AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #21 Del Skrevet 22. juli 2014 Oxygenee, on 22 Jul 2014 - 13:42, said: Det smaker litt som villsvin, hvis du har smakt det. Litt som svin, men mer "vilt" i smaken. En del kjøtt er rikt på fett, men rene fileter er magre og gode:) Selv synes jeg det er skremmende å se hvor mye folk lar seg styre av irrasjonelle følelser, på grensen til ondt. Jeg mener at det å mene noe så sterkt, og så ikke kunne begrunne det med annet enn "det handler om følelser", slik er det her i landet, og så videre er tankesett som fører mye skummelt potensiale i seg. For å ta en sammenlikning: Det eneste som skiller en hund fra en gris er at de er forskjellige raser, og at kulturen vår tilsier at den ene spises og den andre koser man med. Det at man ikke er i stand til å se galskapen i å basere sin moral på slikt er nøyaktig det samme som at folk flest syntes mennesker av noen farger var mer verd enn andre. Her var det heller ingen vitenskap eller dypere analyser bak, det var kun "slik er det". Derfor hadde folk heller ikke like mye medlidenhet ovenfor f.eks svarte under slaveriet. Helt til noen begynte å se nærmere på moralkompasset sitt, og tenkte litt utenfor det samfunnet la opp til. Da skulle det ikke mange tankehopp før noen innså at dette var fullstendig galskap. (Nei, jeg mener ikke at det er like galt å være imot hundespising som å være rasist, ta det med ro:) Men det er faktisk likheter i tankemåten, når man ikke rydder opp i moralen sin utifra sunn logikk) Jeg har spist villsvin, det smaker faktisk litt fisk av kjøttet. Ble ikke imponert. Å påstå at hund og svin blir enten mat eller kjæledyr varierer vel. Det beviser hvor lite du kan om nordisk historie. Obw. Jeg tror jeg vet hvem du er irl.Anonymous poster hash: 561f4...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oxygenee Skrevet 22. juli 2014 Forfatter #22 Del Skrevet 22. juli 2014 Haha, jeg har vel ikke påstått at hund eller gris blir enten mat eller kjæledyr, har jeg vel? Og jo, jeg har nogenlunde grei kjennskap til nordisk historie. Det er jo nettopp poenget mitt, hva som er ok kulturelt er konstant i endring, og det er derfor i mine øyne både sprøtt og uansvarlig å basere moralen sin på hva som akkurat nå er tabu eller ikke. Bare koselig om du vet hvem jeg er, jeg tar det som en liten selvfølge at folk som kjenner meg og leser dette kjenner meg igjen på tema og referanser. Årsaken til at jeg nå er igang med å lete etter hundekjøtt innenlands er at andre på vennelisten har spurt meg om jeg kan invitere til hundemiddag. Blir det suksess så kanskje du blir invitert;) Men villsvin med fiskesmak? Det hørtes veldig rart ut, jeg har spist det flere ganger og elsket det hver gang. Svin med viltsmak. Jeg synes hundekjøttet liknet på smak, men det er litt vanskelig å beskrive nøyaktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle âme Skrevet 22. juli 2014 #23 Del Skrevet 22. juli 2014 Jeg starter ingen diskusjon, spurte ingen spørsmål. Men når jeg er så imot dette, må jeg få lov til å si min mening. Og selvfølgelig er jeg spydig og dømmende når jeg hører om noen som vil spise kjæledyr. Får helt vondt inni meg. Man spiser jo både marsvin og kaniner, dei er også kjæledyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mooky Skrevet 22. juli 2014 #24 Del Skrevet 22. juli 2014 Man spiser jo både marsvin og kaniner, dei er også kjæledyr. Har jeg sagt at jeg synes det er greit å spise marsvin og kaniner da? Nei. Det er like ille som hunder i mine øyne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oxygenee Skrevet 22. juli 2014 Forfatter #25 Del Skrevet 22. juli 2014 Dette er litt interessant, hvor går grensen isåfall for deg? Hva med minigriser? Disse blir idag stort sett omsatt som kjæledyr, selv om de opprinnelig ble avlet til forskning. Er det noen fisker som er off-limits, gullfisk f.eks? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #26 Del Skrevet 22. juli 2014 Hunder er som et familiemedlem, blir helt kvalm av å bare lese overskriften.. Anonymous poster hash: 81d13...5bc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #27 Del Skrevet 22. juli 2014 Sett deg inn i hvordan de ofte behandler hundene i asiatiske land. Om du ønsker og støtte dette og importere kjøtt derifra så er du rett og slett ond. Anonymous poster hash: 762b1...557 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oxygenee Skrevet 22. juli 2014 Forfatter #28 Del Skrevet 22. juli 2014 Det med dyrevelferd er forsåvidt relevant, men så lenge det er merket kjøtt så er det relativt greit å finne ut av, i den grad man kan det med noe kjøtt. Som stadige avsløringer viser er ikke produsentene i vesten alltid helt stuerene heller, uten at det gjør det noe mindre alvorlig. Det er imidertid ikke slik at hunder behandles verre enn andre dyr som avles opp til næring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #29 Del Skrevet 22. juli 2014 Bare å ta en tur inno finn.no, masse gratis hundekjøttAnonymous poster hash: 1753c...b90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oxygenee Skrevet 22. juli 2014 Forfatter #30 Del Skrevet 22. juli 2014 Hehe, det tenkte jeg faktisk på nylig, men jeg kom frem til at jeg ikke hadde samvittighet til det. Ikke for min del, men de fleste som gir bort hunder vil jo at folk skal ta vare på dyret, ikke spise det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #31 Del Skrevet 22. juli 2014 Har du lest hvordan hundene har det i Asia? Eller dyr der generelt? Eksempel hvordan de presser sammen mange hunder i bittesmå trange bur? Og dette vil du støtte ved å importe kjøtt for å dekke din litt vel sære preferanse for mat? Nei, alt er ikke bra her i vesten heller, men norske dyr har det ganske mye bedre enn asiatiske dyr. Og da burde man heller støtte norsk landbruk i stede for å prøve å få importert kjøtt fra steder som overhode ikke behandler dyrene bra. Anonymous poster hash: 762b1...557 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #32 Del Skrevet 22. juli 2014 Finnes det i det hele tatt produksjon av hundekjøtt som er relativt etisk? Neida, det står ikke supert til på alle gårdene i Norge heller, men her har man iallefall mulighet til å kjøpe sertifisert økologisk og fra lokale småbruk man kjenner til. Men hundekjøtt? Er det ikke bare Asia som driver med den slags? Og der er behandlingen av dyr så grusom at det er vanskelig å beskrive. Da er det faktisk mer humant å overta en vanskelig omplasseringshund og slakte den selv.Anonymous poster hash: fd93f...f53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 23. juli 2014 #33 Del Skrevet 23. juli 2014 Har jeg sagt at jeg synes det er greit å spise marsvin og kaniner da? Nei. Det er like ille som hunder i mine øyne. Jeg synes du sa over og ut, jeg? Du gjentar deg selv som en fuckings plate med hakk i. Vi har fått med oss at du synes det er bedre å drepe kyr enn hunder. Greit. Ha det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sukkerspinnn Skrevet 23. juli 2014 #34 Del Skrevet 23. juli 2014 Det er vel ikke ulovlig? Jeg har en venn som er norsk, men er oppvokst i utlandet. Han pleier å ha noen hundefileter liggende i fryseren. Tanken på at politiet skal kunne slå inn døra og raide kjøkkenet hans er bare absurd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #35 Del Skrevet 23. juli 2014 Det er vel ikke ulovlig? Jeg har en venn som er norsk, men er oppvokst i utlandet. Han pleier å ha noen hundefileter liggende i fryseren. Tanken på at politiet skal kunne slå inn døra og raide kjøkkenet hans er bare absurd. Hvordan får han tak i dem da? Og hvordan er dyrevelferden bak dette? Anonymous poster hash: fd93f...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oxygenee Skrevet 23. juli 2014 Forfatter #36 Del Skrevet 23. juli 2014 Sukkerspinn: Se der ja! Vet du hvor han har kjøpt det? Har ikke fått svar fra Mattilsynet, men jo mer jeg leser rundt jo mer sikker blir jeg på at det ikke finnes noe forbud. Men jeg skal poste svaret når jeg har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meeh Skrevet 23. juli 2014 #37 Del Skrevet 23. juli 2014 Har du lest hvordan hundene har det i Asia? Eller dyr der generelt? Eksempel hvordan de presser sammen mange hunder i bittesmå trange bur? Og dette vil du støtte ved å importe kjøtt for å dekke din litt vel sære preferanse for mat? Nei, alt er ikke bra her i vesten heller, men norske dyr har det ganske mye bedre enn asiatiske dyr. Og da burde man heller støtte norsk landbruk i stede for å prøve å få importert kjøtt fra steder som overhode ikke behandler dyrene bra. Asia har over 4 milliarder innbyggere. Selvsagt vil det finnes det mange grove eksempler på dyrehold i et såpass stort landområde, men dette betyr da ikke at alt er dårlig. Du finner i Asia som her frittgående dyr og økologisk kjøtt, og dette er fullt mulig å finne ut av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #38 Del Skrevet 23. juli 2014 Villsvin er jo kjempegodt da! Hadde en kollega fra et sted i Italia der det var vanlig å spise katt. Han påstod at katt også smakte villsvin, men jeg har hørt fra andre at det bare er seigt og ikke noe særlig. Jeg ble tilbudt hundekjøtt på en kinarestaurant i Frankrike en gang, men sto over. Aner ikke hvor de fikk kjøttet fra, villhunder kanskje? Vet du Oxygenee, om det er vanlig å drive oppdrett på de hundene man spiser, bruke villhunder, eller tar man ”Fido” i bakgården? Når det kommer til hundekjøtt så er jeg mest skeptisk til det at hunder spiser ALT. Det må jo sette en viss smak på kjøttet? Griser er vel også altetende, men i oppdrett har man i alle fall kontroll på hva dyret spiser. Anonymous poster hash: 7fc06...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oxygenee Skrevet 23. juli 2014 Forfatter #39 Del Skrevet 23. juli 2014 Jeg har spist katt noen ganger og, men det smaker veldig annerledes. Ikke dårlig, men heller ikke så veldig godt synes jeg. Og så er det seigt ja. Siden det er kraftig på smak egner det seg godt i gryter:) Hund derimot er mørt og godt! De har eget oppdrett på hund ja, de tar ikke "Fido".. Dvs, det forekommer garantert at fattige i nød stikker av med løshunder og andre hunder, men det er ikke det du normalt får i butikken/på restaurant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uhumskheter Skrevet 23. juli 2014 #40 Del Skrevet 23. juli 2014 Så lenge de blir tatt godt vare på og avlives humant, så ser jeg egentlig ikke problemet. Kunne aldri spist hund selv da. Men ville vel anta at villhunder smaker bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå