Gjest Applestore Skrevet 21. juli 2014 #21 Skrevet 21. juli 2014 (endret) Jeg sliter også med ganske sterk flyskrekk, og jeg vil anbefale deg å ta en snakk med en flyvertinne på flyet. De vet som regel litt om det f.eks vil bli noe turbulens, og vil som regel også ta godt vare på deg under turen. Jeg har også satt meg ned og virkelig forklart reisefølget mitt om hvor redd jeg er (noen har også sett hvordan jeg reagerer når det virkelig svartner for meg), da veldig mange ikke greier å sette seg inn i situasjonen. Jeg jobber veldig mye med å finne ut hvorfor jeg er redd, og jobber mye med tankene mine før jeg skal dra. Det viktigste er å ikke stresse og ha med deg noen du virkelig stoler på. Edit: Jeg er forøvrig veldig fasinert av fly, og har lest meg en del opp på det, men trives fortsatt på bakken Endret 21. juli 2014 av Applestore
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #22 Skrevet 21. juli 2014 Er det lov å spørre om hvorfor du synes det virker så rart? Det finnes en del helikopterpiloter her i landet, noen av dem er helt sikkert på KG, og det er også naturlig å anta at de trekkes mot slike tråder mer enn de fleste. Det er også naturlig å trekke inn når man svarer i en slik tråd. Aner ikke hvorfor du går helt av skaftete, det virker da fullt mulig at det er en helikopterpilot. Anonymous poster hash: ba3ba...174 Ok . La oss se da, om mennesket kan overbevise oss om det . Anonymous poster hash: c1fad...87e
Apehjerne Skrevet 21. juli 2014 #23 Skrevet 21. juli 2014 Jeg skal ut og fly om noen dager og jeg er virkelig livredd. Jeg sliter med flyskrekk. Men jeg liker å reise og denne måte er jo enklest å komme seg frem på. Jeg vet at det er sikkert å fly, det sier de alle. Men en dag smeller det. Og den ene gange så kan det være meg det går utover eller noen av mine nærmeste. Og ikke gjør det lettere å lese om de siste flystyrtene. Jeg gråter bare ved tanken på hva som skjedde med ofrene og de berørte. Det er så meningsløst det som skjedde, skulle aldri ha skjedd :,( Syns det blir bare verre og verre å sette seg inn i ett fly. Jeg har fått noe beroligende av legen. Hjelper litt , men jeg er mest redd for å miste kontroll. Jeg liker å ha kontroll, når jeg sitter i fly så her jeg ikke kontrollen. Kan ikke bare si stopp for å komme meg av. Redd for panikken. Uff, skulle ønske jeg ikke hadde det sånt. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men måtte bare få det ut. Jeg vil bare komme oss trygt frem ( og hjem igjen ) og nyte ferien med familien min Hilsen meg som hater å fly Anonymous poster hash: 02a52...d10 Anonymous poster hash: 02a52...d10 Plutselig blir du påkjørt. Plutselig blir du utsatt for blind vold. Plutselig kræsjer du i bil. Det kan smelle når som helst, når som helst, på hvilken som helst måte
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #24 Skrevet 21. juli 2014 Ok . La oss se da, om mennesket kan overbevise oss om det . Anonymous poster hash: c1fad...87e Du som krever beviser, overbevis oss om at du er intelligent. Si noe intelligent? Kom igjen, overbevis oss nå! Anonymous poster hash: 76b38...6cb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #25 Skrevet 21. juli 2014 hva gjør dette emnet her?Anonymous poster hash: a8266...2f1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #26 Skrevet 21. juli 2014 Du som krever beviser, overbevis oss om at du er intelligent. Si noe intelligent? Kom igjen, overbevis oss nå! Anonymous poster hash: 76b38...6cb Har jeg sagt jeg er intelligent? Trenger jeg da å bevise noe som helst ? Er mer intelligent enn deg jaffal, som avslører falske piloter her inne. Juhuuuu Anonymous poster hash: c1fad...87e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #27 Skrevet 21. juli 2014 Hvorfor måtte det være en han? Hvorfor måtte det være en han?Anonymous poster hash: c1fad...87e Måtte ikke være en han, er bare min dialekt som gjør at jeg kaller absolutt alt for han. Glemmer ofte det når jeg skriver. Sier for eksempel "kan du lukke han" når jeg spør folk om å lukke døren. Selv om dør er hunkjønn. Synes også det er litt tungvint å skrive han/hun. Anonymous poster hash: c36ec...907
Nanami Skrevet 21. juli 2014 #28 Skrevet 21. juli 2014 (endret) Æsj, nå fikk jeg vondt i magen. Hadde helt glemt at jeg også skal ut og fly snart. Føler virkelig med deg TS. Jeg takler ikke å fly i det hele tatt. Begynner å grine og får totalt panikk. Må bli fysisk holdt igjen av de jeg flyr med fordi jeg MÅ av flyet. Selv om jeg vet at flyturen går helt fint og at jeg lander fint om noen timer. Det er helt irrasjonelt. Endret 21. juli 2014 av Pompom 1
Gjest iGirl Skrevet 21. juli 2014 #29 Skrevet 21. juli 2014 (endret) . Endret 21. juli 2014 av iGirl 1
Gjest Cartman Skrevet 21. juli 2014 #31 Skrevet 21. juli 2014 Men hvorfor bry seg om ting man ikke kan gjøre noe med. Styrter flyet, så må du følge instruksjonene du fikk på starten av turen. Hvor ofte styrter et fly? Nesten aldri. Det er tusenvis av måter å dø på. Du kan blir offer for terrorisme, bli skutt i forbindelse med et ran, frontkollisjon, få tuberkulose og dø på isolat, vold i hjemmet, båtulykke og hjertestans.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #32 Skrevet 21. juli 2014 Skal tro hvor det ble av "piloten" ? Eller....fantes det ingen pilot...? Og dere bet på, tullinger . Anonymous poster hash: c1fad...87e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #33 Skrevet 21. juli 2014 Skal tro hvor det ble av "piloten" ? Eller....fantes det ingen pilot...? Og dere bet på, tullinger . Anonymous poster hash: c1fad...87e I og med at du ikke er intelligent så vet du jo ikke en gang hva "contact ground 32 point 22" betyr. Eller hva "transition and hold short of" betyr. Eller hva ctl er forkortelse for. Hvordan skal du da kunne avgjøre om vedkommende er en pilot eller ei? Anonymous poster hash: 76b38...6cb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #34 Skrevet 21. juli 2014 I og med at du ikke er intelligent så vet du jo ikke en gang hva "contact ground 32 point 22" betyr. Eller hva "transition and hold short of" betyr. Eller hva ctl er forkortelse for. Hvordan skal du da kunne avgjøre om vedkommende er en pilot eller ei? Anonymous poster hash: 76b38...6cb Hahahaha. Jeg klarte utifra det som var skrevet i innlegget å forstå at vedkommende ikke var pilot. Det var en god del mer enn du klarte . Så det hjelper ikke å hive ut utrykk du har googlet fram bare for å imponere, din tulling. Ps: Jeg har heller ikke påstått at jeg IKKE er intelligent . Kverulant. Anonymous poster hash: c1fad...87e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #35 Skrevet 21. juli 2014 Hahahaha. Jeg klarte utifra det som var skrevet i innlegget å forstå at vedkommende ikke var pilot. Det var en god del mer enn du klarte . Så det hjelper ikke å hive ut utrykk du har googlet fram bare for å imponere, din tulling. Ps: Jeg har heller ikke påstått at jeg IKKE er intelligent . Kverulant. Anonymous poster hash: c1fad...87e Jeg har ikke googlet meg frem. Jeg lytter en del til ATC. Derfor vet jeg hva de tingene betyr. Jeg vet også hva en vector er. Jeg vet hva "heavy" er for noe. Og hvorfor noen fly har det call-signet. Vi bruker det ikke her i Europa, tror jeg? Hvorfor vi ikke gjør det aner jeg ikke. Det er jo god hjelp for andre i luften. Og jeg har ikke hevdet at du har påstått at du ikke er intelligent. Jeg har derimot hevdet at du ikke er intelligent. Kverultant. Anonymous poster hash: 76b38...6cb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #36 Skrevet 21. juli 2014 Jeg vet ikke hvor redd du er i forhold til det jeg var, men denne filmen hjalp meg utrolig mye! Link: Jeg klarte ikke å slappe av på fly og satt og fulgte med på hver minste bevegelse de cabinansatte gjorde. Da det var turbulens fikk jeg høy puls og klamret meg til setet. Gruet meg i flere dager før jeg skulle fly og har alltid reist alene så det var ikke så morsomt å sitte der alene med frykten. Etter at jeg leste litt om hvordan fly fungerer og så filmen jeg linket til gikk det mye mye bedre! Håper det ordner seg for deg Anonymous poster hash: 6730c...ca5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #37 Skrevet 21. juli 2014 Oi da, glemte linken. https://www.youtube.com/watch?v=ayXvS5b9jVE Her er den. Anonymous poster hash: 6730c...ca5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #38 Skrevet 21. juli 2014 I og med at du ikke er intelligent så vet du jo ikke en gang hva "contact ground 32 point 22" betyr. Eller hva "transition and hold short of" betyr. Eller hva ctl er forkortelse for. Hvordan skal du da kunne avgjøre om vedkommende er en pilot eller ei? Anonymous poster hash: 76b38...6cb Ingen av de frasene brukes i Norge. I Norge bruker vi alltid 5 eller 6 siffer i frekvenser. Den beste måten å finne ut om en virkelig er helikopterpilot er om å be om offshorefrekvensen for Stavanger kontroll. Frasen "transition and hold short of" gir ikke noe mening. "Hold short of" er en del av en takseklarering og betyr at man skal holde klar av noe. Som oftest en rullebane eller en annen taksebane. Transition betyr bare overgang og det brukes gjerne om RNAV-ruter som knytter sammen to prosedyrer eller andre ruter. Ordet brukes også om gjennomgangsnivået. Jeg har ikke googlet meg frem. Jeg lytter en del til ATC. Derfor vet jeg hva de tingene betyr. Jeg vet også hva en vector er. Jeg vet hva "heavy" er for noe. Og hvorfor noen fly har det call-signet. Vi bruker det ikke her i Europa, tror jeg? Hvorfor vi ikke gjør det aner jeg ikke. Det er jo god hjelp for andre i luften. Og jeg har ikke hevdet at du har påstått at du ikke er intelligent. Jeg har derimot hevdet at du ikke er intelligent. Kverultant. Anonymous poster hash: 76b38...6cb Heavy brukes bak callsignet til luftfartøy som veier mer enn 136 000 kg. Det er ikke for andre flys nytte. Det er for å minne flygelederen på at han må mer adskillelse bak pga vingevirvler. Når det gjelder temaet i tråden, flyskrekk, så kan jeg betrygge TS om at det er veldig trygt å flyge i Norge, og i Europa. Hendelsen i Ukraina er svært tragisk og fullstendig uholdbar. Jeg er rimelig sikker på at konsekvensen av dette er at ustabile områder automatisk blir klassifisert som "restricted" i alle høyder, og ikke bare under et visst flygenivå som egentlig er praksisen i dag. Dagens praksis er trygg, men man hadde ikke regnet med at det ville bli brukt avanserte luft-til-bakke-missiler med så lang rekkevidde av opprørere. Normalt vil opprørere i konfliktområder være utstyrt med enklere luft-til-bakke-våpen som gjerne går under samlebetegnelsen manpads. Det er håndholdte våpen med begrenset rekkevidde. En annen ting du kan betrygge deg med er at alle ulykker som har vært gjennom tidene har før til økt sikkerhet i ettertiden. Ja selv hendelser som aldri førte til ulykker brukes til å bedre sikkerheten. Det er ingen bransjer som har så stort sikkerhetsfokus som luftfart. Ikke forsvaret, ikke olja, ikke skipsfarten. Rapporteringsgraden er skyhøy i Norge, og dette skyldes at vi har et "non-punitive reporting system". Dersom du rapporterer en hendelse kan du ikke straffes for dette. Unntaket er dersom du handler med forsett eller er grovt uaktsom. Om man likevel skal være forsiktig er det enkle ting man kan gjøre for å unngå den verste risikoen: - Ikke fly i konfliktsoner. Typiske områder er Midtøsten, Afrika, Øst-Asia. - Hold deg unna de selskapene som ikke får lov å fly i Europa. - Ikke fly mikrofly eller småfly. - Unngå landhelikopter. Offshore helikopter er tilsvarende trygt som innenlandsfly i Norge. Om det er mer noen lurer på er det bare å spørre. Hilsen en som også jobber i luftfarten. Anonymous poster hash: bee7e...59b 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå