Gå til innhold

Gjennomsnittlig budsjett på bryllup: 100.000 – 130.000!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som andre sier er er det mat og drikke som koster. Vi hadde billig lokale (1500), men bare maten kommer jo på minimum 400-500 per gjest uten drikke for tre enkle retter. Så kan man jo tenke hvem som er nærmeste familie, for oss er det foreldre, søsken, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Disse har vi vokst opp med. I tillegg har søskenbarn og søsken partnere. Bare her kom vi opp i over 50 stk. Bare på mat er man da på over 20000. Så skal man invitere forlovere og nærmeste venner, for oss ble det totale antallet 70-80. Da nærmer vi oss 40000 i kun mat! Vin til maten (handlet i Sverige og på Polet selv) ble nesten det samme per person. På mat og drikke kom vi opp i ca 80000 som inkluderte fri bar (kun øl/vin/alkoholfritt), velkomstdrink, vin til maten og avec til kaffen. De siste 20000 opp til 100000 går med til lønn til personale, vielse, musikk, klær og fotograf.

Det viktigste er allikevel at man holder den festen man har råd til og holder kredittkortene langt unna. :)

Anonymous poster hash: 28c6e...7a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenkte og at å bruke så mye på et bryllup var helt hull i hodet - helt til vi begynte å planlegge vårt. Pengene går fort, også selv om du ikke er opptatt av alle mulige detaljer og svindyre, fancy greier. Vi endte vel opp med å bruke rundt 130.000. Vi kunne sikkert ha brukt halvparten, men vi hadde råd til det (aldri i verden om vi ville ha blakket oss helt eller tatt opp lån for å få til et "perfekt" bryllup!).

Og vi prioriterte endel ting som vi syntes var viktig. Veldig mange av de prioriteringene var ikke for at det skulle være så flott og overdådig eller at vi skulle putte oss selv i sentrum. Tvert imot brukte vi heller penger på ting som ville komme alle gjestene til gode, fremfor noe som bare ville være for brudeparet.

- ordentlig god mat og drikke

- åpen bar

- transport til og fra festlokalet

- hyggelig lokale hvor alle gjestene kunne trives (dansegulv for festløvene, salonger med sittegrupper for de eldste og de som ville skravle, lekerom for barna)

Vi sparte inn på ganske mye. Gifteringene vi falt for kostet 5000,- til sammen. Laget egne invitasjoner, kirkeprogram og menyer som jeg fikk skrive ut på jobb gratis. Laget også noen enkle dekorasjoner selv, mest av materialer vi hadde fra før. Kjøpte ikke blomster, men plukket. Jeg ordnet hår og sminke selv. Klærne våre kostet sånn midt på treet (rundt 20.000 for begges antrekk til sammen), men da valgte vi bevisst å kjøpe plagg hvor det miljømessige og etiske var på plass (frister ikke med billig kjole når den er sydd av en slavearbeider). Og vi hadde heldagsfotograf, det kostet ganske mye - men resulterer i minner for livet.

Det ble en drømmedag, og vi angrer ikke. Jeg tror nok vi kunne ha fått en minst like koselig dag ved å ha grillfest og spleiselag i hagen også, så det er ikke det at man MÅ ha så fryktelig avanserte ting for at det skal bli bra. Gjestene og stemningen er uansett det viktigste. Vi hadde muligheten til å ta de valgene vi gjorde, de som gjør slikt uten å egentlig ha råd til det skjønner jeg ikke helt.

Anonymous poster hash: 53558...278
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer vel an på hvor stor familie man har og hvor nære bånd en har til dem. Om begge sider har store familier med tette bånd ser jeg at det kan blir litt... mye:P Så er det jo forskjell på hvor viktig bryllup er for ulike par, er jo mer viktig for noen enn for andre. Og om bryllup er noe de ønsker å prioritere så må dem jo gjøre det. Men lån for å ha bryllup er drøyt synes nå jeg:P

Min familie består av 3stk så mister ikke akkurat nattesøvnen over hva mitt bryllup vil koste :fnise:

Anonymous poster hash: 7a52b...1f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

50.000 for en konfirmasjon? Det synes jeg nesten er verre.

Vi brukte ca 20.000 på vårt bryllup. Brukt brudekjole, middag på restaurant med de nærmeste. Helt perfekt.

En konfirmasjon vil vi ikke bruke mer på enn det maten koster. Kan ikke se for meg at det skal bli særlig mange tusen.

Anonymous poster hash: 2e3c7...3d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nettopp i gang med å planlegge et augustbryllup til neste år. Er spent på hvor mye vi ender opp med i budsjettet. Blir ca 50 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye penger kunne jeg aldri tenkt meg å brukt på er brylupp :) 10000 for et lokale? Da er jaggu jeg heldig som fant et lokale til 2900 ink rengjøring for en hel helg, med alt av utstyr og plass til 130 personef :-o jeg, min forlovede og våre familie/venner kan fint ha et hyggelig selskap uten å bruke flere hundre tusen på en dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så mye penger kunne jeg aldri tenkt meg å brukt på er brylupp :) 10000 for et lokale? Da er jaggu jeg heldig som fant et lokale til 2900 ink rengjøring for en hel helg, med alt av utstyr og plass til 130 personef :-o jeg, min forlovede og våre familie/venner kan fint ha et hyggelig selskap uten å bruke flere hundre tusen på en dag :-)

Lokale til 10.000 inkluderer gjerne lønn til servitører. Skal du ha 130 gjester trenger du nok minst 5-6 servitører som skal ha minimum 1000kr hver så da er du jo til slutt opp i den samme summen ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødela

Lokale til 10.000 inkluderer gjerne lønn til servitører. Skal du ha 130 gjester trenger du nok minst 5-6 servitører som skal ha minimum 1000kr hver så da er du jo til slutt opp i den samme summen ;)

Vi skal ha 60 gjester 3 servitører og de tar 500 hver for kvelden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss (jeg som betalte 10.000 for lokalet) inkluderte det ikke annet enn lokalet fredag til søndag og vasking. Men vi leide en verneverdig gård, og de koster jo gjerne litt å holde ved like. Og da synes jeg det er greit å betale litt ekstra. Hadde vi ikke giftet oss på vinteren hadde samme lokalet kostet 23.000 for de tre dagene. Tror vi betalte servitørene 8000kr, da hadde vi folk der i ca 13 timer. Verdt pengene å betale litt ekstra for proffer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss (jeg som betalte 10.000 for lokalet) inkluderte det ikke annet enn lokalet fredag til søndag og vasking. Men vi leide en verneverdig gård, og de koster jo gjerne litt å holde ved like. Og da synes jeg det er greit å betale litt ekstra. Hadde vi ikke giftet oss på vinteren hadde samme lokalet kostet 23.000 for de tre dagene. Tror vi betalte servitørene 8000kr, da hadde vi folk der i ca 13 timer. Verdt pengene å betale litt ekstra for proffer :)

Helt klart, nå er jeg så heldig at disse jentene som skal hjelpe til hos oss er utdannede servitører som gir meg en vennetjeneste mot en liten sum da jeg tidligere har gjort de andre tjenester i forbindelse med blomster:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, nå er jeg så heldig at disse jentene som skal hjelpe til hos oss er utdannede servitører som gir meg en vennetjeneste mot en liten sum da jeg tidligere har gjort de andre tjenester i forbindelse med blomster:)

Høres veldig bra ut. I bryllupet til søstra mi stakk to av servitørene etter middagen, de skulle på fest.... De to som ble igjen fikk jo all jobben, stakkars. Men dette var ikke folk søstra mi eller mannen egentlig kjente, og de hadde maks uflaks også :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så vidt startet planleggingen.

50 gjester, 5 rettersmiddag ca 1000 pr pers + vin til mat. Så kaffe avec. Og velkomstdrink, noe lett å spise ved adkomst.

Kjole til meg. Vet nøyaktig hvordan den skal være, å regner med å måtte ut med 10.000-15.000 for den.

Smoking til mannen.

Fotograf.

Brudebukett og knapphullsblomster.

Klær til barna.

Transport til feststedet (helikopter tenker vi 10.000).

Trompetist og solister til vielsen.

Frisør.

Ringer.

Vi regner med å komme over 100.000 kr. Men vi ønsker å ha dagen akkurat slik, og da koster det. Om vi en gang skulle bli skilt vil allikavel dagen være minnerik for oss og familie.

Anonymous poster hash: 8d11c...42e

Dere kommer nok over 100 000, ja.

Det jeg ble litt nysgjerrig på var transport til feststedet, med helikopter. Er det for at dere skal få en fancy ankomst? Eller er det fordi stedet er vanskelig å komme til med bil? Eller noe helt annet. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal ha noen gjester og ikke vil ha catering/buffet/selvlaget, så bikker man fort 100 000. Vi bruker så mye bare på maten (ikke inkludert noe drikke!) til rundt 90 gjester. Det blir fantastisk mat og nok til alle, noe som er viktig for oss. (Og før koret hyler, vi skal selvfølgelig servere drikke både med og uten alohol både før, under og etter middag uten tilleggskostnad for gjestene)

Jeg synes det er fryktelig mye penger, men da mine foreldre fortalte at konfirmasjonen min for ca 15 år siden kostet 50 000, satte det ting litt i perspektiv. Beløpene baller fort på seg!

Egentlig synes jeg folk skal få ha det bryllupet de vil. Om de vil bruke 1000 eller en million, det bryr meg lite, så lenge folk ikke tar det på mastercard. Ha det bryllupet du har lyst og råd til!

Jeg er mer overrasket over at konfirmasjonen kostet 50 000. Hvordan var den? Storslått selskap og mange gjester?

Edit: dobbeltsitat

Endret av SiMa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Blir kvalm av å lese at så mye penger brukes. Er ingen grenser i dagens samfunn på hvor egoistisk man skal være!

Anonymous poster hash: f4088...c84
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg synes også det er galskap. Skal man kjøpe et rådyrt bryllup så skal man ha råd til det uten at det skal gå utover hverdagsøkonomi og snylting. Vi skulle gifte oss på Tinghuset og hadde selv spart opp til en luksuriøs bryllupsreise til 45.000. Vi ville heller bruke pengene på oss da det er det dagen faktisk handler om. Vår kjærlighet til hverandre og en bryllupsreise der vi bare kunne nyte hverandre.

I vårt tilfelle var det foreldre som ikke ville akseptere at vi ikke skulle feire med dem så de insisterte på å betale for middag, kjole, dress og betale for reisen vår. I det store og hele kostet det nærmere 100.000, men vi hadde som sagt bare tenkt oss en rask tur på Tinghuset og så kaste oss på et fly og fra avgårde uten at det skulle koste noen andre et rødt øre.

Nå har familien godt råd, vi hadde da ikke særlig god økonomi, men vi forventet ikke noe av dem. Det var på deres intiativ at vi hadde en feiring med finstas, mat, drikke og dessert med nærmeste familie og de valgte å spandere bryllupsreisen som en gave. Er selvsagt utrolig takknemlig, men ikke noe vi hadde forventet. De visste at vi ikke hadde råd og de ville være en del av dagen vår så derfor ville de betale for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Jeg er mer overrasket over at konfirmasjonen kostet 50 000. Hvordan var den? Storslått selskap og mange gjester?

Edit: dobbeltsitat

Nei, noe særlig storslått husker jeg ikke at det var. Vi hadde det hjemme, rundt 40 gjester mener jeg. Mye god mat ( varm mat fra catering) og drikke ( inkludert vin. Ikke til meg, da..). Nå vet ikke jeg hva som var inkludert i den summen, da. Det er ikke som om jeg var med og betalte :P

Poenget var vel egentlig at før du vet ordet av det, så har du kommeet opp i massive summer, dersom du regner med alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha 60 gjester 3 servitører og de tar 500 hver for kvelden :-)

Hvis dere skal ha vanlig tre-retters middag som servitørene serverer (i stedet for at fatene blir sendt rundt), og de skal skjenke opp vin (i stedet for at flaskene står på bordet, da går det gjerne mer vin) kommer de til å fly bena av seg med 60 gjester, og noen vil kanskje være ferdige med å spise før sistemann får mat. Hvor mye skal de gjøre? Det er vanlig at servitørene legger maten opp på fat (en blir gjerne stående på kjøkkenet og gjøre det mens de andre serverer). Og at de blir der til middagen er over og tar oppvasken etter middag, og setter på kaffe så det er klart til en kopp rett etter middagen.) En bryllupsmiddag har gjerne også noen taler etc, og kan da ta litt tid, så servitørene må nok regne med å bli der noen timer. Når vi har brukt servitører i selskaper har fire (eller fem?) timer vært standard-tid.

Når dere får det så billig lurer jeg på hvor dere har fått tak i servitørene. Er det gjennom bekjente eller er det noen som kan jobben? Jeg tror tre "amatører" vil ha problemer med å klare et selskap med 60 gjester. Og til den prisen tviler jeg på at de har så mye erfaring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal ha vanlig tre-retters middag som servitørene serverer (i stedet for at fatene blir sendt rundt), og de skal skjenke opp vin (i stedet for at flaskene står på bordet, da går det gjerne mer vin) kommer de til å fly bena av seg med 60 gjester, og noen vil kanskje være ferdige med å spise før sistemann får mat. Hvor mye skal de gjøre? Det er vanlig at servitørene legger maten opp på fat (en blir gjerne stående på kjøkkenet og gjøre det mens de andre serverer). Og at de blir der til middagen er over og tar oppvasken etter middag, og setter på kaffe så det er klart til en kopp rett etter middagen.) En bryllupsmiddag har gjerne også noen taler etc, og kan da ta litt tid, så servitørene må nok regne med å bli der noen timer. Når vi har brukt servitører i selskaper har fire (eller fem?) timer vært standard-tid.

Når dere får det så billig lurer jeg på hvor dere har fått tak i servitørene. Er det gjennom bekjente eller er det noen som kan jobben? Jeg tror tre "amatører" vil ha problemer med å klare et selskap med 60 gjester. Og til den prisen tviler jeg på at de har så mye erfaring.

Hvis du har lest hele tråden vil du se svaret på erfaringer fra disse. Og vi skal ha luksus koldtbord ;-) så gjestene forsyner seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre, et selskap kan nesten bli "ødelagt" hvis serveringshjelpen ikke vet hva de driver med. Og jeg har veldig sans for at venner gjør hverandre en tjeneste, og ikke tar betalt for hver minste ting.

:laugh::laugh::laugh:

Edit: Nå har jeg lest hele tråden. Med proffe servitører og koldtbord blir det ikke noe problem med tre servitører og seksti gjester.

Lykke til med bryllupet. :laugh:

Endret av SiMa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om man har råd og det ikke går utover økonomien så synes jeg pengene heller kan brukes på å hjelpe andre. Det er superegoisme å bruke så mye penger på noe som går opp i røyk, bare for å imponere de nærmeste!

Anonymous poster hash: f4088...c84
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...