AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #1 Skrevet 3. august 2014 Er det mulig å bli ufør av det? Selv føler jeg at jeg ikke gjør det bra i livet på grunn av det. Men samtidi føler jeg det ikke er nok til å bli ufør over. Anonymous poster hash: e10ad...4a2 1
Kamikatze Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 Det er jo ulike grader av uførhet. Si at dette hemmer deg seksti prosent, og du kan fungere å stå i førti prosent jobb om du finner en som passer eller blir tilstrekkelig tilrettelagt. Da er det fint både å vite at du drar inn inntekt selv, og at du har et økonomisk sikkerhetsnett i bunn. Uansett skal jo du utredes, der de skal kartlegge uførhetsgrad, og om det er muligheter for at du kan greie mer i andre yrker. Det er en lang prosess. Nye regler (rett rundt hjørnet) gjør det også enklere å kombinere yrkesliv og uførhet enn før, da det ikke lenger skal straffe seg å prøve yrkeslivet, og at rettigheten til trygdens sikkerhet ikke mistes om du får arbeidsinntekt. Knekker du foten, stilles det ingen spørsmål. Synd det skal føles så stigmatiserende å "knekke hjernen". Det finnes folk som går på jobb med gipset fot også, men ikke alle yrker tillater det. I beste fall tilfriskner du, og blir hundre prosent arbeidsfør igjen. I verste fall gjør du det ikke, og har like mye krav på dine sosiale rettigheter som alle andre, når det trengs. 2
Gjest Blomst83 Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Igjen så er det ikke diagnoser i seg selv som gir rett til uførhet,men hvordan diagnosen uarter seg for vedkommende. Men hva gjør du nå? Går du på AAP?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 Igjen så er det ikke diagnoser i seg selv som gir rett til uførhet,men hvordan diagnosen uarter seg for vedkommende. Men hva gjør du nå? Går du på AAP? Går på AAP ja. Og har ikke "vanlig" depresjon, men kronisk. har slitt med depresjon i mange år. Anonymous poster hash: e10ad...4a2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Uførhet handler ikke om diagnoser, men om funksjonsnivå og i hvor stor grad man har nedsatt arbeidsevne. En alvorlig depresjons- og/eller angstlidelse kan helt klart være så hemmende at man ikke er i stand til å jobbe. Anonymous poster hash: 4ea9f...482
Gjest Blomst83 Skrevet 3. august 2014 #6 Skrevet 3. august 2014 Går på AAP ja. Og har ikke "vanlig" depresjon, men kronisk. har slitt med depresjon i mange år. Anonymous poster hash: e10ad...4a2 Ok,da er det opp til din lege evt teraput å vurdere om de mener at du ikke er i stand til å jobbe når din AAP utløper,og så søke om uføretrygd.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #7 Skrevet 3. august 2014 Takk for svar. Er så redd for å bli tvunget ut i arbeid før jeg er klar for det. Jeg stresser sånn med å bli frisk, at jeg blir sykere. Føler angst og depresjon ikke er god nok grunn til å bli ufør. Det er jo min egen feil at jeg er slik, det er mitt hode som ødelegger alt. Og ingen ser at jeg er syk. - ts Anonymous poster hash: e10ad...4a2
Gjest Blomst83 Skrevet 3. august 2014 #8 Skrevet 3. august 2014 Takk for svar. Er så redd for å bli tvunget ut i arbeid før jeg er klar for det. Jeg stresser sånn med å bli frisk, at jeg blir sykere. Føler angst og depresjon ikke er god nok grunn til å bli ufør. Det er jo min egen feil at jeg er slik, det er mitt hode som ødelegger alt. Og ingen ser at jeg er syk. - ts Anonymous poster hash: e10ad...4a2 Men du må være forberedt må at alt må være prøvd før du får innvilga ufør.Du må ha prøvd deg i jobb,tilltak etc.
Duckie Skrevet 3. august 2014 #9 Skrevet 3. august 2014 Men er du under behandling? Jeg lider av kronisk depresjon selv, men har nå, etter mange år, funnet en behandling som fungerer. Jeg er ikke i tipp topp stand full av energi, men er bra nok til å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #10 Skrevet 3. august 2014 Men er du under behandling? Jeg lider av kronisk depresjon selv, men har nå, etter mange år, funnet en behandling som fungerer. Jeg er ikke i tipp topp stand full av energi, men er bra nok til å jobbe. Går til psykolog, men han holder på å gir opp. Han går alt for fort frem, føler han vil få meg frisk og ut av behandling på 2 uker. Går også på cipralex som ikke funker. Funker litt på angsten, for jeg blir så flat å likegyldig. Anonymous poster hash: e10ad...4a2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #11 Skrevet 3. august 2014 Men du må være forberedt må at alt må være prøvd før du får innvilga ufør.Du må ha prøvd deg i jobb,tilltak etc. Jeg har jobbet før, og det førte til at jeg brøt sammen. Skole ble også umulig, men trur jeg skal klare skole igjen, om jeg blir bedre. - ts (også ts som skrev om cipralex og behandling) Anonymous poster hash: e10ad...4a2
Gjest Blomst83 Skrevet 3. august 2014 #12 Skrevet 3. august 2014 Jeg har jobbet før, og det førte til at jeg brøt sammen. Skole ble også umulig, men trur jeg skal klare skole igjen, om jeg blir bedre. - ts (også ts som skrev om cipralex og behandling) Anonymous poster hash: e10ad...4a2 Ok.Da får du som nevnt drøfte dette meg lege,evt terapaut og så søke NAV hvis alle parter mener at du faktisk må bli erklært ufør.(dette utelukker også skole)
Duckie Skrevet 3. august 2014 #13 Skrevet 3. august 2014 Går til psykolog, men han holder på å gir opp. Han går alt for fort frem, føler han vil få meg frisk og ut av behandling på 2 uker. Går også på cipralex som ikke funker. Funker litt på angsten, for jeg blir så flat å likegyldig. Anonymous poster hash: e10ad...4a2 Da får du behandling, men ikke riktig behandling! Du må rett og slett ta opp med psykologen at han går for fort frem. Tør du ikke si det, skriv det ned på en lapp som du tar med til neste time. Eventuelt ta det opp med fastlegen din. Hvis du har prøvd cipralex i minst fire uker, og det ikke fungerer bra for deg, er det bedre å prøve noe annet. Det er en stor mengde andre typer man kan prøve. Ta deg en prat med legen din du.
ArchAngel Skrevet 4. august 2014 #14 Skrevet 4. august 2014 Å bli erklært ufør kan gi verre depresjoner. I hvert fall i følge min gamle lege; hun mente man blir mer innestengt, mister omgangskretsen, mister mestringsfølelse og følelsen av å være betydelig. Glemt ikke at depresjon kan man bli kvitt, derfor ville jeg heller tenkt på andre behandlinger enn en dårlig psykolog. Hiv feks cipralexen. Medisiner har ikke helbrert mental sykdom, de gjør følelsene tilslørte. jeg fant ut at fokus på de rette tingene, samt næringsrik mat fikk min depresjon til å forsvinne fullstendig. Ikke vær redd for å bli "trua" ut i en jobb, gjør heller det å få en jobb til DITT mål. 1
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2014 #15 Skrevet 4. august 2014 Å bli erklært ufør kan gi verre depresjoner. I hvert fall i følge min gamle lege; hun mente man blir mer innestengt, mister omgangskretsen, mister mestringsfølelse og følelsen av å være betydelig. Glemt ikke at depresjon kan man bli kvitt, derfor ville jeg heller tenkt på andre behandlinger enn en dårlig psykolog. Hiv feks cipralexen. Medisiner har ikke helbrert mental sykdom, de gjør følelsene tilslørte. jeg fant ut at fokus på de rette tingene, samt næringsrik mat fikk min depresjon til å forsvinne fullstendig. Ikke vær redd for å bli "trua" ut i en jobb, gjør heller det å få en jobb til DITT mål. Nå er ikke jeg ts,og jeg skal heller ikke råde ts til hva hun burde/ikke burde gjøre.Det er ikke mitt bord,men jeg vet at mange med meg mistet alt det du nevner og ble sittende med følelsen av å være betydelig lenge før varig ufør ble en realitet.
Gjest Skrevet 4. august 2014 #16 Skrevet 4. august 2014 Men du må være forberedt må at alt må være prøvd før du får innvilga ufør.Du må ha prøvd deg i jobb,tilltak etc.Ikke nødvendigvis. Jeg fikk innvileget uføretrygd 100% etter å ha gått på AAP og ulike utdanninger som hadde mislykkedes i 14 år. Jeg strever veldig psykisk, synshemmet og har epilepsi.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #17 Skrevet 4. august 2014 Ikke nødvendigvis. Jeg fikk innvileget uføretrygd 100% etter å ha gått på AAP og ulike utdanninger som hadde mislykkedes i 14 år. Jeg strever veldig psykisk, synshemmet og har epilepsi. Da prøvde du vel nærmest "alt"? Det er de som ikke har forsøkt utdanning og jobb, som først må forsøke dette, for det er aktuelt med uføretrygd. Og dersom ts sine depresjoner og angst ikke er alvorlig og langvarig, er det vanskelig å få uføretrygd på det grunnlaget. Da må det være massive angstlidelser eller virkelig tunge depresjoner som krever innleggelse. Medisiner og annen behandling må være forsøkt, for mange depresjoner kan behandles.Anonymous poster hash: 4e00a...b28
Gjest Skrevet 4. august 2014 #18 Skrevet 4. august 2014 Da prøvde du vel nærmest "alt"? Det er de som ikke har forsøkt utdanning og jobb, som først må forsøke dette, for det er aktuelt med uføretrygd. Og dersom ts sine depresjoner og angst ikke er alvorlig og langvarig, er det vanskelig å få uføretrygd på det grunnlaget. Da må det være massive angstlidelser eller virkelig tunge depresjoner som krever innleggelse. Medisiner og annen behandling må være forsøkt, for mange depresjoner kan behandles.Anonymous poster hash: 4e00a...b28 Jeg var aldri på noen utplassering, jobb eller lignende, men gikk i terapi og på 12 år har jeg lagt bak meg mer enn 60 innleggelser og mer enn 1.000 sting pga. selvskading. Imidlertid klarte jeg å få meg en liten jobb som likemann, men NAV så at jeg måtte avlyse opplegg der også pga. psykiske problemer.
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2014 #19 Skrevet 4. august 2014 Ikke nødvendigvis. Jeg fikk innvileget uføretrygd 100% etter å ha gått på AAP og ulike utdanninger som hadde mislykkedes i 14 år. Jeg strever veldig psykisk, synshemmet og har epilepsi. Ser jeg har utrykt meg noe klønete ang det med tiltak.Jeg kan se at det virket som om det var en bastant regel,og det var ikke det jeg mente.Mente at ts måtte være forberedt på at de kunne stille det kravet.Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette så jeg fikk rettet opp i det
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #20 Skrevet 4. august 2014 Ser jeg har utrykt meg noe klønete ang det med tiltak.Jeg kan se at det virket som om det var en bastant regel,og det var ikke det jeg mente.Mente at ts måtte være forberedt på at de kunne stille det kravet.Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette så jeg fikk rettet opp i det Jeg tror nav har som en uskreven regel at man må ha hatt minst to arbeidsrettede forsøk (i tillegg til å ha forsøkt all godkjent behandling). Men om man har forsøkt flere ulike utdanninger sjennom 14 år, som Erica skriver, og kanskje i tillegg jobb, så har man jo hatt flere enn to forsøk. Anonymous poster hash: 4e00a...b28
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå