Gå til innhold

Kreft i underlivet som 19-åring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ei jente på 19 år. Har småblødninger utenom menstruasjon, uregelmessig menstruasjon og faktisk mange symptomer på underlivskreft.

Hva er sannsynligheten for at det er kreft? Er pissredd her jeg sitter, men gynekologen sa i februar at alt så fint ut... Men det er de siste månedene at jeg har hatt blødninger mellom mens.

Noen som har opplevd liknende, altså hatt blødninger utenom mens flere ganger, og at det ikke er farlig?

Hilsen engstelige meg...:(

Anonymous poster hash: af227...8fc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du være gravid? Går du på p-piller? Hadde det sånn da jeg gikk på p-piller.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du være gravid? Går du på p-piller? Hadde det sånn da jeg gikk på p-piller.

Er 100% sikkert ikke gravid, og går heller ikke på p-piller...

Gjest Ninni90
Skrevet (endret)

Har også veldig uregelmessig mens. Sist gang kom den ikke på 5 måneder. Likevel har jeg ofte vondt i nedre del av magen og bak i ryggen. Skikkelige mens smerter. Selv om jeg ikke har mensen. Har bestilt time til gynekolog for sikkerhetsskyld. Det beste er å gå for å få fred i sjela hvis vi engster oss. For det kan være mye rart. Cyster f.eks. Mest sannsynlig noe ufarlig. Underlivskreft er mindre vanlig for de under 30 tror jeg det var, og mer vanlig for de over 30.

Endret av Ninni90
Skrevet

Pco? Altså cyster på eggstokkene?

AnonymBruker
Skrevet

Har også veldig uregelmessig mens. Sist gang kom den ikke på 5 måneder. Likevel har jeg ofte vondt i nedre del av magen og bak i ryggen. Skikkelige mens smerter. Selv om jeg ikke har mensen. Har bestilt time til gynekolog for sikkerhetsskyld. Det beste er å gå for å få fred i sjela hvis vi engster oss. For det kan være mye rart. Mest sannsynlig noe ufarlig. Underlivskreft er mindre vanlig for de under 30 tror jeg det var, og mer vanlig over 30.

Takk for svar...!

Og det verste jeg gjør er å lese på diverse fora og sånne ting, da blir jeg enda mer engstelig...

Og det står jo over alt at det er svært sjelden i så ung alder osv., men jeg tenker alltid at det er en liten sjanse for det uansett! Og jeg er så redd for at jeg må ligge på sykehus, få cellegift eller vente på å dø....

AnonymBruker
Skrevet

Pco? Altså cyster på eggstokkene?

Kan cyster på eggstokkene gi mellomblødninger?

Skrevet

Jepp. Jeg blødde som bare rakker'n da jeg hadde cyster.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen grunn til å gå slik, bestill en time til gynekolog med en gang, dette kan ha narurlige årsaksforklaringer.

Anonymous poster hash: 4ba9b...3a4
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Jeg blødde som bare rakker'n da jeg hadde cyster.

Hmm... Trodde heller at det på en måte blødde "andre veien"? Har lest en del om cyster, men det står aldri at det gir sånne blødninger og sånt :S Men takker for svar! Det er vel kanskje mer sannsynlig enn at det er kreft...?

Skrevet

Hva mener du med "andre veien"? Jeg blødde en måned i strekk da cystene var blitt store nok. Gikk og ventet på operasjonsdato...

Skrevet

For et par dykluser siden blødde jeg i 13 dager, fri 13 dager, for så å blø i større eller mindre grad i 40(!!!) dager. Jeg fikk påvist pco da jeg var omtrent på din alder, men har helt sikkert hatt det siden jeg fikk mensen. Syklusene mine har aldri vert til å stole på.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "andre veien"? Jeg blødde en måned i strekk da cystene var blitt store nok. Gikk og ventet på operasjonsdato...

Jeg mener jeg bare har lest om at cyster gir blødninger som ikke kommer ut vaginalt, men at det blør innover i vevet eller noe sånt...!

For et par dykluser siden blødde jeg i 13 dager, fri 13 dager, for så å blø i større eller mindre grad i 40(!!!) dager. Jeg fikk påvist pco da jeg var omtrent på din alder, men har helt sikkert hatt det siden jeg fikk mensen. Syklusene mine har aldri vert til å stole på.

Jeg har alltid hatt normal og regelmessig mens frem til januar i år, da begynte den å tulle.

Først stoppet mensen (hoppet over), så begynte jeg å småblø, gikk med småblødninger i kanskje 2 mnd, så stoppet det. Så fikk jeg mensen, men nå blør jeg MELLOM menstruasjonen...:(

Skrevet

Det er kanskje ikke cystene som blør (noen gjør de når de sprekker) Men med tanke på at de sitter på eggstokkene så forstyrrer de den vanlige syklusen sånn at du blør.

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje ikke cystene som blør (noen gjør de når de sprekker) Men med tanke på at de sitter på eggstokkene så forstyrrer de den vanlige syklusen sånn at du blør.

Ok, så selve cystene trenger ikke å blø, men kan forstyrre blødningen? Jeg vet at min søster og moren min har cyster på eggstokkene.

Skrevet

Jeg mener jeg bare har lest om at cyster gir blødninger som ikke kommer ut vaginalt, men at det blør innover i vevet eller noe sånt...!

Jeg har alltid hatt normal og regelmessig mens frem til januar i år, da begynte den å tulle.

Først stoppet mensen (hoppet over), så begynte jeg å småblø, gikk med småblødninger i kanskje 2 mnd, så stoppet det. Så fikk jeg mensen, men nå blør jeg MELLOM menstruasjonen...:(

Jeg tipper pco. Ta kontakt med lege og få en GU. Nevn pco. Det er mulig at p-piller kan normalisere syklusen.

Den eneste perioden i løpet av mine drygt 20 år med mensen der jeg har vert regelmessig, var de 6 månedene jeg brukte p-piller. Jeg kunne stille klokka etter mensen. Problemet mitt var bare det at jeg var sengeliggende med menssmerter første døgnet. Heldig for meg var det helg så jeg slapp å miste skole. Mulig et annet merke hadde hjulpet men jeg hadde ikke behov for prevansjon, så jeg droppa det.

Ikke vær redd for kreft. Mest sannsynlig er det noe mindre farlig :klem:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper pco. Ta kontakt med lege og få en GU. Nevn pco. Det er mulig at p-piller kan normalisere syklusen.

Den eneste perioden i løpet av mine drygt 20 år med mensen der jeg har vert regelmessig, var de 6 månedene jeg brukte p-piller. Jeg kunne stille klokka etter mensen. Problemet mitt var bare det at jeg var sengeliggende med menssmerter første døgnet. Heldig for meg var det helg så jeg slapp å miste skole. Mulig et annet merke hadde hjulpet men jeg hadde ikke behov for prevansjon, så jeg droppa det.

Ikke vær redd for kreft. Mest sannsynlig er det noe mindre farlig :klem:

Tusen takk for beroligende svar...:)

Leser litt om pco. Jeg er overvektig, og vektøkningen startet da jeg var 15, hvilket som er et av symptomene faktisk. Har også en del andre symptomer på pco, humørsvingninger, depresjon, rar hårvekst her og der og merkelige hudfliker over alt.

Skal få kommet meg til gynekolog igjen!

Skrevet

Ok, så selve cystene trenger ikke å blø, men kan forstyrre blødningen? Jeg vet at min søster og moren min har cyster på eggstokkene.

Mamma var og plaga med cyster. Tror det er relativt utbredt. Etter som jeg har forstått det er noen cyster bare fyllt med vann/en klar væske av noe slag. Andre fyllt ned blod/rødbrun væske. Førstnevnte blør ikke på samme måte som sistnevnte.

Men snakk med lege/gynekolog. De kan gi deg mer riktige svar. Jeg tar ut av hukommelsen som kan være på villspor...

Skriv ned alle spørsmål du har, samt en liten oversikt over syklusen din den siste tida, så er du mer forberedt på gynekologtimen. Det er lett å glemme alt man lurer på når man sitter der sammen med legen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...