elmukake Skrevet 17. februar 2016 #121 Del Skrevet 17. februar 2016 For å klare medisinstudiet må man ha en god studieteknikk/være flink til å pugge, og ha en enorm stå på-vilje. Dette er jo ikke synonymt med å være intelligent. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 17. februar 2016 #122 Del Skrevet 17. februar 2016 1 time siden, lisemm skrev: Ja, definitivt. Bloggen viser ei perfeksjonistisk jente som er svært selvsentert. Av perfeksjonisme kommer gode karakterer. Botemiddel? - Syrelapp! Gode karakterer betyr ikke man er intelligent. Forskning viser at intelligente mennesker ofte gjør det dårlig på vgs. Ofte, men ikke alltid, inntar intelligente personer rollen som "klassens klovn" eller lignende roller fordi de kjeder rævva av seg. Pliktdrevenhet er den viktigste faktoren for gode karakterer på vgs. Å være pliktdreven er ikke en positiv egenskap. - Nei, man kan være svært intelligent og jobbe bak kassa på Rimi. Man kommer ikke inn på medisin hvis man gjør det dårlig på videregående. Det at intelligente mennesker ofte er klovner?? Det var en drøy generalisering og det er motsier al logisk sans. Det holder ikke bare å være ambisiøs for å få gode karakterer, men en kombinasjon av det og intelligens 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisemm Skrevet 17. februar 2016 #123 Del Skrevet 17. februar 2016 (endret) 1 time siden, elmukake skrev: For å klare medisinstudiet må man ha en god studieteknikk/være flink til å pugge, og ha en enorm stå på-vilje. Dette er jo ikke synonymt med å være intelligent. Ja, klovnen i klassen er ofte svært intelligent. Intelligens har lite å si for karakterene. Opposisjonelle og selvdrevne elever gjør det ofte dårlig karaktermessig (dessverre). Skolen belønner nevrotiske og pliktdrevne elever - forskning.no Kjennetegn for intelligente barn - ntnu.no Endret 17. februar 2016 av lisemm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 17. februar 2016 #124 Del Skrevet 17. februar 2016 Kjære vene, dette bekrefter bare mine mistanker til alle blondinene med legefrakk, kvinner som menn. Yaiks. Enda et bevis på at det bør være en testing av personlig egnethet før de får starte på studiet, det holder ikke med evne til å pugge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Datasmurf Skrevet 18. februar 2016 #125 Del Skrevet 18. februar 2016 Da er det bra at Hanna er godt egnet til å være lege, da. Sånn hvis vi skal tro tilbakemeldinger fra lærere, pasienter, og leger hun har jobbet med opp gjennom årene. Hun har vært på mange sykehus, legekontor, sykehjem m.m., har lisens, er straks ferdig med studiet, og er klar for turnus. Selv om jeg erter henne når hun gjør noe galt (bare småplukk, som at hun ikke klarte å finne ei blodåre på første forsøk, noe mange middelaldrende leger og sykepleiere også sliter fælt med) og jeg er testkanin, betyr ikke det at jeg ikke stoler på henne som lege, selv om hun fortsatt har igjen noen måneder på skolebenken, samt turnus. I tillegg har hun ikke blogget på over ett år, i tillegg til at det i fjor bare kom ett innlegg. Så la oss nå legge denne tråden død, og si oss ferdige med hele saken. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 18. februar 2016 #126 Del Skrevet 18. februar 2016 10 timer siden, lisemm skrev: Ja, klovnen i klassen er ofte svært intelligent. Intelligens har lite å si for karakterene. Opposisjonelle og selvdrevne elever gjør det ofte dårlig karaktermessig (dessverre). Skolen belønner nevrotiske og pliktdrevne elever - forskning.no Kjennetegn for intelligente barn - ntnu.no Vet ikke hvilken skole du har gått på men det er ikke noe grunnlag for å kalle faglig sterke elever klovner. Jeg har gått i flere klasser hvor de fleste var skoleflinke gjennom grunnskole og videregående og ingen av mine medelver har vært klovner snarere tvert imot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma1984 Skrevet 19. februar 2016 #127 Del Skrevet 19. februar 2016 Den 18.2.2016 at 8.35, Miranda16 skrev: Vet ikke hvilken skole du har gått på men det er ikke noe grunnlag for å kalle faglig sterke elever klovner. Jeg har gått i flere klasser hvor de fleste var skoleflinke gjennom grunnskole og videregående og ingen av mine medelver har vært klovner snarere tvert imot. Men det er ingen som kaller faglig sterke elever for klovner? Å være faglig sterk er ikke synonymt med å være intelligent! Norske skoler har ofte lite å tilby intelligente barn, ettersom det er en enhetsskole der alle skal lære det samme samtidig. Barn med høyere intelligens faller ofte ut og blir nettopp klassens klovn fordi de er understimulert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Daisy Skrevet 19. februar 2016 #128 Del Skrevet 19. februar 2016 Ser virkelig ikke problemet med blogginga til denne jenta jeg. Hvordan kan man si at hun ikke er intelektuell på bakgrunn av å lese bloggen? Hun gjør det bra på skolen og tar et spennende yrkesvalg. Heier på henne jeg så kan dere andre droppe nagginga. Jeez alt man skal henge seg opp i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seriouslyforreal Skrevet 19. februar 2016 #129 Del Skrevet 19. februar 2016 Den 17.2.2016 at 20.23, lisemm skrev: Pliktdrevenhet er den viktigste faktoren for gode karakterer på vgs. Å være pliktdreven er ikke en positiv egenskap. Å være pliktdreven som lege er en veldig positiv egenskap. Spesielt som nyutdannet, hvor man dobbelsjekker alt man gjør for å være sikker på å unngå at feil skjer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attami Skrevet 19. februar 2016 #130 Del Skrevet 19. februar 2016 Den 26.7.2014 at 19.25, AnonymBruker skrev: Jeg synes bare det er litt useriøst. Jeg tror ikke det blir så positivt for henne senere. Jeg ville ikke hatt en lege som også er rosablogger. Jeg tror heller ikke særlig mange arbeidsgivere ser på det som noe særlig positivt. Anonymous poster hash: 87f22...ddd Enig. Ikke spesielt kult, men veldig spesielt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 19. februar 2016 #131 Del Skrevet 19. februar 2016 Den 7/26/2014 at 19.20, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om jeg er imponert, skal le eller om jeg burde gråte av denne bloggen http://hannavaage.blogg.no/ Hun skal bli lege, men er samtidig rosablogger. Legger ut bilder i legefrakk samtidig som duckface og photoshop er høyst tilstedeværende. Jeg vet ikke hva jeg mener selv, mulig jeg bare fikk litt sånn "eh, jeg håper ikke hun blir legen min". Mulig jeg er et fælt, fælt menneske. Anonymous poster hash: d4464...69d Virker uproffesjonelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 19. februar 2016 #132 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) 6 timer siden, Selma1984 skrev: Men det er ingen som kaller faglig sterke elever for klovner? Å være faglig sterk er ikke synonymt med å være intelligent! Norske skoler har ofte lite å tilby intelligente barn, ettersom det er en enhetsskole der alle skal lære det samme samtidig. Barn med høyere intelligens faller ofte ut og blir nettopp klassens klovn fordi de er understimulert. Vet du hva jeg orker ikke lese argumentene dine for de henger verken på greip og det er ingenting som understøtter dem. Punktum finale. Ha en god helg! Endret 19. februar 2016 av Miranda16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daudaferd Skrevet 19. februar 2016 #133 Del Skrevet 19. februar 2016 Veeeeel, for min del hadde det vært litt ubehagelig å møtt en fastlege som er fullproppa av sminke, vippe-og hairextensions og blekemiddel med konstant duckface om jeg skulle ha snakket om personlige problemer. Det handler vel egentlig om å fremtre som seriøs og profesjonell i en jobbsammenheng, litt på samme måte som det blir vanskelig å ta fransklærerinna med silikonpupper, høye strippesko og magetopper seriøst (og ja, de finnes også). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. februar 2016 #134 Del Skrevet 19. februar 2016 Den 2/16/2016 at 22.48, lisemm skrev: Tragisk, men samtidlig litt morsomt. Det viser at det er mulig å bli lege i Norge selv om man ikke er intellektuell. Pushede legeforeldre, en destriksskole og en vanvittig innsats på vgs. er nok. Og en god porsjon smisk da selvfølgelig. Du bare måtte grave frem denne tråden for å gulpe opp litt med "lisemm"-nicket ditt kombinert med "Kjønn: Mann" under? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seriouslyforreal Skrevet 19. februar 2016 #135 Del Skrevet 19. februar 2016 5 minutter siden, Daudaferd skrev: Veeeeel, for min del hadde det vært litt ubehagelig å møtt en fastlege som er fullproppa av sminke, vippe-og hairextensions og blekemiddel med konstant duckface om jeg skulle ha snakket om personlige problemer. Det handler vel egentlig om å fremtre som seriøs og profesjonell i en jobbsammenheng, litt på samme måte som det blir vanskelig å ta fransklærerinna med silikonpupper, høye strippesko og magetopper seriøst (og ja, de finnes også). Så du tar ikke kvinner som dette seriøst? Veldig gammeldags av deg. At en lege pynter seg mye på jobb og privaten har ingenting å si for vedkommendes kompetanse og mellommenneskelige evner. Og denne bloggen er privat, ikke en del av hennes legegjerning. Syns det er bra at det finnes mangfold blant alle yrkesgrupper, jeg. Hvor mye skal leger og medisinstudenter ofre av seg selv for å passe inn i en (veldig snever) boks? De har en vanskelig jobb og et stort ansvar som hviler på sine skuldre, og skal de møte alle forventningene som pasienter har til livsstil, utseende og hobbyer på fritiden blir det et svært lite attraktivt yrke. Ingen vil ha det sånn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daudaferd Skrevet 19. februar 2016 #136 Del Skrevet 19. februar 2016 3 minutter siden, seriouslyforreal skrev: Så du tar ikke kvinner som dette seriøst? Veldig gammeldags av deg. At en lege pynter seg mye på jobb og privaten har ingenting å si for vedkommendes kompetanse og mellommenneskelige evner. Og denne bloggen er privat, ikke en del av hennes legegjerning. Syns det er bra at det finnes mangfold blant alle yrkesgrupper, jeg. Hvor mye skal leger og medisinstudenter ofre av seg selv for å passe inn i en (veldig snever) boks? De har en vanskelig jobb og et stort ansvar som hviler på sine skuldre, og skal de møte alle forventningene som pasienter har til livsstil, utseende og hobbyer på fritiden blir det et svært lite attraktivt yrke. Ingen vil ha det sånn. Jo, jeg tar kvinner som "dette" seriøst, men som lege har man faktisk en uniform som brukes på jobb, og hva man skulle gå i på privaten har ingen ting å si for meg, men når denne bloggeren legger ut bilder av seg selv i legefrakk med nevnte fremtoning forsvinner noe av seriøsiteten. Det samme gjelder jo hjelpepleiere og sykepleiere, som blir fortalt at de skal ikke komme ihjelsminket på jobb. Det handler om å kunne være litt "dempet" om man kjører en slik stil på jobb. Selv om jeg er svartmetallentusiast, så hadde jeg ikke kommet på jobb med corpsepaint i trynet, liksom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trosten Skrevet 19. februar 2016 #137 Del Skrevet 19. februar 2016 Har ikke lagt merke til tråden eller bloggen. Dette var snåle greier, men jeg synes ikke man kan dømme en lege ut fra interesser på fritida eller privatlivet deres. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plexus Skrevet 23. februar 2016 #138 Del Skrevet 23. februar 2016 Intelligens har ikke utseende, heldigvis. Jeg syns det er befriende at ikke alle medisinstudenter ser like ut... Medisinere skal tross alt møte på alle mennesker, derfor er det fint å selv kunne represente flere personlighetstyper og utseende fra legestanden. Hva hadde dere tenkt om hun var sykepleier, hadde dere syntes det var like "ille"? Isåfall fortell hvorfor eller hvorfor ikke? Spennende å høre 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg