AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #101 Del Skrevet 5. august 2014 Jeg for min del synes det ser en smule komisk ut når par som har vært samboere i flere år og gjerne har et par barn sammen velger å gifte seg i kirken med brask og bram og stor feiring .. Spesielt komisk blir det når faren følger bruden opp kirkegulvet for å "overlevere" den hvite, "uskyldige" piken sin til mannen hun har bodd sammen med i lang tid allerede. Hvorfor skal ikke etablerte par få lov til å gifte seg på tradisjonelt vis? Jeg synes det er mer komisk å lese det du skriver (var for øvrig enig i det du skrev inntil dette avsnittet kom...) enn å overvære et slikt bryllup. Og nei, jeg er ikke gift og har ikke planer om å gifte meg i kirken eller ha på brudekjole. Anonymous poster hash: 9bfaf...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Artistina Skrevet 5. august 2014 #102 Del Skrevet 5. august 2014 Hvorfor skal ikke etablerte par få lov til å gifte seg på tradisjonelt vis? Jeg synes det er mer komisk å lese det du skriver (var for øvrig enig i det du skrev inntil dette avsnittet kom...) enn å overvære et slikt bryllup. Og nei, jeg er ikke gift og har ikke planer om å gifte meg i kirken eller ha på brudekjole. Anonymous poster hash: 9bfaf...0f3 Ingen som har sagt de ikke har lov ... jeg sa at jeg synes det ser en smule komisk ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #103 Del Skrevet 5. august 2014 Hos oss koster bare lokalet/maten/drikken 100.000. Gøy med stor familie! Anonymous poster hash: d2ef0...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #104 Del Skrevet 5. august 2014 Hos oss koster bare lokalet/maten/drikken 100.000. Gøy med stor familie!Anonymous poster hash: d2ef0...e97 Hvs legger du da i ordet "familie"? Jeg synes ikke det er "gøy" med onkler og søskenbarn osv.Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #105 Del Skrevet 6. august 2014 Hvs legger du da i ordet "familie"? Jeg synes ikke det er "gøy" med onkler og søskenbarn osv.Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 Med familie mener jeg foreldre, søsken, besteforeldre, onkler, tanter, kusiner, fetre etc. Vet ikke hva du mener "ikke er gøy", men vi har iallefall invitert alle de jeg nevnte. Dette pga brudgommen ønsket hele sin familie der og da føler jeg det hadde vært rart om jeg kun hadde foreldrene mine (har ikke besteforeldre, søsken eller noe sånt). Anonymous poster hash: d2ef0...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #106 Del Skrevet 6. august 2014 Ser en del skriver at det blir dyrt når man skal ha tre retter, fotograf osv osv. Men må man ha alt dette? Jeg synes bryllupene med koldtbord/tapas er hyggeligst. Mer avslappet. Og en god unnskyldning for å begrense dette med taler. Og en fotograf som løpet omkring og tar bilder, slik at halvparten av gjestene til en hver tid er opptatt av å gjemme seg....er det noen god ide? Alkohol blir faktisk ikke veldig dyrt om man har selskapet i et lokale hvor man kan ta den med selv. Og ingen gjester bryr seg om bruden har en kjole til 2000 eller 10.000. Transport går helt fint i vanlige kjøretøy (nærmest "kongelig ankomst" er unasett skrekkelig kleint).Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #107 Del Skrevet 6. august 2014 Ser en del skriver at det blir dyrt når man skal ha tre retter, fotograf osv osv. Men må man ha alt dette? Jeg synes bryllupene med koldtbord/tapas er hyggeligst. Mer avslappet. Og en god unnskyldning for å begrense dette med taler. Og en fotograf som løpet omkring og tar bilder, slik at halvparten av gjestene til en hver tid er opptatt av å gjemme seg....er det noen god ide? Alkohol blir faktisk ikke veldig dyrt om man har selskapet i et lokale hvor man kan ta den med selv. Og ingen gjester bryr seg om bruden har en kjole til 2000 eller 10.000. Transport går helt fint i vanlige kjøretøy (nærmest "kongelig ankomst" er unasett skrekkelig kleint).Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 Er det en dag man gjerne vil servere treretters, så er det nå i bryllup. Sikkert hyggelig med koldtborrd eller tapas og, men liker at det er litt forskjell på en konfirmasjon og et bryllup. Angående fotograf har jeg ikke inntrykk av at flertallet leier det for hele dagen, men for å ta brudebilder etter vielsen. Veldig dyrt bare det. Gjestene bryr seg gjerne ikke om prisen på brudekjolen, hvordan kjolen ser ut er så klart viktigst for bruden. I lokalet vi hadde kunne man ikke medbringe egen drikke, og da blir det fort en stor utgiftspost. Prisen på bryllupet kommer i stor grad ann på hvor flott bryllup paret ønsker, og hvor mange gjester man ber. Anonymous poster hash: ac277...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #108 Del Skrevet 6. august 2014 Ser en del skriver at det blir dyrt når man skal ha tre retter, fotograf osv osv. Men må man ha alt dette? Jeg synes bryllupene med koldtbord/tapas er hyggeligst. Mer avslappet. Og en god unnskyldning for å begrense dette med taler. Og en fotograf som løpet omkring og tar bilder, slik at halvparten av gjestene til en hver tid er opptatt av å gjemme seg....er det noen god ide? Alkohol blir faktisk ikke veldig dyrt om man har selskapet i et lokale hvor man kan ta den med selv. Og ingen gjester bryr seg om bruden har en kjole til 2000 eller 10.000. Transport går helt fint i vanlige kjøretøy (nærmest "kongelig ankomst" er unasett skrekkelig kleint).Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 Det er veldig lite man MÅ ha i et bryllup, så det er som regel ikke et argument i det hele tatt. Men det handler om prioriteringer. Vi kunne sikkert ha brukt 15.000 mindre på mat, men det ville ha merktes på kvaliteten. Vi er glade i god mat og vin, og tanken på å skulle servere noe kjipt og kjedelig på bryllupsdagen var ikke aktuell. Så vi prioriterte det. Hadde vi ikke hatt råd til å gjøre det sånn vi gjorde, så ville vi nok ha invitert færre gjester eller lagt opp til en helt annen type feiring. Et koldtbord/tapas er ikke nødvendig vis billigere enn en treretters middag. Man kan få dårligere og bedre versjoner av begge, og ofte (men ikke alltid) er prisen en grei indikasjon på kvaliteten. Om man absolutt må spare på kostnadene på maten, så ville jeg heller ha laget en uformell grillfest eller et spleiselag enn å bestille fra det billigste cateringselskapet. Trolig MYE bedre mat, mye koseligere og mer personlig. Personlig synes jeg koldtbord er utrolig slitsomt, som regel kjedelig og generelt en nedtur - men det er personlig preferanse og ikke en generell sannhet Om du har en fotograf som "løper omkring" og får gjestene til å gjemme seg, så har du kastet bort pengene ja - fordi du har valgt feil fotograf. De flinke dokumentariske fotografene kan det der med å være inkognito og å ikke bli lagt merke til. Og de er jo da gjerne dyrere (men igjen: ikke alltid) fordi de er mer etterspurt. Fancy transport og rådyr kjole er sånt jeg tenker man eventuelt kan koste på seg om man har penger til overs når man har dekket alt det viktigste. Anonymous poster hash: 53558...278 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #109 Del Skrevet 6. august 2014 Det er veldig lite man MÅ ha i et bryllup, så det er som regel ikke et argument i det hele tatt. Men det handler om prioriteringer. Vi kunne sikkert ha brukt 15.000 mindre på mat, men det ville ha merktes på kvaliteten. Vi er glade i god mat og vin, og tanken på å skulle servere noe kjipt og kjedelig på bryllupsdagen var ikke aktuell. Så vi prioriterte det. Hadde vi ikke hatt råd til å gjøre det sånn vi gjorde, så ville vi nok ha invitert færre gjester eller lagt opp til en helt annen type feiring. Et koldtbord/tapas er ikke nødvendig vis billigere enn en treretters middag. Man kan få dårligere og bedre versjoner av begge, og ofte (men ikke alltid) er prisen en grei indikasjon på kvaliteten. Om man absolutt må spare på kostnadene på maten, så ville jeg heller ha laget en uformell grillfest eller et spleiselag enn å bestille fra det billigste cateringselskapet. Trolig MYE bedre mat, mye koseligere og mer personlig. Personlig synes jeg koldtbord er utrolig slitsomt, som regel kjedelig og generelt en nedtur - men det er personlig preferanse og ikke en generell sannhet Om du har en fotograf som "løper omkring" og får gjestene til å gjemme seg, så har du kastet bort pengene ja - fordi du har valgt feil fotograf. De flinke dokumentariske fotografene kan det der med å være inkognito og å ikke bli lagt merke til. Og de er jo da gjerne dyrere (men igjen: ikke alltid) fordi de er mer etterspurt. Fancy transport og rådyr kjole er sånt jeg tenker man eventuelt kan koste på seg om man har penger til overs når man har dekket alt det viktigste. Anonymous poster hash: 53558...278 Kunne ikke vært mer enig!! Anonymous poster hash: 1e090...548 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 6. august 2014 #110 Del Skrevet 6. august 2014 Ser en del skriver at det blir dyrt når man skal ha tre retter, fotograf osv osv. Men må man ha alt dette?Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 Nei, man MÅ ikke ha alt dette. Men når vi nå har råd og lyst til å spandere treretters på gjestene våre, hvorfor kan ikke vi få gjøre det, uten å bli anklaget for å bedrive galskap? Vi har lokale hvor vi kjøper inn alkohol selv, men det blir for vår del likevel å koste ca 12 000. Hadde sikkert vært nærmere 30 000 bare for drikken skulle vi hatt det på hotell/restaurant. Man må ingenting. Det å gifte seg er helt frivillig. Men har man råd og lyst, ser jeg ikke problemet med å arrangere en bryllupsfest til 100 000. At feiringa koster 100 000 betyr ikke at man har flottet seg med dyre klær, fancy bordpynt eller flotte lokaler. Det kan bety at man "bare" har valgt å prioritere dyrere mat og drikke, mens resten er nøkternt og enkelt. Noen mener vi er gale. Personlig skjønner jeg ikke den prinsipielle forskjellen på å bruke 100 000 på en ferie, og 100 000 på en bryllupsfest som kommer flere gjester til gode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #111 Del Skrevet 6. august 2014 Jeg leste i Aftenposten at det er det gjennomsnittlige budsjettet norske par som gifter seg for første gang bruker på bryllupet sitt. Det vil si at dette er det som er mest NORMALT i Norge om dagen. Er det bare jeg som synes det er helt sykt å bruke så mye penger på én dag? Selv om jeg personlig har råd til det hadde jeg aldri brukt så mye. Og jeg hadde heller aldri hatt samvittighet til å spørre forelndrene mine om hjelp til å bruke sine penger på en slik dag, selv om de også har råd til det. Det holder med at mor baker noen kaker eller noe. Jeg synes det er kvalmt hvordan samfunnet har blitt når dette er hva som "forventes" av et par som skal gifte seg. Og det virker nesten som man skal prøve å overgå hverandre med å ha det flotteste bryllupet. Det er nok lite romantisk å si, men jeg ser ingen grunn til å bruke så mye penger for at to personer skal få masse oppmersomhet og være midtpunktet. Da oppretter jeg heller et sparefond som mine fremtidige barn kan få nytte av når de en gang skal flytte for seg selv, studere etc. Hilsen "oppgitt" mann Her er for øvrig linken: http://www.aftenposten.no/okonomi/Det-koster-a-si-ja-7217776.html#.U9slEKjo9x4 Anonymous poster hash: 9d795...9f6 Bryllupet kostet 10 tusen kr, konfirmasjonen til barna 3000 kr, 40 gjester ( laget all maten selv; og hadde det hjemme) Hadde nylig en 50 års dag, som kom på 2500 kr. 30 gjester ( laget all maten selv, plukket blomster selv og pyntet) Det er galskap å bruke 100 tusen på et selskap. Anonymous poster hash: e2f88...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ...sunny... Skrevet 6. august 2014 #112 Del Skrevet 6. august 2014 Det er galskap å bruke 100 tusen på et selskap. Anonymous poster hash: e2f88...654 Nå ser jeg på bryllupsfesten min som mer enn bare et selvskap, men det er nå meg da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ...sunny... Skrevet 6. august 2014 #113 Del Skrevet 6. august 2014 Nei, man MÅ ikke ha alt dette. Men når vi nå har råd og lyst til å spandere treretters på gjestene våre, hvorfor kan ikke vi få gjøre det, uten å bli anklaget for å bedrive galskap? Vi har lokale hvor vi kjøper inn alkohol selv, men det blir for vår del likevel å koste ca 12 000. Hadde sikkert vært nærmere 30 000 bare for drikken skulle vi hatt det på hotell/restaurant. Man må ingenting. Det å gifte seg er helt frivillig. Men har man råd og lyst, ser jeg ikke problemet med å arrangere en bryllupsfest til 100 000. At feiringa koster 100 000 betyr ikke at man har flottet seg med dyre klær, fancy bordpynt eller flotte lokaler. Det kan bety at man "bare" har valgt å prioritere dyrere mat og drikke, mens resten er nøkternt og enkelt. Noen mener vi er gale. Personlig skjønner jeg ikke den prinsipielle forskjellen på å bruke 100 000 på en ferie, og 100 000 på en bryllupsfest som kommer flere gjester til gode. Veldig enig! =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #114 Del Skrevet 6. august 2014 Personlig skjønner jeg ikke den prinsipielle forskjellen på å bruke 100 000 på en ferie, og 100 000 på en bryllupsfest som kommer flere gjester til gode. Det er ingen prinsipiell forskjell. Hvorfor trodde du noen mente det? Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #115 Del Skrevet 6. august 2014 Nå ser jeg på bryllupsfesten min som mer enn bare et selvskap, men det er nå meg da.. Og hva "mer" er det da? Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosa Skrevet 6. august 2014 #116 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Vi brukte over 100 000,- på vårt bryllup, og ser ikke problemet med det. Vi ønsket å ha det beste av alt, og ikke spare på noe. Vi har råd til det, så ser ikke problemet Har ikke angret et sekund. Det får være opp til enhver hva man bruker. Men der skal sies at jeg ikke hadde kunne forsvare å bruke så mye penger på bryllup, dersom vi var nedsyltet i gjeld, og måtte tatt opp lån til bryllupet.. Når jeg ser på Luksusfellen, og deltagerne absolutt skal gifte seg og bruke masse penger (som de definitivt ikke har), tenker jeg mitt om hvorfor de er i del situasjonen de er. Edit: Og det går på ingen måte utover evt barn osv, fordi vi heller ikke hadde satt det av til sparing til de uansett. Vi sparer i tillegg, og hadde vi ikke brukt pengene på bryllup, så hadde vi brukt det på ferier og andre koseting. Vi har heldigvis en økonomi der vi har en sparekonto som er mer "låst" (dvs, vi bruker ikke av den om vi ikke MÅ), også har vi en sparekonto for bruk til ferier, diverse utstyr vi har lyst på osv, og generelt ting vi ikke må ha.. Endret 6. august 2014 av Lille Rosa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ...sunny... Skrevet 6. august 2014 #117 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Og hva "mer" er det da? Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 Ehm spør du om det? Det er bryllupsdagen min, noe jeg kun opplvere en gang i livet. Vil tørre å påstå at det er noe mer spesielt enn et hvilket som helst annet selskap. Endret 6. august 2014 av ...sunny... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 6. august 2014 #118 Del Skrevet 6. august 2014 Det er ingen prinsipiell forskjell. Hvorfor trodde du noen mente det? Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 Fordi jeg aldri har lest tråder her inne hvor folk mener at vi som drar på ferie er gale som bruker penger på det. Mens disse bryllupstrådene dukker opp med jevne mellomrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #119 Del Skrevet 6. august 2014 Ehm spør du om det? Det er bryllupsdagen min, noe jeg kun opplvere en gang i livet. Vil tørre å påstå at det er noe mer spesielt enn et hvilket som helst annet selskap. Bryllupsdagen din ville det vært uten en eneste fest også. Og bryllupsfesten er en frivillig sak, en fest. Ikke noe galt i det, men heller ikke noe "mer". Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SardintrollReturns Skrevet 6. august 2014 #120 Del Skrevet 6. august 2014 Fy faen for en pris å betale for å få en voksen mann i kjole til å lese eventyr og ærklære noen mann og hustru. Og festen kan man godt ta på Burger King i mine øyne. Jammen glad jeg ikke har planer om å gifte meg noen gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå