Gå til innhold

Førerhund og allergi

Fremhevede innlegg

Gjest Gjespegjest
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg til dette så godt, men slik jeg forstår det ut fra det som skrives her er alle taxi pliktig til å ta med servicehund, så lenge de selv ikke er allergiske?

Det er ikke lett å ta hensyn til alle, så alle blir fornøyde - både synshemmede, allergikere, religiøse og hunder, men hadde det vært mulig å hatt x antall taxi hvor det var lov med hund, og x antall taxi som det ikke var lov med hund? For eksempel at selskap med over 50 biler måtte ha en viss prosent biler som fraktet hunder og en viss prosent biler som var allergivennlige?

Nå er det faktisk slik at alle drosjer skal ta med alle typer folk og firbente man får plass til i en normal bil og som det normalt sett er mulig å transporte i biler.

A-biler = allergisikre biler, er det i bestefall 1 bil av på 100 allmennbiler. Religion som vanskelig gjør å ta med hund er ikke god nok grunn til ikke å ta med hund, det har vært noen innslag på TV om dette. En allergisk taxisjåfør har vel ikke noe i en slik jobb å gjøre? Dersom vedkommende kjenner til allergien sin før han blir taxisjåfør? Her bør vel og senrralen og drosjeeier finne smidige løsninger, særlig mht. Førerhund?

Skal man ha med barn som trenger barnesetet, enten man har med eget sete eller trenger bil med barnesete, sier man jo i fra om dette ved bestilling. Det samme gjelder om en skal ha med noe stort og tung, f.eks. et møbel e.l. Skal en ha med hund så må da det og være mulig å opplyse om ved bestilling,vel? Så unngår en litt problemer både for seg selv og drosjene?

Og hvis du ringer å bestiller, som man ofte gjør, og sier at man skal ha en taxi og ha med hund - sender de ikke en taxi hvor dette er greit da? Eller er det så mange som ikke syns det er greit at det vil ta evigheter å få taki den ene taxien? I så fall måtte det jo vært fint om det var et visst antall som var hunde-vennlige og omvendt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå er det faktisk slik at alle drosjer skal ta med alle typer folk og firbente man får plass til i en normal bil og som det normalt sett er mulig å transporte i biler.

A-biler = allergisikre biler, er det i bestefall 1 bil av på 100 allmennbiler. Religion som vanskelig gjør å ta med hund er ikke god nok grunn til ikke å ta med hund, det har vært noen innslag på TV om dette. En allergisk taxisjåfør har vel ikke noe i en slik jobb å gjøre? Dersom vedkommende kjenner til allergien sin før han blir taxisjåfør? Her bør vel og senrralen og drosjeeier finne smidige løsninger, særlig mht. Førerhund?

Skal man ha med barn som trenger barnesetet, enten man har med eget sete eller trenger bil med barnesete, sier man jo i fra om dette ved bestilling. Det samme gjelder om en skal ha med noe stort og tung, f.eks. et møbel e.l. Skal en ha med hund så må da det og være mulig å opplyse om ved bestilling,vel? Så unngår en litt problemer både for seg selv og drosjene?

Bare fiksa litt siteringen din jeg :)

Det er leit at det er så få biler som er slike A-biler, og det burde vært fler.

Endret av Evans
Gjest thesledge
Skrevet

Er allergiker men reagerer ikke på hund.

Hund er ikke det verste man kan være allergisk mot. Katter er mye verre.

Anonymous poster hash: 352dc...7f0

Kanskje for deg som ikke reagerer på hund, ja. Jeg reagerer på både katt og hund, og allergien er like ille mot begge to. Det er individuelt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de burde klages inn for drosjeselskapet, men som blind ser du ikke nummeret på drosjen og kan lite gjøre. Jeg har aldri opplevd at en sjåfør hjelper meg med å finne en annen drosje når jeg står på drosjeholdeplassen, men heldigvis oppfatter "førerhundvennlige" sjåfører situasjonen og tilbyr bil. Dette er i Bergen, men jeg vet om flere førerhundbrukere som har måttet stå i drosjekø i en halv time og mer fordi ingen av utlenningene vil ha hund i bilen.

Jeg synes det er en selvfølge, enten det er førerhund eller annen hund, som skal kjøre drosje, at eieren sørger for at hunden er godt stelt i pelsen og ikke sitter i setet med skitne labber. En førerhund er vant til å sitte/ligge på gulvet fremme mellom føttene mine eller bak i bagaasjerommet. Dette er den trent til.

Merkelig at du ikke klarer å se nummeret på taxien, men å skrive på KG er intet problem....Hvor blind er du egentlig?

Anonymous poster hash: 6a832...668

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at du ikke klarer å se nummeret på taxien, men å skrive på KG er intet problem....Hvor blind er du egentlig?

En pc kan tilkobles en leselinje, som viser teksten på skjermen i blindeskrift.

Nå vet ikke jeg om TS bruker en slik eller ei, men jeg tror jeg kan si ganske sikkert at en leselinje ikke kan kobles til et taxiskilt.

Anonymous poster hash: bd6b9...be9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en onkel som kjører drosje, og hans drosje er allergidrosje. Han får da et kjempedillemma om han blir sendt til noen som skal ha med hund. Han er en serviceminded person som slett ikke liker å si nei, og han vet jo også at han egentlig ikke _kan_ si nei, men samtidig så er han pliktig til å ha en allergisikker bil. Dette betyr da mange timers rengjøring av bilen om han tar med seg hund.

Å ta med seg hund i en allergidrosje er da ikke særlig serviceminded mot allergikerne. Selv om han selv mener drosja er rengjort etter alle kunstens regler kan fortsatt en hyperallergisk person reagere.

En familie jeg leste om for en god stund siden kjøpte seg nytt hus. De hadde en guttunge som var hyperallergisk mot katt.

De tidligere eierne hadde hatt katt, men de nye eierne mente at om de bare vasket grundig og malte veggene ville det gå bra.

Vel, grundig vasking og overmaling av vegger til tross, gutten reagerte og familien måtte flytte. Så din onkel burde absolutt si nei til å ta hunder inn i allergidrosjen.

AnonymBruker
Skrevet

Å ta med seg hund i en allergidrosje er da ikke særlig serviceminded mot allergikerne. Selv om han selv mener drosja er rengjort etter alle kunstens regler kan fortsatt en hyperallergisk person reagere. En familie jeg leste om for en god stund siden kjøpte seg nytt hus. De hadde en guttunge som var hyperallergisk mot katt.De tidligere eierne hadde hatt katt, men de nye eierne mente at om de bare vasket grundig og malte veggene ville det gå bra. Vel, grundig vasking og overmaling av vegger til tross, gutten reagerte og familien måtte flytte. Så din onkel burde absolutt si nei til å ta hunder inn i allergidrosjen. Anonymous poster hash: bd6b9...be9

Har man fått godkjent og påtatt seg å ha en allergidrosje, så medfører det både opplæring og ansvar. Da tar man ikke dyr inn i bilen. Da kan man faktisk miste allergigodkjenningen.

Denne eller en helt tilsvarende sak har vært tatt opp på allergiviten.no eller på inneklima.com av Kjell Aas. Og var i mine tanker da jeg skrev tidligere.

Katt er sammen med Torsk og hest noe som er nesten umulig å få fjernet de allergifremkallende stoffene etter. Katter er vel ikke så vanlig å ha i drosje?

AnonymBruker
Skrevet

Førerhunder skulle kun vært alargivennlige raser som f.eks stor puddel (de er lette å trene opp til ting også).

Ja alargikere reagerer på dem også, men i vesentlig mindre grad, og det henger ikke så mye igjen i bilen heller.

Anonymous poster hash: fbf8f...cb0

• Liker 1
Skrevet

Å ta med seg hund i en allergidrosje er da ikke særlig serviceminded mot allergikerne. Selv om han selv mener drosja er rengjort etter alle kunstens regler kan fortsatt en hyperallergisk person reagere.

En familie jeg leste om for en god stund siden kjøpte seg nytt hus. De hadde en guttunge som var hyperallergisk mot katt.

De tidligere eierne hadde hatt katt, men de nye eierne mente at om de bare vasket grundig og malte veggene ville det gå bra.

Vel, grundig vasking og overmaling av vegger til tross, gutten reagerte og familien måtte flytte. Så din onkel burde absolutt si nei til å ta hunder inn i allergidrosjen.

Nå sa jeg ikke at han faktisk sier ja, jeg sa at han hadde møtt på dillemaet flere ganger, og at siden han er en serviceminded person så synes han det er vanskelig å stå der i situasjonen fordi han møter liten forståelse, til tross for forklaring om at han er allergidrosje og derfor ikke kan ta dem med. Spesielt også siden det er så mye skriverier, og fordi den blinde gjerne står på sitt og mener h*n har rett til å ha med hunden uansett og fordi alle forklaringer om allergi blir sett på som bare en bortforklaring. Nå er heller ikke reglene for allergidrosjer så strenge som enkelte skal ha det til: http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/allergifrie-taxier/a/6157231/ så det er til en viss grad mulig å rengjøre en drosje, men dette er da en langvarig prosess og man er ikke en allergidrosje ut resten av dagen.

Allergi er noe veldig mange tar veldig lett på, det ser man jo også fra denne tråden her. Bare å ta medisiner så går det så bra så, sytete/overhysteriske allergikere. Det er derfor jeg prøver å få fram at debatten er noe mer nyansert enn det man ser i media.

Jeg er selv allergiker, det samme er min mor og min søster, så jeg vet utmerket godt hvordan man kan reagere, samtidig blir jeg sur på alle som "faker" allergi fordi det skaper store problemer for oss som faktisk har allergi fordi vi ikke blir tatt på alvor.

Skrevet

Kan det være at synshemmede byr på andre utfordringer generelt slik at drosjesåførene har dårlig erfaring og skylder på allergi, for å slippe unna?

Jeg kan ikke se at synshemmede uten andre tilleggshandikap utgjør en mer krevende gruppe enn seende. Eneste må være at sjåføren må være litt mer selvhjulpen til å finne frem selv, fordi den synshemmede ikke er kjent. Når jeg tar drosje her hjemme hvor jeg er kjent, kan jeg si detaljert veibeskrivelse.

Da kan ofte sentralen se hvilke biler som står på holdeplassen og ikke vil ta med. Eller du kan avtale med sentralen at du går 10 meter rett frem og der er det en gateadresse, som sentralen bestiller en bil til.

Ja, det høres enkelt ut, men vanskelig i praksis når man ikke ser. I hvilken retning skal man gå 10 m.? Må man krysse en vei? Tenk deg selv å skulle finne frem på et ukjent sted når du ikke ser noe... Jeg, selv med førerhund, hadde vært svært skeptisk.

Kanskje de på sentralen kunne stilt et generelt spørsmål om det skal tas med noe spesielt i taxien eller er om noen har spesielle behov?

Anonymous poster hash: df30b...b64

Dette synes jeg da bør være en selvfølge at man opplyser om spesielle behov. Når jeg ikke hadde hund, kunne jeg bestille gratis over internett. Nå når jeg har førerhund, må jeg ringe drosjeselskapet på et 5-sifret nummer for å si i fra at jeg har med meg førerhund.

Førerhunder skulle kun vært alargivennlige raser som f.eks stor puddel (de er lette å trene opp til ting også).

Ja alargikere reagerer på dem også, men i vesentlig mindre grad, og det henger ikke så mye igjen i bilen heller.

Anonymous poster hash: fbf8f...cb0

Ja, hadde det vært så enkelt. Grunnen til at man bruker labradorer, er både læreevne og at man kan få et matvrak til å gjøre hva som helst for en godbit bare med tre-fire repitisjoner. En kongepuddel er mer sær i matveien og generelt mer egen enn en labrador.

Nå sa jeg ikke at han faktisk sier ja, jeg sa at han hadde møtt på dillemaet flere ganger, og at siden han er en serviceminded person så synes han det er vanskelig å stå der i situasjonen fordi han møter liten forståelse, til tross for forklaring om at han er allergidrosje og derfor ikke kan ta dem med. Spesielt også siden det er så mye skriverier, og fordi den blinde gjerne står på sitt og mener h*n har rett til å ha med hunden uansett og fordi alle forklaringer om allergi blir sett på som bare en bortforklaring. Nå er heller ikke reglene for allergidrosjer så strenge som enkelte skal ha det til: http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/allergifrie-taxier/a/6157231/ så det er til en viss grad mulig å rengjøre en drosje, men dette er da en langvarig prosess og man er ikke en allergidrosje ut resten av dagen.

Jeg har lært mye om allergi i denne tråden og har fått noen tanker, så takk for det. Jeg er helt enig med alle om at allergibiler må finnes, og da må det virkelig være en allergibil. En drosjesjåfør fortalte meg at en av hans kollega sa at han ikke røkte, for pasienten var svært ømtåelig mot røyk. Turen endte til akutten fordi sjåføren nylig hadde tatt seg en røyk og løyet til pasienten.

Jeg er helt blind - ser ikke solen engang :P Og ja, jeg kan bruke PC og internett takket være en skjermleser som tolker om tekst til punktskrift og tale. Ta et google-søk på skjermleser, så kanskje du blir litt mer opplyst :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førerhundbruker. Den er jeg avhengig av for å komme fra A til B, som f.eks. en rullestolbruker. Likevel møter jeg på argumentet "men allergiske...". Særlig gjelder det i drosjenæringen hvor de fleste med minoritetsbakgrunn er allergiske. Klart de ikke er allergiske, men de vil ikke ha hund i bilen. Ja, så hvorfor ikke si det da? De er med på å gi allergikerne et dårlig rykte.

Jeg aksepterer allergikere, men:

1. Allergikeren er mer mobil enn meg

2. Allergikeren kan ta medisiner

Jeg kan også gjøre mitt for å imøtekomme allergikeren. Det ene er å stelle pelsen hver dag. Når jeg har lovfestet rett til å ta med meg hunden min i butikker, restauranter, drosjer, fly osv. mener jeg at jeg er forpliktet til å ha en velpleid hund. I tillegg kan jeg ta Petal Cleanse på pelsen til hunden slik at allergenene bindes til pelsen. De fleste vil da ikke få en allergisk reaksjon.

Tanker? Innspill?

Jeg synes det skal være mulig for deg og andre som er avhengig av å ha med seg hund å ta taxi. Alle taxisjåfører kan ikke være allergiske, og jeg synes det må være mulig å legge til rette for dette.

Men å si at allergikere er mer mobil enn deg synes jeg ikke noe om. Dette vet du ikke noe om før du har prøvd det selv. Jeg kjenner mange allergikere som ikke kan bevege seg ute i det offentlige rom i det hele tatt fordi de blir alvorlig syke av for eksempel å oppholde seg i samme rom som en hund, kjøre taxi etter at hunde har vært i bilen osv. Og hva med de som ikke tåler parfyme og blir veldig syke av det.

Og hvorfor tror du og veldig mange andre at det bare er å ta en tablett for en som er allergisk, så enkelt er det dessverre ikke. Er man veldig allergisk hjelper ikke tabletter.

Jeg synes det skal være plass til både deg, førerhunden og allergikere og andre som måtte trenge litt ekstra i samfunnet . Men jeg synes vi skal holde oss for gode til å hevde at den ene gruppen syke har det verre enn andre.

Anonymous poster hash: cb961...0f7

Skrevet

Jeg synes det skal være mulig for deg og andre som er avhengig av å ha med seg hund å ta taxi. Alle taxisjåfører kan ikke være allergiske, og jeg synes det må være mulig å legge til rette for dette.

Men å si at allergikere er mer mobil enn deg synes jeg ikke noe om. Dette vet du ikke noe om før du har prøvd det selv. Jeg kjenner mange allergikere som ikke kan bevege seg ute i det offentlige rom i det hele tatt fordi de blir alvorlig syke av for eksempel å oppholde seg i samme rom som en hund, kjøre taxi etter at hunde har vært i bilen osv. Og hva med de som ikke tåler parfyme og blir veldig syke av det.

Og hvorfor tror du og veldig mange andre at det bare er å ta en tablett for en som er allergisk, så enkelt er det dessverre ikke. Er man veldig allergisk hjelper ikke tabletter.

Jeg synes det skal være plass til både deg, førerhunden og allergikere og andre som måtte trenge litt ekstra i samfunnet . Men jeg synes vi skal holde oss for gode til å hevde at den ene gruppen syke har det verre enn andre.

Som jeg sa i forrige tråd, har jeg lært mye ved å lese og delta i denne diskusjonen. Bildet er komplekst og ikke bare svart eller hvit.

AnonymBruker
Skrevet

(y)

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer på er hvordan man løser det hvis man selv er hyperallergisk mot hunder og avhengig av førerhund? :klo:

Da får man seg en førerponni :laugh:

http://www.tv2.no/a/3834143

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...