Gå til innhold

Gjennomsnittlig budsjett på bryllup: 100.000 – 130.000!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ikke helt problemet med dette så lenge man ikke sitter som gjeldsslave i etterkant. Det handler om prioriteringer som alt annet. Vi budsjetterer nok med 100-150.000 kr den dagen vi gifter oss, men regner med å bruke under dette. Det vil ikke være detaljer og kjolen som vil koste penger, men heller ting som gjestene gjerne får gleden av, slik som liveband, en god middag og fri bar for alle gjestene m.m.

Jeg tenker at det er helt greit så lenge man har råd og ikke forventer at andre skal stille opp.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har du funnet disse tallene? Hadde vært morsomt å gå inn og se på dem.

Jeg Googlet. De samme tallene var referert til flere steder, så da regner jeg med de stemmer greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...

Hvis det å få formalitetene på plass med en mann man allerede er i et forpliktende forhold med, er "det største som har skjedd en", lurer jeg litt på perspektivet.

Og "verd å bruke penger på"? Blir forholdet eller papirene bedre dess mer penger man bruker? I såfall ville jeg skjønt det.

Men vi snakker faktisk bare om en fest. Verken mer eller mindre.

Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7

Så trist at du ser på bryllup som "bare en fest"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...

Man må ha et ganske trist liv hvis bryllupsdagen er det største som skjer i løpet av livet.

Anonymous poster hash: 5dc81...6e1

Ja vel? For det er ikke noe stort ved det å gifte seg? Barn har vi ventet med til vi har giftet oss, så frem til nå er bryllupsdagen den største dagen i mitt liv. Jeg føler meg i hvertfall som verdens lykkeligste og heldigste, så ser ikke noe trist ved det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...

Og enda en som ikke skjønner poenget. Vet du, jeg driter i hva folk bruker penger på, men uansett hvordan du vrir og vrenger på det, så er det intet mindre enn galskap å bruke sekssifrede beløp på èn fest. Samme hvor god råd man har. Men jeg skjønner jo at folk får piggene ut når noen kan finne på å kritisere dem for å noe sånn som dette.

Vi har begge veldig stor familie og mange venner, så for oss ville det vært umulig å arrangere et bryllup på under 100 000. Så ser faktisk ikke problemet med å holde et bryllup hvor vi samler alle dem vi bryr oss om når vi har råd til å gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda en som ikke skjønner poenget. Vet du, jeg driter i hva folk bruker penger på, men uansett hvordan du vrir og vrenger på det, så er det intet mindre enn galskap å bruke sekssifrede beløp på èn fest. Samme hvor god råd man har. Men jeg skjønner jo at folk får piggene ut når noen kan finne på å kritisere dem for å noe sånn som dette.

Jeg er ikke gift (og har ikke vært gift), så at jeg er uenig har da ingenting med å få "piggene ut"? Skal man invitere et stort antall gjester og servere ordentlig mat og drikke, så flyr pengene - med mindre man skal stå og lage maten selv. Som jeg skrev tidligere - jeg synes overhodet ikke norske brudepar går av skaftet når det gjelder bruk av penger (unntak finnes selvfølgelig som overalt ellers).

Dere som synes det er hårreisende mye penger står helt fritt til å forsøke å gjøre det billigere når dere gifter dere, men for de som blander moral inn i pengebruken - spar meg. Det kjøpes luksusbiler og vesker, kosmetikk og klær, dyre viner og overdådige boliger (langt flottere enn folk egentlig trenger) til stadighet. Folk for prioritere som de vil, også er de forhåpentligvis fornøyde med valgene sine.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så trist at du ser på bryllup som "bare en fest"...

Jeg viste ærlig talt ikke at noen trodde det var noe annet? Opplys meg gjerne :)

Hva annet enn "bare en fest" er bryllupet?

Vielse og ekteskap er viktig, synes jeg, men bryllupsfesten er i mine øyne "bare en fest"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste ærlig talt ikke at noen trodde det var noe annet? Opplys meg gjerne :)

Hva annet enn "bare en fest" er bryllupet?

Vielse og ekteskap er viktig, synes jeg, men bryllupsfesten er i mine øyne "bare en fest"

For meg er det en feiring av kjærlighet og noe større enn "bare en fest".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så festlig å lese svar fra de som tydeligvis ikke har NOEN forståelse for forskjeller i familiestørrelse, geografisk beliggenhet eller til og med kroppen som skal inni brudekjolen....:P

"kjøpte kjolen til 500kr på ebay". Etter hva jeg har hørt er ebay stort sett fylt av miniklær i asiatiske størrelser. Ikke for alle, med andre ord.

"Betalte 1500 for fotografen og 2000 for lokalet en hel helg" Lykke til med å få til det i en storby!;)

"Konfirmantens klær ca 1000kr". I store deler av landet er det tradisjon for bunad til konfirmasjon.

"Det er jo bare maten som koster, kommer nok på noen tusen omtrent". Flott for dere med små familier, prøv å mette et konfirmasjonsselskap på 80 gjester med "noen tusen".

Osv osv osv.

Selv aner jeg ikke hva bryllupet vårt kostet, men man kommer fort opp mot seks siffer, ja....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det en feiring av kjærlighet og noe større enn "bare en fest".

Noe sånt kan man jo ai om alle fester.

For meg er xxxx større enn bare en fest.

Xxxx kan være utrolig mange ting. Det er mye som kan feires i livet, og jeg har ikke noe i mot å lage feiringer og fester.

Men med en gang det handler om bryllup, virker det som det er en automatikk i år prislappen går i været. Min venninne hadde f.eks fått satt opp håret flere ganger, men da hu ville sette det opp til hun giftet seg kostet det plutselig nesten fire ganger så mye. Det er noe å reagere på.

Jeg har vært i mange fine brylluper de senere årene, og ingen har vært i nærheten av å koste 100.000 (mine venninner har diskutert tekster, så jeg gjetter ikke). Og jeg kan ikke se at dyrere kjole, dyrere mat eller flere blomster skulle gjort festen bedre.

Folk kan selvfølgelig bruke pengene sine slik de selv ønsker. Og jeg ville aldri kommentere andres pengebruk i det virkelige liv. Men min personlige mening i en tråd som dette er likevel at å bruke over 100.000 kr på et bryllup er en (i mine øyne) et merkelig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Xxxx kan være utrolig mange ting. Det er mye som kan feires i livet, og jeg har ikke noe i mot å lage feiringer og fester.

Men med en gang det handler om bryllup, virker det som det er en automatikk i år prislappen går i været. Min venninne hadde f.eks fått satt opp håret flere ganger, men da hu ville sette det opp til hun giftet seg kostet det plutselig nesten fire ganger så mye. Det er noe å reagere på.

Jeg har vært i mange fine brylluper de senere årene, og ingen har vært i nærheten av å koste 100.000 (mine venninner har diskutert tekster, så jeg gjetter ikke). Og jeg kan ikke se at dyrere kjole, dyrere mat eller flere blomster skulle gjort festen bedre.

Folk kan selvfølgelig bruke pengene sine slik de selv ønsker. Og jeg ville aldri kommentere andres pengebruk i det virkelige liv. Men min personlige mening i en tråd som dette er likevel at å bruke over 100.000 kr på et bryllup er en (i mine øyne) et merkelig valg.

Jeg har verken kjole eller blomster i budsjettet mitt på 100 000, så jeg antar heller ikke at kjole eller blomster gjør bryllupet bedre. Men mat og drikke er helt essensielt i et bryllup, og bare det koster 50 000 for oss (50 gjester). Ikke alle har luksusen at de kan spørre mor om å lage maten, eller at de bor nær svenskegrensa hvor alkohol er rimeligere. Ikke alle ønsker å gifte seg gratis i kirka, og ikke alle har tinghuset i nærheten. Bare vigsler må vi betale 5000 for. Og man kan jo ikke la folk jobbe gratis, så servitører må ha lønn. Kaker er ikke gratis. Ikke duker heller. Og har mannen vokst ut av dressen, må han ha ny, eller skal han gifte seg i jeans?

Jada, mange får til flotte bryllup til under 100 000. Men ikke alle har mulighet til det, vi har et svært nøkternt bryllup men må ut med over 100 000. Skulle vi hatt det billigere måtte det blitt spleisefest, eller koldtbord. Og når folk reiser 250 mil for å komme i vårt bryllup syns jeg de fortjener god mat (koldtbord har dessverre aldri vært min favoritt) , og å slippe å ta med egen mat. Hvorfor? Fordi vi har råd til det!

Poenget mitt er at det er så enkelt å se på andre og si at "de fikk det billig, da får dere også det til", når forutsetningene er helt ulike.

100 000 er, dessverre, ingenting i dag. Du får ikke mye for 100 000.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ett bryllup tidligere, jeg kommer nok til å ha et bryllup igjen med min samboer. Og det er ikke håroppsats eller kjole som koster mye, eller, det kan selvsagt koste mye penger hvis man velger å bruke mye penger på det, men jeg personlig ville aldri funnet på å bruke massevis av penger på de små tingene.

Derimot opplever jeg at det som koster penger er de større tingene, som fri bar, tre-fire retters middag for alle gjestene, live-band osv. Dvs ting som ofte kommer gjestene til gode. Vi bruker nok også litt penger på fotograf. Kjole, antrekk til brudgommen, blomster, pynt, kake og annet dill-dall velger jeg/vi å gjøre billigst mulig ved å f.eks kjøpe pynt på eBay, sette opp blomstene selv osv.

Skal man ha et bryllup i dag er dessverre ikke 100 000 kr, som Ciegus sier, spesielt mye. Spesielt ikke hvis man ønsker å be hele familien + venner. Jeg tror dog at vårt bryllup kommer på under 100.000 kr, men man kan aldri vite sikkert.

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en som kan ha en mening uten å moralisere over alle som mener noe annet. Og jeg er enig med deg, ville ikke falt meg inn å bruke så mye på et bryllup. Vårt kommer på nærmere halvparten, og det synes jeg er mer enn nok.Vi har ikke valgt veldig dyre løsninger, men vi kunne gjort det mye billigere. Innbydelser på sms og pølser og lomper i parken (som vanlig bursdagsselskap), men når vi gifter oss vil vi gjerne heve det litt ut fra de mer "hverdagslige" feiringene. Og noe som fordyrer er at vi har festen på hotell, fordi vi ikke har mulighet til å ta alt av forberedelser og rydding selv. (Eller, jeg ville i så fall vært så sliten selve dagen at jeg bare ville grått av utmattelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har verken kjole eller blomster i budsjettet mitt på 100 000, så jeg antar heller ikke at kjole eller blomster gjør bryllupet bedre. Men mat og drikke er helt essensielt i et bryllup, og bare det koster 50 000 for oss (50 gjester). Ikke alle har luksusen at de kan spørre mor om å lage maten, eller at de bor nær svenskegrensa hvor alkohol er rimeligere. Ikke alle ønsker å gifte seg gratis i kirka, og ikke alle har tinghuset i nærheten. Bare vigsler må vi betale 5000 for. Og man kan jo ikke la folk jobbe gratis, så servitører må ha lønn. Kaker er ikke gratis. Ikke duker heller. Og har mannen vokst ut av dressen, må han ha ny, eller skal han gifte seg i jeans?

Jada, mange får til flotte bryllup til under 100 000. Men ikke alle har mulighet til det, vi har et svært nøkternt bryllup men må ut med over 100 000. Skulle vi hatt det billigere måtte det blitt spleisefest, eller koldtbord. Og når folk reiser 250 mil for å komme i vårt bryllup syns jeg de fortjener god mat (koldtbord har dessverre aldri vært min favoritt) , og å slippe å ta med egen mat. Hvorfor? Fordi vi har råd til det!

Poenget mitt er at det er så enkelt å se på andre og si at "de fikk det billig, da får dere også det til", når forutsetningene er helt ulike.

100 000 er, dessverre, ingenting i dag. Du får ikke mye for 100 000.

Og hvis det koster 50 000 for middag (tre-retters?) for 50 gjester, med vin, synes jeg dere har fått det "billig". Skal dere ha det et sted dere kan ta med alkohol selv? Da blir det jo med en gang mye mindre penger på alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Og hvis det koster 50 000 for middag (tre-retters?) for 50 gjester, med vin, synes jeg dere har fått det "billig". Skal dere ha det et sted dere kan ta med alkohol selv? Da blir det jo med en gang mye mindre penger på alkohol.

Vi kjøper inn alkoholen selv, ja. Middagen er ikke akkurat billig mtp at vi har det på grendehus, vet mange får det ned i 350,- per person for en treretters, men vi bor et lite sted med ikke så mange kokker å velge i. Skulle vi valgt en billigere kokk hadde det fort blitt spist opp av transportutgiftene til vedkommende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Jeg har hatt ett bryllup tidligere, jeg kommer nok til å ha et bryllup igjen med min samboer. Og det er ikke håroppsats eller kjole som koster mye, eller, det kan selvsagt koste mye penger hvis man velger å bruke mye penger på det, men jeg personlig ville aldri funnet på å bruke massevis av penger på de små tingene.

Derimot opplever jeg at det som koster penger er de større tingene, som fri bar, tre-fire retters middag for alle gjestene, live-band osv. Dvs ting som ofte kommer gjestene til gode. Vi bruker nok også litt penger på fotograf. Kjole, antrekk til brudgommen, blomster, pynt, kake og annet dill-dall velger jeg/vi å gjøre billigst mulig ved å f.eks kjøpe pynt på eBay, sette opp blomstene selv osv.

Skal man ha et bryllup i dag er dessverre ikke 100 000 kr, som Ciegus sier, spesielt mye. Spesielt ikke hvis man ønsker å be hele familien + venner. Jeg tror dog at vårt bryllup kommer på under 100.000 kr, men man kan aldri vite sikkert.

Som mor til flere må jeg bare spørre deg om hvordan dine foreldre gjør med bryllupsgave når du gifter deg flere ganger - er det vanlig at foreldre/besteforeldre/tanter/onkler/venner osv gir like store gaver hver gang man gifter seg?

Da jeg giftet meg så fikk jeg en forholdsvis stor gave av mine foreldre - skulle jeg gifte meg på nytt så hadde jeg valgt en rolig seanse og gitt beskjed om at de ikke skal tenke på gaver.

Vet at tråden ikke handler om dette - men må bare spørre av ren nysgjerrighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi kjøper inn alkoholen selv, ja. Middagen er ikke akkurat billig mtp at vi har det på grendehus, vet mange får det ned i 350,- per person for en treretters, men vi bor et lite sted med ikke så mange kokker å velge i. Skulle vi valgt en billigere kokk hadde det fort blitt spist opp av transportutgiftene til vedkommende. ;)

Jeg var på ett slikt budsjettbryllup, hvor bruden brukte alle pengene på seg selv med designerkjole, sko, og pynting av lokalet. Maten ble nedprioritert noe a la 300,- per pers. Det endte med at de kasta mye mat. Det hadde smakt bedre med en skosåle...

Det er så mange som glemmer at bryllup ikke bare er parets dag, men også gjestene. De skal tross alt feire dagen med paret. Da er det dårlig gjort å servere gjestene rævva mat.

Anonymous poster hash: 762fa...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg var på ett slikt budsjettbryllup, hvor bruden brukte alle pengene på seg selv med designerkjole, sko, og pynting av lokalet. Maten ble nedprioritert noe a la 300,- per pers. Det endte med at de kasta mye mat. Det hadde smakt bedre med en skosåle...

