Gå til innhold

Får man tak i hundekjøtt i Norge?

Oxygenee

Anbefalte innlegg

"TS må faktisk akseptere at vi diskutere dette, ellers hadde vedkommende ringt til Mattilsynet."

-Jada, det er helt ok. Poenget mitt var at jeg ikke var ute etter å trolle hundeelskere.

Når vi nå først er igang må jeg innrømme at jeg koser meg litt:)

Bortsett fra lekerasisten her som prøver å trolle tråden, jeg ber innstendig om at folk ignorerer ham/henne.

Det er åpenbart at vedkommende bare vil provosere, hvis ikke hadde brukt den dyrevelferdsorienterte asiaten som en anledning til å slenge dritt om "dere asiater".

Så please. Ikke bit.

Til deg lenger opp som er nysgjerrig på hund men ikke liker villsvin; ta sjansen og prøv en gang. Det er ikke sikkert likheten er så merkbar, for min del er bare villsvin det nærmeste jeg kommer på i farta. Men så er det lenge siden jeg har smakt villsvin:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rasist fordi man påpeker at de ikke behandler dyr bra i mange land i Asia?

Anonymous poster hash: 762b1...557

Nei, rasist fordi...

Selv om dere er fattige, så trenger dere ikke å pine i hjel dyr for fornøyelsens skyld.

...du mener at bare fordi den du svarte på med det innlegget kommer fra Asia så må vedkommende 1. være fattig 2. spise hunder.

Anonymous poster hash: f62c4...2de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

..og 3. selvfølgelig, i og med at den personen kommer fra Asia, så piner vedkommende også ihjel hunder, i ditt lille hode.

Det er rasisme, ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker, on 23 Jul 2014 - 18:27, said:

Jeg hadde aldri selv kunne greid å spist hund fordi for meg er det et kjæledyr. Men så ser jeg også på kanin og hest som kjæledyr så spiser heller ikke kaninkjøtt eller spekepølse det står hest på.

Hva andre gjør får være opp til de.

Så om TS vil spise hund så kan vi andre ikke si så mye på det så lenge han ikke gjør noe ulovlig.

Men over til det TS lurte på så har jeg aldri hørt om at man kan få tak i hundekjøtt her i landet.

Men du får vel svar med matilsynet om det er lov å selge hundekjøtt her i landet.

Anonymous poster hash: ab5b8...e76

Man trenger ikke ringe mattilsynet. Det er ulovlig å omsette bl.a. kjøtt av hund til annet enn privat forbruk.

Det stemmer ikke som en ab sier her at kun fattige i Kina spiser hund. Men i land der det ikke er vanlig å bruke hund til gjeting eller bruks- har man ikke samme forholdet til det.

Vi spiser hestekjøtt selv om hester ofte er tett knyttet til oss følelsesmessig. Men å spise hund innebærer å spise et rovdyr som er langt oppe i næringskjeden. Derfor er det dumt hvis det ikke er sultedød.

Anonymous poster hash: 561f4...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, rasist fordi...

...du mener at bare fordi den du svarte på med det innlegget kommer fra Asia så må vedkommende 1. være fattig 2. spise hunder.

..og 3. selvfølgelig, i og med at den personen kommer fra Asia, så piner vedkommende også ihjel hunder, i ditt lille hode.

Det er rasisme, ja.

Nå er jeg ikke den du siterer men altså...Nå må du roe ned rasisme-kortet ditt litt.

Vedkommene skrev helt selv: grunnen til at asiatere spiser hund er pga. fattigdom. Så når noen påpeker/siterer det så er altså det de som er rasistiske? Jøyemeg.

2: Ja, i Asia er det normalt å spise hund, det er ikke antagelser.

Og 3: Altså, det er ingen hemmelighet at mange i Asiatiske land ikke har det samme synet på dyrevelferd som her i vesten (nå blir jeg vel kalt rasist jeg også) og ikke behandler dyra på samme måte, det er ikke dømmende eller rasistisk, men sannheten. Det har blitt avdekket gang på gang.

Rasisme meg her og rasisme meg der... Ikke rart det begrepet blir vannet ut.

Det å spise hund er ikke noe annerledes enn gris eller ku, men importerer man slik mat så evner man ikke å tenke særlig langt (med mindre man driter i dyrevelferd vel og merke) Tror nok grunnen til den massive motstanden mot dette er pga forholdene dyrene lever under og slaktemetoden, ikke fordi man spiser noe som kunne vært kjæledyr. Fåtallet av voksne mennesker her i Norge som synes hestekjøtt er forferdelig, selv om mange har det som kjæledyr... Er så glad for at jeg slipper å omgås mennesker som er så lite opplyst og egoistiske. Godt vi har slike lover i Norge som stopper slike idioter.

Anonymous poster hash: 6167d...cb2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode nyheter alle sammen!

Jeg har fått svar fra mattilsynet, og de bekrefter at det eksisterer ingen restriksjoner mot import

av hundekjøtt.

Det må imidlertid komme fra en godkjent virksomhet, og de kunne ikke vise til noen spesifikk tilbyder av hundekjøtt.

Men da er det ihvertfall håp.

Alternativet blir som noen har nevnt å velge en hund som skal avlives, og alliere meg med en lokal slakter

med mye fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy faen du er kvalm. Skal tipse om at alle omplasseringsorganisasjoner skal være på utkikk etter en idiot som bare er ute etter å drepe hundene som han tar til seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig rolig, hvis du leser tråden så ser du at jeg skriver at jeg ikke er ute etter å kverke en hund som noen vil omplassere.

"hund som skal avlives" sikter til en hund som allerede har blitt dødsdømt, altså en som ikke kan omplasseres.
Helt ærlig er det lite sannsynlig at jeg kommer til å gidde det. Kjøttet må vel mørnes også, så det blir mye styr.

Men generelt må det da være bedre at kjøttet blir brukt, enn at det bare kastes?
Kjæledyr vil man jo gjerne begrave, det forstår jeg. Men de fleste dyr som blir avlivet blir jo ikke begravet, de blir jo bare hevet i en container og brent.

Tenk om vi kunne satt dette i system og ordnet hundekjøkken til fattige?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Rolig rolig, hvis du leser tråden så ser du at jeg skriver at jeg ikke er ute etter å kverke en hund som noen vil omplassere.

"hund som skal avlives" sikter til en hund som allerede har blitt dødsdømt, altså en som ikke kan omplasseres.

Helt ærlig er det lite sannsynlig at jeg kommer til å gidde det. Kjøttet må vel mørnes også, så det blir mye styr.

Men generelt må det da være bedre at kjøttet blir brukt, enn at det bare kastes?

Kjæledyr vil man jo gjerne begrave, det forstår jeg. Men de fleste dyr som blir avlivet blir jo ikke begravet, de blir jo bare hevet i en container og brent.

Tenk om vi kunne satt dette i system og ordnet hundekjøkken til fattige?

Backer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i aa spise bikkje jeg heller, saa lenge den har blitt behandlet ordentlig og avlivet smertefritt. Nettopp derfor kunne jeg aldri i verden kjoept hundekjoett fra for eksempel Kina, naar vi vet hvordan dyrene behandles der, med mindre jeg var ett hundre prosent sikker paa at kjoettet kom fra ordnede forhold. Noe annet er forkastelig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både kanin og hest er kjæledyr som blir solgt og spist på restauranter i Norge. Hvorfor mener dere at hund er verre?

Hunder som blir avlivet får vel en giftsprøyte, jeg vet ikke om det kjøttet er så bra å spise, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Sveits er det lov å spise hund, det er nok ikke vanlig, men skjer nok spesielt i østsveits. Restriksjonene ligger derimot i omsetning av hundekjøtt, det er forbudt. Med andre ord kan du spise din egen hund, mens nabobikkja er forbuden frukt.. ;)

Anonymous poster hash: 814c5...941
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123: Måtte nok stått for avlivningen selv ja, gift er visst ikke anbefalt i maten ifølge Hellstrøm:)

Siste Anonym: Neida, det er intet forbud i Norge fant vi ut. Derimot er må importen skje fra en godkjent virksomhet, og per dags dato ser det ut til at det ikke finnes noen godkjent virksomhet som tilbyr hundekjøtt.

Det er mulig jeg rett og slett må bli grunder.

Haha, det hadde faktisk vært en god ide... Jeg mistenker at det ville ha blitt en lukrativ liten bedrift!
Det er jo vanvittig mange som har lyst å prøve hund her i landet, selv om de er en minoritet.

Jeg ville blitt eneste tilbyder, og mediaoppmerksomheten ville ha vært vanvittig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alice123: Måtte nok stått for avlivningen selv ja, gift er visst ikke anbefalt i maten ifølge Hellstrøm:)

Siste Anonym: Neida, det er intet forbud i Norge fant vi ut. Derimot er må importen skje fra en godkjent virksomhet, og per dags dato ser det ut til at det ikke finnes noen godkjent virksomhet som tilbyr hundekjøtt.

Det er mulig jeg rett og slett må bli grunder.

Haha, det hadde faktisk vært en god ide... Jeg mistenker at det ville ha blitt en lukrativ liten bedrift!

Det er jo vanvittig mange som har lyst å prøve hund her i landet, selv om de er en minoritet.

Jeg ville blitt eneste tilbyder, og mediaoppmerksomheten ville ha vært vanvittig!

Tror hatbrevene og drapstruslene også ville haglet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde det nok, men man kan jo ikke la seg stoppe av terrorister.

Dessuten, om jeg kunne egenhendig stått for å opprette den første stor(små)skalaproduksjonen

av hundekjøtt i Skandinavia.. Så skulle jeg levd godt med litt støy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde det nok, men man kan jo ikke la seg stoppe av terrorister.

Dessuten, om jeg kunne egenhendig stått for å opprette den første stor(små)skalaproduksjonen

av hundekjøtt i Skandinavia.. Så skulle jeg levd godt med litt støy:)

Blir det St. Bernard da, eller noe? Bikkje med litt kjøtt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum ide! Ellers har jo Tibetansk Mastiff masse kjøtt på beina, men de hadde kanskje vært litt vanskelige å hanskes med:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...