Jens Skrevet 30. juni 2004 #1 Skrevet 30. juni 2004 Hvorfor er det så vanskelig for folk som har barn å forstå att ikke alle er like barneglade som dem selv. Tenker nå f.eks på tråden ang barn i bryllup. Er det så vanskelig for barnemødre å forstå att det faktisk finnes mennesker som ser på barn som forstyrrende i selskaps sammenheng? Att ikke det alltid passer seg å ha med babyer overalt????Att ikke alle synes babyer bare er søte, nusselige osv?? Er nesten som folk med hunder! Synes endel av småbarnsmødrene på barn i bryllup tråden er direkte frekke, og lurer på om den normale folkeskikken forsvinner ved fødselen av ett barn???
Gjest Embla s Skrevet 30. juni 2004 #5 Skrevet 30. juni 2004 Jeg er vel en av de som dere syns er ganske frekk, iog med at jeg syns det er en selvfølge at babyer opp til en viss alder ofte er nødt til å være med sin mor dit hun skal. Jeg eeelsker ikke alle barn, det er ikke alle barn jeg har lyst til å dulle med, jeg liker ikke å få andres barn deisende ned i fanget, og jeg syns ikke det er spesielt stas å snakke om babyer og babyrelaterte ting. Når jeg er i bryllupp eller lignende, syns jeg det (med mindre de som arrangerer festen vil noe annet) skal være en voksen-fest og jeg setter pris på å spise, snakke, drikke og kose meg sammen med andre voksne uten å bli forstyrret av andres barn (eller egne for den sakens skyld). En god fest for meg er et pusterom fra hverdagstrivialiteter og fra oppdrager/omsorgsrollen. Når dette er sagt, vet jeg også at bittesmå babyer er noe man ikke så lett bare kan (eller vil) sette fra seg. Ofte er det umulig også (pga amming). Jeg tror de aller fleste (også foreldrene) ville foretrukket å ikke ha med barn på slike ting, men som sagt - når det gjelder bittesmå babyer er ofte ikke dette noe man kan velge. I mine kretser er dette noe alle tar som en selvfølge. Man tar det også som en selvfølge at hvis en liten baby må være med, skal ikke denne dominere selskapet, men stelles og mates så diskret som mulig. Når det er snakk om å "ødelegge" for brudeparet, kan jeg rett og slett ikke se dette. Hvis foreldrene gjør det de skal, vil ikke brudeparet eller de andre gjestene merke noe til at babyen er med, og den som får festen "ødelagt" må i så fall være foreldrene. (som ofte har valget mellom å ta med babyen og gjøre det beste ut av det, eller bli hjemme.). Da mine babyer ble så store at de kunne være hos andre en stund uten problem, skal jeg love dere at jeg aldri ville tatt de med meg i bryllupp (med mindre dette var et ønske fra brudeparet). Det er ikke for moro skyld at man tar med seg babyen overalt, hvis noen skulle tro det...
Gjest Embla s Skrevet 30. juni 2004 #6 Skrevet 30. juni 2004 Synes endel av småbarnsmødrene på barn i bryllup tråden er direkte frekke, og lurer på om den normale folkeskikken forsvinner ved fødselen av ett barn??? Jeg syns du er ganske frekk selv (selv uten barn..) som insinuerer at min "normale folkeskikk" forsvant da jeg fødte.
Jens Skrevet 30. juni 2004 Forfatter #7 Skrevet 30. juni 2004 Men, ved det å få barn, følger vell automatisk også det att man ikke alltid kan være med på alt???? Sånn ser nå jeg på det. Hadde en venninne som hadde utdrikkingslag forrige helg. Hun var skikkelig forbanna for att 3 stykker hadde med babyene sine dit. Hun hadde heller ønsket att de ble hjemme med barna. Så ¨når mødre sier, att barna må jo ammes etc...mener jeg mødrene heller får bli hjemme.
Gjest Pjusk Skrevet 30. juni 2004 #9 Skrevet 30. juni 2004 Først og fremst er jeg helt enig i Emblas argumentasjon. Og jeg er speseilt enig i at jeg tror at de fleste foreldre drar i bryllup uten barn når de har muligheten. Men, ved det å få barn, følger vell automatisk også det att man ikke alltid kan være med på alt???? Nei, man kan ikke være med på alt. Men på mye. Jeg har måtte endre på min hverdag etter at jeg fikk barn. Hvis du nekter din søster f.eks. å være med på ditt bryllup med sin nyfødte baby fordi det er DIN dag får det være din sak. Slik ønsker ikke jeg å leve mitt liv!! Sånn ser nå jeg på det. Hadde en venninne som hadde utdrikkingslag forrige helg. Hun var skikkelig forbanna for att 3 stykker hadde med babyene sine dit. Hun hadde heller ønsket att de ble hjemme med barna. Jeg ville aldri tatt med meg babyen i et utdrikkningslag og synes dette hørtes litt uvanlig ut. Så ¨når mødre sier, att barna må jo ammes etc...mener jeg mødrene heller får bli hjemme.
Gjest Pjusk Skrevet 30. juni 2004 #10 Skrevet 30. juni 2004 Jeg syns du er ganske frekk selv (selv uten barn..) som insinuerer at min "normale folkeskikk" forsvant da jeg fødte. Mens andre stakkars allerede mistet denne før de (event) fikk barn...
Gjest Embla s Skrevet 30. juni 2004 #11 Skrevet 30. juni 2004 Men, ved det å få barn, følger vell automatisk også det att man ikke alltid kan være med på alt???? Sånn ser nå jeg på det. Hadde en venninne som hadde utdrikkingslag forrige helg. Hun var skikkelig forbanna for att 3 stykker hadde med babyene sine dit. Hun hadde heller ønsket att de ble hjemme med barna. Så ¨når mødre sier, att barna må jo ammes etc...mener jeg mødrene heller får bli hjemme. Jens. Hvis det er snakk om utdrikningslag av den "tradisjonelle sorten" ville jeg vel heller aldri tatt med barnet dit!! Men det er vel litt forskjell på en bryllups middag og et utdrikningslag??! (foreldre med små babyer har vel en tendens til å forlate brylluppsfesten ganske tidlig, med mindre det går rolig for seg og babyen sover hele tiden..). Og selvfølgelig Jens: Hvis jeg blir bedt på fest, trumper jeg ikke med meg ungene mine, men blir selvfølgelig hjemme hvis jeg ikke har barnevakt. Man blir faktisk ikke dum av å føde, Jens... Men hvis jeg har en liten baby og en to-åring og blir bedt i voksen-middagsselskap, ville jeg ordnet barnevakt til toåringen og tatt med babyen (og sansynligvis dratt hjem tidlig med mindre babyen kunne ligge og sove på et rom).
Gjest Madam Felle Skrevet 30. juni 2004 #12 Skrevet 30. juni 2004 Jeg har selv tre barn og har stor respekt for at ikke alle ønsker barn tilstede på fester ol. Enten det gjelder bryllup, firmafester ol. Jeg syns alle bør ha såpass respekt for ønskene til de som har festen. En liten baby kan forstyrre mye enten en vil det eller ikke, for små bebiser kan virkelig skrike også. Det er sikkert ikke så veldig koselig midt i en tale å bli avbrutt av barneskrik. Selv om mor eller far er fort på plass, så har det jo allerede forstyrret talen. Derfor mener jeg at det er brudeparet som må få bestemme dette selv, og alle andre bær ha respekt for deres ønske. Min eldste var plassert hos en barnepike da han var 3 uker gammel ( vi var i 60 års dag), og det gikk helt fint. Det går faktisk an å pumpe seg, og alle har godt av å komme seg ut litt av og til.
Jens Skrevet 30. juni 2004 Forfatter #13 Skrevet 30. juni 2004 Javel Pjusk Kan du gi meg ett eksempel på dette?
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #14 Skrevet 30. juni 2004 Jeg har ikke vanskligheter med å forstå at ikke alle liker barn eller evt vil ha barn i bryllupet sitt , men det jeg ikke skjønner er at dere faktisk heller vil velge bort den personnen hvis de MÅ ha med en baby- for meg blir et utrolig egoistisk. At man har med babyer på utdrikkningslag har jeg aldri hørt om og ville aldri ha gjort det selv. :o men et bryllup ser jeg på som en sammling av de menneskene jeg og mannen er glad i og som gjerne vil feiere sammen med oss- og der er det også barn inkludert. Vi mister ikke folkeskikken Jens men vi får kanskje litt større sympati og forståelse for de som har med barn
Gjest Pjusk Skrevet 30. juni 2004 #15 Skrevet 30. juni 2004 Javel Pjusk Kan du gi meg ett eksempel på dette? Et eksempel på hva da?????
Gjest MrsL Skrevet 30. juni 2004 #16 Skrevet 30. juni 2004 Jeg har vært i utdrikningslag der en baby var med. Nå gikk det utdrikningslaget veldig rolig for seg da. Når det gjelder babyer i bryllupp mener jeg at det må være opp til brudeparet og definere hvilken fest de ønsker. Det har en tendens til å bli en helt annen stemning om det er mange med baby tilstede. Samtidig mener JEG at ett bryllup / Festmiddag er en voksengreie. Vi inviterte våre gjester uten barn og alle skaffet barnevakt. Eneste barn som var tilstede var vår nevø (9 år) og niese (5 år) som var brudesvenn og brudepike.
Gjest GreenSky Skrevet 30. juni 2004 #17 Skrevet 30. juni 2004 Tja. Jeg er ikke spesielt barnevennlig, men barn "over alt" gjør meg ingenting, så lenge jeg slipper å ta meg av dem.
Gjest 1111 Skrevet 30. juni 2004 #18 Skrevet 30. juni 2004 Tja. Jeg er ikke spesielt barnevennlig' date= men barn "over alt" gjør meg ingenting, så lenge jeg slipper å ta meg av dem.
Andrine22 Skrevet 30. juni 2004 #19 Skrevet 30. juni 2004 Jeg eeelsker barn, men jeg kunne veldig gjerne tenkt meg et bryllup uten barn, en dag bare for de voksne. Dessuten ønsker jeg jeg et lite bryllup... Selv om jeg selv elsker barn, så skjønner jeg at ikke alle gjør det, og det er helt greit for meg. Men jeg kunne ikke tenkt meg å være sammen med en mann som aldri kan tenke seg å få barn heller, da det er et høyt ønske for meg...
monja Skrevet 30. juni 2004 #20 Skrevet 30. juni 2004 Vi ønsket ikke barn i vårt bryllup. Dette var det ingen som reagerte på og alle skaffet barnevakt til sine små. Noen bodde så nærme at de dro hjem på ammepauser, men kom tilbake igjen etterpå. Fungerte også helt greit. Synes man skal respektere brudeparets ønske og iallefall prøve å skaffe barnevakt. Så må brudeparet respektere at om det ikke går blir kanskje en eller begge foreldrene hjemme. Tviler på at man blit dum av å føde, men man er nok lidenskapelig opptatt av at barna skal ha det bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå