Gå til innhold

Valpen min er rabiat! hjelp...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Valper inntil 6 -9 md behøver 20 - 16 timers søvn i døgnet (går gradvis nedover), og 40 % av søvnen skjer om dagen.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbeat
Skrevet

:fnise::fnise: Sorry at jeg lo litt, men det der er akkurat slik valper er :)

Grunnen til at han var rolig i begynnelsen, er bare for at han ikke var blitt husvarm enda.

De må læres å være rolige, leke bare når du sier det og lære seg å ikke bite hardt under lek osv.. De er som barn som trenger oppdragelse, omsorg og kjærlighet :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke håp på at den roer seg altfor mye på kort tid. Mine hunder har stort sett vært ramper frem til de er godt over året. Blir gradvis bedre da og stort sett går det over fra rasering og biting på møbler og sko til andre ting etter hvert.

Når hunden er rundt 1,5 år har den stort sett rast fra seg og kommet over puberteten. Men også det er avhenging av kjønn, rase og en drøss med andre ting.

Anonymous poster hash: 05c93...b68
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten å ha lest alt så må du mosjonere han mer. En fast hånd, han må vite at han ikke kan holde på sånn. Uten vold selvfølgelig!

Anonymous poster hash: 40b75...93b
AnonymBruker
Skrevet

Uten å ha lest alt så må du mosjonere han mer. En fast hånd, han må vite at han ikke kan holde på sånn. Uten vold selvfølgelig!

man mosjonerer ikke valper.

Anonymous poster hash: 03d87...529

• Liker 10
Gjest Heartbeat
Skrevet (endret)

Et tips er å være helt rolig hele tiden, selv når valpen er umulig . Å hause seg opp gjør at valpen blir verre. En fast og sikker opptreden ovenfor valpen er det beste, vær rolig og bestemt :)

Husker jeg måtte nærmest holde min første valp til han roet seg, da de ofte ikke kjenner sine egne grenser.Man må hjelpe dem til å roe seg ned :)

Endret av Heartbeat
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man mosjonerer ikke valper nei, men en fast hånd må til. Det hjelper ikke med barneoppdragelse.

AnonymBruker
Skrevet

Valpen skal selvfølgelig behandles med kjærlighet.

• Liker 2
Skrevet

Det er en valp. Valper er sånn. Det blir bedre om noen måneder. Her er det du som må gjøre leksa di å lære deg mer om hund! Valper tisser, bæsjer, spiser på alt, de utforsker alt, har mye energi, leker masse. De er som små barn. De skal ikke straffes, men må lære. Det er ditt ansvar å lære valpen å gå på do ute, gå rolig å bånd, ditt ansvar å leke og aktivisere og sørge for ro og hvile. Oppdragelsen kommer etter hvert, nå skal du og valpen bygge er godt forhold sammen. Gå på kurs hvis du er usikker, eller les noen bøker. Det er MYE jobb å ha valp og hund. Det burde du ha vært klar over før du fikk valp!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

no i varmen så må du sørge for at den får i seg nok vann, om du så må bære den til vannskåla, for en liten kropp tåler varmen dårligere enn en stor kropp

og så må det vere rolig lek og mye kos og mulig du må tvangsroe den ned for å få den til å sove

Anonymous poster hash: 6c3a3...40a
  • Liker 2
Skrevet

En klassisk oppskrift på å få overstressede valper og unghunder er å "mosjonere de mer". Valper trenger ikke mosjon. De trenger ro, trygghet, lek og sosialisering med andre hunder og mennesker. Og gjerne ikke alt på èn gang.

Og - glem "hånda". Trenger ikke en "fast hånd". Jeg regner med at du mener at man må være konsekvent, på samme måte som i all læring til både barn og dyr ;-)

• Liker 6
Skrevet

Han er nok fremdeles usikker og ikke helt trygg på dere og sitt nye hjem enda. Husk at han har forlatt alt han kjenner og det er utrolig skummelt for en liten valp. Det kan nok være lurt å ikke få så veldig mye besøk/gå mye ut enda, la han bli trygg på dere først.

Ang. Søvn så trenger valpene MYE søvn. Når vi hadde valp i den alderen så våknet han etter natten, gikk å tisset, spiste, ut på do igjen, leke, ut på do. Sove. Å slik gikk dagene. Han sov gjerne 2-3 tom gangen da. Ikke overstimuler han, da blir han bare sliten og forvirret. Se for deg et barn som er overtrøtt, INGENTING er godt nok.

Nå som det er så varmt må du passe på han ikke er for varm og at han får i seg nok væske også:)

Meld deg på valpekurs, det er veldig fint:)

Lykke til med hunden din!:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen!

Å herregud, vi blir galne! Nå nylig vekka valpen oss. Det var piss og drit på gulvet på soverommet våres, og valpen var ikke lenger trøtt. Han hoppet, løp, beit i alt og var overhyper. Jeg skulle gå på badet, men i det jeg åpnet baderomsdøra smalt valpen rett i døren. Han kom løpendes bak meg uten jeg visste det, og BAM rett i døren. Det var en hardt smell fordi han skreik og løp inn på gjesterommet. Nå har han roet seg ned, men er redd for baderomsdøra.

Åhh.. dette vil ingen ende ta :( Vi (jeg og samboeren) er totalt utslitte. Vi får ikke sovet ut, og vi begynner å gå hverandre på nervene. Dette virker enda mer stress enn å ha en baby faktisk...

Jeg har sjekket valpen for ytre skader og finner ingen. Jeg har tatt rundt på kroppen og det ser ikke ut som han har vondt noe sted. Stakkars valp :(

ts

Anonymous poster hash: 8373f...4b2
Skrevet (endret)

Hei igjen!

Å herregud, vi blir galne! Nå nylig vekka valpen oss. Det var piss og drit på gulvet på soverommet våres, og valpen var ikke lenger trøtt. Han hoppet, løp, beit i alt og var overhyper. Jeg skulle gå på badet, men i det jeg åpnet baderomsdøra smalt valpen rett i døren. Han kom løpendes bak meg uten jeg visste det, og BAM rett i døren. Det var en hardt smell fordi han skreik og løp inn på gjesterommet. Nå har han roet seg ned, men er redd for baderomsdøra.

Åhh.. dette vil ingen ende ta :( Vi (jeg og samboeren) er totalt utslitte. Vi får ikke sovet ut, og vi begynner å gå hverandre på nervene. Dette virker enda mer stress enn å ha en baby faktisk...

Jeg har sjekket valpen for ytre skader og finner ingen. Jeg har tatt rundt på kroppen og det ser ikke ut som han har vondt noe sted. Stakkars valp :(

ts

Heheh!

Når jeg fikk valpen min var han den søteste lille bulten (det er han fremdeles) men når han ble vant til meg og hjem.. ET MONSTER! Jeg kalte han for monster valp leeeeeeeeeenge!

Det jeg gjorde feil? Jeg tok han med over alt, det var alltid noe som skjedde, å det ble han vant til, etterhvert måtte jeg lære han å roe seg ned, å faktisk ta dager der det ikke skjedde noe som helst. Å det har fungert. Jeg har også bur trent han, slik at når jeg ser at han stresser for mye, så hiver jeg han i bur for der (tro det eller ei, bur kritikkere) slapper han av, han går inn selv også nå når han føler behovet for det, å døren står åpen.

Når jeg ikke er hjemme, så er han også i bur for sitt eget beste, til jeg er 100% sikker på at han ikke kommer til å knaske opp ting og tang som ligger rundt som kan sette seg i halsen osv.

Det er viktig å gi valpen noe å jobbe med, ja den er liten å søt. Men fremdeles stor nok til å løpe / leke og få litt psykisk trim. Pakk hundesnop / pølse / skinke i alt du kan finne å la valpen jobbe med det, sørg for at du ikke stresser valpen for mye (da blir den turbo om natten og eventuelt kan begynne å jokke på ting)

Den er 10 uker så jeg, den trenger disiplin, å det bør du ta tidligst mulig. :)

Jeg kan også garantere deg at det var mange ganger jeg hadde lyst å putte monsteret mitt på finn.no :fnise: Men jeg tenkte at her har jeg tatt et ansvar å det må jeg følge opp.

I begynnelsen så hadde jeg valpen i sengen ,for da kjente jeg når han beveget seg / ble urolig, å da var det rett ut, slik holdt det inntil han sov natten gjennom, å selvfølgelig skjedde det ulykker i ny og ne etterhvert som han lærte seg å hoppe opp å ned av sengen selv, men for det meste så gav han beskjed. Faktisk, så var han ufattelig treg med å bli stueren, selv om jeg tok han ut etter lek, mat, søvn, drikking, og kos. Av og til ga han beskjed, andre ganger så var han så opptatt at han "glemte" å gi beskjed.

I dag er knøtten 6 mnd (om noen dager 7). Etter mye tålmodighet og trening, så er han en av de lydigste i nabolaget, han er fornøyd og betraktelig roligere enn det han pleide å være. (Takk gud for det!)

Å dette er en blanding av 3 turbo-raser,

Ja, tålmodighet og trening (psykisk og fysisk) funker gull å som regel det du trenger.

Lek og kos masse med valpen, knytt bånd, belønn masse!

Viktigst av alt: IKKE gi opp! Det blir bedre!

:klem:Lykke til!

Edit: Dere kan også begynne å ha valpen i bur på soverommet, våkn opp om natten ett par ganger (kommer an på hvor stor den er) for å ta den ut, så den ikke trenger å holde seg så lenge.. :) Da får dere søvn, valpen kan sove i bur og den får muligheten til å gå ut.

Edit2: Skal nevnes at buret er veldig stort i forhold til valpen, så han har god plass, så ikke noe plassmangel der. Han har også vannflaske der.

Edit3: husk at valpen kan merke at dere stresser, noe som ikke er bra! Prøv å ha en bestemt men avslappet relasjon til alt den gjør. Korriger/avled feil atferd, belønn god atferd!

Du kan også sende PM om det er noe du lurer på.

Hilsen en som aldri har gått på kurs og som er førstegangs valpeeier, men andregangs hundeeier. :)

Endret av Frk.K
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

wow TS......

ta kontakt med en instruktør\adferdsterapaut og få deg en grundig innførelse i å ha hund.

du høres jo helt fjern ut når det kommer til hunder (valper)...

og på toppen av dette så kjøpte du den en SJÆFER, hva tenkte du? den skulle beskytte familien? den ser tøff ut?

du har fått deg en ekstremt krevende hund, høres ikke ut som hunden for deg nei.

Hilsen Malle, Sjæfer og pomme(konas) eier

Anonymous poster hash: 8c46e...dfa
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

wow TS......

ta kontakt med en instruktør\adferdsterapaut og få deg en grundig innførelse i å ha hund.

du høres jo helt fjern ut når det kommer til hunder (valper)...

og på toppen av dette så kjøpte du den en SJÆFER, hva tenkte du? den skulle beskytte familien? den ser tøff ut?

du har fått deg en ekstremt krevende hund, høres ikke ut som hunden for deg nei.

Hilsen Malle, Sjæfer og pomme(konas) eier

Anonymous poster hash: 8c46e...dfa

Hva faen er det for et svar? Er du ikke riktig navla?

ts

Skrevet

Lagt på noe edits på innlegget mitt.. Håper det kan gi noe trøst :)

AnonymBruker
Skrevet

Lagt på noe edits på innlegget mitt.. Håper det kan gi noe trøst :)

Tusen takk for gode tips :) Det høres veldig lett ut, men i praksis er det veldig vanskelig. Vi holder oss rolige rundt valpen og prøver å kose med han slik han skal bli trøtt men til ingen nytte. Han herjer, biter og er en reeal rampegutt uansett hva vi gjør. Vi har fjernet han fra situasjonen, kost med han, kjeftet, ignorert, belønnet osv.

Vi har hundeseng til han som han sover i ved siden av sengen våres, og det fungerer greit nå :)

Noe jeg egentlig stusser litt over, som han ikke gjorde før er at han har begynt å bite hardt. Før var det bare lekebiting som ikke gjorde vondt. Nå kan han bite så hardt at jeg hyler. Jeg setter han straks ned og ignorerer han, men han gir seg liksom ikke heller...

ts

Skrevet

Tusen takk for gode tips :) Det høres veldig lett ut, men i praksis er det veldig vanskelig. Vi holder oss rolige rundt valpen og prøver å kose med han slik han skal bli trøtt men til ingen nytte. Han herjer, biter og er en reeal rampegutt uansett hva vi gjør. Vi har fjernet han fra situasjonen, kost med han, kjeftet, ignorert, belønnet osv.

Vi har hundeseng til han som han sover i ved siden av sengen våres, og det fungerer greit nå :)

Noe jeg egentlig stusser litt over, som han ikke gjorde før er at han har begynt å bite hardt. Før var det bare lekebiting som ikke gjorde vondt. Nå kan han bite så hardt at jeg hyler. Jeg setter han straks ned og ignorerer han, men han gir seg liksom ikke heller...

ts

Hehe ja, altså.. Det gjorde min og, gjorde sinnsykt vondt også, virket som om han ikke hadde helt kontroll på styrken på bittet sitt enda, noe som for all del kan stemme. Jeg sa bare sa nei eller sa au på en veldig høy og skarp måte, også gikk jeg fra valpen. Han har sluttet med det nå..

Det er faktisk veldig lett i praksis, han må rett å slett lære seg å slappe av.. Jeg måtte faktisk for en liten stund binde monsteret mitt fast inne, slik at han lærte seg å slappe av, at det ikke skulle skje noe 24/7, de har godt av å kjede seg også.

Bruk han, og bruk han masse, lek, tren inn nye kommandoer (2-3 minutter av gangen pr økt) og gi han utfordringer som vil slite han litt ut, slik at han sover godt om natten og at det ellers blir lettere for han å slappe av.

Også: TTT. Ting tar tid. Vær konsekvent. Ikke slik at det er ok den ene dagen, men den andre dagen så er det ikke det, da vil du bare forvirre valpen, veldig viktig at dere er samkjørt i oppdragelsen dere velger for han.

• Liker 1
Skrevet

ts

Gratulerer med piraja, hehe. Vet akkurat hvordan det er. Jeg var full av blåmerker i verste biteperioden. Og litt senere kom fjortiss- og jokkeperioden.... Det skjedde flere ganger at jeg satt og grein og tenkte at nå legger jeg hele bikkja ut på finn :fnise: Hold ut, det går over!

Vi brukte timeout når han fikk de verste raptusanfallene. Dvs vi hadde et bånd på stua som vi bandt han i, da roet han seg fort (etter litt klaging og syting). Tvangskosing fungerte også for å få han til å roe seg ned.

Andre ting som fungert var frosne bein, isbiter og tøystykker dyppet i vann vi la i fryseren. Dette koste han seg med lenge og leggen min fikk fred for skarpe valpeptenner.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...