Gå til innhold

Er dette rasisme?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Prøvde å gå på restaurant her eg bur. Naturligvis vanvittig dyrt. Den pakistanske restaratøren flirer hånleg mot meg. Du din jævla pakistaner har ikkje tippoldefedre son slåst for Noreg. Kom her som analfabet. Hater dykk med god grunn", skrev Professor i historie ved Universitetet i Stavanger, Nils Rune Langeland. Han mener selv at dette ikke er rasistisk. Hva mener dere?

http://www.dagbladet.no/2014/08/08/kultur/nils_rune_langeland/shoaib_sultan/34683502/

Anonymous poster hash: e1241...4cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva det skal bety så litt vanskelig å si. Jeg forstår virkelig ikke poenget!

• Liker 3
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva det skal bety. Jeg skjønner ikke han prøver å si. På grunn av måten han formulerer seg på så høres det jo unektelig rasistisk ut. Men syns ikke det han skriver henger på greip i det hele tatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det gir ikke mening, utover at han virker litt paranoid. Om det er rasisme, er vanskelig å si. Jeg prøver å være forsiktig med å tillegge folk meninger.

Anonymous poster hash: a3b71...608
Skrevet (endret)

Henger meg på de andre her, jeg fatter ikke hva det er han prøver å kommunisere. Tatt på fjes verdi er uttalelsen definitivt rasistisk, og om han ikke mener det slik sliter han virkelig med å formidle hva det er han egentlig sier. Svarene hans sier intet. Skulle da tro en underviser som ham hadde evnen til å uttrykke seg forståelig.

Endret av Okapi
  • Liker 2
Gjest Hummels
Skrevet

Skjønner ikke en dritt av hva han mener. "Jævla pakistaner" høres da rasistisk ut?

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

"Jævla pakistaner" (hvordan kan man forresten se at personen er pakistaner?) er i alle fall ingen god start... Servitøren (uansett hvor han er fra) kan uansett ingenting for at det er dyrt å spise ute i Norge. Og gnål om tippoldeforeldre som kjempet for Norge er bare latterlig. Få nordmenn har tippoldeforeldre som faktisk har kjempet for Norge. Mange av oss er også av utenlandsk avstamning langt tilbake (slik er vanlig i de fleste land, svært få "renrasede" folk her i verden, det er i såfall bare urfolk med lite kontakt med omverdenen).

Synes det er utrolig dårlig at en person i en slik stilling skriver noe sånt. Han eier jo ikke nettvett. Idiot.

• Liker 2
Skrevet

Slik jeg forstår det så ble han provosert av noe en utlending gjorde som i tillegg ble oppfattet personlig. Mye rart kan lire ut av noen i affekt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da slettes ikke rasistisk, ikke dette heller.

Anonymous poster hash: ae03f...452
AnonymBruker
Skrevet

Hitler-craziness_Hitler-Fried-Chicken.jp

Anonymous poster hash: ae03f...452
Skrevet

I følge professoren selv er det ikke rasisme, men "en litt kritisk, spissformulert ytring om norsk innvandringshistorie". Han mener selv at han ikke sier noe om pakistanere, da det ikke var noen pakistanere til stede i restauranten(!), og at de som ser det som rasisme har misforstått, da han mener å snakke om stat og ikke person. "Litt for avansert for folk flest", er det ikke det Waco pleier å si?

- Jeg har ingenting imot pakistanere. Poenget mitt er at det har vært en vanskelig innvandringsperiode. En mengde mennesker fra landsbygda i Pakistan har kommet tilfeldig til Norge og jeg tror mitt kritiske synspunkt deles av halvparten av Norge, sier Langeland.

http://www.dagbladet.no/2014/08/08/kultur/nils_rune_langeland/shoaib_sultan/34683502/

Er vel gjerne en fordel å formulere "innvandringskritikken" sin på en litt mer forståelig måte, der det angivelige poenget ikke går alle hus forbi, da.

Arbeidsgiveren hans mener nå også at utsagnet er såpass ille at de velger å presisere at de tar avstand fra det og skal ha en samtale med han, mens han selv ikke synes han har opptrådt uriktig.

Jeg er enig med Riskjeks i at han virker å mangle nettvett.

Skrevet (endret)

Rasisme er oppskrytt. "Jævla pakistaner" trenger ikke å bety noe mer enn at man har hatt med en jævel å gjøre som også er pakistaner, noe som så klart er ekstra provoserende når man tross alt befinner seg i Norge.

Endret av evnukken
  • Liker 4
Gjest Malanthor
Skrevet

En smule rasistisk muligens. Men norsk innvandnring har nå ikke vært noen dans på roser heller. Vi har vel muligens sluppet inn endel individer vi kunne vært foruten.

• Liker 1
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Pakistaner er ikke en rase akkurat slik som svenske ikke er en rase. Hvis jeg sier "jævla svensker" er jeg rasistisk? Nei.

Skrevet

Pakistaner er ikke en rase akkurat slik som svenske ikke er en rase. Hvis jeg sier "jævla svensker" er jeg rasistisk? Nei.

Er det jeg også tenker, pakistanere er ikke en egen "rase". Fyren er ikke rasistisk, men at han prater vrøvl er det ingen tvil om.
AnonymBruker
Skrevet

Nettvett? Nei, mer at han ikke eier vett..

Anonymous poster hash: 1972b...5f9

AnonymBruker
Skrevet

"Prøvde å gå på restaurant her eg bur. Naturligvis vanvittig dyrt. Den pakistanske restaratøren flirer hånleg mot meg. Du din jævla pakistaner har ikkje tippoldefedre son slåst for Noreg. Kom her som analfabet. Hater dykk med god grunn", skrev Professor i historie ved Universitetet i Stavanger, Nils Rune Langeland. Han mener selv at dette ikke er rasistisk. Hva mener dere?

Anonymous poster hash: e1241...4cc

Det mest slående er den hårreisende manglende evnen til å formulere seg klart og minst like hårreisende mangel på dømmekraft. Her har vi en historieprofessor lirer av seg utsagn som vitner om fraværende historisk bevissthet, sprer hat og skjærer alle medlemmer av en bestemt gruppe over en kam. Det er uten tvil rasistisk, men først og fremst sjokkerende fra en akademiker. Arbeidsgiveren burde kalle ham inn på teppet.

Prøvde å gå på restaurant her eg bur. Naturligvis vanvittig dyrt.

Gikk han på restaurant eller ikke? Ville han gå på restaurant, men lot være fordi det var dyrt?

Den pakistanske restaratøren flirer hånleg mot meg.

OK, dette er ikke rasistisk, bare teit. Jeg tviler på at han vet at restauratøren er pakistaner, men greit nok.

Du din jævla pakistaner har ikkje tippoldefedre son slåst for Noreg. Kom her som analfabet.

Han slutninger som han neppe har grunnlag for å trekke angående analfabetisme. Og har virkelig Langeland selv tippoldeforeldre som slåss for Norge? De færreste nordmenn har vel det. Norges største fiender har jo dessuten vært tyskere og deres allierte, samt dansker og svensker.

Hater dykk med god grunn.

Han går altså fra å mislike ett individ - uten å ha oppgitt noen god grunn - til å hate en hel gruppe. Det er jo ingen tvil om at han her mener pakistanere som gruppe.

Anonymous poster hash: 8abc9...e56

• Liker 4
Gjest Riskjeks
Skrevet

Slik jeg forstår det så ble han provosert av noe en utlending gjorde som i tillegg ble oppfattet personlig. Mye rart kan lire ut av noen i affekt.

Og hva nøyaktig var det denne utlendingen gjorde? Flirte? Ja, da er det klart man kan bli litt rasistisk, når utlendinger flirer mot en på en dyr resturant...

Når jeg er i skikkelig dårlig humør, kan jeg synes at folk rundt meg er sure/uhøflige/vanskelige, etc. Men jeg har jo litt nettvett, og skriver ikke en status på FB om at kassadamen på Rema var så uhøflig og sur i dag, og at jeg hater alle kassadamer.

Å si noe dumt i affekt der og da, er tilgivelig (f.eks hvis fyren hadde sagt det han skrev til en venn som var sammen med ham eller noe), men ikke å skrive det på FB. For det første er han en mann i en høy stilling, og bør være dette bevisst, bl.a ved ikke å lire av seg dritt på FB. For det andre, hvis det var så øyeblikkelig affekt og ikke noe han egentlig mener, burde vel den affekten ha gått over etter at han logget seg inn på FB for å skrive.

• Liker 1
Gjest Idollet
Skrevet

Er egentlig enig med han. Det er ingen ting rasistisk i det å være sint på innvandrerene som kommer hit til landet, som forfedrene våre hadde latt være å kjempe så hardt for å skape et så godt land for. Det er naturlig å bli irritert på slikt.

• Liker 1
Skrevet

Er egentlig enig med han. Det er ingen ting rasistisk i det å være sint på innvandrerene som kommer hit til landet, som forfedrene våre hadde latt være å kjempe så hardt for å skape et så godt land for. Det er naturlig å bli irritert på slikt.

Så du mener man skal holdes ansvarlig for, og belønnes for, handlingene til mennesker som døde før man engang ble født?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...