Gå til innhold

Førerhund og allergi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke de fleste hunderaser som brukes til førerhund, allergivennlige? Anonymous poster hash: 9c6e1...07f

Ingen hunder er spesielt allergivennlige, selv ikke pelsløse hunder, slik noen hevder.

Anonymous poster hash: 352dc...7f0

Videoannonse
Annonse
Gjest thesledge
Skrevet

Er ikke de fleste hunderaser som brukes til førerhund, allergivennlige?

Anonymous poster hash: 9c6e1...07f

Det kan være mulig det, men jeg er selv veldig allergisk og reagerer på alle allergivennlige hunder og katter jeg har vært borti. Allergivennlig er jo ikke det samme som allergifri, så det hjelper dessverre ikke for alle.
Gjest thesledge
Skrevet

Ingen hunder er spesielt allergivennlige, selv ikke pelsløse hunder, slik noen hevder.

Allergien ligger sjeldent i pelsen, men i spyttet, så det er jo ikke så rart. Allergivennlig og reaksjoner kommer an på hvor allergisk personen er. Selv er jeg veldig allergisk og reagerer uansett, men jeg kjenner flere som ikke er like allergisk og har katter/hunder som er allergivennlige uten å reagere i det hele tatt.
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og det er en slik holdning drosjeselskapene stort sett har. Jeg var med på å anmelde 4 drosjer fra Norgestaxi som ikke ville ha med seg hund pga. påstått allergi. Én mistet løyven og tre fikk en advarsel. Dette ble tatt opp til samferdelsdepartementet som uttalte at drosjeselskapene måtte rydde opp. IRN (Islamsk Råd i Norge) gikk ut og sa at det kun var spyttet til hunden som var urent.

Flott at dere anmeldte og at det ble tatt tak i!

Anonymous poster hash: bd6b9...be9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke de fleste hunderaser som brukes til førerhund, allergivennlige?

Anonymous poster hash: 9c6e1...07f

Nei, de fleste førerhunder er retrievere (oftest labradorer), som ikke er det grann allergivennlige. Det finnes også en del pudler i bruk, men disse er i mindretall, og selv om de er "allergivennlige" så er det så mye forskjellig folk er allergisk mot, at de kan godt finne på å være allergisk mot puddel også.

De få gangene jeg har tatt taxi med hund har vi spesifisert ved bestilling at vi har hund med, og selv om ikke alle taxisjåførene er like happy, så kan de ikke akkurat klage når vi har bestilt bil med plass til hund. Det har løst problemet med taxi, i det minste. Er det sånn at man bare skal ta taxi fra taxiholdeplass, så forventer jeg at dersom en førerhundbruker oppsøker første taxi i køa og denne nekter å ta med hund, så skal sjåføren hjelpe førerhundbrukeren å finne nærmeste taxi som godtar hund. Lider de av fullstendig mangel på serviceinnstilling så ville jeg klaget dem inn til både taxiselskapet og videre.

I andre situasjoner vil jeg tro man bare må være litt fleksibel..? Sitter det en allergiker på en café først, og det ikke finnes muligheter for at noen kan sitte ute, så bør nok allergikeren få "beholde" den caféen akkurat da (naturligvis om h*n evner å si fra før førerhundbrukeren har bestilt seg kaffe og mat). Sitter førerhundbrukeren der først, så får allergikeren finne seg et annet sted å gå. Det er tross alt ikke mange hysterisk hundeallergiske, eller førerhundbrukere, at de går oppå hverandre hele tiden (jeg kjenner mange hundeallergikere, altså, men svært få som er så kritisk allergiske at de ikke tåler å være i samme rom som en hund en kort stund).

Jeg tok for øvrig buss med hund tidligere i år, jeg har en stor hund som synes godt. Bybuss, så vi skulle bare busse 5-6 minutter. Gikk på og stilte meg så hunden ble minst mulig i veien. Så begynte en familie i nærheten å prate om hunden - barnet var litt skeptisk da det var allergisk, hørte jeg, men moren bare forklarte at det gjorde ingenting, for turen var så kort, og hunden var et stykke unna, og så snudde hun hele situasjonen og snakket om hvor søt og flink hunden var, og da jeg gikk av var det et smilende, hundeallergisk barn som satt og skravlet med mammaen sin om hund, helt uten reaksjoner. Kudos til flink mamma! (Hadde det vært kritisk hadde jeg naturligvis gått av, siden de var først på bussen, men jeg synes det var så flott å se noen som takler utfordringen på en hyggelig måte, til beste for alle parter!)

Anonymous poster hash: df30b...b64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men spørsmål til allergikere som reagerer sterkt på hund, er det ofte dere reagerer uten at en hund er i nærheten? Med tanke på at vi er jo rimelig mange hundeeiere som vandrer rundt i offentligheten uten hund, men full av hundeallergener på klærne. Reagerer man på en hund som bare ligger rolig i samme rom, så burde man jo reagere på alle hundeeierne også?

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Men spørsmål til allergikere som reagerer sterkt på hund, er det ofte dere reagerer uten at en hund er i nærheten? Med tanke på at vi er jo rimelig mange hundeeiere som vandrer rundt i offentligheten uten hund, men full av hundeallergener på klærne. Reagerer man på en hund som bare ligger rolig i samme rom, så burde man jo reagere på alle hundeeierne også?

Ja. Husker jeg bodde med ei venninne som hadde hund hjemme hos foreldrene sine. Hunden var aldri i leiligheten vår, men jeg reagerte likevel, og måtte gå på allergimedisiner hele året vi bodde sammen (selv om vi ikke delte stue en gang). Har også ofte hendt på fest/middag hos folk at jeg kjenner at den jeg sitter ved siden av har dyr, fordi jeg reagerer. Det verste er å sitte ved siden av hestefolk, da blir jeg dårlig! Men jeg flytter meg jo bare.

For meg er det sjelden et problem å dele buss eller lignende med en hund, fordi dyra som regel er i ro (allergenene er ikke spredt over alt) og det ikke tar så lang tid. Det er hjemme hos folk med dyr at problemet er størst. Dessuten går min reaksjon fort over når jeg fjerner meg fra dyret (da jeg var liten var jeg dårlig i mange dager).

Skrevet

De få gangene jeg har tatt taxi med hund har vi spesifisert ved bestilling at vi har hund med, og selv om ikke alle taxisjåførene er like happy, så kan de ikke akkurat klage når vi har bestilt bil med plass til hund. Det har løst problemet med taxi, i det minste. Er det sånn at man bare skal ta taxi fra taxiholdeplass, så forventer jeg at dersom en førerhundbruker oppsøker første taxi i køa og denne nekter å ta med hund, så skal sjåføren hjelpe førerhundbrukeren å finne nærmeste taxi som godtar hund. Lider de av fullstendig mangel på serviceinnstilling så ville jeg klaget dem inn til både taxiselskapet og videre.

Ja, de burde klages inn for drosjeselskapet, men som blind ser du ikke nummeret på drosjen og kan lite gjøre. Jeg har aldri opplevd at en sjåfør hjelper meg med å finne en annen drosje når jeg står på drosjeholdeplassen, men heldigvis oppfatter "førerhundvennlige" sjåfører situasjonen og tilbyr bil. Dette er i Bergen, men jeg vet om flere førerhundbrukere som har måttet stå i drosjekø i en halv time og mer fordi ingen av utlenningene vil ha hund i bilen.

Jeg synes det er en selvfølge, enten det er førerhund eller annen hund, som skal kjøre drosje, at eieren sørger for at hunden er godt stelt i pelsen og ikke sitter i setet med skitne labber. En førerhund er vant til å sitte/ligge på gulvet fremme mellom føttene mine eller bak i bagaasjerommet. Dette er den trent til.

Skrevet

Det jeg lurer på er hvordan man løser det hvis man selv er hyperallergisk mot hunder og avhengig av førerhund? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Men spørsmål til allergikere som reagerer sterkt på hund, er det ofte dere reagerer uten at en hund er i nærheten? Med tanke på at vi er jo rimelig mange hundeeiere som vandrer rundt i offentligheten uten hund, men full av hundeallergener på klærne. Reagerer man på en hund som bare ligger rolig i samme rom, så burde man jo reagere på alle hundeeierne også? Anonymous poster hash: df30b...b64

Er allergiker men reagerer ikke på hund.

Hund er ikke det verste man kan være allergisk mot. Katter er mye verre.

Å være allergisk mot noe synlig som et dyr er for oss med synet i behold gjør det fullt mulig å tilpasse seg, flytte seg eller finne en annen plass å sette seg. En buss er lang allergikerennkan sitte i den ene enden og hunden i den andre enden av bussen.

I drosje er det litt verre.

Men jeg lurer på om her er enda andre årsaker til at ddrosjene ikke tar med førerhunder enn dem som er nevnt? Kan det være at synshemmede byr på andre utfordringer generelt slik at drosjesåførene har dårlig erfaring og skylder på allergi, for å slippe unna?

Det er en kjent sak at særlig NorgesTaxi, men og andre taxiselskap ikke henter på spesielle adresser, eller i nærheten av en slik adresse. Da blir en stående, lenge.

Står du som er blind på en holdeplass og ikke får hjelp, så ta mobilen og ring taxisentralen og forklar hvor du står og at du skal ha taxi, da sender sentralen ut melding til bilene om at der og der står en kunde med spesielt behov, kan noen hjelpe? Istendenfor å stå og vente til en bil med rette instillingen hos sjåføren kommer på holdeplassen.

Da kan ofte sentralen se hvilke biler som står på holdeplassen og ikke vil ta med. Eller du kan avtale med sentralen at du går 10 meter rett frem og der er det en gateadresse, som sentralen bestiller en bil til.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Husker jeg bodde med ei venninne som hadde hund hjemme hos foreldrene sine. Hunden var aldri i leiligheten vår, men jeg reagerte likevel, og måtte gå på allergimedisiner hele året vi bodde sammen (selv om vi ikke delte stue en gang). Har også ofte hendt på fest/middag hos folk at jeg kjenner at den jeg sitter ved siden av har dyr, fordi jeg reagerer. Det verste er å sitte ved siden av hestefolk, da blir jeg dårlig! Men jeg flytter meg jo bare.

For meg er det sjelden et problem å dele buss eller lignende med en hund, fordi dyra som regel er i ro (allergenene er ikke spredt over alt) og det ikke tar så lang tid. Det er hjemme hos folk med dyr at problemet er størst. Dessuten går min reaksjon fort over når jeg fjerner meg fra dyret (da jeg var liten var jeg dårlig i mange dager).

Takk for svar :)

Gjest Ciegus
Skrevet

Hund er ikke det verste man kan være allergisk mot. Katter er mye verre.

Det kan du ikke si som en generell påstand, det varierer jo veldig fra person til person. For meg er det mye, mye verre å være allergisk mot hund enn katt. For det første reagerer jeg sterkere på hund, og for det andre er det hund over alt. Katter møter du hjemme hos folk, ikke i taxien, på bussen, i parken etc.

Mye mulig det for deg er verre å være allergisk mot katter, men det er altså ikke slik at katter generelt er mye verre. ;) For meg er for eksempel hest det aller, aller verste (selv om jeg sjelden møter på hest), for deg er det katt, for andre er det hunder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de burde klages inn for drosjeselskapet, men som blind ser du ikke nummeret på drosjen og kan lite gjøre. Jeg har aldri opplevd at en sjåfør hjelper meg med å finne en annen drosje når jeg står på drosjeholdeplassen, men heldigvis oppfatter "førerhundvennlige" sjåfører situasjonen og tilbyr bil. Dette er i Bergen, men jeg vet om flere førerhundbrukere som har måttet stå i drosjekø i en halv time og mer fordi ingen av utlenningene vil ha hund i bilen.

Ja, jeg skjønner at det er en utfordring. Jeg tror kanskje at etter et par dårlige opplevelser ville jeg blitt så forbanna at jeg huket tak i nærmeste forbipasserende og ba om hjelp til å notere ned nummeret og selskapet på drosja, så jeg kunne klage. Jeg har service som jobb selv, og blir direkte sur når service-kolleger ikke gjør jobben sin ordentlig. Som forbipasserende ville jeg iallefall gladelig hjulpet til. Kanskje man kunne snudd trenden etterhvert hvis man tok kampen hver gang? Selv om jeg naturligvis skjønner at det er fryktelig slitsomt at det i det hele tatt må bli et problem.

Til sammenligning jobber jeg i bokhandel, og har vi ikke det kundene trenger, så er jeg ALLTID behjelpelig med å forklare veien til neste bokhandel. Fordi det viktigste er å gjøre sitt beste for å dekke kundens behov, selv om vi ikke tjener noe på det akkurat der og da. I lengden tjener vi dog på å være serviceinnstilte. Taxisjåførene som nekter å ta med hund burde få seg en smekk på lanken og innse at de er i servicenæringen, de også.

Skrevet

Det jeg lurer på er hvordan man løser det hvis man selv er hyperallergisk mot hunder og avhengig av førerhund? :klo:

Ingen blinde MÅ ha førerhund, det er et fint hjelpemiddel, men er man blind og man er allergisk så skaffer man seg selvfølgelig ikke en førerhund. Det er ikke automatisk slik at man skal ha førerhund fordi man er blind.

Jeg har en onkel som kjører drosje, og hans drosje er allergidrosje. Han får da et kjempedillemma om han blir sendt til noen som skal ha med hund. Han er en serviceminded person som slett ikke liker å si nei, og han vet jo også at han egentlig ikke _kan_ si nei, men samtidig så er han pliktig til å ha en allergisikker bil. Dette betyr da mange timers rengjøring av bilen om han tar med seg hund.

Dette med at mange nekter å ta med hund går nok også i noen tilfeller på at man da får en rengjøringsjobb, uavhengig av om man er allergidrosje eller ikke. Det er vel ikke kjempepopulært med en bil full av hundehår. Diskusjonen gjøres fryktelig enkel med at det er "bare muslimer" som nekter å ta med førerhunder, og at de er bare vrange pga. kultur og/eller religion, men jeg tror nok problemstillingen er litt mer nyansert enn som så.

AnonymBruker
Skrevet

Da må man klare seg uten førerhund.

Astma & allergiforbundet fikk for mange år siden låne lokalene til blindeforbundet et syed i Norge, til å lage julefest. Det ble med den ene gangen, fordi ingen hadde tenkt på at lokalene til blindeforbundet hadde hatt besøk av førerhunder, og at Astma & allerfiforbundet hadde medlemmer som var allergiske mot hunder.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du ikke si som en generell påstand, det varierer jo veldig fra person til person. For meg er det mye, mye verre å være allergisk mot hund enn katt. For det første reagerer jeg sterkere på hund, og for det andre er det hund over alt. Katter møter du hjemme hos folk, ikke i taxien, på bussen, i parken etc.

Mye mulig det for deg er verre å være allergisk mot katter, men det er altså ikke slik at katter generelt er mye verre. ;) For meg er for eksempel hest det aller, aller verste (selv om jeg sjelden møter på hest), for deg er det katt, for andre er det hunder.

Jeg siterer det jeg har lest at Kjell Aas har skrevet. Aas er en av verdens mest siterte og publiserte mht. Allergi / overfølsomhet

Jeg er ikke allergisk mot 4 bente dyr, men hypersensitiv mot kjemiske lukter, f.eks. parfyme og røyk.

Skrevet

Jeg sendte en mail til et taxiselskap om dette. Husker ikke hvilket, men de sa at taxien måtte være registrert som 'allergitaxi' om sjåføren skulle kunne si nei til hunder. Det betyr altså at allergikere har biler som er dyrefrie og de med hund har sine taxier. Klag om du ikke får med deg hunden i taxi.

En ting jeg tenker en del på er at hunde- og katteeiere er dekket i allergener. En venninne av meg fikk seg kattunge og en av hennes kollegaer reagerte faktisk på henne. Dersom man er veldig allergisk, vil man jo måtte reagere om det har vært noen med hun i bilen også, hvordan fungerer dette for dere allergikere?

AnonymBruker
Skrevet

Dette med at mange nekter å ta med hund går nok også i noen tilfeller på at man da får en rengjøringsjobb, uavhengig av om man er allergidrosje eller ikke.

Vi har som sagt alltid spesifisert at vi skal ha med hund når vi bestiller taxi. Det synes jeg alle burde gjøre - men det er kanskje litt vanskelig å få informert om det siden man ikke akkurat må lese gjennom vilkår før man bestiller taxi. Kanskje de på sentralen kunne stilt et generelt spørsmål om det skal tas med noe spesielt i taxien eller er om noen har spesielle behov?

Men ellers er det ikke så vanskelig å gjøre noen enkle tilpasninger som gjør det lett å rengjøre etter at det har vært hund i bilen (allergidrosjer unntatt, nå tenker jeg på vanlige drosjer som bare misliker hundehår) - det finnes mange slags trekk å få kjøpt som man kan legge i baksetet eller i bagasjerommet, som beskytter seter og underlag. Hunden kan sitte oppå disse, og etterpå er det bare å ta av trekket igjen og rulle det sammen, eventuelt vaske det i vaskemaskin om man ønsker. Det tar svært liten plass, og koster bare noen hundrelapper. Kjører man drosje i et område der det kan komme på folk med hund relativt ofte, så er det nok en god investering.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen blinde MÅ ha førerhund, det er et fint hjelpemiddel, men er man blind og man er allergisk så skaffer man seg selvfølgelig ikke en førerhund. Det er ikke automatisk slik at man skal ha førerhund fordi man er blind.

Jeg har en onkel som kjører drosje, og hans drosje er allergidrosje. Han får da et kjempedillemma om han blir sendt til noen som skal ha med hund. Han er en serviceminded person som slett ikke liker å si nei, og han vet jo også at han egentlig ikke _kan_ si nei, men samtidig så er han pliktig til å ha en allergisikker bil. Dette betyr da mange timers rengjøring av bilen om han tar med seg hund.p

Dette med at mange nekter å ta med hund går nok også i noen tilfeller på at man da får en rengjøringsjobb, uavhengig av om man er allergidrosje eller ikke. Det er vel ikke kjempepopulært med en bil full av hundehår. Diskusjonen gjøres fryktelig enkel med at det er "bare muslimer" som nekter å ta med førerhunder, og at de er bare vrange pga

kultur og/eller religion, men jeg tror nok problemstillingen er litt mer nyansert enn som så.

A- biler har ikke lov til å ta med seg dyr, det vet både sjåførene og de på sentralen.

Tar en A-bil inn dyr, så er den ikke lenger en A-bil, har jeg fått beskjed om.

Men de de som har allegidrosjer ikke tenker på er at sjåførene ikke skal dusje seg med parfyme, da snakker jeg om ren parfyme, ikke parfyme i shampo og dusjsåpa eller deo.

Skrevet

Nå kjenner ikke jeg til dette så godt, men slik jeg forstår det ut fra det som skrives her er alle taxi pliktig til å ta med servicehund, så lenge de selv ikke er allergiske?

Det er ikke lett å ta hensyn til alle, så alle blir fornøyde - både synshemmede, allergikere, religiøse og hunder, men hadde det vært mulig å hatt x antall taxi hvor det var lov med hund, og x antall taxi som det ikke var lov med hund? For eksempel at selskap med over 50 biler måtte ha en viss prosent biler som fraktet hunder og en viss prosent biler som var allergivennlige?

Og hvis du ringer å bestiller, som man ofte gjør, og sier at man skal ha en taxi og ha med hund - sender de ikke en taxi hvor dette er greit da? Eller er det så mange som ikke syns det er greit at det vil ta evigheter å få taki den ene taxien? I så fall måtte det jo vært fint om det var et visst antall som var hunde-vennlige og omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...