AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #21 Skrevet 19. juli 2014 Har du lest pakningsvedlegget? Det står at det IKKE skal brukes mot depresjon. 7 Imovane hjelper ikke med å sove, det medfører kun hukommelsestap og følelesen av rus (og sikkert personlighetsforandringer). 15 år med et slikt forbruk er galskap, og jeg syns det er merkelig at legen ikke har fått refs for å ha skrevet ut dette så lenge. Det er ingen tvil om at de mann har utviklet avhengighet og kan ikke lenger sove uten, og har i tillegg fysiske symptomer som svetting,hjertebank og følelsen av uro når han ikke tar disse. Men Circadin 2mg, som er de eneste som fåes i Norge kan jeg nesten garantere at ikke har noen effekt på en slik med vedvarende og store søvnproblemer. Kan hende at Vallergan kan avhjelpe noe, men det er ikke mirakelpiller det heller. Det er på tide og bestille time hos legen og se på alternativer, for dette har gått helt av hengslene. Ts: jeg er helt enig i at dette er helt vilt. På de 8 årene jeg har kjent han har han kun hatt et opphold på 4 mnd. Med imovane (men han hsr fortalt meg at han har tatt de i 15 år). Han har også bytta lege 3 ganger og det virker som den nye legen ikke har lest journalen hans så godt. Mye av det jeg forteller er helt nytt for han. Mannen min har helt klart blitt avhengig av imovane. Han blir urolig når det er få igjen i pakka og låner av sin far hvis han er tom. Han ha r en egen evne til å få akkurat det han vil ha av legen. Anonymous poster hash: ac7ce...b43
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2014 #22 Skrevet 19. juli 2014 Det er mulig å skrive resepten slik at han ikke kan hente ut så mye av gangen, f.eks. bare for 1 uke. Tar han alle i løpet av de to første dagene (nettene), er det ingen igjen til de neste 5. Og det vil han erfare at kommer til å bli et helvete, så da tvinges han til å holde seg til riktig dose. For riktig dose fungerer enda, hvis han tar pillene på den måten han skal. Men det han gjør nå er å ruse seg på dem. Rett og slett. Ts: jeg tror dessverre du har rett, at han liker den rusen. Han har gjort det samme med paralgin forte. Da ble han som en zombie. Det var en fæl opplevelse. Han snurrer sin unge lege rundt lillefingeren og får dessverre så mange tabeletter han vil, ofte 50 eller 100 i slengen. Føler jeg bør angi han selv om det er veldig vanskelig med sin egen ektefelle.Anonymous poster hash: ac7ce...b43
Kontormus Skrevet 20. juli 2014 #23 Skrevet 20. juli 2014 Unnskyld for at jeg er nysgjerrig samtidig som jeg er uvitende, men hvordan kan man ruse seg på SOVEtabletter? Jeg liker å sove, for all del Men hvordan er det rusemiddel? Anonymous poster hash: 78a2b...a3a Fordi disse inneholder Benzodiazepiner som er et sentralstimulerende middel (narkotisk) og Imovane og Zoplikone som er tilsvarende produkt er kassifisert som B-preparat og er dermed underlagt et visst reglement.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #24 Skrevet 20. juli 2014 Det er litt rart at han får så mye av en ung lege, de er gjerne litt mer restriktive når der gjelder disse medisinene. De unge legene jeg har møtt er gjerne mer forsiktige med å skrive de ut.Men legene har liten tid tid til hver pasient og det er en lettvint løsning. Jeg vet av erfaring at det er lettere å kontrollere forbruket hvis den man lever sammen med kan ta ansvaret for å dele ut medisinene, men for mange kan dette føles som en inngripen. Du må ikke angi ham, men snakke om det og finne en måte til å fordele det uten at det blir for vanskelig for dere begge. Anonymous poster hash: ad176...e78
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #25 Skrevet 20. juli 2014 Ts: takk for tips. Vi kan gjerne snakke om å fordele oppgavene rundt medisinene. Utfordringen er at begge jobber i helsevesenet og han føler seg så kvalifisert til å gjøre dette selv. Jeg doserer også på jobben og har mer utdannelse på dette enn han,og det liker han ikke. Når han har drukket alkohol har jeg gjemt medisinene. Det er litt rart at han får så mye av en ung lege, de er gjerne litt mer restriktive når der gjelder disse medisinene. De unge legene jeg har møtt er gjerne mer forsiktige med å skrive de ut.Men legene har liten tid tid til hver pasient og det er en lettvint løsning. Jeg vet av erfaring at det er lettere å kontrollere forbruket hvis den man lever sammen med kan ta ansvaret for å dele ut medisinene, men for mange kan dette føles som en inngripen. Du må ikke angi ham, men snakke om det og finne en måte til å fordele det uten at det blir for vanskelig for dere begge.Anonymous poster hash: ad176...e78 Anonymous poster hash: ac7ce...b43
Anoia Skrevet 20. juli 2014 #26 Skrevet 20. juli 2014 Hvilke tabletter er det igjen som skal blandes med alkohol? Vet du det? Anonymous poster hash: 78a2b...a3a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #27 Skrevet 20. juli 2014 Erkjenner han at han er misbruker? Er han villig til å få hjelp til å slutte og ruse seg? Finn en ny fastlege til ham som et første skritt. Anonymous poster hash: 0d991...2ea 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #28 Skrevet 20. juli 2014 Erkjenner han at han er misbruker? Er han villig til å få hjelp til å slutte og ruse seg? Finn en ny fastlege til ham som et første skritt.Anonymous poster hash: 0d991...2ea TS:Nei, han erkjenner det ikke selv ovenfor meg. Men jeg har sagt ifra til han at jeg er bekymra for det til han pluss at jeg ikke er fornøyd med den nye legen vår. Jeg skal prøve å få byttet lege for oss. Anonymous poster hash: ac7ce...b43
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #29 Skrevet 20. juli 2014 Aldri hatt noen slike bivirkninger på de. Ta det opp med lege og prøv ut andre preparater. I tillegg til at han tydeligvis må lære seg å bruke de på en skikkelig måte (ikke blande med alkohol, ta de når han legger seg og slike ting). Jeg bruker immovane fordi jeg får bivirkninger på andre preparater (som å være trøtt og ikke uthvilt dagen etter, og da er jo hele poenget borte og jeg kunne gitt blaffen i å sove...). Anonymous poster hash: 2558d...a83
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #30 Skrevet 20. juli 2014 Oii... Så mange som blir rare av de. Jeg har ikke merket noen bivirkninger, men jeg bor jo alene da, så jeg husker kanskje ikke st jeg blir rar. Har bare tatt 10 stk fordelt på 1,5 år da. Bruker de bare når jeg ikke klarer å skru av hodet. Anonymous poster hash: dda97...cfc
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #31 Skrevet 20. juli 2014 Jeg prøvde dem to ganger. Halluniserte noe enormt av dem så skal aldri aldri mer benytte meg av slike preparater.Anonymous poster hash: 55753...da0 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #32 Skrevet 20. juli 2014 Ts: jeg har tatt dette opp med legen vår (vi har samme lege) men han trodde ikke på meg. Det jeg fortalte virket så usannsynlig, sa han. Mannen min har i tillegg bipolar 1 som gjør at han tar endel rare beslutninger, og har maniske og depresive perioder. På det verste har han tatt 7 imovane på en kveld (prøvde å stoppe han). Det er også han som ønsker å diskutere etter å ha tatt pillen. Jeg prøver å være mest mulig rolig og stille pga. de dårlige erfaringene.Anonymous poster hash: ac7ce...b43 Antakeligvis kommer disse reaksjonene hans etter å ha tatt flere Imovane og sikkert i kombinasjon med alkohol. De færreste blir slik av "bare" en tablett. Men det er kjent at større doser kan gi kukommelsestap og forårsake at folk gjør rare ting de ellers ikke ville gjort. Noen kan f. Eks finne på å ta seg en biltur, som selvsagt kan ende katastrofalt. Han har nok et avhengighets/rusproblem. Legen hans kan jo ikke fortsette å skrive ut store doser Imovane til han. Da kan man sende inn en bekymringsmelding til Fylkeslegen, for det er helt uforsvarlig.Anonymous poster hash: b9312...f11 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #33 Skrevet 20. juli 2014 Fordi disse inneholder Benzodiazepiner som er et sentralstimulerende middel (narkotisk) og Imovane og Zoplikone som er tilsvarende produkt er kassifisert som B-preparat og er dermed underlagt et visst reglement. Feil, benzodiazepiner er beroligende midler. Sentralstimulerende midler er legemidler som stimulerer psykiske funksjoner og motvirker tretthet. Amfetamin og metylfenidat er de eneste stoffene i denne gruppen som er registrert som legemidler i Norge. Anonymous poster hash: b9312...f11
Kontormus Skrevet 20. juli 2014 #34 Skrevet 20. juli 2014 Feil, benzodiazepiner er beroligende midler. Sentralstimulerende midler er legemidler som stimulerer psykiske funksjoner og motvirker tretthet. Amfetamin og metylfenidat er de eneste stoffene i denne gruppen som er registrert som legemidler i Norge.Anonymous poster hash: b9312...f11 Vel, da tar i så fall Felleskatalogen feil! Er det så utenkelig at at det er beroligende stoffer i det? Det står under NO5C, Hypnotika og Sedativer i tilfelle du får lyst til å sjekke.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #35 Skrevet 20. juli 2014 Vel, da tar i så fall Felleskatalogen feil! Er det så utenkelig at at det er beroligende stoffer i det? Det står under NO5C, Hypnotika og Sedativer i tilfelle du får lyst til å sjekke. Nettopp, det er beroligende og sedativa - ikke sentralstimulerende. Amfetamin og kokain er sentralstimulerende. Det er noe helt annet, man blir mindre trøtt og opplagt.Anonymous poster hash: b9312...f11 2
Gjest Brillefin Skrevet 20. juli 2014 #36 Skrevet 20. juli 2014 Oj, dette har jeg aldri hørt om. Både mamma og meg bruker Imovane, men har aldri opplevd noe i nærheten. Tar en tablett når jeg føler for det, men ofte virker dem ikke engang, ikke engang første gang jeg prøvde dem. Ofte tar det også lengre tid før dem funker, typ 1 - 1 1/2 time..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå