Gå til innhold

Medisinstudent og rosablogger... spesielt eller kult?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun viser at man kan være blond, bimbo-looking og smart.

Det kan man saktens være, men etter å tatt en kikk på bloggen hennes vil jeg ikke akkurat påstå det er hun som beviser akkurat det. Det der var vel omtrent så overfladisk og hjernedødt som 99% av alle andre rosablogger.

Endret av evnukken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest iGirl

Det finnes alle slags type mennesker i legeyrket, skjønner ikke hvorfor det forventes at man skal være en tørrpinne hvis man er lege.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt vanlig å "google" leger. F.eks når man skal bytte fastlege osv...jeg vet ivertfall om mange som gjør det og har gjort det selv. Jeg tror ikke denne bloggen er et pluss på cv'en akkurat. Jeg hadde glatt bladd videre bare pga denne bloggen. Kall meg gjerne fordomsfull. Kan jo hende hun demper bimboimaget etterhvert da.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Jeg vet ikke om jeg er imponert, skal le eller om jeg burde gråte av denne bloggen

http://hannavaage.blogg.no/

Hun skal bli lege, men er samtidig rosablogger. Legger ut bilder i legefrakk samtidig som duckface og photoshop er høyst tilstedeværende.

Jeg vet ikke hva jeg mener selv, mulig jeg bare fikk litt sånn "eh, jeg håper ikke hun blir legen min".

Mulig jeg er et fælt, fælt menneske.

Anonymous poster hash: d4464...69d

Tja, søt jente.

Men synes i grunnen det virker uheldig å utlevere seg på den uinteressante måten når hun senere skal tre inn i en profesjonell rolle der mange andre vil være avhengig av å ha tillit til henne som lege.

Hvis jeg hadde oppdaget at noen av mine leger utbroderte seg så ikke-faglig og intetsigende OFFENTLIG ville jeg ha mistet tilliten til henne på sekundet og byttet lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Det er blitt vanlig å "google" leger. F.eks når man skal bytte fastlege osv...jeg vet ivertfall om mange som gjør det og har gjort det selv. Jeg tror ikke denne bloggen er et pluss på cv'en akkurat. Jeg hadde glatt bladd videre bare pga denne bloggen. Kall meg gjerne fordomsfull. Kan jo hende hun demper bimboimaget etterhvert da.

Jeg googlet også alle legene her i byen når jeg skulle skifte lege.

Mitt valg endte på ei dame som jeg ikke fant så mye på, bortsett fra en facebookprofil hvor bildene var av henne på fjellturer, sykkelturer og grillings med familie og venner. Så hvilke grupper hun var medlem av også.

Hadde hun hatt en rosablogg pg utlevert hele livet sitt på nett, så hadde jeg nok glatt hoppet over henne

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Man er ganske høy på seg selv om man har en "rosablogg" hvor hovedfokuset er hvor fin du er!

Jeg syntes dømmekraften hennes er svært dårlig og mister all respekt. Som lege bør man være litt respektabel mener nå jeg!

Anonymous poster hash: d5c89...177

Jeg er enig i dette.

Man må ikke være dum selv om man er rosablogger, men det sier jo noe om hva personen står for.

Medisinstudenter/leger (eller personer i andre statusyrker) er jo helt fri til å gjøre dette de også, men jeg tror det får en til å fremstå som useriøs og overfladisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Begge foreldrene hennes er leger - det ligger litt i blodet.

Anonymous poster hash: 9e56a...d1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Begge foreldrene hennes er leger - det ligger litt i blodet.

Anonymous poster hash: 9e56a...d1c

I grunnen ikke relevant om alle hennes slektsledd er leger.

Hadde jeg sett en blogg som denne ville jeg ha byttet lege. Det blir for dumt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig gir jeg lett faen i hva fastlegene jeg har hatt opp gjennom åra gjør på fritida, når de ikke utøver sitt yrke. Så lenge de er profesjonelle på jobb, kan de gjerne være nynazister på fritida for min del.

Det er på tide å skille jobb og privatliv, folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, damen er mest sannsynlig 100 ganger mer intelligent enn meg. Men... Jeg synes ikke at måten hun fremstiller seg selv på er noe særlig heldig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interessante greier. Nevnte rosablogger bruker alle feriene sine på å jobbe. På pleiehjem, rehab og de siste par årene, på dialysen. Hun er en flink og oppegående student, en skikkelig "flittig Lise" som bruker veldig mye av tiden mellom eksamener på å forberede seg til neste eksamen. Nesten mer tid enn hun bruker på venner og kjæreste.

Bloggen ble for øvrig opprinnelig startet for å være en medisinstudentblogg, og det er ganske bra gjort å komme rett inn på medisinstudiet på NTNU fra VGS, noe som tyder på at hun har jobba hardt og effektivt ila. grunnskolen og gymnaset.

Hun er ganske flink med pasienter og pårørende, og i følge det jeg har hørt og observert selv, har de alle et godt forhold til henne. Ikke noe forhandsdømming pga. blogg og at hun bruker hair extensions og et lite tonn med sparkel og krigsmaling på fritida. Når hun er på jobb, er neglene korte og stelte, håret fritt for extensions, og til tider kan man se hennes opprinnelige brunfarge også.

Kort sagt, ikke døm boka etter permen. Jeg er meget stolt over Hanna, og ville ikke hatt noen problemer med å gå til henne selv eller sende mine fremtidige barn til henne (til tross for at jeg ikke tror hun verken blir barne- eller allmennlege på et standard legekontor).

PS: Når det kommer til det med foreldre med høyere utdanning og barn som følger etter, vet jeg ikke om jeg tror helt på det. Selv om foreldre, besteforeldre og utvida slekt har studert medisin og utdanna seg til leger, betyr ikke det at det er krav og forventninger til at barna skal følge samme retning. Hannas lillesøster har ingen ambisjoner om å bli lege og studerer språk på universitetet, mens hennes eldre bror har fucka opp det hele og tatt en partyutdanning hvor han gav mye faen, endte opp med så som så karakterer, så på NAV som arbeidsløs et halvår (og vel så det), før han endte opp tre dager i uken i en avis på arbeidsutprøving (og skriver en merkelig spalte (ikke blogg!) om vær og musikk, i tillegg til å bruke av kunnskapene han tilegnet seg mellom fylleslagene til å lære opp avisens medarbeidere i videojournalistikk og lignende).

Så du kjenner henne godt?

Anonymous poster hash: db5e6...b9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes stilen hennes er noe vulgær og tacky, men hun er nok garantert en skoleflink jente. Forståelig at enkelte hadde foretrukket en typisk lesenerd som lege fremfor en som kler seg som en bimbo på fritiden, men bak fasaden er det nok ingenting å si på evnene hennes.

Anonymous poster hash: 3e365...617

Det er vel også et poeng at man ikke akkurat trenger å være noen einstein for å komme inn hvis man bruker 4 år på å ta opp fag. Og det er godt mulig det er tilfellet her. Hvis du i tillegg har pengesterke foreldre som ønsker at du også skal bli lege, og tilrettelegger for dette økonomisk ved at du slipper å jobbe ræva av deg i en deltidsjobb ved siden av, så vil jeg faktisk hevde at ganske mange til slutt hadde klart å oppnå en poengsum som gjør deg inntaksklar for et av medisinstudiene i landet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er dumt med Norge er at universitetene våre ikke intevjuer de som skal studere medisin eller andre viktige ting.

Anonymous poster hash: d1cf1...209

I motsetning til en hel rekke andre deler av samfunnet så er universitetet generelt opptatt av kun gjøre ting de har vitenskapelig belegg for å mene at fungerer. Selv intervjuer der du prøver å få vite noe om hvordan personen vil fungere i en jobb akkurat nå har svært lav målbar effekt, - det er faktisk blitt påvist at arbeidsgivere tar bedre avgjørelser om de skal velge søkere utelukkende basert på en anonymisert CV.

Å påstå at man i løpet av et intervju klarer å finne ut hvem som vil fungere best i ett yrke etter en 6-årig utdannelse vil ikke være annet enn rent kvakksalveri. I tillegg så er det faktisk en hel del legejobber som har lite eller ingen pasientkontakt,

- det hjelper ikke om du har en koselig fastlege som henviser deg riktig og gir deg omsorg ved mistanke om kreft om sykehuset ikke har klart å finne en patolog til å analysere prøvene dine da alle leger vil "jobbe med mennesker".

Endret av Psychegots
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så utrolig kult, har fulgt henne av og på i mange år og er så glad for at hun har kommet inn på medisin!

Hun virker utrolig skjønn!

Anonymous poster hash: 2bbac...490
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig gir jeg lett faen i hva fastlegene jeg har hatt opp gjennom åra gjør på fritida, når de ikke utøver sitt yrke. Så lenge de er profesjonelle på jobb, kan de gjerne være nynazister på fritida for min del.

Det er på tide å skille jobb og privatliv, folkens.

Det er forsåvidt sant det, men samtidig ville jeg ikke hatt en fastlege som bruker så mye tid på ting som jeg anser som overfladisk. Hun bruker jo mye tid på utseendet og andre overfladiske ting - mer tid enn gjennomsnittet. Jeg bryr jo selv også om hvordan jeg ser ut, tar vare på huden, farger håret og bruker sminke - men når det blir så ekstremt som i dette tilfellet, så blir det for mye. Jeg vil ikke ha en fastlege som bruker så mye tid på utseendet sitt.

For øvrig syns jeg hun virker snill og empatisk - noe som er viktige egenskaper, spesielt når det gjelder legeyrket.

Anonymous poster hash: 46607...88f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du kjenner henne godt?

Anonymous poster hash: db5e6...b9e

Du klarer ikke skjønne selv at det er broren utifra innlegget?

Anonymous poster hash: d0824...799

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I dagens samfunn er det ikke uvanlig at man googler mennesker hvis man skal møte de for første gang,og hvis jeg hadde funnet dette bildet http://hannavaage.blogg.no/1404033447_marlies_dekker__undre.html av min kommene lege hadde jeg nok byttet.Beklager,men jeg hadde ikke følt at jeg kunne ta vedkommende seriøst.Ikke noe vondt ment,men førsteinntrykk kan ha mye å si.

Anonymous poster hash: b7c89...b47
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, dere blir aldri fornøyde! Først så er det ille at noen i det hele tatt lever kun av rosabloggingen. Så kommer det noen som utdanner seg som lege og som rosablogger ved siden av, ja da er det også galt.

Og ja, jeg skriver dere. Det er vel den samme gjengen som sitter å sutrer her inne i disse blogger-trådene.

Anonymous poster hash: 664f5...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg digger henne. Hun viser at til og med blonde jenter med blogg kan ha noe i hodet. Har ikke lest bloggen hennes på lenge, så tusen takk til TS for at du minnet meg på den!

"Blonde jenter", hva i alle dager skal det bety? Tror du at det er en sammenheng mellom intelligens og hårfarge? Hårfarge har ikke mye å gjøre med intelligens, det har ikke blogg heller, det finnes mange seriøse bloggere som tar opp viktige og aktuelle temaer - men da må du oppsøke slike blogger og ikke være så fokusert på disse såkalte "rosabloggere"

Anonymous poster hash: 46607...88f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...