Det er så mange som glemmer at bryllup ikke bare er parets dag, men også gjestene. De skal tross alt feire dagen med paret. Da er det dårlig gjort å servere gjestene rævva mat.

Anonymous poster hash: 762fa...784

Enig i at et bryllup i stor grad er gjestenes dag (for vår del bryr vi oss mye mer om gjestenes ønsker, enn om våre egne), og det er jo derfor bryllup ofte blir å koste litt, fordi man må kjøpe god mat og drikke.

Men det er ikke noe problem å finne en kokk som lager god mat til 350,- per person hvis man bor litt sentralt (noe vi ikke gjør), så det var nok ikke prisen som gjorde at maten var dårlig i bryllupet dere var i. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til flere må jeg bare spørre deg om hvordan dine foreldre gjør med bryllupsgave når du gifter deg flere ganger - er det vanlig at foreldre/besteforeldre/tanter/onkler/venner osv gir like store gaver hver gang man gifter seg?

Da jeg giftet meg så fikk jeg en forholdsvis stor gave av mine foreldre - skulle jeg gifte meg på nytt så hadde jeg valgt en rolig seanse og gitt beskjed om at de ikke skal tenke på gaver.

Nå kan jeg ikke tenke meg at Yvonne har fasiten på hvordan hennes foreldre eventuelt vil gjøre det med bryllupsgave? Skal jeg være ærlig synes jeg virkelig ikke en brud eller brudgom som gifter seg på nytt skal være nødt til å velge en "rolig seanse" for at ikke foreldrene skulle kjøpe dyre gaver. Dette får være opp til foreldrene hva de ønsker, det må da være helt fair som forelder å kunne si "vi har dessverre ikke mulighet til å gi like mye denne gangen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting med hva mine foreldre ønsker å gi oss i gave. Ei heller når det kommer til våres gjester. Det er ikke noe min samboer eller jeg har noe med. At mine foreldre valgte å gi min eksmann og jeg en fantastisk gave i form av en større pengesum vil jeg være evig takknemlig for, men det er ikke slik at jeg forventer noe som helst av dem. Så lenge de vil dele dagen med oss er det det viktigste for meg. Kjenner jeg derimot mine foreldre godt så skulle det ikke forundre meg at de gav samme sum til min samboer og meg den dagen vi gifter oss, men det er ikke noe vi har noe med.

Jeg ser dog ingen grunn til å holde en rolig seanse bare fordi jeg kastet vekk et fantastisk bryllup på en fyr som i grunn ikke fortjente det. Mine foreldre har full forståelse for dette, og støtter oss i de valg vi tar. Det bryllupet vi hadde var dog ikke stort, vi var 35 stykker til sammen, og min samboer og jeg kommer nok til å ha et mye større denne gangen.

Og i utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en liten seanse, men siden min samboer ønsker et stort bryllup ønsker jeg at han skal få det. Det er ikke hans skyld at det som har skjedd har skjedd.

Om ikke gjestene ønsker å gi stort med gaver er det opp til dem. Jeg/vi har aldri forventet noe som helst, annet enn at jeg håper og tror at de vil være med og feire dagen våres.

Nå kan jeg ikke tenke meg at Yvonne har fasiten på hvordan hennes foreldre eventuelt vil gjøre det med bryllupsgave? Skal jeg være ærlig synes jeg virkelig ikke en brud eller brudgom som gifter seg på nytt skal være nødt til å velge en "rolig seanse" for at ikke foreldrene skulle kjøpe dyre gaver. Dette får være opp til foreldrene hva de ønsker, det må da være helt fair som forelder å kunne si "vi har dessverre ikke mulighet til å gi like mye denne gangen".

Jeg har ingenting med hva verken mine foreldre eller gjester ønsker å gi oss i gave. Det er noe som ikke diskuteres overhodet, da jeg finner det både frekt og upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...