Gjest Gjest_Erica Skrevet 31. juli 2014 #1 Skrevet 31. juli 2014 Jeg er førerhundbruker. Den er jeg avhengig av for å komme fra A til B, som f.eks. en rullestolbruker. Likevel møter jeg på argumentet "men allergiske...". Særlig gjelder det i drosjenæringen hvor de fleste med minoritetsbakgrunn er allergiske. Klart de ikke er allergiske, men de vil ikke ha hund i bilen. Ja, så hvorfor ikke si det da? De er med på å gi allergikerne et dårlig rykte.Jeg aksepterer allergikere, men:1. Allergikeren er mer mobil enn meg2. Allergikeren kan ta medisinerJeg kan også gjøre mitt for å imøtekomme allergikeren. Det ene er å stelle pelsen hver dag. Når jeg har lovfestet rett til å ta med meg hunden min i butikker, restauranter, drosjer, fly osv. mener jeg at jeg er forpliktet til å ha en velpleid hund. I tillegg kan jeg ta Petal Cleanse på pelsen til hunden slik at allergenene bindes til pelsen. De fleste vil da ikke få en allergisk reaksjon.Tanker? Innspill? 13
Frk.K Skrevet 31. juli 2014 #2 Skrevet 31. juli 2014 Dette er nok bare taxisjåfører som finner på unnskyldninger. Jeg drasser med meg bikkja ofte i taxi om jeg må, å jeg har ingen "legit" grunn for det. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #3 Skrevet 31. juli 2014 Er allergiker selv, og det er ikke "bare" å ta medisin. Skjønner problemstillingen din, men det er ikke så lett som du skal ha det til. Jeg reagerer like mye på dyr enten jeg tar medisin eller ikke. Dårlig unnskyldning å si de er allergisk om det bare er at de ikke vil ha hund i bilen, ja. Bra at du steller hunden slik iallfall. Ring taxiselskapet og bestill en drosje som vil ta hunden med neste gang? Vet dessverre ikke hva du kan gjøre. Anonymous poster hash: d840e...0cd 4
Gjest Gjest_Erica Skrevet 31. juli 2014 #4 Skrevet 31. juli 2014 Er allergiker selv, og det er ikke "bare" å ta medisin. Skjønner problemstillingen din, men det er ikke så lett som du skal ha det til. Jeg reagerer like mye på dyr enten jeg tar medisin eller ikke. Dårlig unnskyldning å si de er allergisk om det bare er at de ikke vil ha hund i bilen, ja. Bra at du steller hunden slik iallfall.Ring taxiselskapet og bestill en drosje som vil ta hunden med neste gang? Vet dessverre ikke hva du kan gjøre.Anonymous poster hash: d840e...0cd Har du prøvd og se om du reagerer på en hund som har Petal Cleanse sammen med dine medisiner? Mange tror jo at det er hundehårene man legger merke til, men det er allergenene som blir i lufta som allergikere reagerer på.Problemet med drosjer er nok størst i Oslo, og selvfølgelig er i de fleste tilfeller allergi en dårlig unnskyldning. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #5 Skrevet 31. juli 2014 Allergikere finnes i alle varianrer, allergikere kan reagere med astma, og bli helt tett i pusten, som om du skulle få klype på nesen og puste gjennom et sugerør i munnen. Ja, allergikere kan ta medisin, og de aller fleste med alvorlig allergi tar medisin, men de kan alikevel bli veldig tette. Å gå med veldig nedsatt oksygenopptak gjenom døgnet medfører ikke bare nedsatt og tett pust, det medfører og at alle kroppens organer jobber mye dårligere pga. Dårlig oksygenopptak i lungene. En virkning av dårlig oksygenopptak er trøtthet, kronisk trøtthet tilsvarende det en person med ME har. En slik type trøtthet er det heller ikke mulig å "sove av seg". En allergiker med dårlig lungefunksjon som i tillegg møter på og er i kontakt med noe han reagerer på, vil bli enda dårligere i kke bare når vedkommende møter på allergenet han reagerer på men i mange timer og døgn etterpå, uansett hvor mye medisin vedkommende tar. Jeg reagerer ikke på dyr, men på parfyme, røyk og andre lukter. Kan ikke resie med offentlig kommunikasjon. Tidliger når jeg brukte drosje og sa i fra om at jeg ikke kunne ha en bil som der var mye lukt i, fikk jeg tilbakemeldig om at der var lover som gjorde at drosjer ikke hadde lov til å ta med seg hunder eller katter eller andre dyr. Jeg lurer rett og slett på om noen skylder på allergi for å slippe unna enlangt lengre forklaring eller for å slippe å gjøre drosja rein etter tur med førerhund. Håper du forstår at allergikere har ulik grad av allergi/astma/eksem og andre reaksjonsmåter, og ja, noen skylder nok ubegrunnet på allergi, mens allergi for andre er og kan bli svært alvorlig selv med daglig og optimal medisinering.Anonymous poster hash: 352dc...7f0 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #6 Skrevet 31. juli 2014 Har du prøvd og se om du reagerer på en hund som har Petal Cleanse sammen med dine medisiner? Mange tror jo at det er hundehårene man legger merke til, men det er allergenene som blir i lufta som allergikere reagerer på.Problemet med drosjer er nok størst i Oslo, og selvfølgelig er i de fleste tilfeller allergi en dårlig unnskyldning. Jeg får litt lite sympati med deg når du hevder at å skylde på allergi er en dårlig unnskyldning, dette kan ikke du vurdere som ikke har allergi. Mennesker med allergi mot hund og katt skal ikke eksponeres for det de reagerer på uansett hva dyrets pels er innsatt med for å forhindre spredning av allergener. Også hundens spytt inneholder allergener for dem som reagerer på hund. Anonymous poster hash: 352dc...7f0 1
Gjest Gjest_Erica Skrevet 31. juli 2014 #7 Skrevet 31. juli 2014 (endret) Jeg får litt lite sympati med deg når du hevder at å skylde på allergi er en dårlig unnskyldning, dette kan ikke du vurdere som ikke har allergi.Anonymous poster hash: 352dc...7f0 Jeg mente ikke at en allergiker skylder på allergi, men jeg synes det er en dårlig unnskyldning fra mange dråsjesjåfører som skylder på allergi.Jeg tror alle drosjeselskap er lovpålagt å ha allergifrie biler, hvor for eksempel førerhunder ikke skal inn i. Endret 31. juli 2014 av Erica 2
Gjest Gjest_Erica Skrevet 31. juli 2014 #8 Skrevet 31. juli 2014 Men hvordan skal vi møtes på midten? En førerhundbruker har behov for å ha med seg sin førerhund og en allergiker kan bli alvorlig syk av en hund. Hvem skal man ta mest hensyn til? 1
la Flaca Skrevet 31. juli 2014 #9 Skrevet 31. juli 2014 Du vet at du må fjerne petal cleansen fra hunden igjen for at den skal ha effekt ja? (Når den har bundet seg til allergenene). Jeg syns det høres ut som du gjør hva du kan for å ta hensyn til andre, mer kan ingen be om. Dilemma med taxisjåfører som ikke tillater hund i bilen, men da får du vel bare ligge i forkant når du vet du skal ta taxi. 1
Gjest Gjest_Erica Skrevet 31. juli 2014 #10 Skrevet 31. juli 2014 Du vet at du må fjerne petal cleansen fra hunden igjen for at den skal ha effekt ja? (Når den har bundet seg til allergenene).Jeg syns det høres ut som du gjør hva du kan for å ta hensyn til andre, mer kan ingen be om. Dilemma med taxisjåfører som ikke tillater hund i bilen, men da får du vel bare ligge i forkant når du vet du skal ta taxi.Joda, jeg sier alltid i fra til drosjeselskapet at jeg har med meg førerhund. Jeg lar sjåføren bestemme om hunden skal sitte fremme med meg eller bak i bagasjerommet (hvis det er en stasjonsvogn). Vel, det sistnevnte kan være farlig, men det kan også en airbag være om den blir utløst...
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #11 Skrevet 31. juli 2014 Har googlet litt, noe som medførte en oppfriskning av hukommelsen min. Du skriver noe om minoritetsbakgrunn i starten. Jeg hadde en periode kontakt med en muslim, hun kunne ikke reise og besøke noen som hadde invitertnhenne fordi der hadde de hund, og hund ble regnet som "uren" i hennes religion. Jeg tror faktisk at noen skylder på allergi når det er religion som ligger bak. De kan vel heller ikke si at jeg er muslim og i følge min religion så er hunder et urent dyr? Da er det lettere og en akseptert forklaring for en muslim å si at jeg er allergisk ingen hund i bilen takk. Denne måten å bruke allerigi på er ikke ok, i mitt bode. Jeg synes ikke man skal sette den ene funksjonshemmingen opp mot den andre. Jeg er verken allergisk motnhund eller muslim, jeg aksepterer at synshemmede kan ha førerhund for å komme seg frem. Men jeg synes det er svært vanskelig med mennesker som ikke forstår hva allergi/astma innebærer for hverdagsutfordringer og bagatelliserer. Som regel er det meg som må trekke meg unna, enten folk kommer og setter seg uten med parfyme eller røyk. Selv i syden på stranden må jeg tilpasse meg alle eventualiteter når jeg velger solseng, men kommer det en røyker på solsengene ved siden av så må jeg gå. Slik antar jeg at noen med (ekte) allergi mot hund også har det. Anonymous poster hash: 352dc...7f0
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #12 Skrevet 31. juli 2014 så muslimsk religion er en funksjonshemming? Anonymous poster hash: 488f4...e35 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #13 Skrevet 31. juli 2014 Folk som lyver på seg allergi burde skamme seg. Drosjeselskapet burde stille krav til sjåførene - enten legger du frem en legeerklæring som sier du er allergisk mot hund så du kan få dispensasjon, eller så tar du med deg hund i bilen. Jeg driter i hvilken religion de har og hva religionen måtte mene om hunder. Anonymous poster hash: bd6b9...be9 9
