Gå til innhold

Spesialpedagogikk UiO


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere Spesialpedagogikk ved UiO og jeg gleder meg veldig. :danse:

Jeg vet at det er flere tråder om denne utdanningen, men jeg lurer på om noen har noe nytt å tilføye.

Hvilke råd ville du gitt noen som studerer dette ift. fremtidige karrierevalg? Er det f.eks. lurt å ta noen ekstra emner ved siden av for å få undervisningskompetanse?

Opplever du at du var ettertraktet på arbeidsmarkedet eller var det svært vanskelig å få napp?

Angrer du på utdanningen?

Takk :blomst:



Anonymous poster hash: 7f5e6...653
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig, så sliter jeg med å forstå hva folk skal med en bachelor i spesped eller pedagogikk.

For meg er det noe man tar i tillegg til hva man allerede har som barnehage-/førskolelærer, grunnskolelærer eller adjunkt.



Anonymous poster hash: 3f0d2...dca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så sliter jeg med å forstå hva folk skal med en bachelor i spesped eller pedagogikk.

For meg er det noe man tar i tillegg til hva man allerede har som barnehage-/førskolelærer, grunnskolelærer eller adjunkt.

Anonymous poster hash: 3f0d2...dca

Er ikke ts, men bare nysjerrig på hvorfor du mener dette? Jeg er i nemlig i tvil om jeg skal ta grunnskolelærer og så spesialpedagog, eller kun spesialpedagog.

Anonymous poster hash: fe186...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med første AB. Jeg har tatt bachelor + master i spesped, og sitter igjen med spesialkunnskapen. Jeg har ikke fag eller undervisningskompetanse, og jeg kan heller ikke ta PPU uten å ta fag først. Jeg har ikke sjans til å få fast jobb i skolen, noe som er dumt fordi det er der jeg vil jobbe noen år framover. Jeg er kvalifisert til å jobbe i PPT, BUP og lignende stillinger, der ønsker jeg ikke jobbe, i alle fall ikke enda.

Med bachelor+master spesped vil det ta meg minst 7 år å oppnå undervisningskompetanse, hvis jeg vil jobbe ved siden av fag+PPU.

Ergo vil jeg anbefale å ta for eksempel førskolelærer og bygge på med spesped. alternativt opparbeide seg minst 60 p med fag ved siden av i løpet av bachelor spesped for å bygge på med PPU.

Per i dag er bachelor spesped alene nesten verdiløst.

Anonymous poster hash: 53f03...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med første AB. Jeg har tatt bachelor + master i spesped, og sitter igjen med spesialkunnskapen. Jeg har ikke fag eller undervisningskompetanse, og jeg kan heller ikke ta PPU uten å ta fag først. Jeg har ikke sjans til å få fast jobb i skolen, noe som er dumt fordi det er der jeg vil jobbe noen år framover. Jeg er kvalifisert til å jobbe i PPT, BUP og lignende stillinger, der ønsker jeg ikke jobbe, i alle fall ikke enda.

Med bachelor+master spesped vil det ta meg minst 7 år å oppnå undervisningskompetanse, hvis jeg vil jobbe ved siden av fag+PPU.

Ergo vil jeg anbefale å ta for eksempel førskolelærer og bygge på med spesped. alternativt opparbeide seg minst 60 p med fag ved siden av i løpet av bachelor spesped for å bygge på med PPU.

Per i dag er bachelor spesped alene nesten verdiløst.

Anonymous poster hash: 53f03...2b7

Problemet er at du ER kvalifisert til å få andre jobber, men du vil bare ikke ha dem. Jeg har ingen planer om å bli lærer og jeg skal bygge på min bachelor med en master som gir mer spesialisert kunnskap. Jeg tenker på logopedi-utdanning. Så det kommer an på hvilken ambisjoner man har og det er dette som avgjør om sin utdanning er verdiløs eller ikke.

Med det sagt planlegger jeg å ta 60 p flere i løpet av tre år, bare så jeg har det i baklommen i tilfelle jeg skulle få bruk for det. Takk for svar :)

Helt ærlig, så sliter jeg med å forstå hva folk skal med en bachelor i spesped eller pedagogikk.

For meg er det noe man tar i tillegg til hva man allerede har som barnehage-/førskolelærer, grunnskolelærer eller adjunkt.

Anonymous poster hash: 3f0d2...dca

Da burde du kanskje lese deg opp om hva utdanningen går ut på. Siden jeg vet mer om spesialpedagogikk kan jeg bare si at spesialpedagoger tilnærmer seg kunnskap som norske skoler har sterk behov for. De har kunnskap som lærerutdanning mangler sårt, men på grunn av deres mangel på undervisningskompetanse blir man ikke ansatt som lærer.

Anonymous poster hash: 7f5e6...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmen.

Verdiløs utdanning er det ikke. Med en BA i ped har jeg i dag en relevant høy stilling med bra lønn. Det var ikke vanskelig for meg å få jobb :) da jeg var student var ikke målet å bli lærer, så det å bli førskolelærer og bygge på med spes.ped var utenkelig for meg. Jeg er i motsetning til AB med bachelor og master i ped veldig interessert i stillinger på BUP og PPT :) smak og behag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele poenget er jo å slippe å jobbe som lærer tenker jeg da... Hvis det er spesialpedagogikk man er interessert i så er det jo ikke noe poeng å ta lærer eller førskolelærer. Men som med så mange andre utdannelser så lønner det seg med master. BA'en er for øvrig veldig interessant :)

Anonymous poster hash: 338f1...ef3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdiløs utdanning er det ikke. Med en BA i ped har jeg i dag en relevant høy stilling med bra lønn. Det var ikke vanskelig for meg å få jobb :) da jeg var student var ikke målet å bli lærer, så det å bli førskolelærer og bygge på med spes.ped var utenkelig for meg. Jeg er i motsetning til AB med bachelor og master i ped veldig interessert i stillinger på BUP og PPT :) smak og behag

Jeg har aldri sagt at jeg ikke er interessert i PPT eller BUP, men jeg ikke interessert akkurat nå.

BA i spesped skiller seg fra ped på den måten st løpet er fastlagt. Man kan ikke sikte seg inn mot noe spesielt. Jeg tror nok fortsatt at å bare ha en BA i spesped vil være litt smalt mtp jobb. Man lærer litt om alt, og det er lite rom for fordypning. Sper man på med en god porsjon av eget engasjement kan man komme lenger med en BA. Det var flere i mitt kull som tok feks fag i psykologi ved siden av. Hvis man sikter seg inn mot PPT/BUP kan det uansett være kjekt med litt ekstra psykologi.

Poenget mitt er egentlig bare å ta noe ved siden av, så man får flere bein å stå på.

Anonymous poster hash: 53f03...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at jeg ikke er interessert i PPT eller BUP, men jeg ikke interessert akkurat nå.

BA i spesped skiller seg fra ped på den måten st løpet er fastlagt. Man kan ikke sikte seg inn mot noe spesielt. Jeg tror nok fortsatt at å bare ha en BA i spesped vil være litt smalt mtp jobb. Man lærer litt om alt, og det er lite rom for fordypning. Sper man på med en god porsjon av eget engasjement kan man komme lenger med en BA. Det var flere i mitt kull som tok feks fag i psykologi ved siden av. Hvis man sikter seg inn mot PPT/BUP kan det uansett være kjekt med litt ekstra psykologi.

Poenget mitt er egentlig bare å ta noe ved siden av, så man får flere bein å stå på.

Anonymous poster hash: 53f03...2b7

Jasså, hva er forskjellen mellom ped og spes ped når man er på jobbjakt? det er jo det samme!

Anonymous poster hash: 9329e...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ts, men bare nysjerrig på hvorfor du mener dette? Jeg er i nemlig i tvil om jeg skal ta grunnskolelærer og så spesialpedagog, eller kun spesialpedagog.

Anonymous poster hash: fe186...1d4

#2 her.

Fordi det er klin umulig å få jobb.

Joda, man kan selvsagt få jobb i BUP/PPT, men man havner nederst i søkerbunken.

Man er dessuten ikke kvalifisert til å komme inn på PPU, FPPU eller yrkesrettet PPU.

Og om man velger å f.eks ta ett år med Norsk, for så å ta PPU, vil man fortsatt havne nederst i bunken,

siden skolen heller vil ansette en lektor i norsk, en adjunkt eller en adjunkt med opprykk, enn en person med bachelor i spesped med kun 60 stp. i norsk.

Og da sitter man der med 180 stp i spesped, 60 stp i norsk og 60/120 stp i PPU/master i spesped,

men uten jobb.

Tar man GLU 1.-7. eller GLU 5.-10. har man en mye mer anvennelig utdanning.

Spesped kan man alltids ta som videreutdanning

Anonymous poster hash: 3f0d2...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 her.

Fordi det er klin umulig å få jobb.

Joda, man kan selvsagt få jobb i BUP/PPT, men man havner nederst i søkerbunken.

Man er dessuten ikke kvalifisert til å komme inn på PPU, FPPU eller yrkesrettet PPU.

Og om man velger å f.eks ta ett år med Norsk, for så å ta PPU, vil man fortsatt havne nederst i bunken,

siden skolen heller vil ansette en lektor i norsk, en adjunkt eller en adjunkt med opprykk, enn en person med bachelor i spesped med kun 60 stp. i norsk.

Og da sitter man der med 180 stp i spesped, 60 stp i norsk og 60/120 stp i PPU/master i spesped,

men uten jobb.

Tar man GLU 1.-7. eller GLU 5.-10. har man en mye mer anvennelig utdanning.

Spesped kan man alltids ta som videreutdanning

Anonymous poster hash: 3f0d2...dca

Har du erfaring med Spes.ped utdanning eller bare antar du dette?

Anonymous poster hash: d27ce...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 her.

Fordi det er klin umulig å få jobb.

Joda, man kan selvsagt få jobb i BUP/PPT, men man havner nederst i søkerbunken.

Man er dessuten ikke kvalifisert til å komme inn på PPU, FPPU eller yrkesrettet PPU.

Og om man velger å f.eks ta ett år med Norsk, for så å ta PPU, vil man fortsatt havne nederst i bunken,

siden skolen heller vil ansette en lektor i norsk, en adjunkt eller en adjunkt med opprykk, enn en person med bachelor i spesped med kun 60 stp. i norsk.

Og da sitter man der med 180 stp i spesped, 60 stp i norsk og 60/120 stp i PPU/master i spesped,

men uten jobb.

Tar man GLU 1.-7. eller GLU 5.-10. har man en mye mer anvennelig utdanning.

Spesped kan man alltids ta som videreutdanning

Anonymous poster hash: 3f0d2...dca

Altså det er stor lærermangel i Norge og spesielt lærere med spesialkompetanse innenfor spes.ped er ettertraktet. Hvis jeg tar spes.ped + 180 stp (altså to undervisningsfag), da tror jeg at jeg vil stille meg like sterk som andre kandidater.

Anonymous poster hash: d27ce...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdiløs utdanning er det ikke. Med en BA i ped har jeg i dag en relevant høy stilling med bra lønn. Det var ikke vanskelig for meg å få jobb :) da jeg var student var ikke målet å bli lærer, så det å bli førskolelærer og bygge på med spes.ped var utenkelig for meg. Jeg er i motsetning til AB med bachelor og master i ped veldig interessert i stillinger på BUP og PPT :) smak og behag

Hvor lenge siden er det du ble ferdig med utdanningen din? Forfriskende å lese om noe positivt :)

Anonymous poster hash: d27ce...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...