AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #1 Skrevet 3. august 2014 Hei, Jeg og 4 andre venninner skal dra på jentetur. Det blir enten til Berlin eller Amsterdam. Ingen av oss er noe spesielt glad i å shoppe. Vi liker å kose oss med mat og drikke, vandre rundt i byen o.l. Det viktigste er kanskje et bra uteliv. Hvilken by vil dere anbefale? Og hvordan er tyske og nederlandske gutter? Takk for tips! Anonymous poster hash: 2e0ed...587
Supraspinatus Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 (endret) Berlin har bedre kulturscene enn Amsterdam, men om dere er ute etter andre ting enn bare alkohol er nok Amsterdam bedre. Og ølen er bedre i Tyskland. Endret 3. august 2014 av Supraspinatus
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 ville valgt Berlin Amsterdam, er ikke det for single gutter? Anonymous poster hash: 9e900...6cd
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 Berlin har bedre kulturscene enn Amsterdam, men om dere er ute etter andre ting enn bare alkohol er nok Amsterdam bedre. Og ølen er bedre i Tyskland. Kulturscene? Mener du museer og slikt? Det er jo interessant Tror nok ikke coffee shops er aktuelt, da jeg har hørt dette er ulovlig for norske statsborgere. Anonymous poster hash: 2e0ed...587
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Berlin er dritstygg, men hvis du er interessert i museer, teater, etc. så er Berlin et bra valg. Hvis du har lyst til å være i en fin by, med litt romantisk atmosfære, og mange fine parker og gågater så er Amsterdam et langt bedre valg. Personlig ville jeg gått for Amsterdam. For meg fremstår Berlin bare som en gigantisk versjon av Oslo. Anonymous poster hash: e5291...50a 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #6 Skrevet 3. august 2014 er ikke enig at Berlin er stygg. Oslo er stygg ja, ikke Berlin Anonymous poster hash: 9e900...6cd 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #7 Skrevet 3. august 2014 Berlin er dritstygg, men hvis du er interessert i museer, teater, etc. så er Berlin et bra valg. Hvis du har lyst til å være i en fin by, med litt romantisk atmosfære, og mange fine parker og gågater så er Amsterdam et langt bedre valg. Personlig ville jeg gått for Amsterdam. For meg fremstår Berlin bare som en gigantisk versjon av Oslo. Anonymous poster hash: e5291...50a Takk for tips! Har du noen erfaring på hvordan tyskere og nederlendere er? Anonymous poster hash: 2e0ed...587
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #8 Skrevet 3. august 2014 Berlin er en fantastisk by, masse å finne på!:D Anonymous poster hash: 80d41...d32
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #9 Skrevet 3. august 2014 er ikke enig at Berlin er stygg. Oslo er stygg ja, ikke Berlin Anonymous poster hash: 9e900...6cd Hva synes du var flott med Berlin? Alle sovietbygningene i østdelen? Eller nabolagene som får deg til å tro at du er i Romania? Oslo er en langt finere by enn Berlin noensinne vil bli. Noen av styggeste bydelene jeg har sett i i vest-europa har jeg sett i Berlin. Anonymous poster hash: e5291...50a 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #10 Skrevet 3. august 2014 Takk for tips! Har du noen erfaring på hvordan tyskere og nederlendere er? Anonymous poster hash: 2e0ed...587 De er ganske like i væremåten. Synes de er som nordmenn, svensker osv. Anonymous poster hash: e5291...50a
belle_ Skrevet 3. august 2014 #11 Skrevet 3. august 2014 Har vært både i Berlin og Amsterdam, to ganger i Berlin og var i Amsterdam i fjor. Jeg forelsket meg i Amsterdam, byen er mye mindre og mer intim enn Berlin, er mye enklere å finne frem, er ikke så store avstander og man kan gå rundt til de fleste sentrumsområdene, evt går trikken over alt. Skal så definitivt tilbake til Amsterdam, har forelsket meg i byen! Utelivet der er også helt fantastisk og folk er mye flinkere i engelsk! Guttene er mye kjekkere, kler seg bedre, mer lik oss i Norge enn i Tyskland. De beste utestedene ligger i Leidsplein, bare å ta taxi dit. Der ligger utestedene på rad og rekke. Fra utsiden ser enkelte utestedene ut som brune puber, men når du kommer inn er de flere etasjer og nyoppusset. Er også mange koselige sjarmerende puber der. Hotellet bør ligge rundt rembrandtsplein, veldig sentralt 4
Gjest thesledge Skrevet 3. august 2014 #12 Skrevet 3. august 2014 Har nylig vært i Berlin, og det er veldig store avstander mellom alt. Man er avhengig av transportmidler for å komme seg fra A til B, selv om hotellet ligger midt i sentrum. Ellers var det veldig mye fint å se der, Berliner Dom, byporten, rester av Berlinmuren. Man merker virkelig at det er en storby. Utelivet har jeg ikke testet De fleste tyskere tror iallfall at alle kan tysk, og mange av dem nekter å snakke engelsk. Ellers synes jeg ikke det var så stor forskjell på tyskere og nordmenn.
Supraspinatus Skrevet 3. august 2014 #13 Skrevet 3. august 2014 Kulturscene? Mener du museer og slikt? Det er jo interessant Tror nok ikke coffee shops er aktuelt, da jeg har hørt dette er ulovlig for norske statsborgere. Anonymous poster hash: 2e0ed...587 Ja det og. Jeg tenkte mer på konserter, kunstutstilling. Det er mye små barer og utesteder, osv. Det er forsåvidt mange utesteder i Amsterdam og. Og det er en fin by det også. Jeg har vært i begge byene i år, og vil fortsatt anbefale Berlin. Både Amsterdam og Berlin har fine parker, og du er prisgitt godt vær. Det er ikke spesielt kjekt å dra til noen av byene om du har skikkelig møkkavær. Begge byene har godt utviklet sykkelnettverk, men kollektivsystemet er bedre i Berlin. Sykkelnettverket og kulturen er vel kanskje marginalt bedre i Amsterdam. Sånn utseendemessig har nok Amsterdam litt mer sjel, samtidig som Berlin har utrolig mye mer spennende historie. Det er ikke ulovlig for Norske statsborgere å bruke cannabis i utlandet. Såvidt meg bekjent er det kun ting man ikke kan gjøre i utlandet. Det ene er kjøp av sex, det andre er å inngå samband om menneskehandel, smugling eller terrorisme og skattesvindel. Det er mulig noen jurister kan utdype dette, men narkotikalovgivning (utenom smugling) er ikke gjeldene i utlandet.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #14 Skrevet 3. august 2014 Har vært både i Berlin og Amsterdam, to ganger i Berlin og var i Amsterdam i fjor. Jeg forelsket meg i Amsterdam, byen er mye mindre og mer intim enn Berlin, er mye enklere å finne frem, er ikke så store avstander og man kan gå rundt til de fleste sentrumsområdene, evt går trikken over alt. Skal så definitivt tilbake til Amsterdam, har forelsket meg i byen! Utelivet der er også helt fantastisk og folk er mye flinkere i engelsk! Guttene er mye kjekkere, kler seg bedre, mer lik oss i Norge enn i Tyskland. De beste utestedene ligger i Leidsplein, bare å ta taxi dit. Der ligger utestedene på rad og rekke. Fra utsiden ser enkelte utestedene ut som brune puber, men når du kommer inn er de flere etasjer og nyoppusset. Er også mange koselige sjarmerende puber der. Hotellet bør ligge rundt rembrandtsplein, veldig sentralt Takk for gode tips! Jeg tror Amsterdam frister litt mer enn Berlin. Også virker guttene så kjekke og hyggelige! Anonymous poster hash: 2e0ed...587 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #15 Skrevet 3. august 2014 Begge byene er egentlig flotte. Jeg har forelsket meg i Berlin, det er mye å gjøre, mye å se, og herlig stemning når været er bra. Aktiviterer og severdigheter for enhver smak, både musikk, historie og mer aktive ting. Har glemt navnene, men var innom et par utesteder som var langt mer begivenhetsrike enn de hjemme i Norge, iallefall. Det ene utestedet var delt inn i flere avdelinger, og i den ene avdelingen sto det en stripper og danset på bardisken mesteparten av kvelden Eneste ulempen med Berlin er at det er så digert. Men jeg finner det enkelt å komme seg rundt omkring med en kombinasjon av u-bahn, s-bahn og buss. Jeg unngår å dra til Berlin i januar-februar, da er det nokså kaldt, mørkt og trist. Resten av året elsker jeg byen. Anonymous poster hash: ed49f...940
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 3. august 2014 #17 Skrevet 3. august 2014 Jeg er veldig glad i begge byene Liker Berlin litt bedre, skal du feste så er det en by som aldri sover. Det er fest hele kvelden, natten og langt inn i morgentimene, og utrolig mange kule utesteder med alle slags stilige konsepter. Jeg er også glad i historie, det har Berlin mye av. Berlin har også uendelig mye bedre shopping enn Amsterdam om du er godt over snittet moteinteressert. I tillegg digger jeg pils, men det er ganske godt utvalg i både øl og mat i begge byene. Er planen å rusle rundt i gågater og ta livet med ro, så er Amsterdam mye bedre da. Berlin er enormt, det er store avstander og mye grått og betong. Jeg liker det, men det er jo også grunnen til at mange ikke liker Berlin. Byen er kul, men er du ute etter noe idyllisk eller koselig så er det kanskje ikke stedet å dra. Når det gjelder guttene liker jeg begge, de er jo ikke så annerledes enn nordmenn akkurat Høye og kjekke, jeg synes de er litt mer velkledde i Berlin kanskje. En litt tåpelig generalisering i farten, men jeg har også hørt andre ha samme inntrykk: det er sykt mange kjekke menn i Berlin, men damene er litt mer stusselige og mindre pene sammenlignet med norske jenter. Med andre ord, mange å velge i og liten konkurranse
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #18 Skrevet 3. august 2014 Jeg er veldig glad i begge byene Liker Berlin litt bedre, skal du feste så er det en by som aldri sover. Det er fest hele kvelden, natten og langt inn i morgentimene, og utrolig mange kule utesteder med alle slags stilige konsepter. Jeg er også glad i historie, det har Berlin mye av. Berlin har også uendelig mye bedre shopping enn Amsterdam om du er godt over snittet moteinteressert. I tillegg digger jeg pils, men det er ganske godt utvalg i både øl og mat i begge byene. Er planen å rusle rundt i gågater og ta livet med ro, så er Amsterdam mye bedre da. Berlin er enormt, det er store avstander og mye grått og betong. Jeg liker det, men det er jo også grunnen til at mange ikke liker Berlin. Byen er kul, men er du ute etter noe idyllisk eller koselig så er det kanskje ikke stedet å dra. Når det gjelder guttene liker jeg begge, de er jo ikke så annerledes enn nordmenn akkurat Høye og kjekke, jeg synes de er litt mer velkledde i Berlin kanskje. En litt tåpelig generalisering i farten, men jeg har også hørt andre ha samme inntrykk: det er sykt mange kjekke menn i Berlin, men damene er litt mer stusselige og mindre pene sammenlignet med norske jenter. Med andre ord, mange å velge i og liten konkurranse Ja, det er nok det vi tenker oss. Rusle rundt og kose oss! Kanksje sykle. Haha! Bra med liten konkurranse! Vi er single alle sammen så vi vil dra ut og treffe hyggelige folk. Vi får håpe det er slik i Amsterdam også Anonymous poster hash: 2e0ed...587
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 3. august 2014 #19 Skrevet 3. august 2014 Ja, det er nok det vi tenker oss. Rusle rundt og kose oss! Kanksje sykle. Haha! Bra med liten konkurranse! Vi er single alle sammen så vi vil dra ut og treffe hyggelige folk. Vi får håpe det er slik i Amsterdam også Anonymous poster hash: 2e0ed...587 Skal dere rusle rundt eller sykle, så må dere uten tvil velge Amsterdam ja Mange hyggelige folk der, både de fastboende og turistene som drar dit
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #20 Skrevet 3. august 2014 Har nylig vært i Berlin, og det er veldig store avstander mellom alt. Man er avhengig av transportmidler for å komme seg fra A til B, selv om hotellet ligger midt i sentrum. Ellers var det veldig mye fint å se der, Berliner Dom, byporten, rester av Berlinmuren. Man merker virkelig at det er en storby. Utelivet har jeg ikke testet De fleste tyskere tror iallfall at alle kan tysk, og mange av dem nekter å snakke engelsk. Ellers synes jeg ikke det var så stor forskjell på tyskere og nordmenn. Det er ikke noe som heter midt i sentrum i Berlin, fordi det ikke er ett sentrum, men flere områder som anses som sentrale. I de østligere delene er det flere, som Alexanderplatz (selv om Hackescher Markt like ved er mer sentralt for de som ønsker kafeer og shopping) og Friedrichstraße, i vest er det først og fremst Kurfürstendamm mot KaDeWe. Alt dette er skilt med en enorm park. I tillegg er det mange andre gater og plasser rundt omkring som danner små sentra. At folk nekter å snakke engelsk er det merkeligste jeg har hørt. Tvert imot er tyskere svært glade i å snakke engelsk. Flere kafeer, butikker og lignende har skilt kun på engelsk. Hva synes du var flott med Berlin? Alle sovietbygningene i østdelen? Eller nabolagene som får deg til å tro at du er i Romania? Oslo er en langt finere by enn Berlin noensinne vil bli. Noen av styggeste bydelene jeg har sett i i vest-europa har jeg sett i Berlin. Anonymous poster hash: e5291...50a Berlin er dritstygg, men hvis du er interessert i museer, teater, etc. så er Berlin et bra valg. Hvis du har lyst til å være i en fin by, med litt romantisk atmosfære, og mange fine parker og gågater så er Amsterdam et langt bedre valg. Personlig ville jeg gått for Amsterdam. For meg fremstår Berlin bare som en gigantisk versjon av Oslo. Anonymous poster hash: e5291...50a Javisst er det stygge bydeler i Berlin, i likhet med tilsvarende drabantbyer i Oslo, men å kalle Berlin dritstygg viser at du ikke har vært mye rundt. Det er en del arkitektur som nazistene reiste som neppe kan kalles vakker, men for mange er det noe fascinerende ved dette. Dessuten er det mange bydeler med flotte gamle bygårder og grønne gater. Disse delene er mye vakrere enn Grünerløkka og Frogner hvor det knapt er noe grønt å spore. Med andre ord har du oversett det helt elementære ved Berlin, som Prenzlauer Berg, Kreuzberg, Schöneberg, deler av Wilmersdorf og Charlottenburg. I Neukölln og Wedding, og forsåvidt også Friedrichshain er det mer som på Grønland, men alle disse bydelene har nok av kanaler, grønne flekker og kafeer. Anonymous poster hash: 92313...1a5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå