Gå til innhold

Valpen min er rabiat! hjelp...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ifht. Biting, her fungerte ikke ignorering. Da ble han bare fornærmet og fortsatte rett etterpå.

Har dr prøvd å si nei, og så gi han ei leke han har liv å leke på? Gjenta så dette til det sitter.

Har ikke lest veldig nøye nå, så kan jo være du har sagt at dere allerede har prøvd dette.... :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vi kvinner skal være litt obs på en hvordan vi bruker stemmen når vi sier "nei". Det blir veldig ofte et "neeeeeei (stakkarslillevennendaaaa)" i stedet for et bestemt "NEI!"

Jeg trodde at jeg var ganske bestemt, helt til jeg gikk på kurs og spurte om hjelp når hunden hang i ermet mitt eller i buksebeinet. Fant ut at jeg fortsatt var for "myk" og endret det. Alt gikk mye lettere når hunden skjønte at jeg mente alvor...

Anonymous poster hash: 05c93...b68
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Valper biter. Det skal de gjøre. Sørg for å ha leker og tyggeting strødd rundt i hele huset. Hver gang valpen biter i dere, ta tak i en leke og stapp den i kjeften på valpen. Gjør leken morsom ved å ha drakamp, kast den bortover gulvet, etc. Utnytt galskapen til å lære valpen å leke med gjenstander og dere. Du vinner to ting:

-du slipper blåmerker og ødelagte klær

-du utvikler en flott belønning som du kan bruke senere til innlæring av hverdagslydighet og lydighetsøvelser, etc.

Unntak: Hvis valpen er rabiat fordi den er overtrøtt må du heller hjelpe den med å roe seg ned. Vær helt rolig selv, gjesp, stryk valpen rolig. Eventuelt kan man holde valpen på fanget og stryke den til den roer seg, eller sette den i fast i bånd i senga si om den takler det (men du må uansett være i nærheten, men forlater ikke 10 uker gamle valper).

Finn også ut om valpen er mest hysterisk når den har gjort lite eller mye. Kanskje trenger den mer ro.

Å bruke nesa er også en fin aktivitet som roer ned, sleng godbiter utover plena og la valpen søke dem opp. Eller tørrfôr.

Anonymous poster hash: b558f...dd6

• Liker 5
Skrevet

Det vi kvinner skal være litt obs på en hvordan vi bruker stemmen når vi sier "nei". Det blir veldig ofte et "neeeeeei (stakkarslillevennendaaaa)" i stedet for et bestemt "NEI!"

Jeg trodde at jeg var ganske bestemt, helt til jeg gikk på kurs og spurte om hjelp når hunden hang i ermet mitt eller i buksebeinet. Fant ut at jeg fortsatt var for "myk" og endret det. Alt gikk mye lettere når hunden skjønte at jeg mente alvor...

Ja, jeg lærte også å være mye mer bestemt på kurs. En annen ting jeg lærte var at ignorering av uønsket adferd kan fungere som positiv forsterkning for hunden siden den blir gira og glad i gjerningsøyeblikket. Jeg hadde lest overalt på nett at man måtte ignorere biting, men dette fungerte ikke i det hele tatt på vår piraja.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Tusen takk for gode tips :) Det høres veldig lett ut, men i praksis er det veldig vanskelig. Vi holder oss rolige rundt valpen og prøver å kose med han slik han skal bli trøtt men til ingen nytte. Han herjer, biter og er en reeal rampegutt uansett hva vi gjør. Vi har fjernet han fra situasjonen, kost med han, kjeftet, ignorert, belønnet osv.

Vi har hundeseng til han som han sover i ved siden av sengen våres, og det fungerer greit nå :)

Noe jeg egentlig stusser litt over, som han ikke gjorde før er at han har begynt å bite hardt. Før var det bare lekebiting som ikke gjorde vondt. Nå kan han bite så hardt at jeg hyler. Jeg setter han straks ned og ignorerer han, men han gir seg liksom ikke heller...

ts

Anonymous poster hash: 8373f...4b2

Det vi gjorde var å si nei og å gi han en biteleke istedet, så han skjønte at å bite i oss ikke var akseptabelt. Vi måtte ofte holde valpen fast til han roet seg, ikke gi opp! Tilslutt vil den skjønne det. Men å bite og rive sund klærne er heelt normalt :)

Bare kjenner frustrasjonene din, for den kjente vi også på det verste :fnise:

Men det går over om du holder deg til grensene og er konsekvent. Og når du tror at det er over så begynner unghundstadiet og da skal de også prøve ut grenser på deg. :laugh:

Men du står han av, for plutselig når det står på som verst blir hunden voksen og rolig :) Kanskje rundt tre års alder :)

En schæfer krever dessuten en del. Har selv en dobermann nå og han krever også mye i form av psykisk og fysisk utfordringer. Å ha en hund er ingen kosebamse du kan kose med bare i sengen :)

Her må oppdragelse og jobbing til :)

Håper du fortsatt kan kose deg over det å ha hund for det er også en berikelse, men man må bare holde ut i de verste periodene. Du får sikkert en fin hund til slutt :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen!

Å herregud, vi blir galne! Nå nylig vekka valpen oss. Det var piss og drit på gulvet på soverommet våres, og valpen var ikke lenger trøtt. Han hoppet, løp, beit i alt og var overhyper. Jeg skulle gå på badet, men i det jeg åpnet baderomsdøra smalt valpen rett i døren. Han kom løpendes bak meg uten jeg visste det, og BAM rett i døren. Det var en hardt smell fordi han skreik og løp inn på gjesterommet. Nå har han roet seg ned, men er redd for baderomsdøra.

Åhh.. dette vil ingen ende ta :( Vi (jeg og samboeren) er totalt utslitte. Vi får ikke sovet ut, og vi begynner å gå hverandre på nervene. Dette virker enda mer stress enn å ha en baby faktisk...

Jeg har sjekket valpen for ytre skader og finner ingen. Jeg har tatt rundt på kroppen og det ser ikke ut som han har vondt noe sted. Stakkars valp :(

ts

Anonymous poster hash: 8373f...4b2

jeg synes du skal vurdere å kanskje levere tilbake til oppdretter. Det virker ikke som dere er klar for valp akkurat nå.

Anonymous poster hash: 44fa7...549

• Liker 5
Skrevet

Jeg har faktisk oppdratt flere valper og jobbet med atferdsendringer på mange hunder uten å bruke ordet "nei" i det hele tatt. Det er faktisk helt unødvendig, og enda verre er at veldig, veldig mange hunder ikke vet hva nei betyr og tror de heter det isteden...

Her er forresten en god link til TS om valpebiting:

http://www.100positive.no/wp-content/uploads/2012/06/Valpebiting.pdf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk oppdratt flere valper og jobbet med atferdsendringer på mange hunder uten å bruke ordet "nei" i det hele tatt. Det er faktisk helt unødvendig, og enda verre er at veldig, veldig mange hunder ikke vet hva nei betyr og tror de heter det isteden...

Nei er et kjapt og godt ord for å ta hunden i gjerningsøyeblikket, men om vi skal flisespikke, så kan vi godt bruke sitt og dekk og bli i stedet. Poenget mitt var tonefallet.

Skrevet

Nei er et kjapt og godt ord for å ta hunden i gjerningsøyeblikket, men om vi skal flisespikke, så kan vi godt bruke sitt og dekk og bli i stedet. Poenget mitt var tonefallet.

Vi snakker nok ikke om det samme. Det er da ingen poeng i å be valpe sitte eller ligge når den gjør noe den ikke skal? Hva skal det være godt for?

Det handler om unngå situsjoner som gjør hunden til en "gjerningsmann". Da går innlæringen også så mye fortere og er en hyggeligere prosess.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes alltid du kommer med gode råd, men selv om du har oppdratt flere valper så betyr det ikke at du sitter på fasiten på hvordan alle valper skal oppdras. Jeg har selv vært på flere kurs med folk som er høyt utdannet innen adferd hos dyr og med mange års erfaring og der lærte jeg at trening uten noen form for korrigering rett og slett ikke fungerer på alle typer hunder. Er selv stor fan av positiv trening, men korrigering kommer man ikke alltid utenom. Her fungerer en bestemt "NEI" veldig bra :)

Forøvrig sant som du sier at mange hunder nok tror de heter "nei", hehe..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei er en dårlig løsning fordi det betyr (eller vi håper at det skal bety...) slutt med det du gjør!

Det er knapt mulig å være mindre informativ overfor den stakkars valpen. Slutt med det, javel, hva da? Å logre? Å se på deg? Å leke? Å bite i fingeren? Å holde fast? Å hoppe opp og ned? En valp gjør aldri bare én ting. Og hvordan skal valpen vite hva du ønsker at den gjør istedet?

Da er det langt enklere for alle parter å gi valpen noe annet å gjøre. Istedet for å si nei og bruke masse tid på å finne "det rette tonefallet" - finn en leke og stapp i kjeften på valpen. Da sier du "ikke bit meg, bit på denne istedet". Langt mer konkret og lettfattelig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi snakker nok ikke om det samme. Det er da ingen poeng i å be valpe sitte eller ligge når den gjør noe den ikke skal? Hva skal det være godt for?

Det handler om unngå situsjoner som gjør hunden til en "gjerningsmann". Da går innlæringen også så mye fortere og er en hyggeligere prosess.

Poenget mitt i innlegget du siterte var at vi kvinner ofte er uklare pga tonefallet når vi kommuniserer med hunden. Og aller mest når vi skal korrigere hunden. Å bruke kommandoer og språk er helt naturlig, men tonefallet er minst like viktig.

Jeg har oppdratt mer enn en halv valp og fortløpende endret adferden til både hunder og meg selv ettersom jeg har lært. Og er det EN ting jeg har lært etter 40 år med hund, så er det at hunder sjelden er like. Men jeg har ikke fasiten.. det var ment som et tips :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei er en dårlig løsning fordi det betyr (eller vi håper at det skal bety...) slutt med det du gjør!

Det er knapt mulig å være mindre informativ overfor den stakkars valpen. Slutt med det, javel, hva da? Å logre? Å se på deg? Å leke? Å bite i fingeren? Å holde fast? Å hoppe opp og ned? En valp gjør aldri bare én ting. Og hvordan skal valpen vite hva du ønsker at den gjør istedet?

Da er det langt enklere for alle parter å gi valpen noe annet å gjøre. Istedet for å si nei og bruke masse tid på å finne "det rette tonefallet" - finn en leke og stapp i kjeften på valpen. Da sier du "ikke bit meg, bit på denne istedet". Langt mer konkret og lettfattelig.

Å finne det rette tonefallet er ikke vanskelig. Bruk det samme som når mannen deres setter inn glassene feil i oppvaskmaskinen.

• Liker 2
Skrevet

Å finne det rette tonefallet er ikke vanskelig. Bruk det samme som når mannen deres setter inn glassene feil i oppvaskmaskinen.

:fnise:

• Liker 1
Skrevet

Eller den tenker "Hei! Jeg fikk en leke når jeg bet på eieren min, det må jeg fortsette med"

Som nevnt; alle valper er ulike. Det som fungerer på en valp trenger ikke fungere på en annen :)

Skrevet

Jeg synes alltid du kommer med gode råd, men selv om du har oppdratt flere valper så betyr det ikke at du sitter på fasiten på hvordan alle valper skal oppdras. Jeg har selv vært på flere kurs med folk som er høyt utdannet innen adferd hos dyr og med mange års erfaring og der lærte jeg at trening uten noen form for korrigering rett og slett ikke fungerer på alle typer hunder. Er selv stor fan av positiv trening, men korrigering kommer man ikke alltid utenom. Her fungerer en bestemt "NEI" veldig bra :)

Forøvrig sant som du sier at mange hunder nok tror de heter "nei", hehe..

Jeg tror du misforstår, eller at jeg ikke uttrykte meg godt nok her. Jeg er (som jeg har skrevet mange ganger før), ikke i mot korrigering/oppdragelse/fortelelle hunden hva som er rett og galt. Jeg tror fullt og helt at korrigering gjort riktig ikke er negativt på den måten mange kan oppfatte det sånn. Jeg gir jo naturligvis beskjed til hundene mine at ting ikke er akseptert. Mine får ikke lov å hoppe opp på kjøkkenbenken, men måten jeg lærte inn dette var å belønne hunden for å ikke gjøre det, istedenfor å si "nei" uten noen andre konsekvenser.

Det jeg ofte ser er at vi (jeg brukte mye "nei" tidligere), sier nei, og så forstår ikke hunden hva man mener. Man sitter på avstand og sier "nei". og så skjer det ingenting før hunden hopper igjen, og man sier "nei" nok en gang. Nei er også et ord man lett kan få ut av seg som perler på en snor - ofte blir det "nei, nei, nei"... men hunden vet ikke egentlig hva orden betyr fordi vi ikke har lært det inn (med belønning for å ikke gjøre det/gjenta det).

Jeg synes det er synd at såkalt positiv trening ofte blir veldig misforstått med at hunder skal få lov å gjøre alt mulig uten bli korrigert. Mange "positivister" (av mangel på bedre ord), er med på å la denne misforståelsen leve i beste velgående, og jeg har hatt flere konsultasjoner hvor jeg har rådet hundeeiere til å faktisk begynne å være mer konsekvente og ikke bare ignorere når hundene hopper på kjøkkenbenken...

Hundene trenger å lære hvordan de skal forholde oss til vår verden, men det kan gjøres på mange ulike måter - også uten bruk av ordet "nei" i hytt og pine. Nei fungerer aller best om vi ikke bruker det så ofte og selvfølgelig har lært hunden hva ordet betyr. Mitt poeng i innlegget over var nettopp at det ikke er nødvendig å bruke ordet nei i det hele tatt. Om hunden skulle løpe avgårde er det mer naturlig å rope hundens navn og "kom" mener jeg.

Jeg tror ikke jeg sitter på noen som helst fasit når det gjelder hundetrening. En "fasit" finnes i så måte ikke, men det finnes hyggelige og mindre hyggelige treningsmetoder. Å være konsekvent i opplæringen er vel det viktigste (og selvfølgelig ikke bruke fysisk vold/makt).

Å si "nei" er på ingen måte dyremishandling - det har bare veldig liten effekt veldig ofte.

• Liker 1
Skrevet

Poenget mitt i innlegget du siterte var at vi kvinner ofte er uklare pga tonefallet når vi kommuniserer med hunden. Og aller mest når vi skal korrigere hunden. Å bruke kommandoer og språk er helt naturlig, men tonefallet er minst like viktig.

Jeg har oppdratt mer enn en halv valp og fortløpende endret adferden til både hunder og meg selv ettersom jeg har lært. Og er det EN ting jeg har lært etter 40 år med hund, så er det at hunder sjelden er like. Men jeg har ikke fasiten.. det var ment som et tips :)

Og nettopp pga tonefall som ofte også blir farget av vårt eget humør osv. har det for min egen del vært gull verdt å begynne med lyd for å få oppmerksomheten istedenfor å snakke så mye. Jeg sverger til en smattelyd som kommer naturlig for meg, og med den får jeg hundens oppmerksomhet, og kan deretter gi ny beskjed/instruksjon om hva den skal gjøre. F.eks. smatte + "kom her", eller smatte + "slutt med det du gjør og finn på noe annet".

• Liker 1
Skrevet

Veldig enig og mye bedre forklart enn sånn jeg prøver å knote det ned akkurat nå :)

Skrevet

Eller den tenker "Hei! Jeg fikk en leke når jeg bet på eieren min, det må jeg fortsette med"

Som nevnt; alle valper er ulike. Det som fungerer på en valp trenger ikke fungere på en annen :)

Læring og læringsprosesser er ofte veldig like, så min påstand er at om man er flinke å time det så vil hunden forstå at det lønner seg å slutte å bite for da kommer leken isteden.

• Liker 2
Skrevet

Dette med tonefall på "nei" er jeg høyst uenig i. Jeg er enig i at damer gjerne er mindre skrape i tonefallet, og at det gjerne blir et mer langtrukket nei, men det fungerer veldig bra dersom hunden har lært inn betydningen av ordet. Hos oss betyr det "slutt med det du gjør og se på meg," og det fikk jeg ikke til å lære inn på de hundene jeg var skarp i stemmen mot. Logisk, egentlig, for når man høres sint ut så ligger det i hundens natur å dempe og trekke seg unna, ikke å ta kontakt.

Fordelen med å aldri heve stemmen til hunden er at det er lettere å holde roen selv når man sier rolig nei i stedet for å rope. Prøv å si "NEI!" skarpt, og kjenn etter hvordan du spenner musklene i kroppen. En annen fordel er at man slipper å stå å dumme seg ut med å kjefte på hunden i offentlighet når den gjør noe galt på tur. Det ser jeg ofte, og jeg blir direkte flau på folkene sine vegne.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...