Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på universitetet, og er innstilt på å være med på det meste i fadderuka, for å knytte sosiale bånd osv. Vet at alkohol er noe som inntas jevnlig i denne perioden, og at det er et bredt fokus på at man skal drikke, snakke sammen og bli kjent (har hørt mye fra venner og kjente som har vært med på fadderuka tidligere). Jeg har ikke noe i mot å ta et glass vin eller to, men dette er ikke noe jeg er vant til å gjøre særlig ofte, bare i helgene og ved spesielle anledninger. Jeg kjenner også at jeg heller ikke har lyst til å drikke særlig mye selv om det er fadderuke, bare fordi jeg synes kroppen min reagerer ganske negativt på alkoholen, og jeg vet at det har dårlig innvirkning på treningen (jeg trener ganske mye, skal i tillegg studere idrett). Selvfølgelig forstår jeg at det er lov å skeie ut, og at fadderuka ikke vil ødelegge helheten, men synes ikke det skal være nødvendig å drikke bare fordi det er "obligatorisk" og alle andre gjør det.

Noen som har meninger rundt dette? Blir man sett på som unormal dersom man deltar på det sosiale men ikke drikker? Tips/råd?

På forhånd, tusen takk! :)

Anonymous poster hash: 64dc7...66c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også uvant med jevnlig alkoholinntak før jeg begynte å studere. Etterhvert som jeg kom inn i miljøet, lærte jeg meg å sette pris på jevnlige sosiale sammenkomster hvor alkohol var i fokus.

Man blir vant til det:)

Anonymous poster hash: e5082...931
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også uvant med jevnlig alkoholinntak før jeg begynte å studere. Etterhvert som jeg kom inn i miljøet, lærte jeg meg å sette pris på jevnlige sosiale sammenkomster hvor alkohol var i fokus.

Man blir vant til det:)

Anonymous poster hash: e5082...931

Jeg er jo vant til alkoholinntak en gang i blant, som i helgene. Men fadderuka varer jo i nesten to uker, hvor man gjerne skal drikke hver dag. Det er ikke noe jeg er vant til, eller noe jeg i det hele tatt ønsker å gjøre. Kall meg gjerne sær, men synes det er ubehagelig å gjøre ting jeg ikke er komfortabel med, selv om det er noe som "forventes" av meg i en slik setting. Selv om man er student så drikker man jo ikke hver dag (utenom i fadderuka), så det er bare denne perioden jeg tenker på, ikke det å være student generelt.

Anonymous poster hash: 64dc7...66c

AnonymBruker
Skrevet

Mange av aktivitetene kan du heldigvis være med på uten at det er noe problem at du har f.eks. cola istedenfor øl i hånda. Det er vanlig med flere utendørsaktiviteter, f.eks. Når det gjelder festene på kvelden, er det nok litt mer uvanlig, men da får du heller bare stå for at du velger å ikke drikke i noen særlig grad. Du kan jo forklare (hvis noen spør), som sant er, at du ikke er så veldig vant til å drikke, og i alle fall ikke i større mengder. Og gjerne slenge på at du gjerne vil være i grei form til programmet den påfølgende dagen, det tror jeg alle har forståelse for.

Anonymous poster hash: da4e8...172
Skrevet

Det er jo bare til å ikke drikke så mye. Drikk akkurat så mye som du føler du har lyst til, tror ikke noen bryr seg særlig om du drikker to halvlitere og ikke åtte.

• Liker 2
Skrevet

Har vært både fadderbarn og fadder. Og nei, ingen syns det er rart at noen ikke drikker. I løpet av de 3 åra jeg gikk på høgskolen traff jeg mange som ikke drakk.

Du kan bli med på vors og ta ett glass også drar du når du ikke gidder mer. Ellers skal det være ting å gjøre i fadderuken som ikke innebærer alkohol også.

Bare ta det med ro:) mest sannsynlig kommer folk til å spørre, om du ikke drikker. Men det er som oftest bare av nysgjerrighet. Og da svarer du jo som det er.

• Liker 1
Gjest frk_Molly
Skrevet

Jeg drakk ingenting i fadderuka. Ingen spesiell grunn egentlig, jeg drikker egentlig vanligvis, men jeg følte ikke for det akkurat da rett og slett. Fikk mange rare blikk og spm om hvorfor jeg ikke drikker og om jeg er avholds osv. Men jeg opplevde ikke noe drikkepress og det virket som om folk respekterte det. Så jeg deltok på alt av det sosiale uten å drikke og jeg hadde det gøy og fikk mange nye venner likevel.

Hvis du ikke har lyst til å drikke så syns jeg ikke du skal det bare fordi det "forventes". Hvis noen ikke har forståelse for det så får det være deres problem.

Skrevet

Husker søsteren min hadde akkurat samme tanker som deg, på denne tiden i fjor. Hun løste det med at hun tok ett-to glass vin de fleste dagene, slik at hun ikke ble merkbart påvirket, og heller ikke ble i dårlig form dagen etterpå (i tillegg er det jo ikke snakk om mange kalorier, hvis du tenker på sånt). Noen av dagene skeiet hun litt ekstra ut, og ble kanskje litt fullere, men det var jo ingen problem siden hun har opplevd å bli full tidligere (selv om det ikke er "hver dag") :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg blir alltid litt engasjert når jeg ser slike tråder, fordi jeg kjenner meg veldig igjen i situasjonen. Merker også at jeg oftere ser folk som bekymrer seg for dette, og jeg syns det er synd at det ikke er mer fokus på det. At man ikke snakker så mye om det er jo grunnen til at folk tror det er "unormalt" - noe det faktisk ikke er.

Jeg hadde det akkurat som deg da jeg skulle begynne å studere for tre år siden. For meg var det ikke idrettsrelaterte grunner, men jeg liker rett og slett ikke smaken av alkohol så veldig godt, og kroppen min reagerer negativt på det. Drikker kanskje 1 gang i måneden. Jeg brukte så mye tid og krefter på å være redd for hvordan fadderuka skal gå, men jeg bestemte meg egentlig bare for å være meg selv og ikke føle noe behov for å forsvare mine valg. Jeg var med på det meste, drakk noen av dagene (aldri så mye at jeg ble full), og noen dager var jeg ikke med i det hele tatt. Fikk ikke et eneste spørsmål! Mitt inntrykk er faktisk at folk får respekt for de som tør å stå på sitt, ikke følge mengden hele tiden (vet egentlig ikke om jeg vil kalle det en "mengde" heller - var mange andre som heller ikke drakk mye, eller i det hele tatt), og ikke føle et behov for å finne på unnskyldninger for hvorfor de velger som de gjør. Selvtillit tiltrekker!

Når det er sagt, er alle de jeg er best venn med i dag folk jeg ble kjent med utenom fadderuka (seminarer, forelesninger, etc) :) Fadderuka generelt er en type setting jeg ikke er helt komfortabel i, fordi jeg føler det blir litt sånn "tvangssosialisering" og det er så tilfeldig hvem man havner på gruppe med. Gode vennskap har for meg alltid utviklet seg på en litt mer naturlig måte.

Uansett hva du velger å gjøre - lykke til! Uansett hvor klisje det høres ut, så må du bare være deg selv, ikke gjøre noe du ikke er komfortabel med, og mest av alt ikke bruke tid på å bekymre deg for det :) Det kommer til å gå kjempefint.

Anonymous poster hash: d2773...ce4

Gjest Tekola
Skrevet

Jeg har vært fadderbarn og drukket lite, og totalavholdsfadder (hadde på daværende tidspunkt en diagnose som var lite heldig å kombinere med alkohol, i tillegg til at jeg fant ut at jeg var gravid dag tre av fadderuka :ler: ), og begge deler av uproblematisk. Har også flere venner som er avholds, og de hadde det like gøy i fadderuka som andre, det er veldig hva man gjør det til. Og de aller fleste andre er voksne nok til å skjønne at det ikke alltid er at man orker/gidder/kan/ønsker osv :)

Skrevet

Jeg drakk ingenting og var ikke noe problem! :)

AnonymBruker
Skrevet

“She had blue skin,

And so did he.

He kept it hid

And so did she.

They searched for blue

Their whole life through,

Then passed right by-

And never knew.”

Mitt favorittdikt, og egentlig det eneste diktet jeg liker. Vi mennesker får venner gjennom felles aktiviteter, og fadderuka utsetter oss for mange forskjellige typer aktiviteter, der alkohol er en av dem. Hovedaktiviteten faktisk.

Men det er også en god del forskjellige alkoholfrie aktiviteter rundt om kring, fjellturer, sportslige aktiviteter, rebusløp (okey, ikke helt alkoholfritt) og liknende.

Poenget mitt er du, og det at du ikke liker å drikke så mye, det er din versjon av "blue skin", du kan droppe å møte opp fordi du ikke trives med å drikke så mye, det er det mange avholdsmennesker som kommer til å gjøre. Eller så kan du møte opp og være klar og grei på at du ikke er interessert i den typen aktiviteter.

Og når noen reagerer med vantro på at du ikke liker å drikke så får du heller reagere med at "Hva, er jeg den eneste, må da være flere her som ikke er så glade i alkohol? Du ja, kan ikke vi finne på noe annet i stedet da?".

Det hjelper nemlig ikke å være avholds og sitte hjemme i sofaen og sture. Det finnes svært mange mennesker der ute som ikke er spesielt glade i alkohol og om du heiser flagget og viser at du er en person som heller ikke er det så kommer de til å se det, og ofte ta kontakt siden de også er interessert i å ha venner med andre interesser enn helgefyll.

Anonymous poster hash: a760f...680

AnonymBruker
Skrevet

Bleeeh, par skriveleifer i innlegget ovenfor. Tilgi meg. :) Kan ikke redigere.

Anonymous poster hash: a760f...680
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjennom mange år som semi-avholds (drikker, men liker ikke å bli full) lært at det viktigste dersom man vil unngå at oppmerksomheten rettes mot at man ikke drikker (kjedelig å måtte sitte og svare på spørsmål om jeg er mormoner etc.) at man drikker tidlig på kvelden. Tar man med et par øl som man drikker saaakte tidlig på kvelden så vil ikke resten av gjengen du er med legge merke til om du stopper der.

Anonymous poster hash: 5e2ff...042
Skrevet

Jeg har gjennom mange år som semi-avholds (drikker, men liker ikke å bli full) lært at det viktigste dersom man vil unngå at oppmerksomheten rettes mot at man ikke drikker (kjedelig å måtte sitte og svare på spørsmål om jeg er mormoner etc.) at man drikker tidlig på kvelden. Tar man med et par øl som man drikker saaakte tidlig på kvelden så vil ikke resten av gjengen du er med legge merke til om du stopper der.

Anonymous poster hash: 5e2ff...042

Men hvor lenge gidder du egentlig å holde på slik? Hvis du ikke drikker, er det ikke bedre å finne noen venner som heller ikke gjør det?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke annet å vente norske studenter er noen av de lateste og dummeste i den vestlige verden, men dertil høye strykprosenter og alle som hopper av studiene

2 fadderuker??? Er de noen unger som trengs å leies i hånden til høyere utdanning? Tror neppe det finnes maken i verden. 2 uker fyll ved studiestart..

Anonymous poster hash: 9f88f...15f
AnonymBruker
Skrevet

Ikke annet å vente norske studenter er noen av de lateste og dummeste i den vestlige verden, men dertil høye strykprosenter og alle som hopper av studiene

2 fadderuker??? Er de noen unger som trengs å leies i hånden til høyere utdanning? Tror neppe det finnes maken i verden. 2 uker fyll ved studiestart..

Anonymous poster hash: 9f88f...15f

Da tar du feil, jeg hadde to uker når jeg startet på universitetet i Wales

Anonymous poster hash: ca166...7f6

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit at folk ikke ønsker å drikke, og personlig respekterer jeg dette. Angående spørsmålet ditt, så kan det for mange oppfattes som litt sært å ikke skulle drikke i det hele tatt på de sosiale arrangementene på kvelden. En ting er å ikke ønske å drikke hver gang, men dersom du blir med hver gang, og ikke drikker overhodet, så vil mange tenke sitt. Dessverre.

Synes du skal bli med og stå på ditt, men jeg oppfatter det slik at du drikker av og til, og det synes jeg du skal gjøre i fadderuka også. Trenger ikke være mye, men noen øl eller et par glass vin. Kanskje du blir med på en skikkelig fest i helga, og slår deg løs.

De som ikke drakk i fadderuka vår var med på ting, men endte opp med å være festbremser og sitter mye alene den dag i dag. Ikke som en direkte konsekvens av at de ikke drakk, men de ga lite av seg selv og likte seg godt for seg selv, så det ligger vel i personligheten heller enn avholdenhet. Kanskje det å ikke drikke heller var en konsekvens av hvordan de er som personer. Ikke alle som ikke drikker er slik, men mange oppfatter de automatisk sånn, fordi mange er det. Kanskje dette kun gjelder de jeg har vært med som ikke drikker, det kan være meget mulig!

Kjenner forøvrig ei som ikke drikker noe særlig, kanskje hun tar noen glass vin og drikker vann/cola resten av kvelden, og hun deltar aktivt og er sprudlende og sosial, og det er ikke noe problem overhodet å more seg med henne selv om man selv drikker og hun ikke gjør det :) Så dersom du velger å ikke drikke, vær sosial likevel, bli kjent med folk, gi av deg selv! Trenger absolutt ikke alkohol for å gjøre det!

Anonymous poster hash: f0cf5...bf8
Skrevet

Men hvor lenge gidder du egentlig å holde på slik? Hvis du ikke drikker, er det ikke bedre å finne noen venner som heller ikke gjør det?

Hvorfor foreslår du det? Man bytter da ikke ut venner sånn uten videre, for en merkelig ide. Det trenger dessuten ikke å være et problem at noen i en vennegjeng drikker mindre enn andre, så lenge alle respekterer hverandre og har det fint sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Driver folk virkelig og spør andre hvorfor de ikke drikker alkohol? Jeg er selv avholds, og har aldri fått det spørsmålet. Jeg trodde det var mer folk som drakk og plutselig sluttet som fikk det. Det er da ikke noe rart eller flaut i å drikke lite/ingenting. Når man blir voksen og begynner på universitetet er anledningen gylden til å si nei til alkohol når man ikke vil ha.

Anonymous poster hash: 8879e...3f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...