdistan var min favoritt en god stund. Ellers leste jeg det meste jeg kom over. Frøken detektiv, Bobseybarna, Maria Gripe, Bøgenæs sine bøker... Var med i flere bokklubber og besøkte biblioteket ukentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det en serie om viktige historiske personer. En liten bok om hver. Noen som husker?

Var hvertfall en om Anne Frank, Helen Keller, noen amerikanske presidenter, noen oppfinnere, osv.

Tror du tenker på en serie som het Historien om.

De hadde og en serie som het Vi var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulltopp, Dyrlegens datter eller Miranda tror jeg den serien het. Frøken detektiv, Noe hesteklubb bøker fra pennyklubben, sweet valley high fra tuppen og lillemorklubben og barnevaktklubben tror jeg den serien het fra samme bokklubb. Og mener det var Katja en bokserie het.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Astrid Lindgren-bøkene ble lest igjen og igjen da jeg var ca 7-12 år.

Likte også Anne-Kath Vestly sine bøker i den alderen, samt bøkene om Frøken Detektiv.

Husker godt noen svenske serier som jeg slukte; Betongrosene, og en serie om ei tenåringsjente som het Jolly.

Ellers husker jeg Elinor Rafaelsens Katja-bøker- utrolig spennende.

Penny-bøkene var også poppis!

En av mine absolutte favoritter var Ulf Starks "Jeg tar sjansen" om jenta Simone som blir tatt for å være gutt når hun flytter og starter på ny skole. Fabelaktig bok!

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Frøken detektiv, alle bøkene til roald dahl, tror den het den lille vampyren eller noe?. Ellers likte jeg godt hobbiten og nåt jeg var litt mindre tante brun, tante grønn og tante fiolett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*"Gubben og katten" bøkene.

*Norske folkeeventyr, spesielt "kverna som dyår og maler på havets bunn".

*Heksene - Roald Dahl

*Lillebror og Knerten, Mormor og de åtte ungene.

*Eventyr som "Gutten og grisen" og "Den store blå bukken".

*Piken med svovelstikkene

*Gummitarzan

*Engler, bukser og huba buba (tror jeg den het)

*Ronja røverdatter

*Brødrene løvehjerte

*Kjell pell potetskrell

Anonymous poster hash: 6521c...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, så likte jeg best å lese bøker om likestilling og samfunnet. Da jeg var ni år, så var favorittboka mi utvidelse av kampsonen.



Anonymous poster hash: a3b40...71d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leste mye rart som liten (hvem leser Forbrytelse og straff som 9/10-åring f.eks.?). Men av normale barnebøker, så var Roald Dahl favorittforfatter - selv om Heksene gav meg mareritt.

Endret av Juggler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De absolutte favorittbøkene mine:

  • Ravnejenta: denne gjorde et enormt inntrykk. Har lest den igjen i voksen alder, føler det samme for den nå som da.
  • R.L Stine: Grøsserne, generelt mye av denne forfatteren
  • Brødrene løvehjerte: for en nydelig historie
  • Dracula av Bram Stoker
  • Eventyr: alt mulig rart, mye norske eventyr
  • Faktabøker: spesielt om Egypt og mytologier
  • Elanor Roosevelt: den gjorde inntrykk
  • Ellers så var jeg medlem av Penny- og TL-klubben. Ble mye bøker.
  • Månefe: Handler om en jente som fikk anoreksi og veien tilbake igjen.

Savner den tiden jeg hadde før til å lese bøker... :trist:

Endret av Jolene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg må innrømme er at jeg fortsatt leser barne- og ungdomsbøker ;) Jeg liker det minst like godt som voksenbøker. Har visst beholdt barnet i meg!

Jeg var og er en lesehest som har lest uhorvelige mengder med bøker. Noen favoritter:

Alt av L.M.Montgomery: Anne-bøkene, Emily-bøkene (dem likte jeg best), Jane-bøkene. Disse leser jeg med jevne mellomrom fortsatt. Språket og stemningen er bare noe av en annen verden.

Alt av Anne Cath. Vestly, spesielt Mormor og de åtte ungene, Aurora, Guro og Ellen Andrea: Gir meg fortsatt troen på det gode i en verden som jeg har oppdaget er ganske fæl :(

Bøkene av Maria Gripe (spesielt Agnes Cecilia, Josefin, Skyggen over steinbenken-serien)

Bøkene av Astrid Lingren (spesielt Marikken)

Bøkene av Roald Dahl (spesielt Charlie-serien, Matilda, SVK)

I tillegg mange forskjellige serier: Alt i Tuppen og Lillemor-klubben, ditto Penny-klubben, Frøken Detektiv, Far til fire, Elisabeth-serien, Katja-bøkene, Miranda-bøkene, Narnia-serien +++

Hvis Harry Potter hadde fantes da jeg var barn, hadde jeg helt sikkert hatt dem på listen. Jeg har bare lest den en 5-6 ganger i voksen alder ;)

Sikkert mye mer jeg ikke kommer på!

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...