AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #22 Skrevet 3. august 2014 Det kan jeg forresten spørre om; Noe negativt med Amsterdam? Anonymous poster hash: 2e0ed...587
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #23 Skrevet 3. august 2014 Det kan jeg forresten spørre om; Noe negativt med Amsterdam? Anonymous poster hash: 2e0ed...587 Utrolig mye narkoturisme, sexturisme, og nær-døden-opplevelser mellom deg som fotgjenger og syklister/mopeder. Anonymous poster hash: 72363...fa1
Gjest thesledge Skrevet 3. august 2014 #24 Skrevet 3. august 2014 Det er ikke noe som heter midt i sentrum i Berlin, fordi det ikke er ett sentrum, men flere områder som anses som sentrale. I de østligere delene er det flere, som Alexanderplatz (selv om Hackescher Markt like ved er mer sentralt for de som ønsker kafeer og shopping) og Friedrichstraße, i vest er det først og fremst Kurfürstendamm mot KaDeWe. Alt dette er skilt med en enorm park. I tillegg er det mange andre gater og plasser rundt omkring som danner små sentra. At folk nekter å snakke engelsk er det merkeligste jeg har hørt. Tvert imot er tyskere svært glade i å snakke engelsk. Flere kafeer, butikker og lignende har skilt kun på engelsk. Anonymous poster hash: 92313...1a5 Det var min opplevelse iallfall. Ikke bare i Berlin, men også andre steder i Tyskland. Mange tyskere var ekstremt dårlig i engelsk og ville derfor ikke snakke. Opplevde flere ganger at vi snakket engelsk til de, og de svarte oss på tysk. Opplevde også tyskere som snakket engelsk og var flinke. Det gjelder ikke hver eneste tysker såklart. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #25 Skrevet 3. august 2014 Var i Berlin månedlig for et par år siden, i forbindelse med jobb, besøkte venner og dro på konserter Er selv veldig åpen, smilende, ydmyk og imøtekommende, men tyskere generelt er svært lite interessert i å snakke engelsk. Man kan spørre spørsmål på engelsk og få mutte svar tilbake på tysk. Opplevde dette også på kafeer, restauranter og øvrige steder, har opplevd svært få imøtekommende tyskere. Det står mange skilt på engelsk også, men min oppfatning er at mange ønsker at alle skal snakke tysk. I Amsterdam er det helt annerledes. Herlige mennesker som jeg føler har mer til felles med nordmenn, blide og svært hjelpsomme, snakker godt engelsk, og mye kjekkere menn (etter min mening). Mange av innbyggerne i Berlin har jeg inntrykk av er veldig grå, sure mennesker opptatt i sin egen boble, men det gjelder selvsagt ikke alle! Anonymous poster hash: a9313...6b3
Gjest Keikolina Skrevet 3. august 2014 #26 Skrevet 3. august 2014 Amsterdam og fyre seg høy, slipper den fæle hengoveren.
Måndagsbarn Skrevet 5. august 2014 #27 Skrevet 5. august 2014 Takk for gode tips! Jeg tror Amsterdam frister litt mer enn Berlin. Også virker guttene så kjekke og hyggelige! Anonymous poster hash: 2e0ed...587 ja, nederlandske gutter er virkelig flotte høye og sjarmerende Jeg har aldri vært i Berlin, så jeg kan ikke gi deg noen sammenligning, men jeg har nederlandsk kjæreste og er utrolig glad i Amsterdam, reiser dit ofte for å besøke ham. En flott by med masse herlige mennesker! Jeg er spesielt glad i å spise på pannekakerestaurant når vi er der, og anbefaler Rijksmuseum og Anne Frank-museet
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #28 Skrevet 5. august 2014 Jeg liker begge byene, hver på sin måte. Amsterdam er vakker, med kanalene og de gamle husene. Det er som å gå i et levende museum! Og sentrum er lite, så man klarer seg fint med å gå eller leie sykkel om man vil. Det er lett å komme seg rundt med trikk om man vil farte litt mer. Berlin var mer spennende enn fin. Her må man (som flere her påpeker) sette seg inn i kollektivsystemet, og lese seg opp om byen på forhånd. Vi reiste med noen som kjente byen, det var alfa og omega for oss, ellers hadde vi nok ikke fått med oss så mange av de sjarmerende strøkene. Men vi liker graffiti og sovjet-style-nabolag, da Hadde jeg bare hatt en langhelg, ville jeg definitivt gått for Amsterdam, da får du sett hele sentrum, det er noe vakkert å se på på alle kanter. Anonymous poster hash: e79de...47c
missdior Skrevet 5. august 2014 #29 Skrevet 5. august 2014 Hvis dere velger Berlin så husk å ta med kontanter! Veldig mange av de lokale restaurantene tok ikke kort, og billettautomatene på stasjonene tar kun små sedler. Vi ble stående kjempelenge på togstasjonen på flyplassen ( Schönefeld) og styre med å få små nok sedler til å betale togbillettene med. Bare et lite obsobs!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #30 Skrevet 5. august 2014 Hvis dere velger Berlin så husk å ta med kontanter! Veldig mange av de lokale restaurantene tok ikke kort, og billettautomatene på stasjonene tar kun små sedler. Vi ble stående kjempelenge på togstasjonen på flyplassen ( Schönefeld) og styre med å få små nok sedler til å betale togbillettene med. Bare et lite obsobs! Dette gjelder ikke bare Tyskland, dette gjelder faktisk i svært mange land. Jeg er veldig overrasket over at nordmenn tar for gitt at alt er som hjemme. Anonymous poster hash: 92313...1a5 3
missdior Skrevet 5. august 2014 #31 Skrevet 5. august 2014 Dette gjelder ikke bare Tyskland, dette gjelder faktisk i svært mange land. Jeg er veldig overrasket over at nordmenn tar for gitt at alt er som hjemme. Anonymous poster hash: 92313...1a5 Joda, men etter å ha vært i Warszawa der de tok kort på alt, tilogmed små kiosker som kun selger gjennom luka, så regna vi med at en storby som Berlin kanskje også tok kort
Supraspinatus Skrevet 5. august 2014 #32 Skrevet 5. august 2014 Dette gjelder ikke bare Tyskland, dette gjelder faktisk i svært mange land. Jeg er veldig overrasket over at nordmenn tar for gitt at alt er som hjemme. Anonymous poster hash: 92313...1a5 Nederland er også slik. De som tar kort tar ofte bare nederlandske kort. Det er dog minibanker over alt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #33 Skrevet 5. august 2014 Joda, men etter å ha vært i Warszawa der de tok kort på alt, tilogmed små kiosker som kun selger gjennom luka, så regna vi med at en storby som Berlin kanskje også tok kort De fleste tar tyske kort for kjøp over 10 euro. Kredittkort er overraskende mange som ikke tar, blant annet enkelte forretninger som selger elektronikk. I det store og hele er det kanskje ikke så dumt å unngå at folk kjøper seg til gjeldsslaveri. Blir bare litt matt av at man fremstiller dette som om Berlin er mindre utviklet enn andre steder. I Danmark var kortbruk til småkjøp svært utbredt allerede på slutten av 90-tallet, så sånn sett ligger jo Norge langt etter Danmark. Anonymous poster hash: 92313...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #34 Skrevet 5. august 2014 ja, nederlandske gutter er virkelig flotte høye og sjarmerende Jeg har aldri vært i Berlin, så jeg kan ikke gi deg noen sammenligning, men jeg har nederlandsk kjæreste og er utrolig glad i Amsterdam, reiser dit ofte for å besøke ham. En flott by med masse herlige mennesker! Jeg er spesielt glad i å spise på pannekakerestaurant når vi er der, og anbefaler Rijksmuseum og Anne Frank-museet Heldig du er! Har dog hørt at nederlendere kan være litt reserverte og ærlige. Litt som nordmenn altså, men enda mer "in your face"? Og har du følt at de tar kontakt? Eller må en jente være litt frempå selv? Anonymous poster hash: 2e0ed...587
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå