Gå til innhold

Får man tak i hundekjøtt i Norge?

Oxygenee

Anbefalte innlegg

Guybrush: "Den viser også hvor lett det kan oppstå lynsjemobber. "

-Nettopp, det er helt utrolig å se. Skulle likt å samlet opp en 50-60 av disse og gitt dem noen høygafler og se hva som hadde skjedd. Eller vent, det vil jeg jo ikke. Men tanken er fascinerende.

Hva om folk hadde engasjert seg like sterkt for bedre behandling av kyllinger?
Det hadde gjort underverker.

Men det skjer neppe. Det er mye morsommere for folk å tøffe seg litt i kommentarfelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fnisu: Takk, det er en holdning jeg respekterer.
Jeg har absolutt respekt for vegetarianere, selv om jeg selv mener det er moralsk ok å spise kjøtt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedra

Oj, der kom det flere på rappen!

Hedra:

Hvis du leser hele tråden vil du se at jeg begynte sakelig og rolig, ikke før folk begynte å bli spydige slapp meg jeg løs og plukket opp diskusjonen. Jeg tok til og med en vegetarianer i forsvar der i starten, før hun senere avslørte seg som fullstendig irrasjonell.

Du har tydeligvis i likhet med flere ikke lest denne tråden. Den eneste gangen jeg har nevnt "Fido" var " eget oppdrett på hund ja, de tar ikke "Fido"

-Og det eneste jeg skrev om omplasseringshund var at jeg ikke hadde samvittighet til å ta en hund som skulle omplasseres, siden det da gjerne er mennesker bak som ønsker at disse skal få et nytt hjem.

Attpåtil var dette etter spørsmål fra andre i tråden.

Altså var begge dine eksempler på usmakelighet fra min side en det motsatte av hva jeg skrev.

Men det er klart, jeg finner det interessant og nødvendig å tråkke litt på denne irrasjonaliteten folk utviser.

Her har vi parallelt med hundediskusjonen hatt en diskusjon om dyrevelferd, hvordan minimere lidelse blandt oppdrettere av gris/kylling etc, og det eneste folk klarer å komme med er "fy faen så kvalm du er", og kronargumentet over alle: "det er ikke normalt".

Og når det gjelder disse følelsene som er så sterke og viktige, når det faktum at noen folk spiser andre steder spiser andre typer dyr enn oss får kommentarfeltene til å flomme over av hat, drapsoppfordringer og lynsjestemning, når en inhuman avlivning av en hund i Moss får 100 mennesker til å tenne lys og samle seg, samtidig som disse samme menneskene dytter i seg torturert grisekjøtt og støtter industriell nedslakting av millioner av dyr som aldri har sett sollys...

Og som når de blir konfrontert med dette og innser at de ikke har noe å svare med, istedet for å tenke seg om svarer noe svada som "det er ondt, slik er det bare".

Slike fortjener å få isse følelsene sine trampet grundig ned i søla.

NB: Det er også fascinerende å se hvor tøffe folk er på nett. Jeg har vel fortalt om hundemåltidene mine til sånn ca 100 mennesker irl, ingen av dem har kommet med noe hat eller avsky. De fleste er nysgjerrige på hva det smaker, selv de som selv sier de aldri kunne spist det. Overraskende mange vil prøve, ref middagen jeg nå planlegger.

Jeg har lest hele tråden og som jeg prøvde å si, så ser jeg at du har beroliget med at du ikke spiser Fido.

Det var ikke helt det jeg mente.

Jeg skjønner ikke hvorfor du går inn for å provosere mer enn det du allerede gjør ved å snakke om hund som mat.

Å få folk i tale, få igang tanken er supert men du oppnår jo ikke det på denne måten.

Du får bare enkelte til å føle seg tråkket på og hva er vitsen med det ?

Bare så det er sagt, jeg føler meg ikke tråkket på, bare provosert.

Jeg har ingen motforestillinger mot å spise hund så lenge den blir avlivet humant.

Jeg ser ingen motsetninger i å tenne lys for en torturert hund og spise kjøtt. De fleste av oss som er opptatt av dyrenes velferd støtter organisasjoner som jobber seriøst på det politiske plan for å endre lover og regler, og de fleste av oss velger kjøttvarer så nøye vi kan for å ungå å støtte dårlig dyrehold.

Slakteindustrien vil alltid ha mørke hemmeligheter, men det betyr ikke at det ikke er viktig å være bevisst og prøve å endre det som er galt.

Problemet med mye av den asiatiske slakteindustrien er at det i det asiatiske kjøkken er vesentlig at maten er ferskest mulig. Derfor ønsker de å holde liv i dyret så lenge som mulig og ser de ikke nødvendigheten av å avlive noe før slakting. Det dør jo til slutt uansett og livet forlater kjøttet mye nærmere tallerkenen vår.

Kultur, religion, følelser og livssyn står sterkt og det tar tid å endre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunder er kjøttetere. Spiser du hundekjøtt vil urinsyrenivået ditt gå såpass høyt at du vil få problemer med f.eks nyrene og deretter få eventuelt nyrestein, gikt eller andre medisinske tilstander.

Dere kan jo tenke på hva slags dyr vi spiser som er kjøttetere, det er ikke akkurat mange..

Anonymous poster hash: 97f33...0ae
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke noe galt i aa spise bikkje jeg heller, saa lenge den har blitt behandlet ordentlig og avlivet smertefritt. Nettopp derfor kunne jeg aldri i verden kjoept hundekjoett fra for eksempel Kina, naar vi vet hvordan dyrene behandles der, med mindre jeg var ett hundre prosent sikker paa at kjoettet kom fra ordnede forhold. Noe annet er forkastelig.

1 000 000+

Anonymous poster hash: 61257...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser heller ingenting galt i å spise hund sånn i utgangspunktet, så lenge dyret har levd et godt nok liv og blir slaktet på en human måte.

Det som i praksis gjør tanken på å spise hund ubehagelig for meg er:

• Dyrevelferden er vel ganske elendig
  • Er kjøttet egentlig bra for oss, sånn mtp. at hunder hovedsaklig spiser kjøtt?
  • Hunder er for meg kjæledyr, ikke mat. Dette er selvfølgelig ikke et godt argument mot å spise hundekjøtt (det er jo kun mine følelser, andre kan føle det annerledes), men heller et argument for hvorfor det for mange av oss føles feil å skulle spise det selv

Hadde jeg vært på besøk hos noen som serverte hundekjøtt ville jeg kanskje smakt på det av ren nysgjerrighet. Jeg kunne også funnet på å smake på rottekjøtt om jeg fikk det servert, selv om jeg har hatt rotter som kjæledyr og elsker arten. Jeg liker egentlig alle dyr, men spiser kjøtt i moderate mengder likevel. Lam er for eksempel fantastisk søte og mange av dem er dessuten utrolig tillitsfulle og kosete, likevel storkoser jeg meg når jeg får servert en god og saftig lammestek. Det ene utelukker ikke det andre for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men grunnen til at man ikke spiser Hund er ikke fordi det er ett kjæledyr. Men fordi den er kjøtteter! Det er veldig skadelig å basere en diett på kjøttetere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedra

At kjøtt fra kjøttetere er farlig har jeg aldri hørt før. Stemmer det faktisk ?

Noen som har seriøs info/forskning på det ?

Hva med sjømat ? Det meste der er kjøttetere ..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedra: Jeg sitter på mobilen nå så orker ikke å Google, men jeg husker at vi i biologien på VGS lærte at jo lenger opp i næringskjeden man kommer, jo flere giftstoffer (?) er det i kjøttet /dyret. Noen av disse giftstoffene er visst vanskelige eller umulige for dyr å kvitte seg med, altså vil et dyr som spiser dyr som har spist dyr få i seg en god del. Husker at de nevnte noe av det samme om delfinkjøtt i dokumentaren The Cove.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer det. Jeg råforer hundene mine men jeg har ikke lov å fore kjøttetere til en kjøtteter. Mennesker spiser heller ingen kjøttetere om du tenker deg om. Det nærmeste vi kommer er grisen faktisk Men den er omnivore. Det vill si alteter

Endret av lillemy01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
AnonymBruker

Ble det noen hundekjøttmiddag til slutt?

Kudos til TS for å holde hodet kaldt gjennom hele den tråden her! Ser at mange har sterke følelser som de dessverre har vanskeligheter med å uttrykke ...

Anonymkode: 4065d...40d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å spise rovdyr er bare så innmari feil. Spise katt, hund, ulv, løve? Nei, nei nei. Hest, kanin, elg, antilope - kjør på 

Anonymkode: 000e9...b03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Annonse

Kan noen vise forskriften der det står at hundekjøtt er ulovlig. Jeg er nysgjerrig på dette og har aldri hørt at det er ulovlig, bare at det er galt. 

Anonymkode: a2a1f...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan noen vise forskriften der det står at hundekjøtt er ulovlig. Jeg er nysgjerrig på dette og har aldri hørt at det er ulovlig, bare at det er galt. 

Det tok sånn cirka 10 sekunder å google.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=74546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

4 minutter siden, Wednesday Addams said:

…og antakelig har TS fått tak i kjøttet sitt. Hvis vedkommende la de i fryseren vil jeg anbefale å ta det snart siden tråden er 7 år gammel.

Anonymkode: dcf1e...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er synd. Vi har mye hund, og så lenge man slaktes på en rolig måte så er det humant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...