Gjest Artistina Skrevet 3. august 2014 #81 Del Skrevet 3. august 2014 Nå kan jeg ikke tenke meg at Yvonne har fasiten på hvordan hennes foreldre eventuelt vil gjøre det med bryllupsgave? Skal jeg være ærlig synes jeg virkelig ikke en brud eller brudgom som gifter seg på nytt skal være nødt til å velge en "rolig seanse" for at ikke foreldrene skulle kjøpe dyre gaver. Dette får være opp til foreldrene hva de ønsker, det må da være helt fair som forelder å kunne si "vi har dessverre ikke mulighet til å gi like mye denne gangen". Det gjelder ikke bare foreldre, det gjelder jo resten av familien og venner som har gitt gaver ifm første bryllup. Jeg hadde syntes det var vanskelig om det var et av mine barn som valgte et stort bryllup for andre gang. Foreldre gir ofte en forholdsvis kostbar gave/penger til barnas bryllup. Skal man da halvere gaven neste gang de skulle gifte seg? Ikke noen stor sak - jeg bare har tenkt litt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 3. august 2014 #82 Del Skrevet 3. august 2014 (endret) Det gjelder ikke bare foreldre, det gjelder jo resten av familien og venner som har gitt gaver ifm første bryllup. Jeg hadde syntes det var vanskelig om det var et av mine barn som valgte et stort bryllup for andre gang. Foreldre gir ofte en forholdsvis kostbar gave/penger til barnas bryllup. Skal man da halvere gaven neste gang de skulle gifte seg? Ikke noen stor sak - jeg bare har tenkt litt på det. Jeg tenker de får gi det de føler for. Jeg har dog ikke et inntrykk av at vi fikk kjempedyre gaver, men så gikk ikke jeg i etterkant og sjekket prisene. Men jeg følte det var ganske nøktern pris på gavene, ihvertfall utifra vår ønskeliste, der mange av tingene vi ønsket oss kostet mellom 200-1000 kr. Når jeg gifter meg på nytt så vil jeg i så fall sørge for en ønskeliste som tar for at folk nødvendigvis ikke ønsker å gi dyre gaver. Når var det som sagt kun 35 gjester, en god del i min familie var ikke til stede, derfor føler jeg egentlig ikke dette som en helt relevant problemstilling. Mvh Yvonne Endret 3. august 2014 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chia Skrevet 3. august 2014 #83 Del Skrevet 3. august 2014 Vi planlegger å bruke ca 200 000 på bryllupet. 100 000 på festen og 100 000 på bryllupsreisen. Jeg ser ikke problemet, vi betaler alt selv og ikke tar vi lån. Dette er penger vi sparer opp selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #84 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg synes også det er galskap. Skal man kjøpe et rådyrt bryllup så skal man ha råd til det uten at det skal gå utover hverdagsøkonomi og snylting. Vi skulle gifte oss på Tinghuset og hadde selv spart opp til en luksuriøs bryllupsreise til 45.000. Vi ville heller bruke pengene på oss da det er det dagen faktisk handler om. Vår kjærlighet til hverandre og en bryllupsreise der vi bare kunne nyte hverandre. I vårt tilfelle var det foreldre som ikke ville akseptere at vi ikke skulle feire med dem så de insisterte på å betale for middag, kjole, dress og betale for reisen vår. I det store og hele kostet det nærmere 100.000, men vi hadde som sagt bare tenkt oss en rask tur på Tinghuset og så kaste oss på et fly og fra avgårde uten at det skulle koste noen andre et rødt øre. Nå har familien godt råd, vi hadde da ikke særlig god økonomi, men vi forventet ikke noe av dem. Det var på deres intiativ at vi hadde en feiring med finstas, mat, drikke og dessert med nærmeste familie og de valgte å spandere bryllupsreisen som en gave. Er selvsagt utrolig takknemlig, men ikke noe vi hadde forventet. De visste at vi ikke hadde råd og de ville være en del av dagen vår så derfor ville de betale for det. Dette syns jeg var rimelig dobbeltmoralistisk! Først sier du at det er galskap å bruke så mye penger på bryllup, men så er det plutselig helt greit siden dere fikk det påspandert? Hvis du synes det er galskap kunne dere takket nei... Og det er ingen som sier det er fornuftig å bruke så mye penger på bryllup HVIS det går utover økonomien! Vi har normale jobber med ca gjennomsnittlig lønn, kanskje noe høyere. Vi sparte opp 100 000 på et år i tillegg til nesten like mye vi brukte på bryllupsreise. Absolutt ikke noe problem for vår del... Det samme sier jo de andre i tråden.Anonymous poster hash: 28c6e...7a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 4. august 2014 #85 Del Skrevet 4. august 2014 Lurer på om dere som syns det er galskap å bruke 100 000 på et bryllup, syns det er like mye galskap å bruke 100 000 på en kjæresteferie? Det er jo like mye sløseri? I så fall - hva ER greit å bruke penger? Kun ting som gir økonomisk avkastning? Campingvogn, båt, bobil - forkastelig galskap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Runforit Skrevet 4. august 2014 #86 Del Skrevet 4. august 2014 Dette syns jeg var rimelig dobbeltmoralistisk! Først sier du at det er galskap å bruke så mye penger på bryllup, men så er det plutselig helt greit siden dere fikk det påspandert? Hvis du synes det er galskap kunne dere takket nei... Og det er ingen som sier det er fornuftig å bruke så mye penger på bryllup HVIS det går utover økonomien! Vi har normale jobber med ca gjennomsnittlig lønn, kanskje noe høyere. Vi sparte opp 100 000 på et år i tillegg til nesten like mye vi brukte på bryllupsreise. Absolutt ikke noe problem for vår del... Det samme sier jo de andre i tråden.Anonymous poster hash: 28c6e...7a1 JEG synes det er galskap. JEG ville aldri brukt så mye penger på et bryllup. Å bruke masse penger på at andre skal spise og drikke opp sparepengene mine er ikke noe jeg er interessert i. Hva andre vil bruke pengene sine er meg revnende likegyldig. Og setter selvsagt pris på at nærmeste familie spanderte middag og finstas, men det var faktisk noe vi gjorde for deres skyld da vi aldri hadde planer eller behov for å dele dagen med noen. De hadde blitt såret om vi hadde takket nei, vi hadde verken råd eller lyst til å bruke penger på en middag/fest. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bubbly Skrevet 5. august 2014 #87 Del Skrevet 5. august 2014 Det er dessverre det det koster om man ønsker den vanlige pakka! Kjole, sko, hår, sminke, diverse tilbehør, skredder, dress, dj/band, kake, dansetimer, transport, fotograf, 3-retters middag, vin, åpen bar... osv... Vårt bryllup lå vel på ca 130 000-150 000, og det var det vi hadde budsjettert med. Vi har råd og familien (min) har råd, så det gikk greit. Fikk litt hjelp av min familie, men det var mer fordi de ikke klarer å la være å blande seg Men å ta opp lån for å gifte seg, aldri i verden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wongaponga Skrevet 5. august 2014 #88 Del Skrevet 5. august 2014 Vel da er ikke vi heller av gjennomsnittet. Vi brukte totalt ca 45-50 000 på alt sammen, da var det middag til 37 samt kaffegjester , så da ble det 94 totalt. Vi hadde Tapas til middag. Vi hadde bare de aller , aller nærmeste til middag, ingen foreldre men søsken,og deres barn og forlovere. De andre som kom til kaffen var venner, naboene vi er en del sammen med og arbeidskollegier Har vært gift før, ( jeg altså ) og da var vi oppe i 350 000 - 400 000. Da var jeg 18 år, giftet meg faktisk på 18 årsdagen, og ekteskapet varte i 2 år, nå er jeg som sagt gift for andre gang og vi er det på den 5 året Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiMa Skrevet 5. august 2014 #89 Del Skrevet 5. august 2014 Vel da er ikke vi heller av gjennomsnittet. Vi brukte totalt ca 45-50 000 på alt sammen, da var det middag til 37 samt kaffegjester , så da ble det 94 totalt. Vi hadde Tapas til middag. Vi hadde bare de aller , aller nærmeste til middag, ingen foreldre men søsken,og deres barn og forlovere. De andre som kom til kaffen var venner, naboene vi er en del sammen med og arbeidskollegier Har vært gift før, ( jeg altså ) og da var vi oppe i 350 000 - 400 000. Da var jeg 18 år, giftet meg faktisk på 18 årsdagen, og ekteskapet varte i 2 år, nå er jeg som sagt gift for andre gang og vi er det på den 5 året Regner dere ikke foreldre blant deres 37 aller nærmeste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #90 Del Skrevet 5. august 2014 Regner dere ikke foreldre blant deres 37 aller nærmeste? Ja det reagerte jeg og på Anonymous poster hash: ac277...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #91 Del Skrevet 5. august 2014 Må le litt når jeg leser denne tråden- hehe mange misunnelige frøkner som ikke har noen ring på fing i sikte Føler seg sikkert bedre av å rakke ned på lykkelige bruder. Anonymous poster hash: ac277...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wongaponga Skrevet 5. august 2014 #92 Del Skrevet 5. august 2014 Regner dere ikke foreldre blant deres 37 aller nærmeste? Vi hadde ikke våre foreldre der, hans er døde og i den tiden hadde jeg null kontakt med mamma og pappa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Artistina Skrevet 5. august 2014 #93 Del Skrevet 5. august 2014 Må le litt når jeg leser denne tråden- hehe mange misunnelige frøkner som ikke har noen ring på fing i sikte Føler seg sikkert bedre av å rakke ned på lykkelige bruder. Anonymous poster hash: ac277...d6a Jeg for min del har feiret sølvbryllup for flere år siden, men mener allikevel at bryllup i dag ser ut til å ta helt av for enkelte. Vi valgte å gifte oss i det stille den gang av flere grunner. Dette gjorde vi av flere grunner, blant annet at vi var i etableringsfasen og hadde mye annet vi ville prioritere fremfor et stort og kostbart bryllup - men også fordi vi hadde bodd sammen i noen år og ble av de fleste rundt oss sett på som gifte. Alle min barn har hatt samboere i flere år og alle har de fått barn i årenes løp. Jeg tar derfor som en selvfølge at eventuelle bryllup blir dekket av dem selv hvis det skulle bli aktuelt. Det betyr ikke at jeg er gjerrig, jeg har betalt førerkort og kjøpt biler til dem alle, vi har spandert flotte ferieturer og hjulpet til økonomisk hvis det har vært nødvendig. Jeg for min del synes det ser en smule komisk ut når par som har vært samboere i flere år og gjerne har et par barn sammen velger å gifte seg i kirken med brask og bram og stor feiring .. Spesielt komisk blir det når faren følger bruden opp kirkegulvet for å "overlevere" den hvite, "uskyldige" piken sin til mannen hun har bodd sammen med i lang tid allerede. Så nei - det er ikke alle som er misunnelige når de kritiserer pengegaloppen og hysteriet som dagens bryllup er blitt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åselin Skrevet 5. august 2014 #94 Del Skrevet 5. august 2014 Jeg mente også at 100 000 var helt krise å bruke på bryllup. Så ble jeg forlovet og begynte å sette opp budsjett... Det er mange utgifter og det baller på seg. Vi kjører ikke veldig dyre antrekk, vi kjøper rimelige ringer, lokalet er heller ikke så dyrt. Vi har også billig mat (det billigste jeg har funnet av treretters), men den posten er uansett den absolutt største. Vi skal ha åpen bar, så der blir det litt. Til sammen når vi nok 100 000 tenker jeg, og da er vi sparsom på de aller fleste poster. Vårt "problem" er at vi har store familier og mange venner som vi gjerne vil ha en gøy fest med, og vi ønsker ikke kaffegjester. Jeg synes det er verdt det. Jeg tror selvfølgelig ikke at vi skiller oss (da hadde jeg ikke giftet meg i utgangspunktet), men om vi gjør deg tror jeg det fortsatt kommer til å bli en dag jeg kan se tilbake på med glede. For min del er det hverken hysterisk eller galskap å dele en dag med gode venner og familie, med god mat og drikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ...sunny... Skrevet 5. august 2014 #95 Del Skrevet 5. august 2014 Jeg for min del har feiret sølvbryllup for flere år siden, men mener allikevel at bryllup i dag ser ut til å ta helt av for enkelte. Vi valgte å gifte oss i det stille den gang av flere grunner. Dette gjorde vi av flere grunner, blant annet at vi var i etableringsfasen og hadde mye annet vi ville prioritere fremfor et stort og kostbart bryllup - men også fordi vi hadde bodd sammen i noen år og ble av de fleste rundt oss sett på som gifte. Alle min barn har hatt samboere i flere år og alle har de fått barn i årenes løp. Jeg tar derfor som en selvfølge at eventuelle bryllup blir dekket av dem selv hvis det skulle bli aktuelt. Det betyr ikke at jeg er gjerrig, jeg har betalt førerkort og kjøpt biler til dem alle, vi har spandert flotte ferieturer og hjulpet til økonomisk hvis det har vært nødvendig. Jeg for min del synes det ser en smule komisk ut når par som har vært samboere i flere år og gjerne har et par barn sammen velger å gifte seg i kirken med brask og bram og stor feiring .. Spesielt komisk blir det når faren følger bruden opp kirkegulvet for å "overlevere" den hvite, "uskyldige" piken sin til mannen hun har bodd sammen med i lang tid allerede. Så nei - det er ikke alle som er misunnelige når de kritiserer pengegaloppen og hysteriet som dagens bryllup er blitt. I mitt tilfelle har vi stor familie begge to, og mange venner som vi er glad i. Du har vel forståelse for at dette fordyrer et bryllup, det handler ikke "pengegalopp og hysteri" som du beskriver det som. Det er for oss den eneste gangen vi vil ha mulighet til å samle alle disse på en dag, og ha en flott feiring sammen, så det oppleves på ingen måte som en meningsløs ting å bruke penger på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #96 Del Skrevet 5. august 2014 Jeg synes også det er helt vanvittig å brenne av så mye penger på EN dag!! Jeg kan forstå det dersom man er steinrike og 100.000 er lommerusk, men nesten ikke da heller. At foreldrene skal betale hele bryllupet er bare tåpelig, folk som gifter seg er over 18 år, og burde ha råd til å dele på regningen. I tillegg oppretter noen prudepar sånne ønskelister på nettet hvor de selv kan inn å se hva folk har kjøpt til de. Og en enda rarere trend i bryllup; 1. Folk som er ferdig studert, har fast jobb, god økonomi, bodd sammen lenge og kansje også har barn, -er de som ønsker seg de dyreste gavene, og som ikke hadde satt pris på en håndbrodert duk foreksempel (den passer jo tross alt kanskje ikke inn i de perfekte hjemmene deres!). 2. Folk som har normal økonomi, skrapt sammen til sin første bolig, eller kanskje studerer enda ønsker seg noe dyrt og noe billig, så kan alle finne noe å gi på lista. De er også flinkere til å ønske seg bare ei "sleiv" og ikke "Sleiv fra *det og det* merket, kjøpes kun på *den* butikken og finnes bare 8 stk av disse i hele Norge, kr. 800,-". Selvfølgelig er det jo logisk at nyetablerte trenger alt mulig mens andre kanskje har alt, men det handler litt om krav til merke og pris på ting. Og selvfølgelig mener jeg ikke ALLE er sånn, hvis noen absolutt vil kverulere på det, sier bare at det virker sånn for meg. Anonymous poster hash: c1f5a...f25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Artistina Skrevet 5. august 2014 #97 Del Skrevet 5. august 2014 I mitt tilfelle har vi stor familie begge to, og mange venner som vi er glad i. Du har vel forståelse for at dette fordyrer et bryllup, det handler ikke "pengegalopp og hysteri" som du beskriver det som. Det er for oss den eneste gangen vi vil ha mulighet til å samle alle disse på en dag, og ha en flott feiring sammen, så det oppleves på ingen måte som en meningsløs ting å bruke penger på. Jeg er også glad i vennene mine og de tviler ikke på akkurat det fordi om vi reiste bort og giftet oss i det stille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ...sunny... Skrevet 5. august 2014 #98 Del Skrevet 5. august 2014 Jeg er også glad i vennene mine og de tviler ikke på akkurat det fordi om vi reiste bort og giftet oss i det stille. Det gjør de nok helt sikkert ikke, dere om det. Men vi hadde anledning til å invitere venner å familie til å feire sammen med oss. Ser ikke problemet med det når vi fint har råd til det, selv om du måtte mene det er sløsing av penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #99 Del Skrevet 5. august 2014 La nå folk bruke det de vil på bryllupet sitt!!! Har brudeparet råd til å bruke 150 000, så la dem bruke denne summen!!!! Bryllup er DYRT, er det så vanskelig å forstå? Så om man har råd til det, hvorfor i alle dager skal man av prinsipp bruke så lite som mulig- billig lokale, billig mat, brukte klær, unnlate å invitere mennesker man gjerne vil ha til stede? Jada jada, "JEG ville aldri brukt SÅ mye penger på bare EN dag"- har hørt dere ørten ganger! Men la folk ha det bryllupet de selv ønsker og drømmer om! Anonymous poster hash: ac277...d6a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Artistina Skrevet 5. august 2014 #100 Del Skrevet 5. august 2014 La nå folk bruke det de vil på bryllupet sitt!!! Har brudeparet råd til å bruke 150 000, så la dem bruke denne summen!!!! Bryllup er DYRT, er det så vanskelig å forstå? Så om man har råd til det, hvorfor i alle dager skal man av prinsipp bruke så lite som mulig- billig lokale, billig mat, brukte klær, unnlate å invitere mennesker man gjerne vil ha til stede? Jada jada, "JEG ville aldri brukt SÅ mye penger på bare EN dag"- har hørt dere ørten ganger! Men la folk ha det bryllupet de selv ønsker og drømmer om! Anonymous poster hash: ac277...d6a Er det noen som har sagt at folk ikke må ha så dyre bryllup da? De som reagerer negativt sier at de ikke kunne tenkt seg å bruke så mye penger på en fest - men at det selvsagt er opp til den enkelte å prioritere sin pengebruk som de ønsker. Men jeg kan ikke la være å lese alle de trådene som har handlet om nettopp det å få foreldre/svigerforeldre-bidrag til bryllupsfest. Og klaging når foreldrene/svigerforeldrene ikke tilbyr seg å spytte i kalaset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå