Gå til innhold

hva er mest vondt?

AnonymBruker

34 stemmer

1. 1. Hva synets du var vondest?

• Borre dypt hull uten bedøvelse
    • Føde

Anbefalte innlegg

Hadde langvarige, meget smertefulle rier da jeg skulle føde og trodde det var den verste smerten der og da. Men det var etter keisersnittet når epiduralen hadde gått ut at det gjorde mest vondt! Ikke den meget høye dosen morfin hjalp en smule engang. Men det viste seg at morkaken var glemt og gjorde magen skikkelig øm og vond. Har "dessverre" aldri borret hull, så har ikke det å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

jeg får frysninger av og tenke på og borre uten bedøvelse, men jeg gleder meg vis jeg tenker på en fødsel. borring er så jævelig ekkelt, det iser i tenna , men en fødsel er jo rein smerte og den glemmer man jo.

Og hvorfor glemmer man ikke borring..?

Om det hadde vært like vondt (noe jeg tviler på, med mindre man har tannlegeskrekk og ekstremt lette fødsler), hadde jeg likevel tatt borring, det varer et minutt, en fødsel varer i timesvis.

Tror du vil få deg et sjokk hvis du tror det å føde ikke er verre enn en tur til tannlegen, altså...

Endret av Riskjeks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor glemmer man ikke borring..?

Om det hadde vært like vondt (noe jeg tviler på, med mindre man har tannlegeskrekk og ekstremt lette fødsler), hadde jeg likevel tatt borring, det varer et minutt, en fødsel varer i timesvis.

Tror du vil få deg et sjokk hvis du tror det å føde ikke er verre enn en tur til tannlegen, altså...

den isinga er så ekkel, at den glemmer jeg ikke:P men nå har jeg dårlige tenner, så jeg har borra en del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde langvarige, meget smertefulle rier da jeg skulle føde og trodde det var den verste smerten der og da. Men det var etter keisersnittet når epiduralen hadde gått ut at det gjorde mest vondt! Ikke den meget høye dosen morfin hjalp en smule engang. Men det viste seg at morkaken var glemt og gjorde magen skikkelig øm og vond. Har "dessverre" aldri borret hull, så har ikke det å sammenligne med.

Glemte de morkaka?!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger fødsel framfor borring! Det er dritvondt, men det er borring uten bedøvelse også! Dessuten har jeg tannlegeskrekk.

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har både borret og trukket tenner uten bedøvelse, flere ganger.

Jeg velger borring foran fødsel, uten problemer. Fødselen var for meg langt mer smertefull, uten tvil.

Anonymous poster hash: 3ccd9...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både borret og trukket tenner uten bedøvelse, flere ganger.

Jeg velger borring foran fødsel, uten problemer. Fødselen var for meg langt mer smertefull, uten tvil.

Anonymous poster hash: 3ccd9...c29

Finnes det virkelig tannleger som trekker tenner uten smertestillende/bedøvelse?

Jeg hadde begynt på ungdomsskolen før jeg første gang fikk bedøvelse når tannlegen borret. Husker jeg slet med å ikke gråte noen ganger, men jeg kan ikke tenke meg at fødsel er sammenlignbart i smerteintensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del blir sammenligningen helt absurd.

Jeg ville nok valgt fødsel framfor å sage av meg armen uten bedøvelse, men det må liksom opp på det nivået for å være sammenlignbart. Å borre er ingenting i forhold.

Vi fikk forresten ikke bedøvelse hos skoletannlegen. Gjør barn det nå til dags?

Anonymous poster hash: e2c5f...562
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette går jo ikke an å sammenlignes av mange årsaker!

Når man føder er dette en naturlig prosess som kommer til å vare helt til barnet er ute. Du kan ikke si stopp, også stopper prosessen. Det kan du derimot gjøre hos tannlegen.

Borring av hull i tenner tar også mye kortere tid enn en fødsel.

På en generell basis er det også færre som får fysiske skader som et resultat av en tannlegetime, enn etter en fødsel.

Jeg var på et fødselsforberedende kurs før min fødsel. Jordmora der nevnte to tilstander som kunne likestilles med fødsel når det gjelder smerte. Tannlegebesøk var ikke blant dem.

Anonymous poster hash: 64fde...49e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått bedøvelse hos tannlegen, og har borret endel hull gjennom årene (dårlig tannstell som liten).

Har også født med kun lystgass som smertelindring, og den tok de fra meg mot slutten (siste timen) fordi jeg ikke presset bra nok. Endte opp med klipping og tang, siden pressriene fungerte så dårlig - og da var lystgassen forlengst ute av kroppen.

Det er vanskelig å sammenligne smertene, fordi borring er en plutselig og isende smerte som sitter i minnet lenge (er flere år siden sist jeg borret i tennene og jeg husker fremdeles nøyaktig hvordan det føles), mens fødsel er en dypere og mer altoppslukende smerte når det foregår, men den er vanskelig å huske hvordan føles etterpå.

Jeg gleder meg til neste fødsel, jeg gleder meg IKKE til neste tannlegebesøk. Men regner med at jeg tar begge deler uten smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, da jeg ikke har borret. Det eneste jeg vet er at å føde er den sterkeste smerten helsevesenet tillater uten smertelindring. På smerteskalaen ligger å føde på 10/10 eller var det 9/10? Hvor borring kommer vet jeg ikke..

Anonymous poster hash: 601fc...c68

Det er da helt individuelt. Jeg har da opplevd flere ting som er, for meg, langt vondere enn fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går jo ikke an å sammenlignes av mange årsaker!

Når man føder er dette en naturlig prosess som kommer til å vare helt til barnet er ute. Du kan ikke si stopp, også stopper prosessen. Det kan du derimot gjøre hos tannlegen.

Borring av hull i tenner tar også mye kortere tid enn en fødsel.

På en generell basis er det også færre som får fysiske skader som et resultat av en tannlegetime, enn etter en fødsel.

Jeg var på et fødselsforberedende kurs før min fødsel. Jordmora der nevnte to tilstander som kunne likestilles med fødsel når det gjelder smerte. Tannlegebesøk var ikke blant dem.

Anonymous poster hash: 64fde...49e

Jeg har faktisk sittet i tannlegestol og borret ca like lenge som jeg lå med rier. Jeg hadde dengang masse bedøvelse hos tannlegen, kun badekar på fødsel.

Jeg er HELT sikker på at jeg heller ville ha tatt den fødselen om igjen, heller enn den borringa uten bedøvelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes definitivt fødsel er vondest, skriker ikke hos tannlegen fordi det er vondt, men det gjorde jeg under fødselene. Men er ikke akkurat deilig å borre heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...