Gå til innhold

Er dette rasisme?

Fremhevede innlegg

Gjest Idollet
Skrevet

Så du mener man skal holdes ansvarlig for, og belønnes for, handlingene til mennesker som døde før man engang ble født?

Jeg sier ikke at man har rett på det som blir gitt til deg av forfedrene. Her er det prat om beskyttelsen av forfedrene våre. Og at man bare blir sint for noe, betyr ikke at man hater noen. Jeg hater ingen innvandrere, men jeg bare misliker at det forfedrene våre har arbeidet for, blir gitt til noen andre enn de de vil. I tillegg til dagens skatt. Misliker heller ikke noen for hvor mye pigmenter de har, det er rivende likegyldig. Her handler det om noe annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du din jævla pakistaner er rasistisk og låter som et ekko av jævla n*gger. Pakistaner er ikke noen egen "rase" (i seg selv et problematisk ord), men her mener jeg det er tydelig at Langelands intensjon er rasistisk: Han fordømmer på grunnlag av hudfarge/etnisitet. At en sånn idiot, som attpåtil ikke kan morsmålet sitt, er professor i historie, er for meg et stort mysterium.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Er egentlig enig med han. Det er ingen ting rasistisk i det å være sint på innvandrerene som kommer hit til landet, som forfedrene våre hadde latt være å kjempe så hardt for å skape et så godt land for. Det er naturlig å bli irritert på slikt.

Ingen kan holdes til ansvar for hva forfedrene har gjort, enten forfedrene har gjort noe bra eller noe dårlig. Trodde det var nettopp en av verdiene man er opptatt av i Norge - at man skal bli behandlet (enten det er ros eller kritikk) som den man er, ikke fordi man er sønnen til A eller barnebarnet til B.

Og hva vet du om dine egne og andre nordmenns forfedre?

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg sier ikke at man har rett på det som blir gitt til deg av forfedrene. Her er det prat om beskyttelsen av forfedrene våre. Og at man bare blir sint for noe, betyr ikke at man hater noen. Jeg hater ingen innvandrere, men jeg bare misliker at det forfedrene våre har arbeidet for, blir gitt til noen andre enn de de vil. I tillegg til dagens skatt. Misliker heller ikke noen for hvor mye pigmenter de har, det er rivende likegyldig. Her handler det om noe annet.

Hvorfor skal forfedrene beskyttes? De er døde og trenger ikke det. Er det kanskje hedres du mener? Synes da krigshelter blir hedret til gangs her i landet, så tror ikke det er noe stort problem. Og det våre forfedre gjorde bra, endres jo ikke at innvandring.

Mulig du ikke hater, men det gjør jo personen med uttalelsene vi diskuterer, det skrev han jo sort på hvitt i innlegget sitt.

Gjest Idollet
Skrevet

Ingen kan holdes til ansvar for hva forfedrene har gjort, enten forfedrene har gjort noe bra eller noe dårlig. Trodde det var nettopp en av verdiene man er opptatt av i Norge - at man skal bli behandlet (enten det er ros eller kritikk) som den man er, ikke fordi man er sønnen til A eller barnebarnet til B.

Og hva vet du om dine egne og andre nordmenns forfedre?

Nei? Det er ikke verdier vi i Norge er opptatt av. At forfedrene våre har dødd, arbeidet seg ihjel og lidd gjennom mange år for å skape et godt land, for så at det blir gitt bort til noen ikke de ville arbeidet for. Så er det noe jeg bryr meg om.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Nei? Det er ikke verdier vi i Norge er opptatt av. At forfedrene våre har dødd, arbeidet seg ihjel og lidd gjennom mange år for å skape et godt land, for så at det blir gitt bort til noen ikke de ville arbeidet for. Så er det noe jeg bryr meg om.

Å bli behandlet for den maner, og ikke hvem foreldrene etc er, er ikke en norsk verdi? Si meg, bor i samme land? At verdien ikke alltid etterleves, er klart, men mener du man skal bli behandlet for hva forfedrene har gjort, ikke hva en selv har gjort?

Våre forfedre arbeidet og led ikke for at fremtidige generasjoner skulle få et godt land å leve i, slik du og flere med deg hevder. Det er ahistorisk. Folk arbeidet av samme grunn som nå - for at de selv/nærmeste familie skulle ha noe å leve av.

Og døde for Norge? De som ble drept i kriger gjorde det. Men disse er et lite mindretall. De fleste døde av alderdom og sykdom (der dårlig ernæring var en av årsakene til at fattige lettere bukket under for sykdom), de døde ikke noen romantisk martyrdød.

Endret av Riskjeks
Gjest Idollet
Skrevet (endret)

Å bli behandlet for den maner, og ikke hvem foreldrene etc er, er ikke en norsk verdi? Si meg, bor i samme land? At verdien ikke alltid etterleves, er klart, men mener du man skal bli behandlet for hva forfedrene har gjort, ikke hva en selv har gjort?

Våre forfedre arbeidet og led ikke for at fremtidige generasjoner skulle få et godt land å leve i, slik du og flere med deg hevder. Det er ahistorisk. Folk arbeidet av samme grunn som nå - for at de selv/nærmeste familie skulle ha noe å leve av.

Og døde for Norge? De som ble drept i kriger gjorde det. Men disse er et lite mindretall. De fleste døde av alderdom og sykdom (der dårlig ernæring var en av årsakene til at fattige lettere bukket under for sykdom), de døde ikke noen romantisk martyrdød.

Har ikke sagt det heller. Men jo, de arbeidet for å skape et god liv for seg, sin familie og nærmiljø. Sikkert nasjonen også. Selvsagt arbeidet de for at fremtidige generasjoner skulle få et godt land å leve i, seg selv og. Hvorfor tror du folk var villig til å gå til krig for selvstendigheten, for ytringsfriheten og alt sammen? Så skal vi gi bort det, eller rettere sagt staten, som ikke er folket, gir det bort. Det er bare vi i dag som ikke bryr oss om fremtidige generasjoner, pga en eller annen merkelig snillhetstenking.

Endret av Idollet
Gjest Riskjeks
Skrevet

Har ikke sagt det heller. Men jo, de arbeidet for å skape et god liv for seg, sin familie og nærmiljø. Sikkert nasjonen også. Selvsagt arbeidet de for at fremtidige generasjoner skulle få et godt land å leve i, seg selv og. Hvorfor tror du folk var villig til å gå til krig for selvstendigheten, for ytringsfriheten og alt sammen? Så skal vi gi bort det, eller rettere sagt staten, som ikke er folket, gir det bort. Det er bare vi i dag som ikke bryr oss om fremtidige generasjoner, pga en eller annen merkelig snillhetstenking.

Akkurat som i dag, med andre ord.

Fordi de måtte.

Du har en veldig naiv og romantisk tankegang om "gamle dager" ;)

Gjest Idollet
Skrevet

Akkurat som i dag, med andre ord.

Fordi de måtte.

Du har en veldig naiv og romantisk tankegang om "gamle dager" ;)

Ikke som i dag nei. I dag er vi ikke villige til å gjøre noe. Jeg f.eks. har ikke lyst til å gå til krig for "Norge" (staten). Blir før det skutt som desertør.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ikke som i dag nei. I dag er vi ikke villige til å gjøre noe. Jeg f.eks. har ikke lyst til å gå til krig for "Norge" (staten). Blir før det skutt som desertør.

Ikke villige til å gjøre noe? Noen er helt sikkert ikke det. Mens mange er det. Akkurat som før i tiden ;) Det er ikke slik at alle var helter for 100 eller 200 osv år siden, mange latsabber og unnasluntrere den gangen også.

At du ikke vil gå i krig for Norge, er vel fordi du ikke jobber i Forsvaret... Man kan bli kalt ut i krigstid, og mange følte sikkert at de "måtte" i tider der nasjonsbygging stod sterkt. Mange nektet helt sikkert den gangen også. Man kan få opptil 8 år fengsel for desertering i Norge i dag. USA har dødstraff, i alle fall i krigstid. Jeg vet ikke helt hvilken periode du snakker om, så litt vanskelig å gi gode svar.

Gjest Idollet
Skrevet (endret)

Ikke villige til å gjøre noe? Noen er helt sikkert ikke det. Mens mange er det. Akkurat som før i tiden ;) Det er ikke slik at alle var helter for 100 eller 200 osv år siden, mange latsabber og unnasluntrere den gangen også.

At du ikke vil gå i krig for Norge, er vel fordi du ikke jobber i Forsvaret... Man kan bli kalt ut i krigstid, og mange følte sikkert at de "måtte" i tider der nasjonsbygging stod sterkt. Mange nektet helt sikkert den gangen også. Man kan få opptil 8 år fengsel for desertering i Norge i dag. USA har dødstraff, i alle fall i krigstid. Jeg vet ikke helt hvilken periode du snakker om, så litt vanskelig å gi gode svar.

Det var færre før enn det er i dag, og mange flere som ikke bryr seg i det hele tatt. Perioden det er prat var før 1980, helst før 1960.

Ja, det står vel det, men faktum er at det blir dødsstraff ved krigstid uansett hva de sier nå. Og da skal jeg heller bli skutt som desertør før jeg går i krig for staten. Skal nyte det når de blir henrettet og jeg møter de i helvette.

Endret av Idollet
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det var færre før enn det er i dag, og mange flere som ikke bryr seg i det hele tatt. Perioden det er prat var før 1980, helst før 1960.

Ja, det står vel det, men faktum er at det blir dødsstraff ved krigstid uansett hva de sier nå. Og da skal jeg heller bli skutt som desertør før jeg går i krig for staten. Skal nyte det når de blir henrettet og jeg møter de i helvette.

Før 1980? :overrasket: Jeg trodde vi snakket om ca 1800 og frem til 2. verdenskrig. Hva i all verden var så forskjellig i folks holdninger til å dø for Norge på 1970-tallet og nå?

Ok.

Gjest Idollet
Skrevet

Før 1980? :overrasket: Jeg trodde vi snakket om ca 1800 og frem til 2. verdenskrig. Hva i all verden var så forskjellig i folks holdninger til å dø for Norge på 1970-tallet og nå?

Ok.

Innvandring og en totalt tullete stat vart skapt etter 1980. Som er helt merkelig i sine prioriteringer. Noe jeg ikke vil beskytte, ikke med noe som helst.

Gjest lurven
Skrevet

"Jævla pakistaner" (hvordan kan man forresten se at personen er pakistaner?) er i alle fall ingen god start... Servitøren (uansett hvor han er fra) kan uansett ingenting for at det er dyrt å spise ute i Norge. Og gnål om tippoldeforeldre som kjempet for Norge er bare latterlig. Få nordmenn har tippoldeforeldre som faktisk har kjempet for Norge. Mange av oss er også av utenlandsk avstamning langt tilbake (slik er vanlig i de fleste land, svært få "renrasede" folk her i verden, det er i såfall bare urfolk med lite kontakt med omverdenen).

Synes det er utrolig dårlig at en person i en slik stilling skriver noe sånt. Han eier jo ikke nettvett. Idiot.

Tippoldefaren min kjempet for norge i første verdenskrig

Gjest Idollet
Skrevet (endret)

Bestefaren min på farssiden ble senket to ganger på handelsflåten, ble invalid av det. Hvor langt han svømte for å berge seg sa han aldri, men en må skjønne det var langt. Fikk sørst krigspensjon etter mange, mange år. En av disse krigsseilerne.

Endret av Idollet
Gjest Riskjeks
Skrevet

Innvandring og en totalt tullete stat vart skapt etter 1980. Som er helt merkelig i sine prioriteringer. Noe jeg ikke vil beskytte, ikke med noe som helst.

Jaha?

Hva så? :klo: Du mener vel ikke at du av den grunn har rett på bedre behandling enn de hvis tipoldeforeldre ikke deltok i kriger, vel?

• Liker 1
Skrevet

Det er jo masse forfedre av nordmenn som ikke har arbeidet for en dritt. Hva om din oldefar var bankraner, mens min var bonde? Burde det gi meg andre rettigheter enn deg, synes du?

Gjest lurven
Skrevet

Jaha?

Hva så? :klo: Du mener vel ikke at du av den grunn har rett på bedre behandling enn de hvis tipoldeforeldre ikke deltok i kriger, vel?

selvfølgelig

Skrevet

Det er da slettes ikke rasistisk, ikke dette heller. Anonymous poster hash: ae03f...452

ja det var rasistisk.
Gjest Riskjeks
Skrevet

selvfølgelig

Så alle må bruke ressurser på å finne ut hvem forfedrene var, for så å behandles deretter? Du skjønner selv at det blir feil, håper jeg?

(beklager om jeg misforstod og du prøvde deg på en spøk, men det kommer altså ikke frem av det korte svaret)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...