Gå til innhold

Diagnosen passer jo ikke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med tidligere. PTSD har lenge vært en diagnose man kan se hos overgrepsofre. Og,nei man må ikke ha flashbacks.

http://no.wikipedia.org/wiki/Posttraumatisk_stresslidelse

Jeg har snakket med en erfaren krisepsykolog om dette. Vedkommende presiserte nettopp at i dag brukes PTSD om altfor mange. Det er krigstraumer og naturkatastrofer, mord og tortur, overfallsvoldtekt o.l som først og fremst regnes som store traumer. Overgrep kan romme dette, men ikke nødvendigvis. Sorry om det provoserer deg på noen måte.

Om vi skal drive med flisespikkeri, så må man ikke ha direkte flashback, men mer spesifikt gjenopplevelse av traumet. Det er et av kriteriene. Om man kaller det flashback eller gjenopplevelser blir ikke så avgjørende.

På Wikipedia står det følgende:

"B: Vedvarende gjenopplever

Ett eller flere av følgende forhold må være til stede hos personen: flashback-minner, tilbakevendende ubehagelige drømmer, subjektive gjenopplevelser av den traumatiske hendelsen (eller hendelsene) eller intense negative psykologiske eller fysiologiske responser på objektive eller subjektive påminnelser om den traumatiske hendelsen (eller hendelsene)."

TS sier jo selv at hun ikke har slike symptomer.

Anonymous poster hash: dde0f...9de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med tidligere. PTSD har lenge vært en diagnose man kan se hos overgrepsofre. Og,nei man må ikke ha flashbacks.

http://no.wikipedia.org/wiki/Posttraumatisk_stresslidelse

Kriteriene i denne "artikkelen" på Wikipedia er dsm-iv, altså den forrige utgaven av den amerikanske diagnosemanualen. I Norge bruker vi icd-10. Anbefaler andre kilder. Forøvrig er ptsd en diagnose som er lett å få, fordi kriteriene er ganske lette å oppfylle

Anonymous poster hash: 4efed...cf2

• Liker 2
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg har snakket med en erfaren krisepsykolog om dette. Vedkommende presiserte nettopp at i dag brukes PTSD om altfor mange. Det er krigstraumer og naturkatastrofer, mord og tortur, overfallsvoldtekt o.l som først og fremst regnes som store traumer. Overgrep kan romme dette, men ikke nødvendigvis. Sorry om det provoserer deg på noen måte.

Om vi skal drive med flisespikkeri, så må man ikke ha direkte flashback, men mer spesifikt gjenopplevelse av traumet. Det er et av kriteriene. Om man kaller det flashback eller gjenopplevelser blir ikke så avgjørende.

På Wikipedia står det følgende:

"B: Vedvarende gjenopplever

Ett eller flere av følgende forhold må være til stede hos personen: flashback-minner, tilbakevendende ubehagelige drømmer, subjektive gjenopplevelser av den traumatiske hendelsen (eller hendelsene) eller intense negative psykologiske eller fysiologiske responser på objektive eller subjektive påminnelser om den traumatiske hendelsen (eller hendelsene)."

TS sier jo selv at hun ikke har slike symptomer.

Jeg sier ikke at dette provoserer meg :) Jeg stilte bare et spørsmål. Og greier nok at du har prata medd krisepsykolog,men jeg har fått diagnosen fra psykolog som er spesialist på ulike taumer og hun sa at overgrep var en av de opplevelsne forlk med pstd oft hadde vært utsatt for.Og rett meg hvis jeg tar feil,men er ikke overfallsvoldtekt et overgrep? Men nå skal det jo sies at jeg var utsatt for overgrep jevnlig over flere år,så da stiller det seg kanskje anderledes enn et engangstilfelle. Ikke at jeg mener å bagatelisere andre eovergrep på noen som helst måte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at dette provoserer meg :) Jeg stilte bare et spørsmål. Og greier nok at du har prata medd krisepsykolog,men jeg har fått diagnosen fra psykolog som er spesialist på ulike taumer og hun sa at overgrep var en av de opplevelsne forlk med pstd oft hadde vært utsatt for.Og rett meg hvis jeg tar feil,men er ikke overfallsvoldtekt et overgrep? Men nå skal det jo sies at jeg var utsatt for overgrep jevnlig over flere år,så da stiller det seg kanskje anderledes enn et engangstilfelle. Ikke at jeg mener å bagatelisere andre eovergrep på noen som helst måte.

Gjentatte overgrep over flere år kan nok være vel så belastende som en enkelthendelse. Jeg mente ikke å si at det er noe mindre belastende. Jeg tror det er veldig individuelt hva man utvikler ptsd av, om man utvikler ptsd og hvordan diagnostiseringen foregår. Noen psykologer setter oftere en slik diagnose enn andre. Andre er mer tilbakeholdne. Det viktigste er vel om man føler diagnosen er til hjelp for å få rett behandling. Men TS føler den ikke stemmer. Samtidig kan det være at TS benekter sine reaksjoner som et slags forsvar. Men kanskje hun kan få mer ro med en ny vurdering, om mye er så uklart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...