Gå til innhold

Vurderer å sette valper på hunden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har en puddel, og leker litt med tanken på å la henne få valper. Hunden er bare 1 år så sen må jo uansett vente litt. Min mor er godt vandt med hunder, men har aldri vært oppdretter før.

Hva er viktig å tenke på? Er det lett å få solgt slike valper? MÅ hunden utstilles først?

Anonymous poster hash: cf94e...fc5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med raseklubben og oppdretter, og ta gjerne NKKs oppdretterskole. Så er dere godt igang.

Hunden må være et over gjennomsnittet godt eksemplar av sin rase, dette gjelder både helsemessig, mentalt og eksteriørt. Den må ha gjennomført og godkjent alle aktuelle helsetester for rasen (vet ikke hva det er for puddel, men det kan f.eks. være HD-røntgen, AD-røntgen, patellastatus, øyelysning). Det må dere sjekke opp selv. Den bør helst ha gjennomført en mentaltest (K-test, MH), men dessverre er selskapshundoppdrettere dårlig på dette. Den må ha vært på utstilling og bør jevnt over vurderes til minimum blått (very good), selv om det vil være en fordel om den gjør det bedre. Den må være en velfungerende og trygg hund uten redsler og med god avreagering. Dere må ha oversikt over stamtavlen og kullsøsken og vite at det ikke ligger høy andel grums der som deres hund kan føre videre (selv om deres hund ikke har sykdom X så kan den gi denne videre i form av recessive gener, f.eks.).

Dere må også ha god peiling på rasen generelt, kunne vurdere hvilken hannhund som passer, hvilke feil deres tispe har som hannhunden må veie opp for og også vurdere om hannhunden kan føre videre mye sykdommer og dårlige egenskaper. Så må dere være forberedt på å takle komplikasjoner som kan skje under svangerskap og fødsel, og vite hvordan valpene skal sosialiseres de 8 ukene de skal være sammen med moren, samt finne gode, seriøse valpekjøpere og følge opp disse iallefall i valpenes første 2 leveår.

Les denne boken først: https://www.tanum.no/_dyr-og-natur/husdyr/obstetrikk-hos-hund-og-katt-astrid-indreb%C3%B8-9788275221245

Tommelfingerregel: Man setter kun valper til verden dersom valpene sannsynligvis blir bedre enn gjennomsnittet for rasen.

Anonymous poster hash: 1b061...62f
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare mennesker tenkt sånn hadde det ikke vært mange av oss.

Anonymous poster hash: 112c4...3e0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med raseklubben og oppdretter, og ta gjerne NKKs oppdretterskole. Så er dere godt igang.

Hunden må være et over gjennomsnittet godt eksemplar av sin rase, dette gjelder både helsemessig, mentalt og eksteriørt. Den må ha gjennomført og godkjent alle aktuelle helsetester for rasen (vet ikke hva det er for puddel, men det kan f.eks. være HD-røntgen, AD-røntgen, patellastatus, øyelysning). Det må dere sjekke opp selv. Den bør helst ha gjennomført en mentaltest (K-test, MH), men dessverre er selskapshundoppdrettere dårlig på dette. Den må ha vært på utstilling og bør jevnt over vurderes til minimum blått (very good), selv om det vil være en fordel om den gjør det bedre. Den må være en velfungerende og trygg hund uten redsler og med god avreagering. Dere må ha oversikt over stamtavlen og kullsøsken og vite at det ikke ligger høy andel grums der som deres hund kan føre videre (selv om deres hund ikke har sykdom X så kan den gi denne videre i form av recessive gener, f.eks.).

Dere må også ha god peiling på rasen generelt, kunne vurdere hvilken hannhund som passer, hvilke feil deres tispe har som hannhunden må veie opp for og også vurdere om hannhunden kan føre videre mye sykdommer og dårlige egenskaper. Så må dere være forberedt på å takle komplikasjoner som kan skje under svangerskap og fødsel, og vite hvordan valpene skal sosialiseres de 8 ukene de skal være sammen med moren, samt finne gode, seriøse valpekjøpere og følge opp disse iallefall i valpenes første 2 leveår.

Les denne boken først: https://www.tanum.no/_dyr-og-natur/husdyr/obstetrikk-hos-hund-og-katt-astrid-indreb%C3%B8-9788275221245

Tommelfingerregel: Man setter kun valper til verden dersom valpene sannsynligvis blir bedre enn gjennomsnittet for rasen.

Dette skal vi selvfølgelig gjøre, men det er litt tidlig enda da hunden kun er ett år, så det er klart at vi VET jo ikke enda om hun burde avles på. Men er den disponert for noen helsemessige plager så utgår det jo selvfølgelig.

MÅ den ha vært på utstilling??? Får vi ikke solgt de hvis den ikke er utstillt? Tror ikke min mor gidde tre år med sparing av pels og ekstremt pelsstell for å preppe for ett kull med valper. Hvis vi skal spare til full løvemanke pels (som kreves for å utstille puddler) så tror jeg rett g slett det blir for mye.

Ellers er den både vellbygd med godt lyne og god stamtavle. Stamtavlen til søsknene har vi jo ikke, men det går sikkert ann å skaffe. Vi har god peiling på rasen da vi har hatt denne rasen i flere år og kjenner den godt.

Takk for tips om bok, den skal nok leses :)

Ellers syntes jeg siste tipset var litt vel strengt da det jo er mangel på denne typen hund (vi ventet i et år før vi fikk tak i denne) Jeg mener det bør holde med en sund og god hund som er et godt eksemplar av rasen.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sin AB over sitt svar var veldig bra. Generelt sett syns jeg IKKE at enkeltpersoner med fine hunder skal avle, ettersom de færreste gidder å gå igjennom det AB skrev.

Nei, den MÅ selvsagt ikke stilles ut, men jeg vil gjerne vite hvordan dere ellers har tenkt å få bekreftet at hunden deres er et spesielt godt eksemplar av rasen uten å få dem dømt av uavhengige dommere med god kjennskap til rasen. Hvor lett valpene kan bli solgt syns jeg det er uansvarlig at dere fokuserer på om dette er noe dere tar seriøst, dere bmå ha mulighet til å ta ansvar for en eller flere av valpene om de ikke blir solgt/blir levert tilbake.

Ellers vil jeg ikke påstå at man har god kjennskap til en rase bare fordi man har den selv.

Anonymous poster hash: 4a5be...5c1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis moren din har et sånn syn på saken at hun "ikke gidder" så synes jeg ikke dere skal sette valper til verden. Det er utrolig mye forarbeid, og tenk så mye arbeid med 6-10 valper (!) Synes du skal lytte til hva AB #1 skriver, og hvis dere ikke vil gjennomføre dette, så la vær å avle. Målet med avl skal alltid være å avle gode hunder utfra rasebeskrivelse

Anonymous poster hash: 49080...8fc
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis moren din har et sånn syn på saken at hun "ikke gidder" så synes jeg ikke dere skal sette valper til verden. Det er utrolig mye forarbeid, og tenk så mye arbeid med 6-10 valper (!) Synes du skal lytte til hva AB #1 skriver, og hvis dere ikke vil gjennomføre dette, så la vær å avle. Målet med avl skal alltid være å avle gode hunder utfra rasebeskrivelse

Det er jo noe helt annet å "gidde" jobb med valper enn å gidde å slik jeg ser det (plage) hunden gjennom et evig styr/hysteri med børsting, klipping, føning og bading i flere år for å stille den ut EN gang. Dette er jo i så tilfelle noe som hadde blitt gjort uten noen form for glede eller engasjement. Det er noe helt annet å ta på seg den gledelige og engsjerende jobben det er å få valper. All den jobben er jo velkommen og spennende. Jeg ser jo at man bær ha "en god hund" i forhold til rasebeskrivelsene, men er det å kaste seg på utstillingskjøret eneste mulighet?

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er jo noe helt annet å "gidde" jobb med valper enn å gidde å slik jeg ser det (plage) hunden gjennom et evig styr/hysteri med børsting, klipping, føning og bading i flere år for å stille den ut EN gang. Dette er jo i så tilfelle noe som hadde blitt gjort uten noen form for glede eller engasjement. Det er noe helt annet å ta på seg den gledelige og engsjerende jobben det er å få valper. All den jobben er jo velkommen og spennende. Jeg ser jo at man bær ha "en god hund" i forhold til rasebeskrivelsene, men er det å kaste seg på utstillingskjøret eneste mulighet? Anonymous poster hash: cf94e...fc5

Ja? At hunden er registrert i NKK og at valpekullet er registrert i NKK, med gode meritter, er viktig. Hvis ikke får man alskens blandingshunder med feil gemytt ift rasestandard, og satt på spissen kan en labrador ikke kalles en labrador lenger når ørene er feil, pelsen er rar og gemyttet er feil (f.eks at den er usikker/aggressiv, noe som strider veldig imot hvordan en labrador skal være)

Det er en årsak til at NKK eksisterer, en registrering av hunder og kull, der man som kjøper også skal ha en viss sikkerhet og vite at man kjøper en "ekte" hund, ikke bare en finn.no-hund som ble avlet fordi "tispa må jo få ha et kull" (for å sette det på spissen, igjen, så er det dyremishandling å sette kull "bare fordi", ingen hunder trenger å få kull, og det gjør vondt å føde/ta KS)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor vil dere ha valper på hun? Er det bare for morroskyld? Isåfall burde dere droppe det!

Anonymous poster hash: 32df9...772

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal vi selvfølgelig gjøre, men det er litt tidlig enda da hunden kun er ett år, så det er klart at vi VET jo ikke enda om hun burde avles på. Men er den disponert for noen helsemessige plager så utgår det jo selvfølgelig.

MÅ den ha vært på utstilling??? Får vi ikke solgt de hvis den ikke er utstillt? Tror ikke min mor gidde tre år med sparing av pels og ekstremt pelsstell for å preppe for ett kull med valper. Hvis vi skal spare til full løvemanke pels (som kreves for å utstille puddler) så tror jeg rett g slett det blir for mye.

Ellers er den både vellbygd med godt lyne og god stamtavle. Stamtavlen til søsknene har vi jo ikke, men det går sikkert ann å skaffe. Vi har god peiling på rasen da vi har hatt denne rasen i flere år og kjenner den godt.

Takk for tips om bok, den skal nok leses :)

Ellers syntes jeg siste tipset var litt vel strengt da det jo er mangel på denne typen hund (vi ventet i et år før vi fikk tak i denne) Jeg mener det bør holde med en sund og god hund som er et godt eksemplar av rasen.

TS

Til kullsøsknene? De har jo samme stamtavle som deres hund da...

Anonymous poster hash: 49a8a...c7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere bare skal glemme å sette valper på henne. Det virker ikke som dere aner hvor mye det skal til for å få til å avle gode avkom. Dere vil ikke sette dere inn i hva hunden må ha av utstillinger ol

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Angående utstilling er det litt problematisk med puddel. Hadde jeg hatt puddel tror jeg at jeg hadde holdt hunden praktisk nedklipt, men likevel stilt den på utstilling for å få en vurdering på anatomien. Det bør dere eventuelt gjøre nå mens dere i det minste kan skylde på at hunden er ung...Så kan dere iallefall skylde på at både dere og hunden er unge og uerfarne. For de fleste vil helse og mentalitet være mye viktigere enn eksteriør, men man bør likevel ha en offisiell bedømming av hunden. Dropper dere utstilling, så bør iallefall hunden være perfekt på alle andre områder, ha en god mentalbeskrivelse (MH), være langt over gjennomsnittet trygg og trivelig og velfungerende, og være frisk på absolutt alle områder, samt gjerne ha noen meritter fra lydighet, agility, spor eller lignende.

Utstilling er ikke så fryktelig viktig i seg selv, men en hund som skal avles på bør ha hele pakka.

Men igjen, ta kontakt med oppdretteren deres. Siden dere vurderer å avle på hunden antar jeg at den er kjøpt fra en seriøs oppdretter, så da kan h*n hjelpe dere med prosessen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er hun helsesjekket? Er kullet helsesjekket? Hva er resultatene der? Hva med mentaltester? Kan dere bevise at hun er bra mentalt utover at dere synes hun er den søteste og fineste? Siden dere ikke ønsker å stille ut, så vil dere heller ikke kunne få noen bekreftelse på at hun er rasetypisk utover at dere synes hun er det.

Hva gjør at akkurat hun tilhører den delen av rasen som burde føre genene sine videre? Hva er tankene når dere finner en hannhund? Er det han borti gata, eller har dere noen tanker om hvordan dere skal finne en hund som matcher henne bra?

Har dere noen til å hjelpe dere rundt dette? Og er dere villige til å ta risikoen med at det kan gå galt? Har dere økonomi til å betale for evt keisersnitt dersom ting ikke går som det skal? Og hva skjer dersom dere ikke får solgt alle valpene ved 8 ukers alder? Kan dere sitte på 2-3 valper over en lengre periode og få de godt nok sosialisert?

Anonymous poster hash: 55409...b0c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sin AB over sitt svar var veldig bra. Generelt sett syns jeg IKKE at enkeltpersoner med fine hunder skal avle, ettersom de færreste gidder å gå igjennom det AB skrev.

Nei, den MÅ selvsagt ikke stilles ut, men jeg vil gjerne vite hvordan dere ellers har tenkt å få bekreftet at hunden deres er et spesielt godt eksemplar av rasen uten å få dem dømt av uavhengige dommere med god kjennskap til rasen. Hvor lett valpene kan bli solgt syns jeg det er uansvarlig at dere fokuserer på om dette er noe dere tar seriøst, dere bmå ha mulighet til å ta ansvar for en eller flere av valpene om de ikke blir solgt/blir levert tilbake.

Ellers vil jeg ikke påstå at man har god kjennskap til en rase bare fordi man har den selv.

Anonymous poster hash: 4a5be...5c1

Jeg sier ikke at den er et "spesielt godt eksemplar" men den er et "godt eksemplar" og vil selvfølgelig gå igjennom alle nevnte teset og har en god stamtavle. Det ville jo vært mer uansvarlig om vi valgte å få valper på henne uten å vite hvor lett omsettelige valpene er, skjønner ikke tankegangen din helt? Selvfølgelig har vi mulighet til å ha en hund til, men det er jo ikke primært derfor vi har lyst på valper. Min mor har hatt denne rasen i nesten 25 år nå og har gått det meste av dresurkust m.m. så jeg vil påstå at hun har god kjennskap til rasen og hundehold generelt.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Til kullsøsknene? De har jo samme stamtavle som deres hund da...

Anonymous poster hash: 49a8a...c7f

Ja, man det kan jo hende at de har fått eget avkom selv, om et par års tid...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere bare skal glemme å sette valper på henne. Det virker ikke som dere aner hvor mye det skal til for å få til å avle gode avkom. Dere vil ikke sette dere inn i hva hunden må ha av utstillinger ol

Jeg er fullstendig klar over hvor mye arbeid som ligger bak å stille ut en puddel, det har jeg gjort før og kommer nok ikke til å gjøre det igjenn, da all den klippingen, børstingen, badingen og stylingen ikke er det som interesserer meg, men hunden i seg selv.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nok av hunder (og katter) fra før av, la være.

Anonymous poster hash: 669ba...15a
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Angående utstilling er det litt problematisk med puddel. Hadde jeg hatt puddel tror jeg at jeg hadde holdt hunden praktisk nedklipt, men likevel stilt den på utstilling for å få en vurdering på anatomien. Det bør dere eventuelt gjøre nå mens dere i det minste kan skylde på at hunden er ung...Så kan dere iallefall skylde på at både dere og hunden er unge og uerfarne. For de fleste vil helse og mentalitet være mye viktigere enn eksteriør, men man bør likevel ha en offisiell bedømming av hunden. Dropper dere utstilling, så bør iallefall hunden være perfekt på alle andre områder, ha en god mentalbeskrivelse (MH), være langt over gjennomsnittet trygg og trivelig og velfungerende, og være frisk på absolutt alle områder, samt gjerne ha noen meritter fra lydighet, agility, spor eller lignende.

Utstilling er ikke så fryktelig viktig i seg selv, men en hund som skal avles på bør ha hele pakka.

Men igjen, ta kontakt med oppdretteren deres. Siden dere vurderer å avle på hunden antar jeg at den er kjøpt fra en seriøs oppdretter, så da kan h*n hjelpe dere med prosessen.

Ja det er det jeg også tenker. Hunden er helt kortklippet og det kommer den til å fortsette med. Jeg visste ikke at man kunne få anatomien hennes vudert uten å stille ut? Dette er i så tilfelle veldig interessant. Nei utstilling av puddel er ikke bare bare, de mest hard core folkene jeg kjenner lufter bare hunden om natten for at pelsen ikke skal solblekes :sjokkert:

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nok av hunder (og katter) fra før av, la være.

Anonymous poster hash: 669ba...15a

Som sagt så måtte min mor vente et år på at nettopp denne typen hund med denne størrelse og farge skulle være tilgjengelig, så det er faktisk en mangelvare...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Er hun helsesjekket? Er kullet helsesjekket? Hva er resultatene der? Hva med mentaltester? Kan dere bevise at hun er bra mentalt utover at dere synes hun er den søteste og fineste? Siden dere ikke ønsker å stille ut, så vil dere heller ikke kunne få noen bekreftelse på at hun er rasetypisk utover at dere synes hun er det.

Hva gjør at akkurat hun tilhører den delen av rasen som burde føre genene sine videre? Hva er tankene når dere finner en hannhund? Er det han borti gata, eller har dere noen tanker om hvordan dere skal finne en hund som matcher henne bra?

Har dere noen til å hjelpe dere rundt dette? Og er dere villige til å ta risikoen med at det kan gå galt? Har dere økonomi til å betale for evt keisersnitt dersom ting ikke går som det skal? Og hva skjer dersom dere ikke får solgt alle valpene ved 8 ukers alder? Kan dere sitte på 2-3 valper over en lengre periode og få de godt nok sosialisert?

Anonymous poster hash: 55409...b0c

Hun er helseskjekket og skal ta nye tester o skjekker når hun blir eldre (hun er bare 1 år) hva de andre som kjøpte av samme kull har gjort vet jeg ingenting om. Hun har som sagt friske foreldre med fin stamtavle. Hun har en pause nå men begynnet på nytt resurkurs om noen uker og etter det så tenker vi å melde henne på aguility, så jeg er sikker på at hun vil greie eventuelle mentale tester fint :)

Dette er bare på tankestadiet enda, så vi har ikke tenkt så mye på hvilken eventuell far vi skulle valgt, men vi har ingen borti gata nei...

Vi er jo selvfølgelig inneforstått med at det kommer økonmiske og andre utfordringer, og det skal vi nok takle fint.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...