Gå til innhold

Bøker du leste og elsket da du var liten


Missy1

Anbefalte innlegg

I forskjellig alder

Elefanten babar

Charlie og sjokoladefabrikken

Elisabeth serien

Nattfuglene (veldig fin bok om alt fra mobbing til det å være barn av forelder med depresjon/angst)

Narnia-heksa, løven og klesskapet

På livet løs

Grøsserne

Piken med svovelstikkene

Marcus og Diana

Og masse enkelt bøker jeg ikke husker navnet på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Artistina

Mye Jules Verne og Jack London og James F. Cooper og RL Stevenson - de var nok favorittene. Var også en serie med Tarzan bøkene.. heh. Hobbiten.

Husker også Ronja Røverdatteren og Mio min Mio fortsett.

Var også en bok med gresk mytologi - husker hverken navn eller forfatter men i grunn bare hele mytologien i en forholdsvis lettlest form - leste den helt i stykker og der er fortsett nyttig kunnskap i diverse quiz.

Gummi-Tarzan var moro.

Begynte forholdsvis tidlig med krim og særlig Agathe Christie og Rex Stout (rundt 12-13 vil jeg tro? men det er vel ikke helt liten lenger).

Jack London, ja .. Mor og far hadde mange bøker av Jack London i bokhyllene og jeg leste nesten alle. Spennende bøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var helt oppslukt av "verdens vakreste eventyr". Det var så utrolig mange fine bilder i de bøkene der, og de var en stor del av barndommen min da mamma alltid pleide å lese bøkene for oss på sengekanten :)

s_eventyrbkene%20verdens%20vakreste%20ev

Ååå! De bøkene hadde jeg og :) savner dem..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste Astrid Lindgren om og om og om igjen - særlig Ronja, Marikken og Bakkebygrenda. Og en novellesamling (?) med Allerkjæreste søster, Sunnaneng, Per Pusling osv - den var jeg fryktelig glad i.

De to bøkene om Skorsteinssvingen (Gunnel Linde), Topphemmelig/Superhemmelig (Barbro Lindgren), bøkene om Ponnigjengen, Ina, Kulla-Gulla (?), Anne fra Bjørkely selvfølgelig, Trekløveret (om tre venninner på internatskole), bøkene fra Tuppen&Lillemor-klubben. Og selvfølgelig Gulltopp, Bobseybarna, Nancy Drew, Lykkebarna, Fem, Evi Bøgnæs etc.

Av enkeltstående bøker husker jeg spesielt en som het Lise og negerdukken (politisk korrekt ja), Jettegrytas hemmelighet og Det blåser på månen... Veldig mange gode leseminner fra barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummitarzan boken, var det den med at han fikk noen magiske sko eller noe sånt og så endte han hovedpersonen opp med å få hevn over bøllene som hadde plaget han i lang tid?

Endret av Mrs Smith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var mange, det! Det som sitter best igjen fra barneskolen er serien som heter Helter og monstre på himmelhvelvingen. Den leste jeg minst en gang hvert år, og har forsøkt å få tak i som voksen, dessverre uten hell. I tillegg var jeg gjennom (nesten) hele samlingen av 1001 natt et par ganger (skolebiblioteket manglet en av bøkene, og det irriterer meg fortsatt). Ellers elsker jeg Frøken Detektiv, Bobsey-barna, Grøsserne, Animorphs, og samtlige Penny- og TL-klubbøker. Leste også masse frittstående bøker, bl. a. Sendt av stjernene, som jeg forsøkte å finne tittel på i flere år uten hell. I fjor kom jeg helt tilfeldig over den i en bruktbokhandel ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Astrid Lindgren sine bøker

Elsa Beskow, spesielt husker jeg den om de to søsknene som reiste avgårde på en gammel morken trestamme

Alf Prøysen

Frøken Detektiv

Gulltopp

Mark Twain

Evi Bøgenes

Veien til Agra

Syns jeg husker at vi leste mye mer før, vi lånte bøker av hverandre og hadde alltid en bok vi holdt på med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med i Barnas Bokklubb og særlig Hildy-serien var spennende. Leser de med noen års mellomrom når jeg er hos mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Likte selv historiene om sjøormen Ruffen, Flyndrefanten i Taremareby og ikke minst Albert Åberg.

Men nå har jeg nettopp funnet ut at Albert Åberg egentlig Alfons Åberg! HVA er dette for noe! Jaja, i blant er det fint at vi oversetter ymse saker til norske forhold. Dette kom som et sjokk på meg.

Ellers synes jeg det er en genial, skjult humor i Albert Åberg. For eksempel er personene tegnet på en utrolig måte. Faren har nøyaktig åtte hårstrå på hodet på hver tegning—til å le seg ihjel av bare det. Og så er det så mye bra lyrikk der:

"Stygge spøkelse stikk din vei,

du finnes ikke men det gjør jeg!"

Dette er diktekunst på høyt nivå. Selv ikke Håvamål kan varte opp med lignende eksempler på bokstavrim.

Men uanz er Albert Åberg fantastisk!

Anonymous poster hash: 1b3c8...206

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg husker best er Bobseybarna, Harry Potter, bøkene om Aurora og Sokrates, Stallgjengen (++ fra Pennyklubben) og Annas barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fem-bøkene, Frøken Detektiv, Anne fra Bjørkely (var en favoritt), og den aller første boken jeg leste var Tom i Villmarken. Handlet om en katt som ble borte fra familien og måtte klare seg en hel vinter alene. Gud, jeg gråt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere enn himmelen og Tom i villmarka!



Anonymous poster hash: 2fc92...ecb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste "mens far var på Grini" sikkert 15 ganger.. Også likte jeg "Putte i blåbærskogen" veldig veldig godt.



Anonymous poster hash: a5211...a9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Harry Potter ❤️

Grøsserne

Sisterhood of The Traveling Pants

PS: I Love You (og flere bøker fra samme forfatter)

Narnia

Anonymous poster hash: 8c1a2...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brita og Silver-bøkene

Flicka-bøkene

Lotte-bøkene

Sølvhingsten-bøkene

Black Beauty

Stallgjengen og en drøss med andre pennybøker

Matilda-bøkene til Roald Dahl

Georgs magiske medisin av Roald Dahl

Bobsey-barna

Detektiv Nancy Drew

Mormor og de åtte ungene

Mio min Mio

Narnia

Var skikkelig lesehest med andre ord. :)

Jeg leste også en god blanding av hestebøker og detektivbøker. Og alt av Anne-Cath Vestly.

Anonymous poster hash: 2f956...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at faren min leste Brødrene Løvehjerte for broren min og meg før sengetid, og at den var fryktelig spennende.

Jeg leste mye Nancy Drew, Bobsey-barna, Fem-bøkene, alt av Astrid Lindgren og Anne Cath. Vestly. Og jeg ELSKET Den vesle vampyren. Jeg lånte bøkene på biblioteket og leste dem på nytt og på nytt.

Ellers husker jeg godt at vi hadde en kasse med bøker som het Barnas beste (?). Der var det utdrag fra bøker, eventyr, sanger og dikt og sånt. Jeg husker så godt Sjøormen Ruffen og spøkelset Laban.

Ååå, good times!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...