Gå til innhold

Gjennomsnittlig budsjett på bryllup: 100.000 – 130.000!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leste i Aftenposten at det er det gjennomsnittlige budsjettet norske par som gifter seg for første gang bruker på bryllupet sitt.

Det vil si at dette er det som er mest NORMALT i Norge om dagen. Er det bare jeg som synes det er helt sykt å bruke så mye penger på én dag?

Selv om jeg personlig har råd til det hadde jeg aldri brukt så mye. Og jeg hadde heller aldri hatt samvittighet til å spørre forelndrene mine om hjelp til å bruke sine penger på en slik dag, selv om de også har råd til det. Det holder med at mor baker noen kaker eller noe.

Jeg synes det er kvalmt hvordan samfunnet har blitt når dette er hva som "forventes" av et par som skal gifte seg. Og det virker nesten som man skal prøve å overgå hverandre med å ha det flotteste bryllupet.

Det er nok lite romantisk å si, men jeg ser ingen grunn til å bruke så mye penger for at to personer skal få masse oppmersomhet og være midtpunktet. Da oppretter jeg heller et sparefond som mine fremtidige barn kan få nytte av når de en gang skal flytte for seg selv, studere etc.

Hilsen "oppgitt" mann

Her er for øvrig linken:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Det-koster-a-si-ja-7217776.html#.U9slEKjo9x4

Anonymous poster hash: 9d795...9f6

Jeg er ikke gift, men jeg har arrangert selskap for 60 stykker flere ganger.

Å holde mat og drikke for 60 mennesker, og da mer ordentlig enn take away pizza koster flesk.

Legg til pynt, opprydning, servitører, musikk, lokale, osv.

Så blir det fort titusenvis av kroner hvis man skal ha 60+ gjester.

Og det er ikke bryllup det har vært snakk om.

100 000 virker som en svær sum, men det er ikke spesielt mye for et bryllup men tanke på hvor mye et selskap med ordentlig mat og drikke koster for 60 stykker.

Anonymous poster hash: 3fcbe...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er vi veldig heldig egentlig, mor og far betaler maten noe vi får billigere da min samboer kjenner de som driver cateringfirmaet :-)

kjenner servitører som gjør det billig, kjolen, slør og underskjørt fikk jeg kjøpt ubrukt til 1000 via venninne :-)

Lokalet var heller ikke dyrt og jeg ELSKER tilbud så har allerede handlet inn det meste av pynt til bryllupet til omkring 1000 lappen ink duker og slikt :-) jobber i blomsterbutikk og får da avslag på de og lager det selv da jeg synes slikt er moro.

Min far har en kollega som er i Tyskland et par ganger i måneden så han kjøper med alkohol derfra :)

Bryllupskaken vil ei som er hobbybaker lage til oss, og resten av kakene tar familien :-)

Og har ei venninne som er makeupartist som tar hår og sminke. Kjenner fotograf som vil ta bilder og ei annen som vil ordne neglene mine :-) Dressen til samboeren blir kjøpt på Nordby da han vil ha moods of Norway dress :-) Alle disse har selv tilbudt seg å hjelpe til med dette utenom bakeren som jeg fant via nett.

Vi skal ned å smake hennes kaker utover høsten :-)

Men nå pleier jeg å strekke meg ganske langt for å hjelpe de omkring meg så det er veldig hyggelig at de vil hjelpe meg nå :-)

Endret av mille1989
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenkte jeg, hva er vitsen med å bruke så mye penger på å gifte seg? Det trenger ikke koste noe som helst å gifte seg, det er selskapet som koster penger. Nå som jeg selv skal gifte meg ser jeg annerledes på saken. Hvorfor skulle jeg ikke det? Alle andre små og store begivenheter i livet feirer jeg. Bursdagen min. Konfirmasjonen. Da jeg ble ferdig på ungdomsskolen, videregående skole og universitet. Hvorfor skulle ikke det å gifte meg kvalifisere for en feiring da? For meg er det en mye større begivenhet enn alt det andre.

Og pengene får virkelig bein å løpe på når vi gifter oss. Vi er i tillegg sikkert egoistiske, vi unner oss litt luksus bare for oss to i forbindelse med bryllupet. Og vi bruker penger på klær, hår og sminke. I forhold til de med større bryllup (og dermed større budsjett) mener nok mange at vi bruker uforholdsmessig mye på denne posten. De pengene skulle nok heller gått til å invitere flere gjester eller mer alkohol. Men selv om vi har et lite bryllup vil vi pynte oss ordentlig, vi vil ha "brudefølelsen". Og er det egentlig så ille om brudeparet bruker penger på seg selv også den dagen?

Selvfølgelig kunne vi invitert flere gjester, men jeg trives ikke hvis det blir for mange mennesker, og samboerens familie er ikke invitert. 60 gjester, min familie og noen venner ville føltes veldig feil. Vi får det bryllupet vi ønsker oss. Selskap med mennesker vi setter pris på, og som betyr noe for oss, luksus for oss selv, og vi slipper å slite oss ut med klargjøring/rydding.

:vin:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er enig i at det er mye penger, sånn i utgangspunktet ville jeg helst sett at vi klarte oss med alt under 100 000 kr, men etter å ha satt opp budsjett ut ifra hva ting koster, antall gjester osv så havner vi faktisk på 120 000 kr (da med rimeligere løsninger enn mange andre jeg kjenner ville valgt). Så pengene fyker fort!

(Ja, jeg vet at man kan gifte seg gratis, men det er noe med den der festen og selskapet.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har råd og det ikke går utover økonomien så synes jeg pengene heller kan brukes på å hjelpe andre. Det er superegoisme å bruke så mye penger på noe som går opp i røyk, bare for å imponere de nærmeste!

Anonymous poster hash: f4088...c84

Kan du med hånden på hjertet si at du aldri bruker penger på unødvendige ting? Eller ting vi andre kanskje synes er unødvendig?

Jeg skjønner ikke dette behovet for å legge seg opp i hvor mye fremmede mennesker bruker på et bryllup, og moralisere over det.

For øvrig, vi bruker ikke penger på bryllupet for å imponere noen. Vi vil ha en fin fest sammen med mennesker som er viktige for oss, for å feire det som sannsynligvis blir den største begivenheten i vårt liv. Hadde vi hatt mulighet til å leie et lokale og gjøre det meste selv ville det selvfølgelig blitt billigere, men det har vi altså ikke. Jeg har selv hjulpet til i bryllup og store selskap i nærmeste familie, og vet hvor mye jobb det er, og synes det blir for mye å be om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat giftet oss.... Ble litt dyrere enn planlagt....selv om vi ikke valgte noe helt ekstravagant......! Men angrer ikke på NOE ved dagen!!!

Kjole og tilbehør 20.000

Klær til mann. 6.000

Drikkevarer. 25.000 ( har myyyye igjen)

Mat. 26.500

Lokale. 15.000

Fotograf. 9.000

Blomster. 3.000

Bil. 5.000

Servitører. 5.000

Ringer. 18.000

Div. 7.000

Stoltrekk. 1.500

Kaka. 4.000

Det skulle vel bli ca 145.000 , vi betalte alt selv untatt min kjole som mamma ville kjøpe, og kake og bil som svigermor ville fikse. Vi sparte i to år med et fast trekk hver mnd og vips var vi i mål uten å føle at vi spinket og sparte voldsomt.

Bryllupsreisen kommer nok på det tilsvarende..... Litt under håper jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50.000 for en konfirmasjon? Det synes jeg nesten er verre.

Vi brukte ca 20.000 på vårt bryllup. Brukt brudekjole, middag på restaurant med de nærmeste. Helt perfekt.

En konfirmasjon vil vi ikke bruke mer på enn det maten koster. Kan ikke se for meg at det skal bli særlig mange tusen.

Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7

Jeg er enig i at 50000 for en konfirmasjon er mye penger. Men det er ikke bare mat i en konfirmasjon. Det er drikke, bord dekerasjoner, bordkort evt selv om det lages selv så koster det jo penger, laging av sang hefter om man har noe sånt, leie av lokale om man ikke har nok plass hjemme osv. Og evt noe til betjening om dere har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kostnader for bordkort og dekorasjoner til en konfirmasjon? Tre-fire hundre f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...

Vi brukte 180 000- 200 000 på vårt bryllup, og angrer ikke et sekund :) Vi har stor slekt begge to, og hadde bryllupet et nydelig sted. Da blir det fort dyrt. Hadde en helt fantastisk dag sammen med alle de vi er glad i, og har så mange flotte minner fra bryllupet vårt. Vi vet at vi kommer til å være gift livet ut, og da er det denne ene dagen vi kommer til å samle så mange av våre nærmeste til en slik tilstelning. Jeg er så glad for at vi fikk så fine rammer rundt dagen vår, vi betalte selv med oppsparte midler. Er evig lykkelig sammen med min mann <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Jeg er hjertens enig med TS! Det er gått aldeles over alle støvleskaft når det gjelder bryllup nå for tiden. Og som forventet, kommer de som bruker 100-200 000 inn for å forsvare valget sitt med at alt koster, de angrer ikke på noe, og andre dårlige forklaringer. Poenget her er ikke at folk skal forsvare seg, men kanskje stoppe opp litt og få av seg de rosa brillene et øyeblikk. Få litt perspektiv, rett og slett.

Jeg tror at veldig mange som skal gifte seg mister litt realitetsorientering når de skal planlegge eget bryllup, og mister litt sunn fornuft. Litt sånn utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Prinsesse for en dag, minneverdig fest, her skal det ikke spares på noe....bla, bla, bla. Uansett hva man argumenterer med, er det fullstendig galskap å svi av sekssifrede beløp på en fest!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett hva man argumenterer med, er det fullstendig galskap å svi av sekssifrede beløp på en fest!

Enig. Jeg planlegger "tidenes fest" lår jeg fyller rundt snart, men synes jeg får mye for de 15-17.000 kr jeg planlegger å bruke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...

Jeg er hjertens enig med TS! Det er gått aldeles over alle støvleskaft når det gjelder bryllup nå for tiden. Og som forventet, kommer de som bruker 100-200 000 inn for å forsvare valget sitt med at alt koster, de angrer ikke på noe, og andre dårlige forklaringer. Poenget her er ikke at folk skal forsvare seg, men kanskje stoppe opp litt og få av seg de rosa brillene et øyeblikk. Få litt perspektiv, rett og slett.

Jeg tror at veldig mange som skal gifte seg mister litt realitetsorientering når de skal planlegge eget bryllup, og mister litt sunn fornuft. Litt sånn utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Prinsesse for en dag, minneverdig fest, her skal det ikke spares på noe....bla, bla, bla. Uansett hva man argumenterer med, er det fullstendig galskap å svi av sekssifrede beløp på en fest!

Du har ikke fasitsvaret på hvordan folk skal disponere sine penger, selv om ikke du ville brukt så mye penger på et bryllup. Jeg bruker aldri mye penger ellers, men dette er det største som har skjedd i livet mitt, og for meg var det vel verdt å bruke penger på. Sliter på ingen måte økonomisk i etterkant av bryllupet, selv om vi begge har helt gjenomsnittlig lønn. Så det som er riktig for def, er ikke nødvendigvis riktig for andre. Voksne mennesker må få disponere sine penger som de vil, så sant en har råd til det de skal brukes på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det å få formalitetene på plass med en mann man allerede er i et forpliktende forhold med, er "det største som har skjedd en", lurer jeg litt på perspektivet.

Og "verd å bruke penger på"? Blir forholdet eller papirene bedre dess mer penger man bruker? I såfall ville jeg skjønt det.

Men vi snakker faktisk bare om en fest. Verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ...sunny...

Et bryllup er for meg så utrolig mye mer en bare "en dag"- det er all planleggingen i i forveien, det er spenningen og alle forventningene. Det er selve bryllupsdagen med alt den måtte innebære, med familie og venner rundt seg. Sist men ikke minst er det alle minnene et bryllup gir- minner vi som mann og kone har med oss resten av livet, som vi en gang kan dele med barn og barnebarn. Minner en bærer med seg til den dagen livet tar slutt. Ingen reagerer om man bruker samme summen på en bil man har noen år, ser ikke da hvorfor det er så forferdelig å bruker pengene på det som er beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må ha et ganske trist liv hvis bryllupsdagen er det største som skjer i løpet av livet.

Anonymous poster hash: 5dc81...6e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et bryllup er for meg så utrolig mye mer en bare "en dag"- det er all planleggingen i i forveien, det er spenningen og alle forventningene. Det er selve bryllupsdagen med alt den måtte innebære, med familie og venner rundt seg. Sist men ikke minst er det alle minnene et bryllup gir- minner vi som mann og kone har med oss resten av livet, som vi en gang kan dele med barn og barnebarn. Minner en bærer med seg til den dagen livet tar slutt.

Men ingenting av dette går da tapt om man besinner seg en liten sumle og bruker f.eks "bare 60.000".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Whitestripes

Du har ikke fasitsvaret på hvordan folk skal disponere sine penger, selv om ikke du ville brukt så mye penger på et bryllup. Jeg bruker aldri mye penger ellers, men dette er det største som har skjedd i livet mitt, og for meg var det vel verdt å bruke penger på. Sliter på ingen måte økonomisk i etterkant av bryllupet, selv om vi begge har helt gjenomsnittlig lønn. Så det som er riktig for def, er ikke nødvendigvis riktig for andre. Voksne mennesker må få disponere sine penger som de vil, så sant en har råd til det de skal brukes på!

Og enda en som ikke skjønner poenget. Vet du, jeg driter i hva folk bruker penger på, men uansett hvordan du vrir og vrenger på det, så er det intet mindre enn galskap å bruke sekssifrede beløp på èn fest. Samme hvor god råd man har. Men jeg skjønner jo at folk får piggene ut når noen kan finne på å kritisere dem for å noe sånn som dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke summen er så sjokkerende høy, med mindre du skal servere gjestene grøt selvfølgelig. Du får ikke et overdådig bryllup for den prisen, vi snakker ikke blomsteroppsatser for mange tusen, lysdesign (som man gjerne bruker i USA for å få det ekstra lekkert), bryllupsplanleggere, overdådig pyntede vigselslokaler også videre. Man havner fort oppi 100 - 130 000 om man skal invitere mer enn bare foreldre og søsken til middag.

Jeg er mer overrasket over at folk er overrasket over beløpet, jeg synes vi nordmenn er ganske sparsomme når vi feirer bryllup. Ikke er det for eksempel vanlig med forlovelsesringer til 100 000 her til lands. I USA brukes det 170 - 180 000 i gjennomsnitt per bryllup. Da kan man ta i betrakning hvor mye billigere blomster, mat, drikke og lokaler er der, sammenliknet med de lavere lønningene de har. De bruker med andre ord mye mer av sin inntekt på bryllup enn det vi nordmenn gjør.

I Storbritannia koster det gjennomsnittlige bryllupet ca 210 000 kroner. Der er det også langt vanligere å invitere adskillig flere gjester enn det vi gjør i Norge.

Alt i alt er norske brudepar blant de langt mer fornuftige og nøysomme når det arrangeres fest, spesielt med tanke på det høye kostnadsnivået vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man havner fort oppi 100 - 130 000 om man skal invitere mer enn bare foreldre og søsken til middag.

Vi hadde foreldre og søsken, noe som kom på 10.000.

Så, jo. Man kan få middag til langt flere enn det for langt mindre enn 100.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke summen er så sjokkerende høy, med mindre du skal servere gjestene grøt selvfølgelig. Du får ikke et overdådig bryllup for den prisen, vi snakker ikke blomsteroppsatser for mange tusen, lysdesign (som man gjerne bruker i USA for å få det ekstra lekkert), bryllupsplanleggere, overdådig pyntede vigselslokaler også videre. Man havner fort oppi 100 - 130 000 om man skal invitere mer enn bare foreldre og søsken til middag.

Jeg er mer overrasket over at folk er overrasket over beløpet, jeg synes vi nordmenn er ganske sparsomme når vi feirer bryllup. Ikke er det for eksempel vanlig med forlovelsesringer til 100 000 her til lands. I USA brukes det 170 - 180 000 i gjennomsnitt per bryllup. Da kan man ta i betrakning hvor mye billigere blomster, mat, drikke og lokaler er der, sammenliknet med de lavere lønningene de har. De bruker med andre ord mye mer av sin inntekt på bryllup enn det vi nordmenn gjør.

I Storbritannia koster det gjennomsnittlige bryllupet ca 210 000 kroner. Der er det også langt vanligere å invitere adskillig flere gjester enn det vi gjør i Norge.

Alt i alt er norske brudepar blant de langt mer fornuftige og nøysomme når det arrangeres fest, spesielt med tanke på det høye kostnadsnivået vi har.

Hvor har du funnet disse tallene? Hadde vært morsomt å gå inn og se på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...