Gå til innhold

Diagnosen passer jo ikke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er diagnostisert med ptsd, men jeg har jo egentlig ingen av symptomene på det?

Jeg har opplevd et ovegrep som barn, jeg snakker aldri om det, og jeg har angst for nærhet. Bortsett fra det så passer ikke diagnosen.

Hendelsen "plager" meg egentlig ikke heller, eneste er jo at jeg får "panikk" når enkelte mennesker kommer for nærme meg fysisk og psykisk.

Jeg fungerer så å si normalt i hverdagen, bortsett fra at jeg har perioder i liver der jeg har blitt veldig deprimert, da fungerer jeg dårlig, men tror egentlig ikke at det har samsvar med hendelsen..

Men gjør det egentlig noe hvis jeg er feildiagnostisert? Jeg har til nå bare latt den stå der ig ikke orket å bry meg om det..., men bør jeg be om å bli utredet på nytt?

Anonymous poster hash: a7f10...242
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du ikke fortrenger det du har vært i gjennom, og følelsene knyttet opp mot det som er vanskelig? Det er ofte slik med psykiske problemer. Det tok flere år før jeg innså at diagnosen jeg fikk (anoreksi) faktisk stemte, og at jeg hadde problemer. Først da klarte jeg å få noe ut av behandlingen.

Anonymous poster hash: e05b8...445

• Liker 1
Skrevet

Hvordan tenker du at man "skal" være med ptsd?

Gjest Vevila
Skrevet

Ta det opp med behandler. De ønsker som regel at pasienten skal føle at diagnosen stemmer med egne opplevelser. Det er ofte en del feildiagnostisering i psykiatrien naturlig nok. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du at man "skal" være med ptsd?

Er det ikke vanlig med sånne "flashbacks"? Det har jeg aldri hatt. At jeg er redd for nærhet synes jeg ikke kvalifiserer til diagnosen alene.., og det er ikke sånn at jeg blir hysterisk av at noen kommer for nært innpå meg, jeg bare synes det er ubehagelig.

I følge wikipedia ar ptsd en "alvorlig angstlidelse", og jeg vil ikke akkurat påstå at jeg har alvorlig angst :P

Jeg føler på en måte at psykiateren bare har diagnostisert meg med første og beste diagnose.

Skrevet

Flashbacks er ikke "obligatorisk", hvertfall ikke på måten det blir fremstilt i filmer og på tv.

Essensen er jo om din frykt for nærhet har rot i overgrepet du opplevde som liten. Overgrep er definitivt et traume. Og frykt for nærhet kan absolutt være et mentalt (og fysisk) stressmoment. Ptsd kan rett og slett bety at man opplever en negativ, langvarig følelse/angst, som har effekt på livet ditt, og stammer fra et traume man har opplevd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke vanlig med sånne "flashbacks"? Det har jeg aldri hatt. At jeg er redd for nærhet synes jeg ikke kvalifiserer til diagnosen alene.., og det er ikke sånn at jeg blir hysterisk av at noen kommer for nært innpå meg, jeg bare synes det er ubehagelig. I følge wikipedia ar ptsd en "alvorlig angstlidelse", og jeg vil ikke akkurat påstå at jeg har alvorlig angst :P Jeg føler på en måte at psykiateren bare har diagnostisert meg med første og beste diagnose. Anonymous poster hash: a7f10...242

Da tror jeg faktisk du er feildiagnostisert. I dag blir veldig mange diagnostisert med ptsd, mens det tidligere var forbeholdt sterke krigstraumer og naturkatastrofer. Og flashbacks er et av hovedkriteriene. Man gjenopplever traumet gang på gang og man unngår alt som kan minne om traumet.

Det er ikke dermed sagt at du ikke har traumer. Men det betyr ikke nødvendigvis ptsd.

Og man kan kreve en second oponion hos en annen spesialist. Da kan du få rettet/slettet diagnosen.

Anonymous poster hash: dde0f...9de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville forøvrig også delt tankene mine med helsepersonell igjen, og om nødvendig fått en ny utredning av noen andre...:)

AnonymBruker
Skrevet

Det er fagpersoner som har diagnostisert deg, aksepter det

Anonymous poster hash: f8c4f...236
AnonymBruker
Skrevet

Det er fagpersoner som har diagnostisert deg, aksepter det Anonymous poster hash: f8c4f...236

Helsepersonell er ikke ufeilbarige. Særlig om det er en psykiater som kun har sett personen i en kort periode, så kan diagnosen være feil. Man skal ikke akseptere det man selv opplever som feil. Man skal undersøke det nærmere. Man har rett på en second opinion av en annen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Det er en psykiater som har diagnostisert meg, ikke flere. Jeg fikk diagnoser etter å ha vært innlagt i 4 uker, har ikke hatt noe mer med han å gjøre, verken før eller etter.

Da tror jeg faktisk du er feildiagnostisert. I dag blir veldig mange diagnostisert med ptsd, mens det tidligere var forbeholdt sterke krigstraumer og naturkatastrofer. Og flashbacks er et av hovedkriteriene. Man gjenopplever traumet gang på gang og man unngår alt som kan minne om traumet.

Det er ikke dermed sagt at du ikke har traumer. Men det betyr ikke nødvendigvis ptsd.

Og man kan kreve en second oponion hos en annen spesialist. Da kan du få rettet/slettet diagnosen.

Det tror jeg også.

Jeg vet ikke om det gjør så veldig mye om jeg er feildiagnostisert, men det er uansett litt irriterende å tenke på at det står ting i papirer om meg som er feil. Jeg kan ikke noe særlig om ptsd, derfor tenkte jeg ikke så mye over det da jeg fikk diagnosen, jeg fikk null informasjon, og jeg ble heller ikke utredet, fikk bare beskjed om at det nå var min diagnose, men i ettertid når jeg har lest om diagnosen så kjenner jeg meg ikke igjen i noe som helst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en psykiater som har diagnostisert meg, ikke flere. Jeg fikk diagnoser etter å ha vært innlagt i 4 uker, har ikke hatt noe mer med han å gjøre, verken før eller etter. Det tror jeg også. Jeg vet ikke om det gjør så veldig mye om jeg er feildiagnostisert, men det er uansett litt irriterende å tenke på at det står ting i papirer om meg som er feil. Jeg kan ikke noe særlig om ptsd, derfor tenkte jeg ikke så mye over det da jeg fikk diagnosen, jeg fikk null informasjon, og jeg ble heller ikke utredet, fikk bare beskjed om at det nå var min diagnose, men i ettertid når jeg har lest om diagnosen så kjenner jeg meg ikke igjen i noe som helst. Anonymous poster hash: a7f10...242

Psykyatere og psykologer er pålagt å sette en diagnose før de behandler, så det kan være derfor den ble satt. Nå er ikke ptsd noen stigmatiserende diagnose, men om du mener den er feil, har du som sagt rett til å få en ny vurdering (i følge Pasientrettighetsloven). Da risikerer du jo å få en annen diagnose. Uansett har man krav på å få rettet/slettet feil informasjon i sin journal.

Skrevet

Høres jo riktig ut

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo riktig ut

Hvorfor det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går du i noen form for behandling nå, eller er du ferdig med det? Dersom du mottar behandling er det veldig viktig med korrekt diagnose, og jeg ville derfor bedt om en forklaring på denne diagnosen og eventuelt en ny utredning dersom du etter å ha fått en forklaring fortsatt er uenig i diagnosen. Dersom du ikke går i behandling for tiden ville jeg ikke gjort noe med det, du har trolig oppfylt kravene til diagnosen en gang og da er det ikke så farlig om det bare står i journalen din.

Diagnostikk i psykiatrien er vanskelig, fordi psykiatri ikke er noen konkret vitenskap. Forskjellige leger kan tolke den samme pasienten ulikt, både fordi man ser forskjellige symptomer men også fordi man tolker og vektlegger de forskjellig. Jeg har for eksempel blitt diagnostisert med sosial angst, før de senere så at det dreide seg om en personlighetsforstyrrelse. Jeg har også fått en depresjonsdiagnose, men etter mer behandling var det klart at depresjonen min var en del av en alvorlig PTSD.

Anonymous poster hash: e4410...fa2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tilfredsstilte kritere A, men ingen av de andre kriteriene. Alikevel fikk jeg diagnosen. Jeg synes det var rart, særlig fordi psykologen mente jeg løy når jeg sa at jeg ikke hadde flashbacks eller drømmer og han mente så bestemt at dette måtte jeg ha. Følte meg veldig liten, og at psykologen ikke egentlig var interessert men jeg fortsatte hos han fordi jeg stolte på at han visste best. Han ble langtidssykemeldt og jeg fikk ny behandler som reagerte på at jeg hadde fått diagnosen når jeg ikke egentlig tilfredsstiller kriteriene. Jeg hadde da en lang samtale med to psykologer som begge var enig i at jeg ikke hadde Ptsd. Jeg har ikke fått fjernet diagnosen fordi man kun får fjernet rene faktafeil, og ettersom psykologen opplevde at jeg på det tidspunkt hadde Ptsd og de ikke vet om symptombildet endret seg fra jeg fikk diagnosen til den ble fjernet.

Anonymous poster hash: d4a3d...795

Gjest Blomst83
Skrevet

Hva mener du med tidligere. PTSD har lenge vært en diagnose man kan se hos overgrepsofre. Og,nei man må ikke ha flashbacks.

http://no.wikipedia.org/wiki/Posttraumatisk_stresslidelse

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med tidligere. PTSD har lenge vært en diagnose man kan se hos overgrepsofre. Og,nei man må ikke ha flashbacks.

http://no.wikipedia.org/wiki/Posttraumatisk_stresslidelse

Man må tilfrdsstille alle de fem (på Wikipedia seks) kriteriene. Altså man må ha ett eller flere symptom fra hver undergruppe.

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Man må tilfrdsstille alle de fem (på Wikipedia seks) kriteriene. Altså man må ha ett eller flere symptom fra hver undergruppe.

Ja,så flashback trenger ikke å være en av de.

Endret av Blomst83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...