Gjest Gjest_Erica Skrevet 31. juli 2014 #14 Skrevet 31. juli 2014 For eksempel på fly er det først til mølla-prinsippet som gjelder. Kommer der en førerhundbrukere, stenges flighten for personer som sier de er allergiske mot hund - og omvent. Jeg vet at de fleste førerhundbrukere er klar over dette, men er allergikere klar over det?For ordens skyld: En førerhund får være med inn i cabinen og ligger med føttene til eieren. 6
Gjest Gjest_Erica Skrevet 31. juli 2014 #15 Skrevet 31. juli 2014 Folk som lyver på seg allergi burde skamme seg. Drosjeselskapet burde stille krav til sjåførene - enten legger du frem en legeerklæring som sier du er allergisk mot hund så du kan få dispensasjon, eller så tar du med deg hund i bilen. Jeg driter i hvilken religion de har og hva religionen måtte mene om hunder. Anonymous poster hash: bd6b9...be9 Ja, og det er en slik holdning drosjeselskapene stort sett har. Jeg var med på å anmelde 4 drosjer fra Norgestaxi som ikke ville ha med seg hund pga. påstått allergi. Én mistet løyven og tre fikk en advarsel. Dette ble tatt opp til samferdelsdepartementet som uttalte at drosjeselskapene måtte rydde opp. IRN (Islamsk Råd i Norge) gikk ut og sa at det kun var spyttet til hunden som var urent. 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #16 Skrevet 31. juli 2014 For eksempel på fly er det først til mølla-prinsippet som gjelder. Kommer der en førerhundbrukere, stenges flighten for personer som sier de er allergiske mot hund - og omvent. Jeg vet at de fleste førerhundbrukere er klar over dette, men er allergikere klar over det?For ordens skyld: En førerhund får være med inn i cabinen og ligger med føttene til eieren. På rutefly stenges ikke flighten for allergikere når førerhund har booket, men kommer det en allergiker som opplyser om allergi, så stenges flighten. Norwegian gir og beskjed om at de ikke kan garantere for at noen med dyr i kabinen kan ha bestilt før allergikeren kommer og booker på tlf. Disse bokingene må gjøres på tlf. På samme måte sommman må gi særskilt beskjed dersom man trenger assistanse på flyplassene.Anonymous poster hash: 352dc...7f0 3
Gjest Gjest_Erica Skrevet 31. juli 2014 #17 Skrevet 31. juli 2014 På rutefly stenges ikke flighten for allergikere når førerhund har booket, men kommer det en allergiker som opplyser om allergi, så stenges flighten. Norwegian gir og beskjed om at de ikke kan garantere for at noen med dyr i kabinen kan ha bestilt før allergikeren kommer og booker på tlf. Disse bokingene må gjøres på tlf. På samme måte sommman må gi særskilt beskjed dersom man trenger assistanse på flyplassene.Anonymous poster hash: 352dc...7f0 Litt off topic: På Norwegian.no kan man bestille assistanse og krysse av for at man har med seg førerhund. Men med SAS må man fremdeles ringe kundeservice...
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #18 Skrevet 31. juli 2014 Litt off topic: På Norwegian.no kan man bestille assistanse og krysse av for at man har med seg førerhund. Men med SAS må man fremdeles ringe kundeservice... Det er flere typer for assistanse. Anonymous poster hash: 352dc...7f0
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #19 Skrevet 31. juli 2014 Jeg får litt lite sympati med deg når du hevder at å skylde på allergi er en dårlig unnskyldning, dette kan ikke du vurdere som ikke har allergi. Mennesker med allergi mot hund og katt skal ikke eksponeres for det de reagerer på uansett hva dyrets pels er innsatt med for å forhindre spredning av allergener. Også hundens spytt inneholder allergener for dem som reagerer på hund.Anonymous poster hash: 352dc...7f0 Er ikke de fleste hunderaser som brukes til førerhund, allergivennlige? Anonymous poster hash: 9c6e1...07f
Gjest Ciegus Skrevet 31. juli 2014 #20 Skrevet 31. juli 2014 Er ikke de fleste hunderaser som brukes til førerhund, allergivennlige?Anonymous poster hash: 9c6e1...07f Er man veldig allergisk er ingen hunder allergivennlige, dessverre. Enig i at drosjesjåfører bør ha legeerklæring på allergi for å slippe å ta med hund. Jeg er selv veldig allergisk, men unngår jobber hvor jeg risikerer å møte på dyr. Blinde/svaksynte bør så klart tas mer hensyn til (enn meg)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå