Gå til innhold

Hjelp mot vintermørket

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det slår aldri feil, hver bidige februar - etter fire måneder med mørke - stirrer jeg avgrunnen i øynene.

Jeg fikser ikke mørkeperioden. Jeg blir svært nedstemt, asosial, engstelig og i det hele tatt... det er rett og slett grusomt. Dere vet den triste og superkjipe følelsen man har søndag ettermiddag? Slik er det HVERT BIDIGE MINUTT i månedsvis

Så i år er jeg villig til å prøve nesten hva det skal være for å slippe. Hva er deres beste tips?? Plz hjelp meg gjennom neste sesong av mørke, mørke og atter mørke.

(bor i Oslo, men de få soltimene vi har med blekt lys er mer en litt ok skumring enn sol).

Edit: Har rettet massevis av skrivefeil. Vanskelig å skrive fra mobil!

Endret av Alice123
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med det samme, og om sommeren går jeg bare og gruer meg til det blir mørkt igjen. I fjor var det litt bedre da jeg tok omega-3, google litt om det (det har vært forskning på det). I tillegg hjalp det meg å trene, selv om det noen ganger kunne være veldig tungt å dra seg avgårde, så føltes det godt etterpå fordi det produseres endorfiner.

Skrevet

Prøvd dagslyslampe? Hvis ikke, prøv det. Det koster noen kroner, men om det hjelper er det jo verdt det. Men om du skal kjøpe, kjøp en skikkelig en, altså en som går opp til 10.000 lux! En del sånne wake-up lights og billigere varianter som bare går opp til 2.000 lux, dette er ikke nok.

Prøv også å komme deg ut en tur på dagtid mens det er lyst, gjerne med trening som AB over nevner. Ta med deg lunchen ut i sola, eller sett deg i det minste ved et stort vindu slik at kroppen får med seg at det er sol.

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg vet at flere legesentre har lyskasse som de kan låne ut.Kanskje du kan undersøke om ditt legesenter har denne muligheten?

Skrevet

Tusen takk for tips! Jeg prøver så godt det lar seg kjøre å trene. :) Lunch spiser jeg alltid ved vinduet i et desperat forsøk på å få litt sollys på øynene, men kontorlokalene til jobben min vender ut i en gate hvor det pga høye bygg aldri er direkte sollys :( I helgene prøver jeg å få med meg det som er av lys.

Takk for tips om omega-3 og lyslampe. Jeg har hørt at D- og E-vitamintilskudd skal hjelpe, er det noen som har erfaring med det?

Skrevet

Det kan hende at du får for lite D-vitamin, og at symptomene dukker opp sent for da har du brukt opp lagrene dine. Det skader ikke å ta litt tilskudd for å prøve ihvertfall. Når du kjenner det starter opp, kan du også bestille deg en time hos fastlege for å sjekke nivåene. Tran er bra!

Men hvis du ikke har prøvd dagslyslampe, tror jeg det ville ha vært første prioriteten min. Om du jobber på et kontor, kan du kanskje sette den opp på kontorplassen din? Da kan du få dagslys på "riktig" tid av dagen, og kan ha den på mens du uansett gjør noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Du må få deg en dagslyslampe. Dette er IKKE det samme som en sånn wake up light som skal vekke deg med naturlig dagslys. En dagslyslampe skal være på over 10.000 LUX. Bruk den aller helst om morgenen. Jeg fikk beskjed av min psykiater om å ha den ved siden av hodet, ganske tett innpå øynene i 15-20 min. hver morgen. Så jeg hadde på alarm og så låg jeg med den i sengen inntil hodet. Dessverre kom jeg litt for sent i gang med lysterapien (sent på vinteren) så jeg fikk ikke helt prøvd det skikkelig ut. Men i år skal jeg være føre var og begynne allerede i september.

En del vil sikkert slå meg i hodet nå, men jeg anbefaler faktisk litt solarium. Det er godt med litt sterkt lys og huden får iallfall litt d-vitaminer.

Ellers er det jo de vanlige tingene som trening, (tvinge seg til å) være sosial, stå opp og legge seg til fast tid, spise sunt osv.

Jeg sliter så sinnsykt med akkurat det samme som deg, og synes det begynner å bli mørkt allerede. Jeg gruer meg sånn til enda en bedriten vinter deg jeg har den søndag blues følelsen konstant. Jeg føler en sort klump med sorg og angst i brystet som står og stråler mer eller mindre konstant, og noen ganger så altfor ille. Det er så vondt. Det er så angstfullt. Jeg klarer ikke å fungere eller å leve.

Jeg bruker alltid å friske opp med levende planter og friske blomster, samt at jeg tenner en god del levende lys hver kveld. Prøver å lage skikkelig middag fra bunnen av, men av og til er både jeg og samboer så energiløse at det blir lette løsninger. Egentlig litt for ofte enn hva det burde være. Holder det rent og ryddig i leiligheten og forsøker å ha en "jevn" hverdag (er litt vanskelig fordi jeg er student).

Ellers håper jeg på gode tips i tråden her :)

Anonymous poster hash: 612c0...4af
AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende at du får for lite D-vitamin, og at symptomene dukker opp sent for da har du brukt opp lagrene dine. Det skader ikke å ta litt tilskudd for å prøve ihvertfall. Når du kjenner det starter opp, kan du også bestille deg en time hos fastlege for å sjekke nivåene. Tran er bra!

Men hvis du ikke har prøvd dagslyslampe, tror jeg det ville ha vært første prioriteten min. Om du jobber på et kontor, kan du kanskje sette den opp på kontorplassen din? Da kan du få dagslys på "riktig" tid av dagen, og kan ha den på mens du uansett gjør noe annet.

D vitaminer skader det å ta om en ikke har for lite og trenger påfyll!

D vitaminer (og A vitaminer) er fettløselige vitaminer som kan gi forgiftning om en får i seg for mye av.

Anonymous poster hash: ecbb6...e43

Skrevet

D vitaminer skader det å ta om en ikke har for lite og trenger påfyll!

D vitaminer (og A vitaminer) er fettløselige vitaminer som kan gi forgiftning om en får i seg for mye av.

Det skal veldig mye til å få overdose ved å ta normal dose av tilskudd man får kjøpt i Norge. Jeg mente jo ikke at hun skulle hive i seg 10 ganger anbefalt dose. Jeg anbefalte tran, hvor mange har blitt forgiftet av det tror du?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Solarium har ingen effekt, du må ha en dagslyslampe.

Noen har og effekt av Melatonin, tror jeg det heter. Det er et stoff hjernen produserer for lite av når den ikke får nok naturlig dagslys. Dagslyslampen hjelper til med å få i gang Melatonin produksjonen og noen må ha tabl. I tillegg.

Har du prøvd å reise til syden en uke midtvinters? Da vil du få en ekstra "lysinnsprøytning" i hjernen.

De som begynner med lysbehandling begynner tidlig på høsten og sitter ca. 1/2 time på morgenen.

Snakk med legen din. Få tatt blodprøver på vitamin D før du begynner med tilskudd, og evt. Andre ting legen din finner nødvendig å teste deg på.

AnonymBruker
Skrevet

Vintermørke?

Nå??

Anonymous poster hash: 5bcd3...72e

Skrevet

Det slår aldri feil, hver bidige februar - etter fire måneder med mørke - stirrer jeg avgrunnen i øynene.

Vintermørke?

Nå??

Anonymous poster hash: 5bcd3...72e

• Liker 3
Skrevet

Solarium har ingen effekt, du må ha en dagslyslampe.

Noen har og effekt av Melatonin, tror jeg det heter. Det er et stoff hjernen produserer for lite av når den ikke får nok naturlig dagslys. Dagslyslampen hjelper til med å få i gang Melatonin produksjonen og noen må ha tabl. I tillegg.

Har du prøvd å reise til syden en uke midtvinters? Da vil du få en ekstra "lysinnsprøytning" i hjernen.

De som begynner med lysbehandling begynner tidlig på høsten og sitter ca. 1/2 time på morgenen.

Snakk med legen din. Få tatt blodprøver på vitamin D før du begynner med tilskudd, og evt. Andre ting legen din finner nødvendig å teste deg på.

Solarium har ingen effekt, mens lyslampe og sydentur har det? :ler:

Tenkte du i det hele tatt over innlegget ditt før du postet det.

Skrevet

Tusen takk for tips! Jeg vet at legesenteret jeg tilhører låner ut dagslyslamper, jeg skal kontakte dem angående testing av nivåer og muligheter for å få låne en :)

Jeg kjører fra før av en ganske hard "telys-friske blomster-nå skal vi kose oss-god ognæringsrik mat-stil" om vinteren, så jeg vet ikke om det er så mye å hente der. Jeg passer også på å gjøre veldig mange koseting (kino, teater, vennemiddager, selskaper, konserter, romantiske restaurantmiddager etc) i vinterhalvåret, slik at jeg skal ha koselige og fine ting å se frem til.

Den der vinterdepresjonen min (jeg har jo ikke blitt diagnostisert eller noe så det er kanskje feil å kalle det det) er så ekkel, for den kommer sånn krypende. Hver eneste september (når lykkebarometeret mitt er på topp, etter en lang sommer med lys) så tenker jeg "aldri mer kjip vinter, i år skal jeg pokkermeg ta tak i problemet med en gang jeg merker det!". Så plutselig er jeg godt ute i januar og det er evig søndag og jeg har ikke merket noe som helst for den der tristessen er så snikete!

AnonymBruker
Skrevet

Solarium har ingen effekt, mens lyslampe og sydentur har det? :ler:

Tenkte du i det hele tatt over innlegget ditt før du postet det.

Faktisk ja, solarium har altfor lav lux, i forhold til dagslyslampe og naturlig lys i syden.

Les hva de andre skriver om lux i vake up lamper kontra dagslyslampe. Gå evt. Inn på nettet og les. Fjompenisse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme, bare når det blir lysere. Gjett om jeg blir ledd av!

Anonymous poster hash: f9d09...009
Skrevet

Faktisk ja, solarium har altfor lav lux, i forhold til dagslyslampe og naturlig lys i syden.

Les hva de andre skriver om lux i vake up lamper kontra dagslyslampe. Gå evt. Inn på nettet og les. Fjompenisse.

Fjompenisse kan du selv være, merkelig at jeg har fått sol på blå resept da.:-)

S.A.D. kan komme av vitaminmangel.

AnonymBruker
Skrevet

Fjompenisse kan du selv være, merkelig at jeg har fått sol på blå resept da.:-)

S.A.D. kan komme av vitaminmangel.

Hva mener du med sol på blå resept? Mot depresjon?

Skrevet

Hva mener du med sol på blå resept? Mot depresjon?

For s.a.d. ja :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...